Test drive: ΜΙΝΙ Cooper SD 5d AT6

Όσο κι εάν το πετρέλαιο δεν ταιριάζει και πολύ στη σπορ φιλοσοφία του MINI, ένας δίλιτρος ντίζελ με 170 ίππους και 36,7 kgm ροπή έχει πάντα το δικό του ενδιαφέρον.

Όταν μιλάς για ένα σπορ σουπερμίνι το μυαλό σου πάει ενστικτωδώς σε βενζινοκινητήρα. Πόσω μάλλον όταν μιλάς για το MINI.

Επειδή όμως υπάρχουν κι εκείνοι που, είτε λόγω μόδας είτε λόγω αναγκών, θέλουν και σπορ χαρακτήρα και χαμηλή κατανάλωση, η MINI προσφέρει το Cooper SD. Και μάλιστα κατ’ αποκλειστικότητα, αφού άμεσος ανταγωνισμός δεν υπάρχει.

Μοιάζει, αλλά δεν είναι
Να το ξεκαθαρίσουμε: Το Cooper SD δεν απευθύνεται στο ίδιο κοινό με το επίσης δίλιτρο, αλλά βενζινοκίνητο Cooper S των 192 ίππων. Ο ντίζελ των 170 ίππων διαθέτει όλα τα τεχνολογικά καλούδια και δείχνει πραγματικά ρωμαλέος κάθε φορά που πατάς βαθιά το γκάζι. Με 36,7 kgm ροπής που κορυφώνονται στις 1.500 rpm, έχεις άμεση και δυνατή επιτάχυνση από χαμηλά. Μάρτυράς μας τα ηλεκτρονικά όργανα των μετρήσεων, που έδειξαν 0-100 km/h σε 7,5”, 60-160 km/h με αλλαγές σε 16,0” αλλά και 80-110 km/h σε 3,9”. Προφανώς το Cooper S είναι σε άλλο μήκος κύματος (0-100 km/h σε 6,5”, 60-160 km/h σε 12,3”), όμως το αντίστροφο συμβαίνει στο πρατήριο καυσίμων. Τα 7,4 lt/100 km του SD σημαίνουν περίπου 55% χαμηλότερο κόστος καυσίμου σε σχέση με το S (10,1 lt/100 km), δείχνοντας ξεκάθαρα την ουσία του MΙΝΙ που δοκιμάζουμε. Ότι μπορείς να κινείσαι «αέρα» με οικονομία, ειδικά εάν ενεργοποιήσεις το πρόγραμμα Green και ελαφρύνεις το δεξί σου πόδι, οπότε άνετα βλέπεις κάτω από 7 lt/100 km.

Στο κομμάτι της συμπεριφοράς στο δρόμο, τα νέα είναι σαφώς ευχάριστα. Το ντίζελ μοτέρ δεν φέρνει αισθητή αλλαγή στην κατανομή του βάρους, οπότε το εμπρός μέρος παραμένει ανάλαφρο και άμεσο στις αλλαγές πορείας. Μπορείς και να πάλι να επιτίθεσαι με λύσσα στο στροφιλίκι, με ζωντανή ουρά και απολαυστική ακρίβεια, ενώ η user friendly συνταγή του 5θυρου MΙΝΙ με το μεταξόνιο των 2,567 m σου δίνει περισσότερη σιγουριά από ποτέ. Όταν το φέρεις στο όριο, θα καταλάβεις ότι η ρύθμισή του είναι πιο μαλακή από του S. Όμως το αμάξωμα δεν χαζεύει ποτέ (αλίμονο) και δεν γέρνει παρά ελάχιστα, ούτε και βουτάει στο οριακό φρενάρισμα. Ωστόσο, η ουρά μπορεί και πάλι να ανοίξει την τροχιά της εάν το προκαλέσεις και το τιμόνι είναι κοφτερό με καλή πληροφόρηση. Όχι όσο στα παλιότερα MΙΝΙ, αλλά σίγουρα καλή.



Αυτό που προφανώς χρειάζεται σύνεση, είναι το πόσο και το πότε πατάς το γκάζι (έχοντας απενεργοποιήσει τα ηλεκτρονικά συστήματα) στην έξοδο των αργών στροφών: Η έκρηξη των 36,7 kgm δεν είναι διαχειρίσιμη από κανένα ηλεκτρομπλοκέ διαφορικό στην ελληνική άσφαλτο. Σε καλό οδόστρωμα πάντως, η δύναμη περνά άριστα στο δρόμο, το τιμόνι δεν ψαρεύει ενοχλητικά και τα φρένα είναι πάντα στο πλευρό σου δυνατά, με ακριβέστατο πεντάλ. Στην άνεση τα πράγματα είναι απόλυτα αποδεκτά με τα κριτήρια της ΜΙΝΙ, αυτό όμως προφανώς και δεν σημαίνει ότι η ανάρτηση εξαφανίζει τις ανωμαλίες. Όποιος θέλει απόλυτη άνεση και αγοράζει MΙΝΙ, κάτι δεν έχει καταλάβει καλά.

Ειδική περίπτωση
Καθότι σπορ, αλλά προφανώς όχι με σκληροπυρηνικό τρόπο, η ιδέα του Cooper SD φαίνεται να ταιριάζει περισσότερο με το 5θυρο αμάξωμα που σημαίνει ανθρώπινους χώρους για τέσσερις, ειδικά εάν οι πίσω δεν είναι μεγαλόσωμοι. Σημαίνει ακόμα 278 λίτρα πορτμπαγκάζ, έτσι ώστε μια εκδρομή να είναι ένας ρεαλιστικός στόχος. Εκτός από 5θυρο, θα τολμούσα να πω ότι το Cooper SD ενδείκνυται να είναι και αυτόματο. Με το 6άρι Steptronic που κρατά τη σχέση στον κόφτη, έχεις και πραγματικά χειροκίνητη λειτουργία όταν θέλεις, αλλά και όφελος στην κατανάλωση σύμφωνα με την BMW. Το κόστος του είναι 2.085 ευρώ και σαφώς δεν θα τα κλάψεις.



Κατά τα άλλα, η καμπίνα έχει όπως και σε κάθε MΙΝΙ τρίτης γενιάς καλά πλαστικά και φροντισμένη συναρμογή, έστω κι εάν το φινίρισμα δεν είναι παντού κορυφαίο. Ο ήχος του μοτέρ πάντως αφενός πνίγεται από την ηχομόνωση, αφετέρου μια τεχνητή αλλά ευχάριστη χροιά φτάνει στ’ αυτιά σου από τα ηχεία του αυτοκινήτου. Έτσι μένει μόνο ο θόρυβος κύλισης να χαλάει το γλυκό στον αυτοκινητόδρομο, όπου το Cooper SD είναι -ή θα έπρεπε να είναι- βέβαιο ότι θα περνά ένα μεγάλο μέρος του χρόνου του, κινούμενο σαν τον άνεμο. Διότι εάν δεν ταξιδεύεις πολύ και συνάμα γρήγορα, δεν υπάρχει λόγος να φτάσεις στα σχεδόν 26.000 ευρώ του SD αφού κάνεις μια χαρά τα ταξίδια σου με το 1.500άρι Cooper D. Από την άλλη εάν δεν κάνεις πολλά χιλιόμετρα και θέλεις γκάζι, το Cooper S έχει πιο σπορ εμπειρία να σου δώσει.

Τι λέει το DRIVE
Τα πράγματα είναι απλά: Εάν θέλεις απόλυτο γκάζι παίρνεις Cooper S ενώ εάν κάνεις πολλά χιλιόμετρα Cooper D. Το Cooper SD είναι η σωστή επιλογή για όποιον θέλει τον ιδανικό συνδυασμό των παραπάνω και μπορεί να υποστηρίξει ένα δίλιτρο μοτέρ.
Τιμή από € 25.813 (χειροκίνητο, με απόσυρση)
Τεχνολογία 1.995 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, common rail, άμεσος ψεκασμός, turbo μεταβλητής γεωμετρίας, 170 PS/4.000 rpm, 36,7 kgm/1.750-2.500 rpm, κίνηση στους εμπρός τροχούς, αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h
7,5”
0-160 km/h 19,6”
0-400 m 15,6” @ 144,4 km/h
0-1.000 m 28,5” @ 182,7 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 6,0”
50-80 km/h (kickdown) 2,7”
80-110 km/h (kickdown) 3,9”
110-140 km/h (kickdown) 5,7”
Φρένα 100-0 km/h 37,3 m
Τελική ταχύτητα 223 km/h
Μέση κατανάλωση 7,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 107-109 gr/km
Διαστάσεις 4.005 x 1.727 x 1.425 mm
Βάρος 1.320 kg
Μετρήσεις DRIVE, με αυτόματο κιβώτιο