Test drive: Lexus NX 300h

Στη συμβατική εμφάνιση των premium SUV το νέο ΝΧ απαντάει με ένα δυναμικό παρουσιαστικό και στους κινητήρες ντίζελ με ένα υβριδικό σύστημα, σήμα κατατεθέν πλέον κάθε μοντέλου της Lexus.

Το μεγάλο υβριδικό RX είναι αρκετά επιτυχημένο και ίσως το πιο αναγνωρίσιμο μοντέλο της Lexus. Σήμερα η ιαπωνική εταιρία εισβάλλει με το νέο της crossover και στην αμέσως μικρότερη κατηγορία, εκεί όπου βασιλεύουν τα Audi Q5 και BMW X3. Και φαίνεται ότι το ΝΧ300h έχει τα προσόντα να μην μείνει μια απλή εναλλακτική αλλά να διεκδικήσει ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς, έχοντας αντίστοιχα χαρίσματα με τον μεγάλο αδερφό του.

Οι έντονες ακμές σε κάθε επιφάνεια του NX τονίζουν τον χαρακτήρα του και μαζί με τη μεγάλη εμπρός μάσκα επιβεβαιώνουν τη συγγένεια με τα άλλα μοντέλα της φίρμας. Το αν το βρίσκεις ελκυστικό είναι υποκειμενικό, όμως σίγουρα δεν περνάει απαρατήρητο. Στην καμπίνα η σχεδίαση είναι εξίσου διαφορετική από τα συνηθισμένα, αλλά ευρύτερα αποδεκτή. Κάποιοι διακόπτες προέρχονται από φτηνότερα μοντέλα, αλλά η συναρμογή όλων των τμημάτων είναι εξαιρετική και το μαλακό δέρμα στο ταμπλό και τα καθίσματα δίνει έναν ευχάριστο αέρα πολυτέλειας. Ο χειρισμός της οθόνης 8'' γίνεται μέσω ενός περιστροφικού χειριστηρίου με λογική που θυμίζει το iDrive της BMW και εύκολα συνηθίζεται.

Κανένα παράπονο δεν υπάρχει από τους χώρους. Το κάθισμα του οδηγού μπορεί να χαμηλώσει αρκετά, και παρά την ηλιοροφή υπάρχει αρκετός αέρας για το κεφάλι και των πίσω επιβατών. Τα γόνατά τους δύσκολα θα ακουμπήσουν στα εμπρός καθίσματα ακόμα κι αν ο οδηγός έχει ύψος 1,90 m, ενώ έξτρα άνεση προσφέρει η ρυθμιζόμενη κλίση της πλάτης. Τα 555 lt του χώρου αποσκευών ικανοποιούν ως νούμερο, αν και η ύπαρξη ρεζέρβας ανάγκης κάτω από το πάτωμα περιορίζει το ύψος του.

Κίνηση συνεργασίας
Κάτω από το καπό του ΝΧ βρίσκεται ο ατμοσφαιρικός κινητήρας βενζίνης 2,5 λίτρων του Lexus IS 300h που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson σε μια έκδοση που αποδίδει 155 ίππους, αλλά έχει δίπλα του και ένα ηλεκτρικό μοτέρ 143 ίππων. Μέσω ενός κιβωτίου συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης e-CVT κινούν τους εμπρός τροχούς, με τη μέγιστη συνδυαστική ισχύ τους να φτάνει τους 197 ίππους. Η βασική έκδοση του μοντέλου περιορίζεται σε αυτά, οπότε είναι προσθιοκίνητη, όμως περισσότερο ενδιαφέρον έχουν τα πιο πλούσια ΝΧ 300h όπως αυτό της δοκιμής. Ένα επιπλέον ηλεκτρομοτέρ 68 ίππων είναι τοποθετημένο στον πίσω άξονα, προσφέροντας αφενός έξτρα ώθηση και αφετέρου μια υβριδική μορφή τετρακίνησης. Λειτουργεί μόνο με ταχύτητα κάτω των 70 km/h και στην πράξη ο οδηγός δύσκολα θα νιώσει ότι υπάρχει μετάδοση και στους πίσω τροχούς, όμως για ένα ξεκόλλημα ή για ξεκίνημα σε μια ανηφορική γλιστερή επιφάνεια, είναι μια χαρά.

Ο συνδυασμός των παραπάνω χαρίζει στο NX 300h άκρως ανταγωνιστικές επιδόσεις. Με 0-100 km/h σε 9,1'' μένει λίγο πίσω από τη BMW X3 xDrive20d 190 ίππων που χρειάζεται 8,4'', αλλά αυτό οφείλεται στο ότι το Lexus δεν ξεκολλάει το ίδιο δυνατά από στάση. Στην πραγματική ζωή είναι λίγο γρηγορότερο, όπως φανερώνει το 80-110 km/h σε 4,4'' και το 110-140 km/h σε 6,3'', με τη BMW στα 4,5'' και 7,3'', αντίστοιχα.

Στον δρόμο το ΝΧ τα καταφέρνει περίφημα. Η ανάρτηση παραμένει άνετη από τις λακκούβες της πόλης μέχρι τα μπαλώματα της εθνικής με μεγάλη ταχύτητα. Εντυπωσιάζει και σε ποιότητα κύλισης και ηχομόνωση, με ελάχιστο βουητό από το δρόμο και γενικώς χαμηλό επίπεδο θορύβου. Ειδικά στις αστικές μετακινήσεις, όπου συχνά ο βενζινοκίνητήρας μένει σβηστός, τη γαλήνη που επικρατεί στο εσωτερικό του ΝΧ δεν τη βρίσκεις εύκολα αλλού. Ήσυχο παραμένει και στην εθνική, εφόσον ταξιδεύεις με σχετικά σταθερή ταχύτητα. Όταν επιταχύνεις με γενναίο πάτημα του γκαζιού ο 2,5λιτρος λειτουργεί σταθερά στις 5.700 rpm όπου αποδίδει τη μέγιστη ισχύ του, οπότε ο μονότονος ήχος του γίνεται αισθητός και στην καμπίνα.

Αν προσπαθήσεις να κινηθείς πραγματικά γρήγορα σε επαρχιακό δρόμο, θα διαπιστώσεις πως μέσα σε στροφή ό,τι εντολή κι αν δώσεις με το γκάζι, οι κινητήρες θα την αγνοήσουν και θα περιμένουν σχεδόν να ισιώσεις το τιμόνι πριν ξαναπιάσουν δουλειά. Η χειροκίνητη λειτουργία του κιβωτίου χρησιμεύει κυρίως στο να έχεις φρένο από τον κινητήρα σε μια κατάβαση, αφού στο «D» το αυτοκίνητο ρολάρει χωρίς καμία αντίσταση όταν αφήνεις το γκάζι. Το σύστημα ευστάθειας επεμβαίνει νωρίς και καλά κάνει, αφού το όριο των ελαστικών M+S που φοράει το ΝΧ είναι χαμηλό για τέτοια χρήση. Άλλωστε αυτά τα λάστιχα ευθύνονται και για το μέτριο φρενάρισμα, όπως έχουμε διαπιστώσει και σε άλλες περιπτώσεις, με την απόσταση ακινητοποίησης από τα 100 km/h να φτάνει τα 41,7 m.

Στο ταμείο
Την ώρα του ανεφοδιασμού σε περιμένουν μόνο ευχάριστες εκπλήξεις, αφού η μέση κατανάλωση περιορίζεται σε 6,7 lt/100 km. Δεν επηρεάζεται σημαντικά προς τα πάνω με χρήση στην πόλη, ενώ μπορεί να πέσει και στα 5 lt/100 km σε περιαστική χρήση χωρίς κίνηση. Τα τέλη κυκλοφορίας είναι μόνο €105,30, όμως λόγω κυβισμού το ΝΧ χρεώνεται με φόρο πολυτελούς διαβίωσης €665 και επιβαρύνει τον κάτοχό του με ετήσιο τεκμήριο €13.300.

Τελικά το ΝΧ δεν στρίβει όπως μια BMW Χ3 και δεν θα πάει μακριά εκτός δρόμου, οπότε απευθύνεται στο... 95% των υποψήφιων αγοραστών που δεν ενδιαφέρονται για κανένα από τα παραπάνω. Ψάχνουν όμως ένα άνετο, καλοφτιαγμένο, ευρύχωρο, σβέλτο και οικονομικό στη χρήση crossover. Και όσοι επιλέξουν το ΝΧ θα βρουν ακριβώς αυτά.

Τι λέει το DRIVE
Για όσους κινούνται κυρίως στην πόλη, και σε ένα SUV δεν ψάχνουν σπορ χαρακτήρα ή εκτός δρόμου δυνατότητες, αλλά άνεση, οικονομία και ευκολία χρήσης, το ΝΧ θα αποδειχθεί ιδανική επιλογή.
Τιμή από €46.700
Τεχνολογία Βενζινοκινητήρας 2.494 cc, i4, 16v, 155 PS/5.700 rpm, 21,4 kgm/4.200 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ εμπρός με 143 PS και 27,5 kgm, ηλεκτρικό μοτέρ πίσω με 68 PS και 14,2 kgm. Αυτόματο κιβώτιο e-CVT. Συνδυαστική ισχύς 197 PS.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,1”
0-160 km/h 23,6”
0-400 m 16,6” @ 137,7 km/h
0-1.000 m 30,2” @ 174,4 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 7,5”
50-80 km/h (kickdown) 3,1”
80-110 km/h (kickdown) 4,4”
110-140 km/h (kickdown) 6,3”
Φρένα 100-0 km/h 41,7 m
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση 6,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 117 g/km
Διαστάσεις 4.630 x 1.845 x 1.645 mm
Βάρος 1.840 kg
Μετρήσεις DRIVE