Test drive: Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo CVT

Ψάχνεις για βενζινοκινητήρα με αυτόματο σασμάν στο ανανεωμένο Opel Astra. Η επιλογή είναι μία και παράξενη: 3κύλινδρος 1.400άρης τούρμπο με CVT!

Η πέμπτη γενιά του Opel Αstra ανανεώθηκε το 2019, αποκτώντας νέα εμφάνιση, αλλά κυρίως τεχνολογική αναβάθμιση. Έτσι, υιοθέτησε εν μέρει ψηφιακά όργανα και νέο interface για τη συνδεδεμένη δορυφορική πλοήγηση. Επιπλέον, έκανε πρεμιέρα σε ένα Astra o επαγωγικός φορτιστής smartphone, μαζί με ένα νέο σύστημα ήχου της Bose και κάμερα που ελέγχει τη λειτουργία του AEB αναγνωρίζοντας και πεζούς.

Στο εσωτερικό, παρόλες τις τροποποιήσεις και αναβαθμίσεις, το κόμπακτ Opel μας φαίνεται στην καλύτερη περίπτωση «κλασικό». Εάν είσαι δε λίγο μοντέρνος τύπος, η σωστή λέξη είναι «βαρετό». Στην καμπίνα του εξακολουθεί να προσφέρει άφθονο χώρο για τέσσερις και, εάν είναι απαραίτητο, για πέντε, με τα εμπρός καθίσματα να προσφέρουν εξαιρετική υποστήριξη (ακόμη και λειτουργία μασάζ). 

Όσο για το πορτμπαγκάζ, εδώ έχουμε να κάνουμε με το Sports Tourer, τη στέισον και πιο αντιδημοφιλή εκδοχή του Astra στη χώρα μας. Οπότε να μείνουμε εδώ λίγο παραπάνω, καθώς όποιος το επιλέγει, έστω και εταιρικό, το κάνει γι’ αυτήν του την ιδιότητα. Το κλασικό 5θυρο χάτσμπακ Astra διαθέτει πορτμπαγκάζ 370 lt, τιμή στον μέσο όρο της κατηγορίας. Τι κάνει όμως ως στέισον;

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo CVT, Φωτογραφία Θανάσης Κουτσογιάννης
Το Astra Sports Tourer είναι από τα μακρύτερα στέισον της κατηγορίας, αλλά παραδόξως και από αυτά με το μικρότερο πορτμπαγκάζ.


Ας ξεκινήσουμε από το μεταξόνιό του που απλώνεται στα 2,7 m, με μόνο μεγαλύτερο αυτό του Peugeot 308 SW (2,73). Όλοι οι υπόλοιποι ανταγωνιστές του υπολείπονται, με πιο κοντινό του το Octavia Sports Wagon με 2,69 m. Σε αντίθεση όμως με τον βασιλιά της κατηγορίας στον χώρο αποσκευών, το Skoda, το Opel Astra Sports Tourer, διαθέτει μικρότερο πορτμπαγκάζ κατά 100 lt! Το οποίο Opel σημειωτέον είναι μακρύτερο από το τσεχικό αυτοκίνητο: 4,70 vs 4,69 m. O στάνταρ όγκος φόρτωσης των 540 lt λοιπόν, το τοποθετεί στον πάτο της κατάταξης για την κατηγορία. 

Στα συν όμως του αυτοκινήτου δεν μπορούμε να μην κάνουμε ειδική μνεία για το πίσω κάθισμα που αναδιπλώνεται σε τρία μέρη, 40:20:40, έξτρα έναντι €300. Καθώς και για το κουμπί στην πόρτα του οδηγού που μπορεί να περιορίσει το ύψος του ανοίγματος της ηλεκτρικής πόρτας του πορτμπαγκάζ.

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo CVT, Φωτογραφία Θανάσης Κουτσογιάννης
Μπορείς να περιορίσεις το ύψος του ανοίγματος της πέμπτης πόρτας από αυτό εδώ το κουμπί.


Κάτω από το καπό αυτού του αναβαθμισμένου Astra Sports Tourer, αν θέλεις βενζινοκινητήρα υπάρχει πλέον ένας 3κύλινδρος 1.200άρης σε τρεις εκδοχές ισχύος: 110, 130 ή 145 άλογα. Και στις τρεις συνδυάζεται με χειροκίνητο σασμάν έξι σχέσεων. Αν όμως δεν θέλεις να ανακατώνεις ο ίδιος τον λεβιέ, τότε η μοναδική επιλογή σου είναι ένας 1.400άρης, επίσης 3κύλινδρος, με 145 άλογα, αλλά αποκλειστικά συνδυασμένος με CVT. Όπως του αυτοκινήτου που δοκιμάζουμε. Εδώ να σημειώσουμε ότι τόσο το 1.200άρι μοτέρ όσο και αυτό των 1.400 cc είναι καταγωγής Opel και όχι PSA.

Τα κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης συχνά πυκνά κατηγορούνται πως με το διαρκές πατινάρισμά τους στην επιτάχυνση κάνουν σαν ηλεκτρικές σκούπες. Κάτι απόλυτα φυσικό καθώς, υπό φορτίο, αυτός ο τύπος κιβωτίου πιέζει διαρκώς το μοτέρ να ανεβάσει στροφές. Σε συνδυασμό μάλιστα με μικρούς, χαμηλής ισχύος βενζινοκινητήρες το φαινόμενο αυτό επιτείνεται. Παραδόξως το Astra Sports Tourer δεν πάσχει από αυτό το μειονέκτημα. Βλέπετε, με 236 Nm μόλις από τις 1.500 rpm μπορείς να ακολουθείς τη ροή της κυκλοφορίας μέσα κι έξω από την πόλη, χωρίς ο 3κύλινδρος κινητήρας να ξεπερνά τις 3.500 rpm -που τερματίζει και το εύρος της μέγιστης ροπής.

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo CVT, Φωτογραφία Θανάσης Κουτσογιάννης
Η ατμόσφαιρα στο σαλόνι του Astra είναι λιτή και λίγο ντεμοντέ. Το smartphone projection αποτελεί μέρος του στάνταρ εξοπλισμού στο Multimedia Navi PRO με την 8άρα οθόνη.


Αυτή τη φορά, το πρόβλημα εντοπίζεται στην άλλη άκρη του στροφόμετρου. Στο κυνήγι των γραμμαρίων CO2, η ηλεκτρονική διαχείριση επιλέγει πάντα ιδιαίτερα χαμηλές στροφές σε σχέση με την ταχύτητα κίνησης. Ο ιμάντας του CVT είναι συνεχώς σε ισορροπία στα άκρα της τροχαλίας, οπότε ο κινητήρας γυρίζει μόλις πάνω από το ραλαντί, ακόμη και στα 70 km/h! Είναι αυτονόητο λοιπόν ότι μόλις απαιτήσεις ισχύ, βυθίζοντας το πόδι σου στο γκάζι, το σκορτσάρισμα στο σύστημα μετάδοσης είναι αναπόφευκτο.

Αυτή η χαμηλή ταχύτητα περιστροφής δίνει επίσης την εντύπωση ότι πνίγεται εντελώς το μοτέρ, που το ακούς και το αισθάνεσαι με διάφορες δονήσεις απ’ όλο το αυτοκίνητο, μέχρι και από την κολόνα τιμονιού. Εν ολίγοις, πρόκειται για μια πολύ αφύσικη εμπειρία. Μπορείς βέβαια να τοποθετήσεις τον λεβιέ στη χειροκίνητη λειτουργία, όπου η διαχείριση προσομοιώνει κλασικά γρανάζια, αλλά και πάλι τα πράγματα δεν διορθώνονται όπως πρέπει: Ο λεβιές λειτουργεί προς τη «λάθος» κατεύθυνση -ανεβάζει σπρώχνοντας- και δεν υπάρχουν paddle shifters.

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo CVT, Φωτογραφία Θανάσης Κουτσογιάννης
Σε περίπτωση που το επιθυμείς μπορείς να απενεργοποιήσεις εύκολα το lane assist από τα κουμπιά εμπρός από τον λεβιέ. Στη χειροκίνητη λειτουργία, ο τελευταίος ανεβάζει και κατεβάζει προς τη «λάθος» κατεύθυνση.


Το βασικό ερώτημα είναι φυσικά αν όλες αυτές οι θυσίες αποδίδουν και αν η δίψα του Astra για βενζίνη είναι τόσο χαμηλή όσο οι στροφές του μοτέρ του. Η μέση κατανάλωση των 8,0 lt/100 km κρίνεται καλή για το είδος του, ενώ τα έως και 6,5 λίτρα που είδαμε, βοηθούσης βέβαια και της ανύπαρκτης κίνησης, είναι ένα πολύ καλό αποτέλεσμα. Αντίστοιχο αποτέλεσμα δίνει και ο εξαιρετικός συμβιβασμός μεταξύ δυναμισμού και άνεσης: Δυνατό τράβηγμα, ακριβές αν και άχαρο στην αίσθηση το τιμόνι και καλούτσικη απορρόφηση των ανωμαλιών. Απόσβεση που θα μπορούσε στο φιλτράρισμά της να είναι καλύτερη στις χαμηλές ταχύτητες ή στις μεγάλες ανωμαλίες με οποιαδήποτε ταχύτητα, με περισσότερο μάγουλο απ’ ό,τι δίνουν τα στάνταρ 17άρια λάστιχα 225/45.

Όταν βγαίνεις από το φάκελο οικονομικής λειτουργίας του μοτέρ και οδηγώντας με πιο σπορ ρυθμό αυτό το Astra Sports Tourer, δεν δυσανασχετεί. Σταθερό, καλά ζυγισμένο και με βολική, προοδευτική δόση στο ριμπάουντ της ανάρτησης, αν έχεις για κάτι να παραπονεθείς θα είναι το πολύστροφο τιμόνι (τρεις στροφές από τέρμα σε τέρμα) και η έλλειψη συνοχής του στο feedback. Αλλά εκτιμούμε ότι αυτά είναι ούτως ή άλλως ψιλά γράμματα για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo CVT, Φωτογραφία Θανάσης Κουτσογιάννης
Mε 540 lt δεν διεκδικεί δάφνες στην κατηγορία των κόμπακτ στέισον, μιας και μπόλικο μήκος της καμπίνας χρησιμοποιήθηκε προς όφελος των επιβατών.


Το Astra Sports Tourer 1.4Τ CVT διατίθεται από €25.500 στην πλούσια έκδοση Elegance. Αυτό σημαίνει ότι φοράει το σύστημα Multimedia Navi PRO με οθόνη αφής 8”, έξι ηχεία και ψηφιακή κάμερα οπισθοπορείας. Στάνταρ είναι και το Πακέτο Ορατότητας με αισθητήρα βροχής και αυτόματη λειτουργία φώτων με αναγνώριση τούνελ. Όσον αφορά την ασφάλεια, στάνταρ είναι το πακέτο υποβοήθησης οδηγού «Opel Eye», με ένδειξη απόστασης προπορευόμενου οχήματος, προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης, αναγνώριση επικείμενης σύγκρουσης με λειτουργία περιορισμού σύγκρουσης χαμηλής ταχύτητας, και υποβοήθηση επαναφοράς και διατήρησης στη λωρίδα κυκλοφορίας. Μεταξύ των άλλων στοιχείων εξοπλισμού, αξίζει να αναφέρουμε επίσης το ηλεκτρικά ρυθμιζόμενo κάθισμα οδηγού 18 κατευθύνσεων, με λειτουργία μασάζ, μνήμη και ρύθμιση, καθώς και ότι τα δύο εμπρός καθίσματα είναι αεριζόμενα. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον εξοπλισμό πατήστε το λινκ, εδώ...

Το Astra Sports Tourer 1.4Τ CVT δεν φέρνει τα πάνω κάτω στην κατηγορία των κόμπακτ στέισον όσον αφορά το πορτμπαγκάζ -τουναντίον είναι από τους ουραγούς στον τομέα αυτό. Διαθέτει όμως εξαιρετικά ευρύχωρο σαλόνι, συνδυάζοντάς το με δυνατές επιδόσεις και δελεαστική κατανάλωση. Αυτή η τελευταία όμως έρχεται εις βάρος της λειτουργίας του μοτέρ που γυρίζει σε δυσανάλογα χαμηλές στροφές με την ταχύτητα κίνησης, με ό,τι σημαίνει αυτό όταν του ζητήσεις να αποδώσει τη δύναμή του. Μπορεί τελικά το CVT να μην ταιριάζει στην 3κύλινδρη αρχιτεκτονική…

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo CVT, Φωτογραφία Θανάσης Κουτσογιάννης
O 3κύλινδρος 1.400άρης βενζινοκινητήρας ανήκει στην οικογένεια των μοτέρ της Opel και όχι αυτών του Groupe PSA. Μαζί με τον ίδιας αρχιτεκτονικής 1.200άρη θα είναι τα τελευταία μοτέρ με καταγωγή από το Rüsselsheim που μπαίνουν κάτω από το καπό ενός Opel.  


Τι λέει το DRIVE
Ένα καλά κατασκευασμένο, πλούσια εξοπλισμένο και καλά στημένο στον δρόμο στέισον, με διπρόσωπο συνδυασμό μοτέρ/CVT, που δίνει περισσότερο έμφαση στους χώρους του σαλονιού και στην κατανάλωση, παρά στις μεταφορικές δυνατότητες του χώρου αποσκευών. 
Τιμή Από €25.500
Τεχνολογία Βενζινοκινητήρας, 1.341 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, κίνηση εμπρός, κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης CVT
Απόδοση 145 PS/5.000-6.000 rpm, 236 Nm/1.500-3.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,1”
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Μέση κατανάλωση 8,0 lt/100 km* 
Εκπομπές CO2 114-116 g/km (WLTP 130 g/km)
Διαστάσεις 4.702 x 1.809 x 1.510 mm
Χώρος αποσκευών 540 lt (1.630 lt με αναδιπλωμένα καθίσματα, μέχρι την οροφή)
Βάρος 1.320 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης