Test drive: CUPRA Born

Το Born είναι το πρώτο ηλεκτρικό µοντέλο της CUPRA και η πρώτη απόπειρά της να µεγιστοποιήσει τη βιωσιµότητα της φίρµας στην ηλεκτρική εποχή που µόλις ξεκινά γι’ αυτήν.

Η CUPRA έχει πλέον ανεξαρτητοποιηθεί από τη SEAT και το Born, το πρώτο της ηλεκτρικό µοντέλο, ενισχύει αυτό το συµπέρασµα. Είναι το δεύτερο -ύστερα από το Formentor- µοντέλο της εταιρείας που δεν βασίζεται σε κάποιο αντίστοιχο SEAT. Αντιθέτως βασίζεται στη πλατφόρµα MEB των ηλεκτρικών αυτοκινήτων του Οµίλου Volkswagen. Κάτι που µε δεδοµένο πως το Born έπρεπε να έχει το δικό του χαρακτήρα, αποτέλεσε µια ιδιαίτερη πρόκληση για την CUPRA που συνολικά έχει τη δική της αισθητική, οδηγική και ποιοτική υπόσταση ως φίρµα µέσα στον όµιλο.

Αυτά τα χαρακτηριστικά τα έχει ήδη κατοχυρώσει στα συµβατικά µοντέλα. Όµως στην περίπτωση των ηλεκτρικών το εγχείρηµα έχει µεγαλύτερη δυσκολία, αφού οι τοµείς που µπορείς να επέµβεις για να διαφοροποιηθείς είναι λιγότεροι. Και αν τελικά το καταφέρεις, θα πρέπει ό,τι αλλάζεις και το φέρνεις στα µέτρα σου να µην έχει αρνητικό αντίκτυπο σε άλλους τοµείς αλλά ούτε και στην τιµή. Η CUPRA πέτυχε αυτό τον στόχο πάντως, αφού το Born είναι λίγο φτηνότερο από τις αντίστοιχες εκδόσεις του Volkswagen ID.3, µε καλύτερο εξοπλισµό.

Γιατί αναφέρουµε το ID.3; Διότι πρόκειται για δύο πανοµοιότυπα µοντέλα από κάθε άποψη. Τα οποία µάλιστα φτιάχνονται στο ίδιο εργοστάσιο στο Zwickau της Γερµανίας. Σε πρώτη ανάγνωση λοιπόν, στο κοµµάτι της τιµής τα έχει καταφέρει. Είναι όµως οι αλλαγές στους επιµέρους τοµείς ικανές να του δώσουν το κάτι παραπάνω που αναζητάει η CUPRA;

Σχεδίαση-Τεχνολογία
Η σιλουέτα του 5θυρου αµαξώµατος παραπέµπει κατευθείαν στο αδελφό Volkswagen. Το Born όµως είναι λίγο µεγαλύτερο σε συνολικό µήκος (4,32 m αντί για 4,26 m του ΙD.3) και ενσωµατώνει στοιχεία που έχουµε γνωρίσει στα υπόλοιπα CUPRA, οπότε δείχνει διαφορετικό και σαφώς πιο δυναµικό.

Στα επιµέρους στοιχεία της σχεδίασης, αυτά που το κάνουν ξεχωριστό είναι τα τριγωνικά φωτιστικά LED εµπρός και η σφηνοειδής σχεδίαση του εµπρός µέρους µε τα δύο τόξα στο καπό να ενισχύουν αυτή την εικόνα. Εντύπωση προκαλεί και ο µεγάλος αεραγωγός του µυώδη προφυλακτήρα. Στοιχείο που δεν είναι απαραίτητο και σπάνια συναντάται στα ηλεκτρικά µοντέλα.

Το σύνολο αναµφισβήτητα κρίνεται εντυπωσιακό και έχει τις προϋποθέσεις για να ξεχωρίζει στον δρόµο. Στα πλαϊνά τµήµατα θα λέγαµε πως δεν ξεφεύγει σχεδόν καθόλου από τη γραµµή του ID.3, προβάλλοντας κι εκεί ένα δυναµικό αισθητικό αποτέλεσµα, µε τις ιδιαίτερες σε σχεδίαση 19άρες ζάντες να τραβούν το βλέµµα. Το πίσω µέρος τώρα, χαρακτηρίζεται από την τριγωνική σχεδίαση των φαναριών LED και τη σύνδεση µεταξύ τους αλά Formentor και Leon µε µια φωτιζόµενη γραµµή LED που συµπληρώνει τη δυναµική του συνόλου.

Cupra rear detail
Το βασικότερο τεχνολογικό χαρακτηριστικό του Born είναι η ειδικά εξελιγµένη για ηλεκτρικά µοντέλα πλατφόρµα MEB, η οποία φιλοξενεί και τις µπαταρίες. Χάρη σε αυτή, το βάρος διατηρείται σε χαµηλό επίπεδο για τα δεδοµένα των ηλεκτρικών, ελάχιστα κάτω από τα 1.800 kg χωρίς τον οδηγό.

Παράλληλα, χαµηλώνει το κέντρο βάρους και εξασφαλίζει ιδανική αναλογία µάζας 50/50 ανάµεσα στο εµπρός και το πίσω µέρος, χάρη και στον ηλεκτροκινητήρα που είναι τοποθετηµένος ακριβώς εµπρός από τους πίσω τροχούς. Όσο για τη φόρτιση, διαρκεί περίπου έξι ώρες από 3φασικό Wallbox AC 11 kW. Από ταχυφορτιστή DC µπορεί να δεχθεί ισχύ έως και 120 kW, οπότε αναπληρώνει από το 10 έως το 80% της ωφέλιµης χωρητικότητας σε 35 λεπτά.

Οι αρνητές της ηλεκτροκίνησης πρέπει να καταλάβουν πως ο ρυθµός επιτάχυνσης, η αµεσότητα στο γκάζι και η ευκολία στη χρήση δεν συναντώνται σε mainstream συµβατικά αυτοκίνητα.

Εσωτερικό
Ο εσωτερικός διάκοσµος του CUPRA Born είναι όµορφος, µίνιµαλ και µε πολλές οµοιότητες µε του Volkswagen ID.3. Το ταµπλό έχει καλαίσθητες, καθαρές επιφάνειες µε σκληρά πλαστικά στο µεγαλύτερο µέρος του. Αν και υπάρχουν σηµεία µε αφρώδη επένδυση που αναβαθµίζουν την εικόνα και την απτή ποιότητα. Η συνολική ποιότητα κατασκευής βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο. Όµως ακόµα καλύτερη είναι η εικόνα του φινιρίσµατος και της συναρµολόγησης, όπως άλλωστε µας έχει συνηθίσει η CUPRA.

Cupra Born Interior
Ο ψηφιακός διάκοσµος συντίθεται από τη µικρή (5,2”) αλλά πλήρη οθόνη σε ρόλο πίνακα οργάνων και την οθόνη του συστήµατος πολυµέσων µε διαγώνιο 12” στο κέντρο του ταµπλό. Από εκεί ελέγχονται όλες οι λειτουργίες και τα συστήµατα του αυτοκινήτου, αφού οι διακόπτες (φυσικοί και αφής) έχουν περιοριστεί στους απολύτως απαραίτητους. Γι’ αυτό και το πάνελ για τα ηλεκτρικά παράθυρα και τη ρύθµιση των καθρεφτών που βρίσκεται στην πόρτα του οδηγού δεν προσφέρει τη µέγιστη δυνατή ευκολία. Είναι µια εφαρµογή που πρέπει να αναθεωρήσει το δίχως άλλο ο όµιλος, αφού όπου συναντάται προβληµατίζει.

Από την άλλη, η απουσία διακοπτών εξασφαλίζει ευχάριστη εικόνα, αλλά και περισσότερους και πιο πρακτικούς αποθηκευτικούς χώρους. Όπως εκείνος που βρίσκεται ανάµεσα στα καθίσµατα οδηγού και συνοδηγού που έρχεται ως συνέχεια του ταµπλό. Επιλογέας για τη µετάδοση δεν υπάρχει στην κονσόλα, αφού βρίσκεται πίσω από το τιµόνι και είναι ιδιαίτερα µοντέρνος και εύχρηστος.

Δεν θα λέγαµε πως ισχύει το ίδιο για την ευχρηστία που χαρακτηρίζει το µενού και τις λειτουργίες του infotainment, ωστόσο. Ναι µεν έχει όλα τα συστήµατα, όµορφη απεικόνιση και γρήγορη απόκριση, απαιτεί ωστόσο αρκετό χρόνο για να εξοικειωθείς πλήρως για να βρίσκεις εύκολα αυτό που χρειάζεσαι. Όσον αφορά στη θέση οδήγησης, είναι πολύ άνετη και αρκετά ψηλή. Ακόµα κι έτσι όµως απολαµβάνεις σπορ αίσθηση χάρη κυρίως στα σπορ καθίσµατα της έκδοσης δοκιµής.

Η άριστη χωροταξική εκµετάλλευση των εξωτερικών διαστάσεων που εξασφαλίζει η πλατφόρµα MEB σηµαίνει επαρκέστατο χώρο στην καµπίνα επιβατών. Ουσιαστικά τέσσερις ενήλικοι κανονικού αναστήµατος δεν θα συναντήσουν κανένα πρόβληµα, µε τον αέρα για τα πόδια να είναι επαρκής όπως και αυτός για το κεφάλι. Η αίσθηση πως κάθεσαι ψηλά δεν είναι µόνο αίσθηση, ενώ στο πίσω κάθισµα δεν αποκλείεται να αισθανθείς λίγο κλειστοφοβικά λόγω των µικρών τζαµιών.

Cupra Born cargo
Το επίπεδο δάπεδο πάντως διευκολύνει τη φιλοξενία και ενός µεσαίου επιβάτη στο πίσω κάθισµα (εξαίρεση η έκδοση µε την µπαταρία των 77 kWh που είναι 4θέσια), παρότι το εσωτερικό πλάτος δεν είναι ιδιαίτερα µεγάλο. Ο χώρος αποσκευών είναι δύο επιπέδων και κρίνεται επαρκής µε συνολικό όγκο 385 lt. Διαθέτει µεγάλο άνοιγµα, έχει όµως ψηλό κατώφλι φόρτωσης και δυσκολεύει όταν χρειάζεται να φορτώσεις κάτι βαρύ και ογκώδες.

Επιδόσεις–Κατανάλωση
Το πρώτο ηλεκτρικό CUPRA που δοκιµάζουµε χρησιµοποιεί την µεσαία µπαταρία και έχει τη µεσαία ισχύ από τις διαθέσιµες επιλογές. Το σύγχρονο ηλεκτρικό µοτέρ µόνιµου µαγνήτη αποδίδει 204 PS και οι µπαταρίες ιόντων λιθίου έχουν µικτή χωρητικότητα 62 kWh εκ των οποίων χρησιµοποιούνται οι 58 kWh. H ροπή είναι 310 Nm τα οποία είναι διαθέσιµα από τις 0 rpm. Οπότε, όπως και όλα τα ηλεκτρικά, το Born δίνει την αίσθηση πως είναι ιδιαίτερα γρήγορο -τουλάχιστον µέχρι τα 80 km/h. Στη συνέχεια, το τράβηγµα µειώνεται αισθητά χωρίς όµως αυτό να σηµαίνει πως δυσκολεύεται. Αυτό φάνηκε και από τις µετρήσεις µας, µε 2,8” για τα 0-50 km/h και 7,2” για τα 0-100 km/h. Από εκεί και µέχρι τα 160 km/h της τελικής ωστόσο χρειάζονται άλλα 13”. Οι ρεπρίζ είναι και αυτές πολύ καλές, µε 2,2” για τα 50-80 km/h και 5,5” για τα 110-140 km/h.

Cupra Born Trakking
Η πραγµατική κατανάλωση σε µεικτές συνθήκες ανήλθε σε όλη τη δοκιµή στις 18,8 kWh/100 km. Στο πρόγραµµα Range που βελτιώνει την οικονοµία είδαµε κατά µέσο όρο 14,3 kWh (ελάχιστη 10,5 kWh) ενώ στο Performance που ενισχύει την απόδοση, είδαµε µέγιστη τιµή τις 26,2 kWh/100 km. Το σύστηµα ανάκτησης ενέργειας έχει δύο βαθµίδες που επιλέγονται από χειριστήριο του κιβωτίου. Η θέση D δεν επηρεάζει καθόλου την κύλιση και η θέση B φρενάρει αρκετά για οδήγηση one pedal, όχι όµως όσο σε άλλα ηλεκτρικά µοντέλα. Όπως πάντα, η κατανάλωση ενέργειας είναι πολύ στενά συνδεδεµένη µε τις συνήθειες και τις ορέξεις του οδηγού, οι οποίες µοιραία διαδραµατίζουν καταλυτικό ρόλο και στην αυτονοµία του αυτοκινήτου. Αυτή λοιπόν φτάνει άνετα τα 300 µε 350 km, ενώ µπορεί να πλησιάσει τα 400 εάν το προσπαθήσεις.

Οδική συμπεριφορά
Αντικειµενικά, το Born είναι σε θέση να ευχαριστήσει τον οδηγό. Οι αρνητές της ηλεκτροκίνησης πρέπει να καταλάβουν πως ο ρυθµός επιτάχυνσης, η αµεσότητα στο γκάζι και η ευκολία στη χρήση δεν συναντώνται σε mainstream συµβατικά αυτοκίνητα. Ένα CUPRA όµως είναι αναγκαίο όλα τα παραπάνω στοιχεία να τα διανθίσει και µε την πιπεράτη επίγευση που χαρακτηρίζει τα υπόλοιπα µοντέλα της εταιρείας.

Σε αυτό το επίπεδο τα πράγµατα είναι λίγο πιο περίπλοκα. Το µεγάλο βάρος θεωρητικά δεν αφήνει πολλά περιθώρια στην CUPRA να προτάξει το αθλητικό της DNA. Και λέµε θεωρητικά, διότι στην πράξη τα πράγµατα δεν είναι ακριβώς έτσι. Εύκολα αντιλαµβάνεσαι πως το Born είναι πιο ζωντανό στα χέρια σου σε σχέση µε τις υπόλοιπες προτάσεις της εταιρείας, αλλά και της κατηγορίας. Αυτό έγινε µε επεµβάσεις στην ανάρτηση που χαµηλώνει το αµάξωµα κατά 1,5 cm εµπρός και κατά ένα πόντο πίσω σε σχέση µε το ID.3, αλλά και µε την πολύ άµεση κρεµαγέρα µεταβλητής υποβοήθησης.

Cupra Born rear corner
Στην πράξη αυτό µεταφράζεται σε πολύ καλή ακρίβεια του εµπρός συστήµατος, παρά τη γενικότερα µέτρια αίσθηση από το τιµόνι. Ακόµα κι έτσι, ειδικά στο πρόγραµµα Performance, λαµβάνεις σπορ πληροφορία και νιώθεις το πίσω µέρος να «σπρώχνει», αφήνοντας τον χώρο και τον χρόνο για να το ευχαριστηθείς. Πάντα µε γνώµονα την ασφάλεια και τη διακριτική συµβολή του ηλεκτρονικού ελέγχου της ευστάθειας που απενεργοποιείται µερικώς. Σηµειώστε εδώ πως στις εκδόσεις µε τις µεγαλύτερες ζάντες, το ESC έχει επιπλέον δύο επιλογές (Sport και ESC off).

Στο όλο σύνολο σηµαντικό ρόλο διαδραµατίζει η εξαιρετική ρύθµιση της ανάρτησης. Καταφέρνει να ελέγχει τόσο το βάρος και την νευρικότητα που αυτό προκαλεί συνήθως όσο και να µεταφέρει τις εντολές του οδηγού άµεσα και µε ακρίβεια στον δρόµο. Κι αυτά, ενώ την ίδια στιγµή χαρακτηρίζεται και άνετη. Εντάξει, υπάρχει και «αλλά»… Το Born δεν είναι τόσο άνετο όσο το ID.3 που άτυπα συγκρίνουµε και δεν έχει την ίδια αποτελεσµατικότητα στο να αποµονώσει τους εξωτερικούς θορύβους και εκείνον της κύλισης. Είναι κάτι που παρατηρούµε να συµβαίνει και στις συµβατικές εκδόσεις των µοντέλων του οµίλου. Απλώς εδώ δεν υπάρχει ο θόρυβος από κινητήρα και εξάτµιση για να το τονίζει.

Όπως και να έχει, το Born διαφοροποιείται και είναι το πιο ευχάριστο ανάµεσα στα µοντέλα του ανταγωνισµού αλλά και του οµίλου. Κάτι που λογικά θα είναι ακόµα πιο αισθητό µε το προαιρετικό πακέτο eBoost: Ανεβάζει την ισχύ στους 231 ίππους και προσθέτει επιπλέον ηλεκτρονικά ρυθµιζόµενα αµορτισέρ σε 15 επίπεδα σκληρότητας, µαζί µε µεγαλύτερους δίσκους εµπρός φρένων (340x27 mm έναντι 330x23).

Τα φρένα πάντως και µε τη βασική διάσταση δίσκων αποδείχθηκαν πολύ αποτελεσµατικά, µε 37,7 m για την ακινητοποίηση από τα 100 km/h. Να σηµειώσουµε πως δεν παρατηρήσαµε κόπωση παρά τα ταµπούρα των πίσω τροχών. Πολύ καλές εντυπώσεις µας άφησε και η αίσθηση στο πεντάλ, κάτι που αποτελεί εξαίρεση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Αγορά και χρήση
Tο CUPRA Born είναι διαθέσιµο σε τέσσερις διαφορετικούς συνδυασµούς κινητήρα-µπαταρίας. Η βασική έκδοση η οποία αναµένεται σύντοµα θα κοστίζει από €33.900 και θα έχει ηλεκτροκινητήρα 150 PS µε µπαταρία 45 kWh. Με ΛΤΠΦ κάτω από τις €30.000 πριµοδοτείται µε 30% από το πρόγραµµα «Κινούµαι ηλεκτρικά» και µε την απόσυρση των €1.000 θα ξεκινά από τις €25.900. Η επόµενη έκδοση αποδίδει 204 ίππους µε µπαταρία 58 kWh.

Μπορεί ακόµα να ενσωµατώσει το πακέτο eBoost και να ανεβάσει την ισχύ στους 231 ίππους, την ίδια στιγµή που διαθέτει και άλλα στοιχεία που ενισχύουν τον σπορτίφ χαρακτήρα του. Στην κορυφή της γκάµας συναντάµε την έκδοση µε την µπαταρία των 77 kWh που συνδυάζεται αποκλειστικά µε τον κινητήρα των 231 PS. Σύµφωνα µε την CUPRA, αυτή προσφέρει αυτονοµία που κυµαίνεται από τα 492 έως τα 548 km κατά WLTP.

O εξοπλισµός έχει τρία επίπεδα: Born, Launch Edition και eBoost. Και δεν λείπει ουσιαστικά τίποτα από καµία, περιλαµβάνοντας µεταξύ άλλων επτά αερόσακους, σύστηµα αυτόµατου φρεναρίσµατος, µπάκετ, προσαρµοζόµενο cruise control, την οθόνη 12” του συστήµατος infotainment µε σύστηµα πλοήγησης και ζάντες αλουµινίου από 18” έως 20”. H Launch Edition της δοκιµής, που είναι η πιο πλούσια, έχει επιπλέον το διπλό πάτωµα για τον χώρο αποσκευών, σύστηµα θέρµανσης για το νερό του πλυστικού συστήµατος, ηλεκτρικά καθίσµατα µε λειτουργία µασάζ, φιµέ τζάµια κ.ά.


Τι λέει το DRIVE
Το Born βάζει µε το δεξί την CUPRA στην ηλεκτρική εποχή, αφού καταφέρνει έστω και διακριτικά να χαρακτηρίζεται από τη δυναµική εικόνα της φίρµας στον δρόµο, αναπτύσσοντας µια πιο ιδιαίτερη σχέση µε τον οδηγό. Αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Τιμή Από €33.900 
Τεχνολογία ΒEV, σύγχρονος ηλεκτρικό κινητήρας μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 58 kWh, κίνηση πίσω, κιβώτιο μιας σχέσης
Απόδοση 204 PS, 310 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,2”
0-160 km/h 20,2”
0-400 m 15,3” @ 146,3 km/h
0-1.000 m 28,9” @ 163,6 km/h
60-160 km/h 16,8”
50-80 km/h 2,2”
80-110 km/h 3,5”
110-140 km/h 5,5”
Φρένα 100-0 km/h 37,7 m
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Κατανάλωση 18,8 kWh/100 km
Αυτονομία 300-350 km
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 4.322 x 1.809 x 1.540 mm
Χώρος αποσκευών 385 lt
Βάρος 1.790 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης