Test drive: FIAT 500 1.0 Hybrid

Με σημαία του το απαράμιλλο και διαχρονικό πλέον στιλ του, το 500 Hybrid βάζει τη FIAT στις ράγες του εξηλεκτρισμού και την οδηγεί σε ένα πιο «πράσινο» μέλλον με λιγότερους ρύπους και χαμηλότερη κατανάλωση.

Τις τελευταίες δεκαετίες, η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μια συνεχή μάχη απέναντι στους ρύπους. Και στην προσπάθεια να μειώσει το ανθρακικό αποτύπωμα των οχημάτων της φροντίζει να βγάζει από τη φαρέτρα της κάθε τόσο, ολοένα και πιο αποδοτικές τεχνολογίες. Από το downsizing της περασμένης δεκαετίας, περάσαμε σιγά σιγά στην εποχή του εξηλεκτρισμού και το FIAT 500, ως fashion icon της αυτοκίνησης, δεν θα μπορούσε παρά να ακολουθήσει τη νέα τάση και να «ράψει» για την περίσταση τα δικά του σύνολα.

Και χρησιμοποιούμε πληθυντικό, διότι η εξηλεκτρισμένη γκαρνταρόμπα του 500, αλλά και της FIAT γενικότερα, θα περιλαμβάνει στο άμεσο μέλλον αρκετές και διαφορετικές μεταξύ τους παραλλαγές. Από την ήπια υβριδική του 500 Hybrid που δοκιμάζουμε εδώ, μέχρι την αμιγώς ηλεκτρική του ιταλικού μίνι που θα λανσαριστεί στην αγορά μέχρι τα τέλη του έτους.

Casual
Παρόλο που η εποχή και τα πρόσφατα κυβερνητικά μέτρα το προωθούν, για την ώρα θα πρέπει να αφήσουμε στην άκρη τα καλώδια και τις πρίζες. Το πρώτο εξηλεκτρισμένο δείγμα του 500 δεν ήρθε για να μας επιδείξει τα πλήρη οφέλη της ηλεκτροκίνησης, αλλά το πώς αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί και να συμβάλλει στη μείωση των ρύπων και της κατανάλωσης, σε συνδυασμό με τα παραδοσιακά σύστημα κίνησης που απαιτούν ορυκτό καύσιμο. Δείχνοντας παράλληλα ότι η υβριδική τεχνολογία μπορεί να είναι προσιτή για όλους.

Το 500 αξιοποιεί την πιο απλή μορφή των σημερινών υβριδικών συστημάτων και κατατάσσεται στην κατηγορία των Mild Hybrid. Την κίνηση αναλαμβάνει ο τελευταίας γενιάς 3κυλινδρος βενζινοκινητήρας της οικογένειας FireFly με χωρητικότητα 1,0 λίτρου. Πρόκειται για έναν εντελώς νέο κινητήρα εσωτερικής καύσης, με χαμηλό βάρος, μεταβαλλόμενο χρονισμό των βαλβίδων και υψηλή σχέση συμπίεσης (12:1) για καλύτερη θερμοδυναμική απόδοση. Αποδίδει 70 ίππους και 92 Nm στις 3.500 rpm, ενώ συνδυάζεται με ένα νέο 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο με σωστή κλιμάκωση και ακριβή λεβιέ.

Fiat 500 1.0 Hybrid

O FireFly συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα/γεννήτρια 12V BSG (Belt-intergrated Starter Generator) που τροφοδοτείται με ενέργεια από μια μπαταρία λιθίου. Η τελευταία βρίσκεται κάτω από το κάθισμα του οδηγού και δεν έχει επηρεάσει τους έτσι και αλλιώς περιορισμένους χώρους του ιταλικού μίνι. Από τη γεννήτρια η μπαταρία ανακτά ενέργεια κάθε φορά που το αυτοκίνητο επιβραδύνει ενώ κατά την επιτάχυνση γίνεται κινητήρας και υποβοηθά το θερμικό κινητήρα. Επίσης, η ενέργεια της μπαταρίας υποστηρίζει την λειτουργία των υπόλοιπων συστημάτων όταν π.χ. το αυτοκίνητο είναι ακινητοποιημένο για αρκετή ώρα σε ένα φανάρι, με τον κινητήρα βενζίνης σβηστό.

Το υβριδικό σύστημα επιτρέπει στο 500 να είναι σύμφωνο με τα αυστηρότερα όρια Euro6 και -σύμφωνα με την FIAT- να είναι 20 με 30% πιο αποδοτικό σε ρύπους και κατανάλωση από το αντίστοιχης ιπποδύναμης ατμοσφαιρικό 1.2 των 69 ίππων. Με το νέο πρωτόκολλο WLTP, οι εκπομπές CΟ2 του 500 Hybrid είναι στα 120 g/km, ενώ με το παλαιότερο NEDC, που παραμένει όμως ακόμα σε ισχύ, το ιταλικό μίνι εκπέμπει μόλις 88 g/km, γεγονός που του επιτρέπει στη χώρα μας να απαλλάσσεται από τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας.

Μπρος τα κάλλη 
Στον δρόμο, η ηλεκτρική τεχνολογία δεν εισφέρει με επιπλέον ισχύ, απλώς ενισχύει τη ροπή του κινητήρα στις εκκινήσεις και κατά την επιτάχυνση με λίγη παραπάνω ώθηση. Το σύστημα λειτουργεί βελούδινα και η ηλεκτρική ενίσχυση γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό μόνο εάν έχει επιλέξει να παρακολουθεί τη λειτουργία από το αντίστοιχο μενού στον ψηφιακό πίνακα οργάνων. O βενζινοκινητήρας με τη σειρά του έχει καλύτερη και πιο ήσυχη λειτουργία από τον 1.2, με ελάχιστους κραδασμούς για 3κυλινδρο μοτέρ.

Κακά τα ψέματα, μια απλή ανάγνωση των χαρακτηριστικών αρκεί για να αντιληφθείς ότι οι επιδόσεις δεν είναι το δυνατό όπλο αυτού του 500. Παρόλα αυτά, οδηγώντας στην πόλη, το μοτέρ παρουσιάζεται αρκετά πιο πρόθυμο και δυνατό απ’ όσο υποδηλώνουν τα 13,8’’ που ανακοινώνει η FIAT για το 0-100 km/h. Στον ανοιχτό δρόμο θα ταξιδέψει άνετα και ήσυχα, ενώ μόλις πιάσει την επιθυμητή… cruising speed, τη διατηρεί με περισσότερη ευκολία από όσο δηλώνουν οι 70 ίπποι του. 

Αφήνοντας τις επιδόσεις στην άκρη, το υβριδικό 500 εμφανίζει στον δρόμο όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που μας σύστησε στην τελευταία γενιά του, με τα συν και τα πλην της. Γεννημένο για κίνηση σε αστικό περιβάλλον κινείται και ελίσσεται στους δρόμους και στα στενά με ευκολία και στιλ, με τα ελαφριά χειριστήρια του να μην είναι πλούσια σε πληροφόρηση, αλλά να το καθιστούν ένα από τα πιο ευκολοδήγητα και ξεκούραστα αυτοκίνητα πόλης. Ενώ χάρη στις μαζεμένες του διαστάσεις, παιχνιδάκι είναι και το παρκάρισμα.

Η ανάρτηση είναι παραδοσιακά σφιχτή. Σε καλή άσφαλτο εξασφαλίζει κορυφαία οδική συμπεριφορά, με υψηλό περιθώριο πρόσφυσης και πολύ καλή άνεση. Σε δρόμο της περιφέρειας εμπνέει ασφάλεια στον οδηγό ακόμα και όταν θελήσει να κρατήσει τη φόρα του, ενώ δεν πτοείται από τις εναλλαγές πορείας. Σε πιο ταλαιπωρημένους δρόμους όμως, οι μικρές διαδρομές της ανάρτησης δεν καταφέρνουν φιλτράρουν πολύ καλά τις κακοτεχνίες και κάποιες φορές αυτό γίνεται έντονα αντιληπτό και από τους επιβάτες.

Fiat 500 1.0 Hybrid

Green… couture
Στην καμπίνα δεν υπάρχουν αλλαγές σε σχεδιαστικό επίπεδο ή όσον αφορά στην ποιότητα των πλαστικών που στην πλειονότητά τους είναι σκληρά, με καλή ωστόσο συναρμογή. Από το στιλάτο εσωτερικό όμως δεν λείπουν οι λεπτομέρειες που φανερώνουν την πιο οικολογική προσέγγιση του 500 Hybrid, ειδικά στην σπέσιαλ έκδοση «Launch Edition» που είχαμε στη διάθεσή μας για δοκιμή. Αυτή, πέρα από τον πλουσιότερο εξοπλισμό άνεσης και ασφαλείας, το ειδικό βεραμάν χρώμα και τους λογότυπους «Η» στη μεσαία κολόνα, ξεχωρίζει από το ιδιαίτερο συνθετικό ύφασμα με το οποίο έχουν ντυθεί τα καθίσματα. Πρόκειται για ένα ύφασμα ειδικής «πράσινης» επεξεργασίας που εισάγει πρώτη η FIAT στην αυτοκινητοβιομηχανία. 

Το εν λόγω συνθετικό ύφασμα είναι πιστοποιημένο από την SEAQUAL INITIATIVE και προέρχεται από ανακυκλωμένο πλαστικό, το οποίο συλλέγεται κατά 10% από τη θάλασσα και 90% από τη στεριά. Κατασκευάζεται μετατρέποντας τα πλαστικά αρχικά σε νήμα και στη συνέχεια, συνδυάζοντάς το και με ίνες φυσικής προέλευσης, σε ύφασμα. Η υφή του δεν θυμίζει σε τίποτα συνθετικό πλαστικό. Τουναντίον παραπέμπει σε ύφασμα πολύ υψηλής ποιότητας, ενώ σε βάθος χρόνου το πιθανότερο είναι να αποδειχθεί και πιο ανθεκτικό στην καθημερινή φθορά.

Οι χώροι με τη σειρά τους είναι αυτοί που περιμένεις χαζεύοντας τις όμορφες καμπύλες να απλώνονται στα 3,7 m του αμαξώματος. Σε πολύωρες μετακινήσεις θα βολέψουν ουσιαστικά δύο ενηλίκους και -άντε- και δυο παιδιά. Εάν οι δύο πίσω επιβάτες είναι σχετικά ψηλοί θα στριμωχτούν, ενώ ο χώρος αποσκευών των 185 λίτρων θα χωρέσει μόνο τις απαραίτητες αποσκευές.

Τα ακριβά αρώματα…
Από γεννησιμιού του, η αγορά του σύγχρονου 500 εμπεριέχει έντονα συναισθηματικά στοιχεία που δεν μετριούνται με χρήμα. Μέσα από τη διαφορετικότητα και το μοναδικό στιλ, ουδέποτε ήταν ή μπορούσε να χαρακτηριστεί φθηνό. Από την άλλη ουδέποτε ήταν ένα «απλό» αυτοκίνητο πόλης για να συγκριθεί μαζί τους. Προσθέτοντας λοιπόν στα παραπάνω το πιο σύγχρονο τεχνολογικό υπόβαθρο, μοιραία οι €15.800 (σ.σ. για όσο διαρκεί η έκπτωση των €1.000) για την έκδοση «Launch Edition» θα κατατεθούν με το συναίσθημα να υπερτερεί της λογικής. Υπάρχουν και πολύ πιο προσιτές εκδόσεις του 500 Hybrid, με κόστος που ξεκινά από τις €12.200 για την Pop, ενώ €12.850 κοστίζει η ιδιαίτερα συμφέρουσα Lounge. Επιπλέον, χάρη στο προωθητικό πρόγραμμα FIAT RESTARTS YOU, ο ιδιοκτήτης του 500 το αποκτά με εγγύηση πέντε ετών ή 200.000 km (!) και με 1η δόση το 2021.


Τι λέει το DRIVE
Ακριβό, αλλά παραμένει μοναδικό στο είδος του, με αξεπέραστο στιλ και τον εξηλεκτρισμό να έχει συμβάλλει στη μείωση των ρύπων και της κατανάλωσης.
Τιμή Από €12.200 (με προωθητική ενέργεια)
Τεχνολογία MHEV, κινητήρας βενζίνης 999 cc, i3, 12v, 1 ΕΕΚ, 70 PS/6.000 rpm, 62 Nm/3.500 rpm, ηλεκτρογεννήτρια μίζα 12V, μπαταρία λιθίου 3,6 kWh, κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 13,8”
Τελική ταχύτητα 167 km/h
Μέση κατανάλωση 6,7 lt/100 km
Εκπομπές CO288 g/km (WLTP: 120 g/km)
Διαστάσεις 3.571 x 1.627 x 1.488 mm
Χώρος αποσκευών 185 lt
Βάρος 1.073 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης