Test drive: SEAT Ateca 1.6 TDI

Το Ateca μας έχει κερδίσει, από κάθε άποψη. Αν το χιλιάρι είναι μια μεγάλη θετική έκπληξη, το 1.6 ντίζελ είναι ό,τι ακριβώς περιμένεις.

Το Ateca είναι ένα πολύ σημαντικό μοντέλο για την SEAT. Bασίζεται στην πλατφόρμα του ανανεωμένου Tiguan. Αλλά έχουν εξελίξει το αυτοκίνητο στο Martorell ώστε να γίνει πραγματικά ισπανικό.

Τα ορθογώνια μοτίβα από τη μέση του αυτοκινήτου και πάνω δίνουν την στιβαρότητα που πρέπει να πρεσβεύει ένα SUV, υποστηρίζοντας το δυναμικό lifestyle του οδηγού του. Η τραπεζοειδής μάσκα και τα χαρακτηριστικά εμπρός φώτα με την γραμμή των LED ημέρας είναι η σχεδιαστική υπογραφή της μάρκας. Το ίδιο και η τονισμένη ακμή που διατρέχει τα πλευρά.

Στην καμπίνα η εικόνα είναι Leon, παρατήρηση με απολύτως θετικό πρόσημο. Πόσω μάλλον που στην περίπτωση του Ateca είναι βελτιωμένη στα σημεία. Η οθόνη μεταξύ ταχυμέτρου και στροφομέτρου και μια δεύτερη στο κέντρο του ταμπλό που είναι μέρος του βασικού εξοπλισμού υπογραμμίζουν την υψηλή τεχνολογία που ενσωματώνει το μοντέλο. Τόσο στο κομμάτι της συνδεσιμότητας και των πολυμέσων, όσο και σε αυτό της ασφάλειας, με το Front Assist να προσφέρεται σε όλες τις εκδόσεις. Το ταμπλό είναι ίδια με του Leon, αλλά τα πάνελ στις πόρτες έχουν ακόμη καλύτερα πλαστικά και μια ευχάριστη στην αφή υφασμάτινη φάσα. Σε κάποια σημεία της κεντρικής κονσόλας το φινίρισμα σηκώνει βελτίωση, αλλά είναι έτσι κι αλλιώς σε πολύ καλό επίπεδο.



Ακόμη και με έναν ψηλό οδηγό στα 1,90, ένας αντίστοιχου αναστήματος επιβάτης μπορεί να κάτσει από πίσω του με τρεις-τέσσερις πόντους «αέρα» για τα γόνατα. Παρότι το πίσω έδρανο δεν είναι συρόμενο όπως στο Tiguan. Άφθονος είναι και ο χώρος για το κεφάλι. Τo πορτ μπαγκάζ είναι μεγάλο, με σημαντικό ωφέλιμο ύψος και κανονικό σχήμα. Η χωρητικότητα φτάνει τα 510 λίτρα στις προσθιοκίνητες εκδόσεις (ή 485 στις 4κίνητες).

Η σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης περιορίζει την κλίση. Από την άλλη, έχει επαρκή διαδρομή και σωστά ρυθμισμένη απόσβεση και επαναφορά για οδήγηση εκτός δρόμου. Και μάλιστα σε γρήγορο ρυθμό, όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε οδηγώντας σε χωματόδρομο ανοιγμένο για αγώνα ράλι.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το αγωνιστικό SEAT Leon Cup [video]

Το ντίζελ ζυγίζει 80 κιλά επιπλέον σε σχέση με το 1.000άρι. Και μάλλον όλα βρίσκονται πάνω από τους εμπρός τροχούς. Δεν έχει την αμεσότητα του μικρού βενζινοκίνητου. Νιώθεις το ρύγχος πιο βαρύ στην είσοδο και λιγότερο πρόθυμο σε αργά κομμάτια. Η τάση υποστροφής έρχεται λίγο νωρίτερα και κάπως πιο έντονα όσο πιέζεις στα πατημένα. Σε σχέση με τον ανταγωνισμό πάντως είναι ό,τι πιο σπορτίβ σε διάθεση, ακριβές και ικανό να διατηρεί περισσότερη φόρα μέσα στη στροφή.

Τα φρένα εμπνέουν αυτοπεποίθηση, με καθησυχαστική δύναμη και πειστική επιβράδυνση ακόμη και σε ελαφρύ πάτημα του πεντάλ. Αντίστοιχη αίσθηση ευκολίας βγάζει και ο λεβιές. Οι διαδρομές είναι σαφείς και το κούμπωμα θετικό.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το SEAT Ateca 1.4 TSI ACT

Έχοντας οδηγήσει πολύ πρόσφατα το βενζινοκίνητο Ateca με τον 1.0 TSI, εντοπίζεις την διαφορά από την αρχή. Παρότι η ιπποδύναμη είναι ίδια στην μέγιστη τιμής της, λόγω των διαφορετικών χαρακτηριστικών το μικρό βενζινοκίνητο σου δίνει την αίσθηση μεγαλύτερης σπιρτάδας σε κάθε είδους οδήγηση. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Στην πόλη είναι άνετο. Η απόσβεση εξουδετερώνει με ελάχιστο θόρυβο και χωρίς αναταράξεις τις λακκούβες. Μόνο στις απότομες εγκάρσιες ανωμαλίες αντιδρά κάπως ξερά ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας. Η ποιότητα κύλισης είναι αθόρυβη, οπότε λογικά ο πιο τραχύς σε λειτουργία ντίζελ γίνεται περισσότερο αισθητός στην καμπίνα. Χωρίς ωστόσο να ενοχλεί.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το SEAT Ateca 2.0 TDI 4x4 DSG

Στον ανοιχτό δρόμο, αυτή η πιο ράθυμη σε σχέση με το 1.0 TSI αίσθηση που σου δίνει μέσα στην πόλη, επιβεβαιώνεται. Κάνει 11,1” για το 0-100 km/h και βγαίνει από το χιλιόμετρο σε 33,2”. Για την διαδικασία 60-160 km/h με αλλαγές απαιτούνται 32,5”. Για τα 80-110 km/h με 3η θέλει 5,9” και για τα 110-140 km/h με 4η 10”. Στην πράξη οι παραπάνω αριθμοί μεταφράζονται σε μια ικανοποιητική αίσθηση επιτάχυνσης, πειστική για την ενεργητική ασφάλεια και ταιριαστή με τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Που δεν σε αφήνει ποτέ να νιώσεις ότι οδηγείς έναν οριακό κινητήρα για το μέγεθος και την χρήση για την οποία προορίζεται. Ο 1.0 TSI είναι πιο ελαστικός χαμηλά και πιο εύστροφος ψηλά. Οι επιδόσεις του είναι συνολικά καλύτερες. Από την άλλη, η διαφορά σε κατανάλωση είναι σαφώς υπέρ του ντίζελ, το οποίο αρκείται σε 6,6 lt/100 km κατά μέσο όρο, ενώ το χιλιάρι θέλει 1,2 lt παραπάνω. Ουσιαστικά αυτό είναι που «φωτογραφίζει» τον αγοραστή στον οποίο απευθύνεται κάθε έκδοση, ανάλογα με τον αριθμό και το είδος των χιλιομέτρων που κάνει.



Μάλλον έχετε ήδη καταλάβει προς τα πού κλίνει η δική μας ζυγαριά μεταξύ των διαφορετικών εκδόσεων Ateca. Σε σχέση με τα άλλα ντίζελ SUV της αγοράς πάντως είναι απολύτως ανταγωνιστικό σε ό,τι έχει να κάνει με τον κινητήρα και τις επιδόσεις. Μακράν μπροστά σε σχέση με το Ford Kuga 1.5 TDCi με τους 120 ίππους και τα Renault Kadjar και Nissan Qashqai που μοιράζονται τον 1.5 dCi των 110 ίππων. Και λίγο πίσω από την ισχυρότερη έκδοση 1.6 του Nissan με τους 130 ίππους.

Τι λέει το DRIVE
Διατηρεί τη σπορτίβ διάθεση και την εξαιρετική σχέση κόστους/απόδοσης. Ο κινητήρας TDI συγκαταλέγεται μεταξύ των καλύτερων στην κατηγορία. Ο ουσιαστικός ανταγωνισμός είναι… εσωτερικός, από την έκδοση 1.0 TSI.
Τιμή από €23.850
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 x ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 115 PS/3.250-4.000 rpm, 25,5 kgm/1.500-3.250 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,1”
0-160 km/h 37,4
0-400 m 17,9” @ 125,6 km/h
0-1.000 m 33,2” @ 154,2 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 9,7”
50-80 km/h (3η)  4,1”
80-110 km/h (3η) 5,9”
110-140 km/h (4η) 10,0”
Φρένα 100-0 km/h 37,7 m
Τελική ταχύτητα 184 km/h
Μέση κατανάλωση 6,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 113 g/km
Διαστάσεις 4.363 x 1.841 x 1.601 mm
Βάρος 1.1380 kg
Μετρήσεις DRIVE