Test drive: Dacia Duster 1.5 dCi 4x4

Test drive: Dacia Duster 1.5 dCi 4x4

Τίμιο, ικανό, δυνατό, ανθεκτικό, είναι χαρακτηρισμοί που συχνά αποδίδονται κατ’ ευφημισμό. Εδώ όμως ανταποκρίνονται με όλη τη σημασία τους.

Ίσως στην πρώτη γενιά να μην αγαπήθηκε όσο θα του έπρεπε για την εξωτερική εμφάνιση. Ήταν άλλωστε κάτι εντελώς καινούργιο, τόσο για μας όσο και για την αγορά.

Η αναβίωση μιας φίρμας δεν έχει πάντοτε αποδειχθεί τόσο βελούδινη και τόσο ουσιαστική όσο αυτή της Dacia. Το Duster είναι το πιο τρανό παράδειγμα της έκφρασης «φθηνό, αλλά όχι φτηνιάρικο». Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε πως πρόκειται για ένα μοντέλο που η μαμά-Renault έχει πάρει στην αγκαλιά της, αφού σε αρκετές αγορές πωλείται με σήμα το ρόμβο.

Οι φουσκωμένοι θόλοι, η μεγάλη απόσταση από το έδαφος και τα παχιά μαρσπιέ, πάντα έδιναν την εικόνα ενός αγριμιού. Πλατύ μετατρόχιο, κοντοί πρόβολοι και ράγες οροφής φωνάζουν από μακριά πως είναι αντισυμβατικό. Στην τελευταία εξέλιξή του, το Duster έχει αποκτήσει μεγαλύτερη εισαγωγή αέρα χαμηλά και πιο εντυπωσιακή μάσκα, με κυψελωτή γρίλια, χρωμιωμένη στο πάνω μέρος. Όλες οι εκδόσεις έχουν φώτα ημέρας, μέσα στα νέας σχεδίασης φανάρια. Η ποδιά στο κάτω μέρος του εμπρός προφυλακτήρα ενισχύει την εικόνα του μοντέλου off road. Παρομοίως και πίσω, έχουν βελτιωθεί αισθητικά τα φανάρια και η εξάτμιση.

Αέρας αλλαγής
Βέβαια, οι μεγαλύτερες και πιο σημαντικές αλλαγές έχουν γίνει στην καμπίνα του νέου Duster. Η βαρύτητα εξακολουθεί να πέφτει στη σκληροτράχηλη εικόνα και στην αντοχή στη σκληρή χρήση, όμως σχεδιαστικά έχει κάνει αρκετά βήματα εμπρός.

Ο πίνακας οργάνων με τους αλουμινένιους δακτυλίους είναι πιο φρέσκος και η κεντρική κονσόλα είναι πιο γεμάτη, ειδικά στις εκδόσεις με το σύστημα πολυμέσων και πλοήγησης Media Nav. Πρόκειται την οθόνη αφής 7” με το λειτουργικό που έχουμε γνωρίσει και στα υπόλοιπα σύγχρονα Renault, με κόστος €600 για τις εκδόσεις 4x4.

Κατά τα άλλα, κυριαρχούν τα φθηνά και ανθεκτικά πλαστικά, με στοχευμένες βελτιώσεις στο δερμάτινο τιμόνι και στο λεβιέ των ταχυτήτων. Μια σημαντική εργονομική επέμβαση αφορά τα ηλεκτρικά παράθυρα, που ο έλεγχός τους έχει μεταφερθεί πια στις πόρτες. Στους «νεωτερισμούς» που φέρνουν το Duster σε αντίστοιχο επίπεδο εξοπλισμού με τον ακριβότερο ανταγωνισμό, συγκαταλέγονται πρόσθετα όπως το cruise control και οι αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω.

Δύναμη παντού
Με την ανανέωση του Duster, το μοντέλο κληρονόμησε από τη σύγχρονη γκάμα κινητήρων της Renault τον 1.2 TCe, απόδοσης 125 ίππων. Δεν είναι διαθέσιμος στην ελληνική αγορά, αλλά ακόμα και έτσι, πιστεύω πως η καλύτερη επιλογή είναι ο 1.5 dCi. Πρόκειται για ένα από τους πιο πετυχημένους ντίζελ της σύγχρονης αυτοκίνησης που έχει κυριολεκτικά μεταμορφώσει τα μοντέλα στα οποία τοποθετήθηκε.

Δεν είναι τόσο η μέγιστή του απόδοση ή ότι έχει τόσο πολλή ροπή. Είναι ο ισορροπημένος χαρακτήρας του, η καλή απόκριση στις χαμηλές στροφές, οι κραδασμοί που διατηρούνται σε χαμηλό επίπεδο και το ευρύ φάσμα καλής λειτουργίας. Πλέον, στον πίνακα οργάνων υπάρχει και Gear Shift Indicator, υποδεικνύοντας ανέβασμα ή κατέβασμα σχέσης για πιο οικονομική οδήγηση.

Με το πλήκτρο ECO, ο οδηγός μπορεί να μεταβάλλει την απόδοση του κινητήρα, μειώνοντας κατά 10% την κατανάλωση και τις εκπομπές CO2. Στην ουσία πρόκειται για έναν έμμεσο περιορισμό της ισχύος και του συστήματος κλιματισμού.

Αυτό που θα ήθελα από το Duster στο σύνολο κινητήρα-μετάδοσης είναι πιο σαφή και πιο προοδευτική απόκριση του γκαζιού. Είναι συχνά τα σκορτσαρίσματα και δεν έχει όση ακρίβεια θα περίμενες, σε σταθερή ταχύτητα. Επίσης ο λεβιές του κιβωτίου δεν έχει κορυφαία ακρίβεια ούτε βοηθά στις γρήγορες αλλαγές. Το κιβώτιο όμως καλύπτει το χαμένο έδαφος με την κλιμάκωση των σχέσεων. Μερικές φορές μπορεί να καταντήσει κουραστικό, αφού κάνεις συνέχεια αλλαγές, αλλά σου το ξεπληρώνει σε δύναμη.

Αν και είναι χειροκίνητο έξι σχέσεων, είναι καλύτερο να το σκέφτεσαι ως ένα 5τάχυτο, με μια έξτρα κοντή . Στην πραγματικότητα, η 1η είναι πιο κοντή ακόμα και από μοντέλα με κιβώτιο υπό-πολλαπλασιασμού. Αυτή, σε συνδυασμό με την ικανοποιητική ροπή του 1.5 dCi και το σχετικά χαμηλό βάρος του Duster, δημιουργούν ένα σύνολο που δεν σταματά πουθενά. Το τετρακίνητο της Dacia ξεκινά δυνατά όσο φορτωμένο και να είναι, σκαρφαλώνει με νεύρο, χωρίς να χρειάζεται φόρα και χωρίς να ταλαιπωρείς το συμπλέκτη.

Χορταίνεις βουνό
Ίσως είναι δύσκολο να το πιστέψεις με την πρώτη, έχοντας χορτάσει από crossover τα τελευταία χρόνια, αλλά το Duster είναι ένας πραγματικός off roader. Όχι στα χαρτιά, αλλά στα βουνά. Η λειτουργία της ανάρτησης είναι υποδειγματική για τα κιλά του ανάμεσα στα υπόλοιπα αυτοκίνητα εκτός δρόμου. Χωρίς να είναι υπερβολικά μαλακή ή πλαδαρή στην άσφαλτο, απορροφά υποδειγματικά λακκούβες, πέτρες και σαμαράκια. Ως ένας συνδυασμός σφιχτού ελατηρίου με λίγο πιο μαλακό αμορτισέρ, κοπανάει σπάνια στο χωματόδρομο και έχει σχετικά σβέλτες αντιδράσεις εντός δρόμου.

Βέβαια όταν πιέζεται παίρνει αρκετή κλίση, μέχρι να χάσει την πρόσφυση ο εμπρός εξωτερικός τροχός. Ύστερα από την ανανέωση, αυτό προκαλεί τα ηλεκτρονικά, αφού στο ανανεωμένο Duster υπάρχει σύστημα ελέγχου της ευστάθειας σε όλες τις εκδόσεις. Απενεργοποιείται μόνο κάτω από τα 50 km/h, δηλαδή εκεί που χρειάζεται, για να μην χάνεις ταχύτητα σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης, στην άμμο ή σε παχιά λάσπη.

Το νέο Duster σε προδιαθέτει για παιχνίδι στο βουνό, αλλά έχει και όλα τα εργαλεία για να φέρει σε πέρας την αποστολή: Σωστά σχεδιασμένη γεωμετρία στο πάτωμα, καίριες ενισχύσεις γύρω από ευαίσθητα μηχανικά μέρη, μεταλλικές ποδιές και ενισχυμένο υποπλαίσιο εμπρός και πίσω.

Οδηγώντας το Duster σε νεροφαγώματα, θυμάσαι πιο κλασικά τετρακίνητα που δεν «βρίσκουν» με τίποτα, απέχοντας 21 cm από το έδαφος και με γωνίες προσέγγισης 29ο, ράμπας 23ο και αποχώρησης 35ο.

Στη ραφιναρισμένη αίσθηση που παίρνεις από την υπόλοιπη καμπίνα έρχεται να προστεθεί και η σημαντική μείωση στο θόρυβο και στους κραδασμούς στην καμπίνα.

Τόσο οι αεροδυναμικοί στροβιλισμοί όσο ο θόρυβος του κινητήρα και της μετάδοσης έχουν πέσει αισθητά, κάνοντας πιο ξεκούραστο το ταξίδι με υψηλή ταχύτητα. Ίσως αυτός είναι ένας από τους λόγους που στη διάρκεια της δοκιμής, η ελάχιστη τιμή της κατανάλωσης ήταν υψηλότερη.

Ειλημμένη απόφαση
Το ανανεωμένο Dacia Duster αποδεικνύει περίτρανα, για ακόμη μια φορά, πως είναι ένα από τα πιο αξιόλογα και πιο τίμια τετρακίνητα της αγοράς. Δεν διαφημίζει τίποτα που δεν μπορεί να κάνει και δεν κοστίζει παραπάνω από όσο πρέπει. Είναι ιδανική επιλογή για όσους έχουν το χωματόδρομο και το βουνό στο καθημερινό τους μενού, αλλά και μια πολύ προσιτή λύση για αυτούς που χρειάζονται δύναμη, έλξη και τετρακίνηση. Πάντα με τη συνοδεία της τριετούς εγγύησης μηχανικών μερών και με το χαμηλό κόστος συντήρησης που συνοδεύει τα μοντέλα της Dacia.

Διαβάστε για τις επιδόσεις και την αξιολόγηση του Dacia Duster 1.5 dCi στην πίστα 4x4 Terradura, στο DRIVE No 210 που κυκλοφορεί από τις 14 Μαρτίου 2014.

Η γνώμη του DRIVE
Το Dacia Duster ξαναφέρνει στην κατηγορία των τετρακίνητων την ουσία τους. Όμως εδώ, ο σκληροτράχηλος χαρακτήρας συνδυάζεται με καλύτερη συμπεριφορά στην άσφαλτο, καλύτερη παθητική ασφάλεια και πιο σύγχρονη τεχνολογία πολυμέσων. Έτσι, τα €20.560 που κοστίζει το μοντέλο της δοκιμής είναι μια απολύτως τίμια τιμή.
Τιμή από €19.120
Τεχνολογία 1.461 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 110 PS/4.000 rpm, 24,5 kgm/1.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-80 km/h 8,5”
0-100 km/h 12,3”
0-120 km/h 18,3”
0-140 km/h 27,8”
0-400 m 18,5” @120,2 km/h
0-1.000 m 34,3” @148,6 km/h
30-50 km/h με 3η 2,5”
80-110 km/h με 4η  7,4”
110-140 km/h με 5η 12,8”
100-0 km/h 40,0 m
Τελική ταχύτητα 168 km/h
Μέση κατανάλωση 7,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 135 gr/km
Διαστάσεις 4.315 x 1.822 x 1.695 mm
Βάρος 1.320 kg
*Μετρήσεις Drive

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube