Test drive: Lexus UX 250h AWD

Με εμφάνιση που καθηλώνει και κορυφαία τεχνολογία, το UX είναι το μοντέλο με το οποίο η Lexus μπαίνει δυναμικά στην κατηγορία των μεσαίων crossover.

Αντικρίζοντας το UX, πιθανότατα θα συμφωνήσεις με την αρχιμηχανικό του μοντέλου, Chika Kako, η οποία είχε δηλώσει πως στόχος της Lexus ήταν όταν το βλέπεις να λες «πόσο cool αυτοκίνητο!». Πριν ακόμη σκεφτείς αν θα το χαρακτηρίσεις όμορφο ή όχι. Η δυναμική σχεδίαση, το περιορισμένο ύψος για τα δεδομένα των crossover και το φουτουριστικό στιλ που παραπέμπει σε πρωτότυπο το οποίο ξέφυγε από κάποια έκθεση και βγήκε στο δρόμο πριν προλάβουν να το ηρεμήσουν σχεδιαστικά οι απαιτήσεις της παραγωγής, το κάνουν μάλλον αρκετά «cool».

Το UX βασίζεται σε μια πλατφόρμα που η Lexus ονομάζει GA-C και αποτελεί παραλλαγή εκείνης του Toyota C-HR. Τα δύο αυτοκίνητα έχουν ακριβώς το ίδιο μεταξόνιο (2,64 m), όμως οι μεγαλύτεροι πρόβολοι του UX αυξάνουν το μήκος του στα 4.495 mm, αντί των 4.360 του «ξαδέλφου». Είναι λοιπόν ένα μεσαίο crossover, αλλά για τα δεδομένα της Lexus είναι αρκετά μικρό για να χαρακτηρίζεται «αστικό» -άλλωστε το όνομά του προκύπτει από τις λέξεις Urban Crossover.

Στο εσωτερικό, η εικόνα είναι λίγο πιο συμβατική. Καθεμιά από τις επιφάνειες του ταμπλό καλύπτεται από διαφορετικό υλικό με άλλη υφή, όμως από την ποιότητα και τη συναρμογή τους δεν υπάρχουν παράπονα. Μερικοί διακόπτες βρίσκονται σε περίεργη θέση για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, όπως π.χ. πάνω από τον πίνακα οργάνων. Όμως τα πλήκτρα του τιμονιού, τα οποία χρησιμοποιείς συχνότερα, είναι πολύ πρακτικά. Η οθόνη του συστήματος πολυμέσων βρίσκεται σε τέλεια θέση για να μην παίρνεις τα μάτια σου από τον δρόμο, όμως ο χειρισμός της μέσω του touch pad στην κεντρική κονσόλα μπορεί να προβληματίσει. Κάποτε συνηθίζεις τη λειτουργία του, όμως πρόκειται για το πιο δύσχρηστο infotainment μεταξύ όλων των ανταγωνιστών του UX.

Lexus UX 250h

Η φαρδιά κονσόλα μεταξύ οδηγού και συνοδηγού διαθέτει δύο ποτηροθήκες αλλά ελάχιστο χώρο για άλλα αντικείμενα, ενώ και η θήκη κάτω από το υποβραχιόνιο είναι ρηχή. Από το διαθέσιμο χώρο για οδηγό και συνοδηγό πάντως, δύσκολα θα έχεις παράπονο. Πίσω, ο χώρος για τα πόδια δεν είναι τεράστιος για τα δεδομένα της κατηγορίας, αλλά απόλυτα επαρκής. Το ίδιο και ο αέρας για το κεφάλι, ενώ οι ψηλότεροι ίσως ενοχληθούν από την καμπύλη της οροφής στο πλάι. Το σημαντικότερο μειονέκτημα του UX βρίσκεται ακόμα πιο πίσω: Στην τετρακίνητη έκδοση, ο ήδη μικρός χώρος αποσκευών των 320 lt μειώνεται ακόμα περισσότερο, στα 283. Είναι δηλαδή στο επίπεδο εκείνου ενός σουπερμίνι.

Το κινητήριο σύνολο του UX 250h παραπέμπει σε εκείνο της Corolla 2.0 Hybrid. Ένας ατμοσφαιρικός δίλιτρος βενζινοκινητήρας με κορυφαίο βαθμό απόδοσης 41% συνδυάζεται με ένα ηλεκτρικό μοτέρ, έτσι ώστε να προκύψουν συνολικά 184 PS. Το ηλεκτρομοτέρ αποδίδει 109 PS και 202 Nm, οπότε κινεί εύκολα μόνο του το αυτοκίνητο. Πράγματι, σε βαριά αστική χρήση και εφόσον δεν είσαι άτσαλος με το γκάζι, κινείσαι πολύ συχνά αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Με ησυχία, αλλά και με την ομαλότητα που συνεπάγεται η απουσία αλλαγών ταχυτήτων.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Lexus NX 300h

Όταν ζητήσεις κάτι παραπάνω, ο κινητήρας μπαίνει στο παιχνίδι. Ο ήχος του καλύπτεται αρκετά καλά από την ηχομόνωση του UX, αλλά φτάνει σαφώς στα αυτιά σου, ειδικά από τις μεσαίες στροφές και πάνω. Η γνώριμη αίσθηση πατιναρίσματος του κιβωτίου e-CVT δίνει και εδώ το «παρών», ενώ αντιδρά πιο άμεσα στα προγράμματα οδήγησης Sport/Sport+. Η χειροκίνητη λειτουργία του πάντως χρησιμεύει μόνο στο να καθορίσεις το επίπεδο της ανάκτησης ενέργειας, έτσι ώστε το αυτοκίνητο να κρατά την ταχύτητά του σε μια κατηφόρα. Στο πεντάλ του φρένου νιώθεις την επίδραση της ανάκτησης ενέργειας, η οποία δεν ενοχλεί. Αλλά θα ήθελες κάτι καλύτερο από τα 40,1 m που σημείωσε το UX για το 100-0 km/h.

Η τετρακίνηση της έκδοσης AWD υλοποιείται με ένα ακόμη ηλεκτρικό μοτέρ, μεταξύ των πίσω τροχών. Δεν αυξάνει τη συνολική απόδοση του συστήματος, αλλά επιβαρύνει το αυτοκίνητο με 60 kg, φέρνοντας το συγκεκριμένο UX στα 1.640. Ακόμα κι έτσι, η ώθηση που νιώθεις με τέρμα γκάζι είναι χορταστική. Οι μετρήσεις βέβαια αποκαλύπτουν ότι οι ρεπρίζ 80-110 και 110-140 km/h σε 4,8"/6,8", είναι πιο κοντά σε εκείνες της προσθιοκίνητης BMW X2 sDrive18d των 150 PS (4,7"/7,0"), παρά της τετρακίνητης xDrive20d των 190 PS (4,1"/5,9"). Όπως και οι επιδόσεις από στάση, με τα αντίστοιχα νούμερα για το 0-100 km/h να είναι 9,3", 9,1" και 7,7".

Lexus UX 250h

Η αλήθεια είναι ότι το UX δεν σε τσιγκλάει να πατήσεις τέρμα το γκάζι. Κάτι τέτοιο δεν ταιριάζει στο πολιτισμένο περιβάλλον που σου εξασφαλίζει, με την εξαιρετική ποιότητα κύλισης και την απουσία θορύβων. Μόνο σε σαμαράκια αντιδρά ξερά η ανάρτηση, με τη... βοήθεια και των ελαστικών run-flat. Το τιμόνι «κόβει» πολύ, διευκολύνοντας την κίνηση στην πόλη, και το εμπρός μέρος έχει μια ευχάριστη αμεσότητα. Αν το πιέσεις όμως σε έναν δρόμο της περιφέρειας διαπιστώνεις ότι υποστρέφει εύκολα, με την τετρακίνηση να μην μπορεί να επηρεάσει δραστικά την τροχιά και το πλαίσιο να αντιδρά νωχελικά στις εντολές, με μια αίσθηση μεγάλης αδράνειας. Σαφώς προτιμά τον ανοιχτό δρόμο, εκεί όπου ταξιδεύει ακλόνητο σε κάθε ταχύτητα, ειδικά με τη Sport ρύθμιση στα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Toyota RAV4 Hybrid AWD-i

Το πεδίο στο οποίο αριστεύει το UX είναι βέβαια η οικονομία. Τα 7,2 lt/100 km που γράψαμε συγκρίνονται μόνο με τα καλύτερα ντίζελ. Και τα λιγότερα από 6 lt/100 km που μπορεί να καίει στην μποτιλιαρισμένη πόλη, δεν συγκρίνονται με τίποτα. Το ανταγωνιστικό οικονομοτεχνικό προφίλ συμπληρώνει ο πλούσιος εξοπλισμός, με φώτα Bi-LED, πλήρες πακέτο βοηθημάτων Lexus Safety System+, ψηφιακό πίνακα οργάνων, σύστημα πλοήγησης, διζωνικό κλιματισμό κ.ά. από τη βασική κιόλας έκδοση.

Το UX 250h AWD, με τιμή που ξεπερνά τις €40.000, βρίσκει απέναντί του μερικά πολύ ολοκληρωμένα premium crossover. Αποτελεί μια ενδιαφέρουσα εναλλακτική, αλλά δεν βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της μάχης. Ίσως η προσθιοκίνητη εκδοχή του, με χαμηλότερο κόστος αγοράς, καλύτερες επιδόσεις και χαμηλότερη κατανάλωση, να είναι καλύτερη. Ίσως να πετυχαίνει καλύτερα τον στόχο της Lexus.


Τι λέει το DRIVE
Ευχάριστο και ασυναγώνιστα οικονομικό στην καθημερινή χρήση στην πόλη, αλλά χωρίς το οδηγικό προφίλ ή τους χώρους που θα του επέτρεπαν να πρωταγωνιστήσει σε μια τόσο ανταγωνιστική κατηγορία.
Τιμή Από €41.100 (FWD από €37.600)
Τεχνολογία Κινητήρας βενζίνης 1.987 cc, i4, VVT-iE, 152 PS/6.000 rpm, 190 Nm/4.400-5.200 rpm, Ηλεκτρικό μοτέρ 109 PS και 202 Nm, συνδυασμένη ισχύς 184 PS, αυτόματο κιβώτιο CVT
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,3”
0-160 km/h 23,3”
0-400 m 16,7” @ 138,3 km/h
0-1.000 m 30,3” @ 174,2 km/h
50-110 km/h 7,5”
50-80 km/h 3,6”
80-110 km/h 4,8”
110-140 km/h 6,8”
Φρένα 100-0 km/h 40,1 m
Τελική ταχύτητα 177 km/h
Μέση κατανάλωση 7,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 103 g/km
Διαστάσεις 4.495 x 1.840 x 1.520 mm
Χώρος αποσκευών 283 lt
Βάρος 1.640 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα