Test drive: Mini John Cooper Works Paceman

Δοκιμάζουμε την εναλλακτική πρόταση της MINI απέναντι στα κλασικά GTi που εκτός από επιδόσεις προτάσσει ιδιαιτερότητα και φορολογικό άσυλο.

Πρόκειται ίσως για το πιο «περίεργο» GTi της αγοράς. Ένα μεταμοντέρνο κόνσεπτ που συνδυάζει διαστάσεις crossover, όψη δίθυρου κουπέ, τετρακίνηση και βέβαια μια οδική συμπεριφορά σήμα κατατεθέν.

Το Mini JCW Paceman σαφώς και δεν θα περάσει απαρατήρητο. Βασισμένο στο Countryman, αλλά δίχως τις δύο πίσω πόρτες και με αναλογίες που παραπέμπουν περισσότερο σε... υπερυψωμένο κουπέ, είναι ομολογουμένως ένα αυτοκίνητο που δεν ξέρεις πού ακριβώς να το κατατάξεις ή πώς να το χαρακτηρίσεις. Υπό αυτή την έννοια έχει πετύχει το στόχο του: Να προσελκύσει ένα κοινό που δεν θέλει να μπαίνει σε κουτάκια.

Η συγκεκριμένη έκδοση βέβαια έχει και κάποια άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως το λογότυπο John Cooper Works στη γρίλια, πίσω και στα πλάγια, τις χαρακτηριστικές διπλές απολήξεις της εξάτμισης, την αεροτομή οροφής και τις custom στάνταρ 18άρες ζάντες με τις κόκκινες δαγκάνες. Η έκδοση αυτή θα διατίθεται σε εννέα χρώματα και θα μπορεί βέβαια να παίξει με διχρωμίες στην οροφή και στους καθρέφτες (σε λευκό, μαύρο ή chili red), αλλά και με τις χαρακτηριστικές «αγωνιστικές» ρίγες στο καπό και στην οροφή.

Στο εσωτερικό του Mini JCW Paceman το κλασικό μοτίβο της γκάμας των Mini με το τεράστιο κεντρικό ταχύμετρο το πολυόργανο πάνω από το τιμόνι και τους διακόπτες αεροπορικού τύπου, προφανώς δεν αλλάζει. Υπάρχουν ωστόσο πινελιές. Τα καθίσματα είναι ημιμπάκετ, ειδικά εξελιγμένα για το συγκεκριμένο μοντέλο, έχουν κόκκινες ραφές, το ίδιο και ο λεβιές των ταχυτήτων αλλά και το σπορ τιμόνι, ενώ κόκκινες φάσες διατρέχουν το ταμπλό και τις πόρτες. Λάβετε υπόψη πως το Mini JCW Paceman είναι αποκλειστικά 4θέσιο, με την πρόσβαση στις πίσω θέσεις να είναι σχετικά εύκολη. Ο χώρος αποσκευών φτάνει στα 330 λίτρα χωρητικότητας, καθόλου κακή τιμή, δεδομένου του χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Κινητήρας «το όνειρο»
Ο κινητήρας του Mini JCW Paceman είναι ο γνωστός και από τις άλλες εκδόσεις 1.6 τούρμπο με τουρμπίνα Twin Scroll, άμεσο ψεκασμό και μεταβλητό χρονισμό και βύθισμα βαλβίδων που βασίζεται στο VALVETRONIC της BMW. Αποδίδει 218 PS στις 6.000 rpm και 28,5 kgm ροπής από τις 1.900 έως τις 5.000 rpm. Με το overboost μπορεί να φτάσει τα 30 kgm μεταξύ 2.100 και 4.500 rpm.

Στο πεδίο των δοκιμών της Θήβας, το Paceman JCW αποδείχτηκε πολύ σοβαρή ποσότητα, ικανή να ανταγωνιστεί μέχρις ενός σημείου τα «κανονικά» GTI της αγοράς. Με 0-100 km/h σε μόλις 6,9”, 400άρι σε 14,9” και χιλιόμετρο από στάση σε 27,2” μένει κοντά σε αυτοκίνητα όπως το VW Golf GTi και η Alfa Romeo Giulietta QV. Να συνυπολογίσουμε δε ότι μπορεί  η τετρακίνηση να του χαρίζει καλές εκκινήσεις, αλλά του προσθέτει και βάρος, το οποίο αγγίζει τον 1,5 τόνο.

Όπως ήταν αναμενόμενο οι άνθρωποι της Mini επενέβησαν και στην ανάρτηση η οποία είναι πιο σκληρή, με ενισχυμένες αντιστρεπτικές και κατά ένα πόντο χαμηλότερη από αυτή του Mini Cooper S Paceman [video]. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν το αυτόματο (με μετατροπέα ροπής) έξι σχέσεων. Το κιβώτιο μοιράζει τη ροπή σε όλους τους τροχούς, μέσω ενός ηλεκτρομαγνητικού κεντρικού διαφορικού. Σε κανονικές συνθήκες η δύναμη μοιράζεται 50-50 αλλά, ανάλογα με την περίσταση μπορεί να φτάσει μέχρι και 100% στους πίσω τροχούς.

Αν και έχουν καταβληθεί φιλότιμες προσπάθειες για να γίνει και εξοικονόμηση βενζίνης, όπως σύστημα ανάκτησης ενέργεια από το φρενάρισμα, στάνταρ σύστημα stop/start και ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης, εντούτοις το Paceman δεν μπορεί να πέσει κάτω από τα 10 lt/100 km. Στην πραγματικότητα βρίσκεται πιο κοντά στην περιοχή του 11.

Τα καρπούζια και η μασχάλη
Αναμενόμενα, η θέση οδήγησης θα ικανοποιήσει τον οδηγό που θέλει να κάθεται σχετικά χαμηλά και «πολεμικά». Η αντίφαση βέβαια έγκειται στο γεγονός πως το ίδιο το αμάξωμα σε υποχρεώνει να κάθεσαι πιο ψηλά απ’ ό,τι σε ένα παραδοσιακό GTI. Τα καθίσματα από την άλλη προσφέρουν ικανοποιητική πλευρική στήριξη.

Η συνολική αίσθηση είναι οικεία σε όποιους έχουν οδηγήσει ένα οποιοδήποτε Mini: Σκληρά χειριστήρια, μηχανική αίσθηση, μέτρια ορατότητα πίσω και κάμποσος θόρυβος από τον κινητήρα. Ωραίος θόρυβος, ωστόσο. Πολλά υποσχόμενος για το τι μπορεί να κάνει το αυτοκίνητο. Στα πρώτα χιλιόμετρα αντιλαμβάνεσαι πως το συγκεκριμένο Works Paceman είναι πιο ενδοτικό από τη χάτσμπακ έκδοση. Ευτυχώς! Διαχειρίζεται λιγότερο νευρικά τις λακκούβες, κάνει λιγότερο θόρυβο κύλισης, ταξιδεύει δίχως να χρειάζεται διαρκώς διορθώσεις.

Στον αντίποδα η αίσθηση από το ηλεκτρικό τιμόνι δεν ενθουσιάζει. Ειδικά γύρω από την ευθεία δείχνει να κάνει σκαλοπάτια, σε βαθμό που να νομίζεις πως τα εμπρός λάστιχα είναι ξεφούσκωτα. Το feedback αλλάζει ωστόσο σε δρόμο με στροφές. Εκεί είναι άμεσο, γρήγορο και με αρκετή αίσθηση. Συνολικά όμως το Mini john Cooper Works Paceman θα το περιμέναμε πιο κοφτερό. Η ενισχυμένη ανάρτηση δεν είναι ικανή να εξαλείψει την κλίση ενός ούτως ή άλλως υπερυψωμένου αυτοκινήτου και η αντίδραση του εμπρός μέρους έχει μια ελαφρά υστέρηση που δεν την είχαμε συνηθίσει σε Mini. Είναι εμφανές ότι προσπαθεί να συγκεράσει πιο διευρυμένες ανάγκες.

Ο κινητήρας επίσης δεν έχει εκείνο το σπίρτο που περιμέναμε, αλλά τραβά από πολύ χαμηλά και ανεβάζει χιλιόμετρα πολύ γρήγορα. Ούτε και το 6άρι αυτόματο κιβώτιο μας ενθουσίασε ιδιαίτερα. Ακόμα και στη σπορ ή στη χειροκίνητη έκδοση έχει μια μικρή υστέρηση φάσης. Η τετρακίνηση δουλεύει άμεσα και ελαφρώς υπερστροφικά, βοηθώντας την τοποθέτηση. Θα θέλαμε ωστόσο το πίσω μέρος να ελαφρώνει λιγότερο. Δεν επηρεάζει τόσο ουσιαστικά όσο ψυχολογικά.

Το Mini John Cooper Paceman είναι εμφανές πως βαδίζει στο δρόμο ενός πιο ολοκληρωμένου GTI παρά του απόλυτου «υστερικού» εργαλείου που ήταν το Mini John Cooper Works. Υπό αυτή την έννοια αποτελεί μια εναλλακτική απέναντι στα κλασικά και τυπικά GTI και λόγω εμφάνισης, αλλά και εξαιτίας του μικρότερου κινητήρα. Προφανώς η τιμή είναι αντίστοιχη της ιδιαιτερότητάς του, μην ξεχνάτε όμως πως έχει έναν κινητήρα με φορολογικό άσυλο.

Τι λέει το DRIVE
Εντελώς ξεχωριστό σε εμφάνιση, το Mini John Cooper Works Paceman, θέλει να συνδυάσει την κοφτερή οδική συμπεριφορά με χώρους και καλύτερη άνεση και κάπου στην πορεία μπερδεύει εαυτόν και αλλήλους...
Τιμή από €38.770 (το χειροκίνητο χωρίς απόσυρση)
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός και βύθισμα βαλβίδων & Twin Scroll turbo, 218 PS/6.000 rpm, 28,5 kgm/1.900-5.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,9”
0-120 km/h 9,4”
0-140 km/h 12,4”
0-400 m 14,9” @ 153,4 km/h
0-1.000 m 27,2” @ 193,4 km/h
30-50 km/(kickdown)  1,1”
50-80 km/h (kickdown)  2,4”
80-110 km/h (kickdown)  3,2”
110-140 km/h (kickdown)  4,4”
100-0 km/h 38,9 m
Κατανάλωση 10,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 143/km
Διαστάσεις 4.124 x 1.786 x 1.527 mm
Βάρος 1.480 kg
Μετρήσεις DRIVE