Test drive: Škoda Kodiaq 2.0 TDI 150 PS 4x4 DSG7

Με το Kodiaq η Škoda ξεδιπλώνει τη σύγχρονη δυναμική της στα SUV και σε πείθει πιο πολύ από ποτέ ότι η πορεία της βρίσκεται στο σωστό δρόμο.

Είναι κοινό μυστικό ότι σε λίγα χρόνια η αυτοκίνηση θα έχει αλλάξει εντελώς.

Και δεν αναφερόμαστε μόνο στην ηλεκτροκίνηση και στην αυτόνομη οδήγηση, αλλά και το είδος των μοντέλων που θα αποτελούν τον κανόνα. Κατά πώς φαίνεται λοιπόν, τα SUV και crossover θα αποτελούν τη συντριπτική πλειονότητα των νέων μοντέλων, οπότε όλοι οι κατασκευαστές θέλουν να είναι έτοιμοι γι’ αυτό.

Το ίδιο και η Škoda, που με το Kodiaq τραβά την κουρτίνα σε μια νέα εποχή που στόχο έχει να προσελκύσει νέους πελάτες. Πρόκειται για ένα μεγάλο SUV που αναλαμβάνει να αναδείξει τη σύγχρονη Škoda, το οποίο θα ακολουθήσει το Karoq, ένα μικρότερο μοντέλο βασισμένο στην ίδια σχεδιαστική προσέγγιση.

Ανοίγει νέους δρόμους
Το Kodiaq μεταφέρει τη σύγχρονη σχεδιαστική γλώσσα της Škoda στα SUV. Και το κάνει πολύ πετυχημένα, με βασικό μέλημα των σχεδιαστών το συνδυασμό της ομορφιάς με την απλότητα. Αυτό σημαίνει καθαρές φόρμες, χαρακτηριστικά φανάρια, κοντούς προβόλους και τετραγωνισμένα τόξα των τροχών. Πίσω το βάρος έπεσε στη διάσταση του πλάτους, ενώ η πόρτα έχει έντονα κεκλιμένο τζάμι και σπόιλερ, συντελώντας στον αεροδυναμικό συντελεστή 0,33.

Το 20% από τα μέταλλα που έχουν χρησιμοποιηθεί στο Kodiaq έχουν πρώτα θερμανθεί στους 1.000 oC για να μορφοποιηθούν με ταυτόχρονη ψύξη στους 200 oC. Το ψυχρό σοκ εγκλωβίζει ενέργεια μέσα τους και τα κάνει πολύ ανθεκτικά, οπότε τελικά χρησιμοποιείται λιγότερο υλικό για ένα κομμάτι με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά κι αυτό σημαίνει χαμηλότερο βάρος. Σε αυτό βοηθούν και τα πολύ λεπτά εξωτερικά πάνελ του αμαξώματος που διατίθενται σε 14 συνολικά χρώματα κι έχουν πάχος από 0,65 έως 0,8 mm.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Οδηγούμε το πρωτότυπο του νέου Škoda Karoq [video]

Με μήκος 4.697 mm, πλάτος 1.882 και ύψος 1.655 mm, το Kodiaq χαρακτηρίζεται ως μεγάλο-μεσαίο SUV, ενώ είναι το πρώτο σύγχρονο μοντέλο της εταιρείας με εν δυνάμει 7θέσια καμπίνα. Πατά σε μια επιμηκυμένη εκδοχή της σπονδυλωτής πλατφόρμας MQB του ομίλου Volkswagen. Είναι η ίδια που χρησιμοποιούν τα Volkswagen Passat, Touran και Tiguan Allspace κι έχει μεταξόνιο στα 2.791 mm με εμπρός μετατρόχιο 1.586 mm και πίσω 1.576.

Όλες οι εκδόσεις έχουν πίσω διάταξη τεσσάρων συνδέσμων, με έκκεντρα τοποθετημένα αμορτισέρ/ελατήρια για μεγαλύτερο πορτμπαγκάζ και σχετικά μαλακά σινεμπλόκ για καλύτερη απορρόφηση κραδασμών. Εμπρός υπάρχουν γόνατα Μακφέρσον (εν μέρει αλουμινένια) που στηρίζονται σε ένα ατσάλινο υποπλαίσιο, ενώ οι πλήμνες είναι αλουμινένιες.



Υπάρχουν διαθέσιμες πέντε εκδόσεις κινητήρα, εκ των οποίων οι τρεις TSI και οι δύο TDI. Από τις TSI οι δύο είναι 1,4 lt και αποδίδουν 125 ή 150 PS, ενώ ισχυρότερη είναι η δίλιτρη των 180 PS. Δίλιτρος είναι και ο TDI που ανάλογα με την έκδοση αποδίδει 150 ή 190 PS. Με όλους τους κινητήρες πλην του 125άρη TSI διατίθεται και σύστημα τετρακίνησης με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συμπλέκτη Haldex.

Το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο είναι στάνταρ σε όλους τους κινητήρες, εκτός από τον 190άρη TDI που συνεργάζεται μόνο με 7άρι DSG, ένα κιβώτιο που είναι διαθέσιμο σε όλους τους άλλους δίλιτρους. Για τον 1.4 TSI των 150 PS, το DSG είναι 6άρι.

Αγγίζει την τελειότητα
Ουσιαστικά δεν μπορείς να ζητήσεις τίποτα περισσότερο από την καμπίνα ενός οικογενειακού αυτοκινήτου. Το ταμπλό έχει απλές γραμμές όμως είναι μοντέρνο κι ευχάριστο στο μάτι.

Λεπτομέρειες όπως οι κάθετοι αεραγωγοί φροντίζουν γι’ αυτό, ενώ η οθόνη αφής των 6,5” ή 8” (ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού) του συστήματος infotainment δίνει high tech τόνο, αλλά και τη συνδεσιμότητα που εκτός των άλλων προάγει την ασφάλεια.

Η ποιότητα των υλικών εντυπωσιάζει, με αφράτο πλαστικό σε ολόκληρη την επιφάνεια του ταμπλό και τα πάνελ στις εμπρός πόρτες. Στις πίσω, τα πάνελ είναι από σκληρό πλαστικό όπως και όλες οι χειρολαβές, κατά κάποιο τρόπο για να διατηρούνται οι εσωτερικές ισορροπίες στον όμιλο Volkswagen. Η εξαιρετική συναρμολόγηση και η γεροδεμένη αίσθηση αναβαθμίζουν κι άλλο τη συνολική εικόνα, όπως και η κορυφαία ηχομόνωση.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Δοκιμάζουμε το Škoda Octavia 1.0 TSI

Η εργονομία ακολουθεί καταφανώς το γερμανικό πρότυπο που θέλει φωτιζόμενους διακόπτες στη σωστή θέση, ενώ οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες εξασφαλίζουν απρόσκοπτη ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις και οι εξωτερικοί καθρέφτες είναι όσο μεγάλοι χρειάζεται. Με τη βοήθειά τους εξοικειώνεσαι πολύ γρήγορα με τις διαστάσεις του Kodiaq, αφού πρώτα έχεις εύκολα βρει τη θέση οδήγησης που σε βολεύει.

Σε ένα τόσο μεγάλο αυτοκίνητο δεν θα μπορούσες να «κουμπώνεις», όμως κάθεσαι πολύ αναπαυτικά και χωρίς να πρέπει να κρατιέσαι από το τιμόνι για να παραμείνεις στη θέση σου.

Ωστόσο όλα περνούν σε δεύτερη μοίρα μόλις συνειδητοποιήσεις το πόσο ευρύχωρη κι εύχρηστη είναι η καμπίνα. Το πίσω κάθισμα σύρεται κατά 18 cm, ενώ η πλάτη του διαιρείται σε αναλογία 60:40 και η κλίση της έχει πέντε θέσεις σε γωνίες από 17ο έως 27ο. Ο διαθέσιμος αέρας για το κεφάλι και τα πόδια είναι περισσότερος από όσο χρειάζεται, οπότε δύο ενήλικοι θα χωρέσουν με βασιλικές ανέσεις όσο μεγαλόσωμοι κι εάν είναι.

Οι μεγάλες πόρτες σημαίνουν εύκολο μπες βγες, ενώ ακόμα κι ένας τρίτος θα χωρέσει έστω κι εάν το μεσαίο τμήμα του καθίσματος δεν είναι εξίσου άνετο με τα ακριανά. Η πλάτη του δε, κρύβει ένα πολύ πρακτικό υποβραχιόνιο με ποτηροθήκες. Με έξτρα χρέωση (€500 προ φόρων), το Kodiaq μπορεί να εξοπλιστεί και με δύο επιπλέον καθίσματα που αναδύονται από το χώρο αποσκευών, ώστε να προσφέρει συνολικά επτά θέσεις. Δεν τα είχε πάντως το αυτοκίνητο της δοκιμής, οπότε δεν μπορούμε να πούμε περισσότερα γι’ αυτά.



Τεράστιο είναι και το πορτμπαγκάζ, που για τα 5θέσια αυτοκίνητα κυμαίνεται από τα 650 έως τα 835 lt (560-765 lt για τα 7θέσια), ανάλογα με τη θέση των πίσω καθισμάτων. Οι τιμές αυτές αφορούν στα αυτοκίνητα τόσο με κιτ επισκευής ελαστικού όσο και με ρεζέρβα ανάγκης όπως αυτά που εισάγονται στην Ελλάδα. Ρίχνοντας τα πίσω καθίσματα και φορτώνοντας μέχρι την οροφή, ο χώρος αγγίζει τα 2.065 lt, ενώ με την αναδίπλωση και του καθίσματος του συνοδηγού χωρούν αντικείμενα μήκους μέχρι 2,8 m.

Η φόρτωση γίνεται από μια τεράστια πόρτα, η οποία θα προτιμούσαμε να έχει «χούφτα» που θα τραβάς για να κλείσει και όχι τη λαστιχένια λαβή που υπάρχει σε όλα τα Škoda. Πέραν αυτού πάντως δεν υπάρχει άλλο πρακτικό μειονέκτημα. Αντιθέτως υπάρχουν άφθονοι αποθηκευτικοί χώροι για μικροπράγματα, δύο ντουλαπάκια συνοδηγού κι έξυπνες ιδέες, όπως οι θήκες για ομπρέλα στις εμπρός πόρτες και τα πτυσσόμενα προστατευτικά που αγκαλιάζουν την κόχη της πόρτας όταν την ανοίγεις.

Επαρκής ισχύς, ασφαλείς επιδόσεις
Με τη ζυγαριά να δείχνει 1.730 kg, ο δίλιτρος TDI που έχει ανεξάρτητο κύκλωμα ψύξης για το μπλοκ και την κεφαλή δεν έχει και πολύ εύκολο έργο. Έχει όμως πολύ καλά χαρακτηριστικά απόδοσης, με 150 PS μεταξύ 3.500 και 4.000 rpm, καθώς και 34,7 kgm από τις 1.750 έως και τις 3.000 rpm. Πρακτικά το τούρμπο φουσκώνει στις 1.500 rpm και η δύναμη διατηρείται μέχρι λίγο πάνω από τις 4.000 rpm. Η ευστροφία του είναι αξιοσημείωτη για τα ντίζελ δεδομένα, όπως άλλωστε και η απόκριση στο γκάζι.

ΔΕΙΤΕ AKOMA: Δοκιμάζουμε το Škoda Yeti Outdoor 1.2 TSI

Σημαντική βοήθεια δίνει και η σωστή κλιμάκωση των επτά ταχυτήτων του νέου DSG που αντέχει έως και 61 kgm ροπή, Είναι κοντή στις πρώτες δύο σχέσεις και μακραίνει προοδευτικά για ήσυχο και οικονομικό ταξίδι. Δίνει μάλιστα και δυνατό ξεκίνημα, γι’ αυτό και μετρήσαμε 0-100 km/h σε 9,2” δηλαδή ένα δευτερόλεπτο κάτω από τον εργοστασιακό χρόνο.

Οι ρεπρίζ είναι επαρκείς, έτσι ώστε να μπορείς να προσπεράσεις με ασφάλεια ακόμα και με το αυτοκίνητο φορτωμένο, με 80-110 km/h σε 5,3” και 110-140 km/h σε 8,4”. Οι ταχύτατες αλλαγές του DSG δεν κόβουν καθόλου την επιτάχυνση, ενώ στην λειτουργία Sport ελέγχεις καλύτερα τις αλλαγές με το δεξί πόδι, ανάλογα με το πόσο πατάς το γκάζι.

Σε κάθε περίπτωση πάντως είναι αρκετά έξυπνο για να μαθαίνει τον τρόπο που οδηγείς και να επιλέγει τη σχέση που πρέπει. Σε καθημερινές συνθήκες σπάνια θα δεις ανέβασμα πάνω από τις 2.000 rpm, ενώ στη χειροκίνητη λειτουργία (από το λεβιέ ή τα paddles στο τιμόνι) ανεβάζει έως και τις 5.000 rpm, επιτρέποντας παράλληλα κατεβάσματα που στέλνουν το στροφόμετρο πάνω από τις 4.500 rpm.

Κορυφαία είναι τόσο η απόδοση όσο και η αντοχή των φρένων, με 100-0 km/h σε μόλις 36,2 m. Είναι επίδοση που ταιριάζει περισσότερο σε σπορ αυτοκίνητο και δεν πέφτει ούτε μετά από απανωτά φρεναρίσματα πανικού.

Αποτελεσματικό κράτημα, κορυφαία κύλιση
Η αφράτη κύλιση του Kodiaq σε εντυπωσιάζει από το πρώτο δευτερόλεπτο. Κι αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με το εξαιρετικό επίπεδο άνεσης, αλλά με μια συνολική αίσθηση ότι κινείται επάνω σε παχύ χαλί.

Ακόμα και με τους έξτρα 18άρηδες τροχούς του αυτοκινήτου της δοκιμής, οι ανωμαλίες σχεδόν εξαφανίζονται χωρίς κανένα θόρυβο ή διαμαρτυρία. Η διαδρομή της ανάρτησης είναι αρκετή για να μην τερματίζει ακόμα και στο χώμα, ένα πεδίο στο οποίο το Kodiaq παραμένει εντυπωσιακά άνετο.

Το καλό είναι ότι τα παραπάνω δεν έχουν επιτευχθεί εις βάρος του κρατήματος, με μια πολύ μαλακή ρύθμιση. Το αμάξωμα πάντα ελέγχεται σωστά χωρίς να γέρνει υπερβολικά. Εάν εμπιστευτείς το υψηλό κράτημα που εξασφαλίζει η τετρακίνηση με τον ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη, μπορείς να κινείσαι εξαιρετικά γρήγορα στις στροφές και όταν πλησιάσεις το όριο θα το καταλάβεις από τη μουσούδα που ανοίγει την τροχιά της.

Εάν μείνεις στο γκάζι, το XDS+ τις περισσότερες φορές θα διορθώσει από μόνο του την πορεία. Αν το παρακάνεις πραγματικά, το ESC θα σου έχει ήδη τραβήξει τα γκέμια πριν να υπάρξει έστω και υποψία ανησυχίας.

Ο ανοιχτός δρόμος είναι απολαυστικός με το Kodiaq, καθώς αναδεικνύονται η κορυφαία ηχομόνωση και η απουσία πλεύσης του αμαξώματος. Ακόμα και σε δυνατό φρενάρισμα, το εμπρός μέρος δεν βυθίζεται έντονα, ενώ η σταθερότητα και η ευθυβολία είναι παραπάνω από καθησυχαστικές.

Σε δύσβατα εδάφη, το Kodiaq προφανώς δεν έχει κορυφαίες δυνατότητες κίνησης, όσο κι εάν ο έλεγχος της πρόσφυσης κάνει σωστά τη δουλειά του και οι τροχοί δεν κρεμάνε με το παραμικρό. Θα φτάσεις όμως πιο μακριά από όσο υπολογίζεις, αρκεί να είσαι προσεκτικός. Η απόσταση από το έδαφος είναι 18,7 cm, και οι γωνίες προσέγγισης/ράμπας/διαφυγής, 19,1ο/19,7ο/15,6ο αντίστοιχα. Τα Michelin Latitude Sport 3 έχουν μεν ασφάλτινο προσανατολισμό αλλά είναι σχεδιασμένα για SUV, ενώ σημαντικότατη είναι και η ύπαρξη ρεζέρβας. Έστω και ανάγκης.



Για όσους ενδιαφέρονται υπάρχει και πακέτο «off road», που βελτιστοποιεί την απόδοση όσων συστημάτων χρειάζεται για εκτός δρόμου οδήγηση και περιλαμβάνει περιοριστή ταχύτητας στις δύσκολες καταβάσεις. Συνδυάζεται μόνο με το προαιρετικό Driving Mode Select, το οποίο συμπεριλαμβάνει τη λειτουργία coasting του κιβωτίου. Αξίζει να προσθέσουμε επίσης και ότι η δυνατότητα έλξης φτάνει τους 2,5 τόνους.

Πλούσια εξοπλισμένο, λογικό σε κατανάλωση
Το βασικό Kodiaq ξεκινά από τα €22.000, όμως εάν θέλεις 2.0 TDI 150 PS 4x4 DSG θα πρέπει να σκαρφαλώσεις μέχρι τα €33.900 της βασικής έκδοσης Ambition. Δεν είναι λίγα αλλά ούτε και υπερβολικά για ένα τόσο πλήρες πακέτο που ικανοποιεί κάθε απαίτηση, έστω κι εάν συνοδεύεται από εγγύηση μόλις δύο χρόνων για τα μηχανικά μέρη.

Επιπρόσθετα, ο εξοπλισμός είναι πολύ καλός και περιλαμβάνει από τις κλασικές ευκολίες, μέχρι αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, cruise control, αισθητήρες βροχής και φώτων, ασύρματο κλειδί, εννιά αερόσακους (με στάνταρ πλευρικούς και για τους πίσω επιβάτες), πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος και το σύστημα emergency call που ειδοποιεί ένα κέντρο λήψης σημάτων εάν το αυτοκίνητο εμπλακεί σε σοβαρό ατύχημα.

Όσοι θέλουν πιο πλούσιο πακέτο θα πρέπει να ανέβουν στην ακόμα πλουσιότερη έκδοση Style που είναι €3.000 ακριβότερη, για επιπλέον 18άρες ζάντες, full LED φώτα, πληρέστερο υπολογιστή ταξιδιού, τραπεζάκι στην πλάτη των εμπρός καθισμάτων, το Driving Mode Select, ηλεκτρικά αναδιπλούμενους καθρέφτες και εμπρός αισθητήρες παρκαρίσματος.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Δοκιμάζουμε το Škoda Fabia 1.4 TDI 90 PS

Φτηνό δεν είναι, έχει όμως πολύ λογικό κόστος χρήσης, με μέση κατανάλωση στα 7,8 lt/100 km ακόμα και χωρίς πολλή προσοχή με το γκάζι. Εάν πάλι είσαι, τότε θα πλησιάσεις πολύ το 7άρι, ενώ στο ταξίδι μπορείς να υπολογίζεις κάτω από 7,5 lt/100 km. Θα πρέπει να αναφέρουμε πάντως ότι με CO2 147 g/km, επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας €272 που δεν είναι πολλά, όμως χάνει το μπόνους της ελεύθερης κυκλοφορίας στον Πράσινο Δακτύλιο της Αθήνας.

Προκειμένου να ικανοποιηθεί το πρωτόκολλο ρύπων Euro6, χρησιμοποιείται πρόσθετη κατάλυση με υγρό AdBlue που μειώνει τα οξείδια του Αζώτου (NOx) και σύμφωνα με την εταιρεία κάθε 13.000 km χρειάζεται συμπλήρωμα. Είναι μια εργασία που γίνεται στο συνεργείο, όπου κανονικά το Kodiaq είναι προγραμματισμένο να πηγαίνει κάθε 30.000 km ή δύο χρόνια το πολύ, βάσει ηλεκτρονικής ένδειξης.

ΤΙ ΛΕΕΙ ΤΟ DRIVE
Με τεράστια καμπίνα και κορυφαία κύλιση, το Kοdiaq είναι ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο που αποτελεί όχι μόνο βιτρίνα, αλλά και την ουσιαστική απόδειξη ότι η Škoda αξίζει να βλέπει μπροστά της ένα λαμπρό μέλλον.
Τιμή από € 33.900
Τεχνολογία Πετρέλαιο, 1.968 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, τούρμπο, common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 150 PS/3.500-4.000 rpm, 34,7 kgm/1.750-3.000 rpm, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη εφτά σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,2”
0-160 km/h 28,3”
0-400 m 16,5” @ 131,2 km/h
0-1.000 m 30,9” @ 163,9 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 8,3”
30-50 km/h (kickdown) 1,4”
50-80 km/h (kickdown) 3,4”
80-110 km/h (kickdown) 5,3”
110-140 km/h (kickdown) 8,4”
Φρένα 100-0 km/h 36,2 m
Τελική ταχύτητα 194 km/h
Μέση κατανάλωση 7,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 147 g/km
Διαστάσεις 4.697 x 1.882 x 1.655 mm
Χώρος αποσκευών 650-835 lt
Βάρος 1.730 kg
Μετρήσεις DRIVE, με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία και τη ρύθμιση Sport