Test drive: Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 Shine

Δοκιμάζουμε το νέο μεσαίο crossover/SUV στην εκδοση με τον κινητήρα 1.5 ντίζελ και το αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων.

Για να φτιάξει ένα SUV/crossover διαφορετικό, η Citroën ξεκίνησε από μια άλλη φιλοσοφική αφετηρία. Αντί να μπει κι αυτή στο τρένο της σπορ συμπεριφοράς και της οδηγικής απόλαυσης, επικεντρώθηκε σε αυτά που ζητούν οι τυπικοί πελάτες της κατηγορίας: την άνεση και την πρακτικότητα, που αποτελούν εξάλλου παραδοσιακές αξίες των μοντέλων της.

Σχεδιαστικά, τo C5 Aircross φαίνεται διαφορετικό από την πρώτη ματιά, με το ψηλό και όρθιο εμπρός μέρος, τα χαρακτηριστικά φώτα δύο επιπέδων, τη χρωμέ μάσκα απ’ άκρη σ’ άκρη, τα προστατευτικά “Airbumps” στα πλάγια, την «αιωρούμενη» σκεπή και τους μεγάλους τροχούς. Επιπλέον, προσφέρονται μεγάλες δυνατότητες εξατομίκευσης, με 30 χρωματικούς συνδυασμούς για το αμάξωμα και 5 επιλογές για το εσωτερικό. 

Από μηχανική άποψη, η πλατφόρμα στην οποία βασίζεται είναι η γνωστή EMP2 του Groupe PSA, ο δε κινητήρας στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ο 1.5 BlueHDi πετρελαίου, με την τελευταία τεχνολογία έγχυσης ουρίας για καθαρότερα καυσαέρια. Αποδίδει 131 ίππους και συνδυάζεται εδώ με το νέο αυτόματο κιβώτιο ΕΑΤ8, που έχει μετατροπέα ροπής και 8 σχέσεις.

Η ανάρτηση είναι βασικά συμβατική, όμως τα αμορτισέρ είναι καινοτόμα, με υδραυλικά αντί συμπαγή τέρματα, τόσο στη συμπίεση όσο και στην έκταση. Η Citroën ονομάζει το σύστημα Progressive Hydraulic Cushions και το εφαρμόζει για να να κάνει την ανάρτηση πιο άνετη, αφού της επιτρέπει να μαλακώσει τα ελατήρια. 

Citroen C5 Aircross πλάγια κίνηση

Παρότι η Citroën χαρακτηρίζει το μοντέλο “SUV”, δεν το εφοδιάζει με σύστημα τετρακίνησης. Όλες οι εκδόσεις είναι προσθιοκίνητες, αλλά από το δεύτερο επίπεδο εξοπλισμού και πάνω έχουν στάνταρ το ηλεκτρονικό σύστημα Advanced Grip Control, που βελτιστοποιεί την ελκτική πρόσφυση ανάλογα με το έδαφος στο οποίο κινείται το αυτοκίνητο. Η τεχνολογία αυτή συνδυάζεται με σύστημα Hill Assist Descent για έλεγχο της ταχύτητας σε απότομες κατηφόρες.

Στο C5 Aircross προσφέρονται 20 τέτοιες τεχνολογίες ασφαλείας και αρωγής του οδηγού, είτε στο βασικό εξοπλισμό, ανάλογα με την έκδοση, είτε ως έξτρα επί παραγγελία.

Πρακτικότητα αντάξια ενός MPV        
Πέρα από κάποιες δυνατότητες SUV, το C5 Aircross έχει και την πρακτικότητα ενός πολυμορφικού MPV. Τα πίσω καθίσματα είναι τρία, ξεχωριστά. Το καθένα τους είναι συρόμενο εμπρός-πίσω, η πλάτη του ανακλίνεται σε 4 θέσεις και μπορεί να αναδιπλωθεί με μία κίνηση για να επεκταθεί ο χώρος αποσκευών. Έτσι, οι δυνατότητες διαμόρφωσης της καμπίνας είναι πολλές. Επιπλέον, το πορτμπαγκάζ είναι κορυφαίο, με χωρητικότητα από 580 έως και 720 λίτρα (ανάλογα με τη θέση των πίσω καθισμάτων) και δάπεδο δύο θέσεων ώστε, όταν αναδιπλωθούν τα καθίσματα, ο χώρος φόρτωσης να είναι επίπεδος, χωρίς σκαλοπάτι και κατώφλι.

Πρακτική είναι κι η καμπίνα, με πολλές θέσεις για μικροπράγματα. Ο χώρος για τα γόνατα των πίσω επιβατών κρίνεται επαρκής αλλά όχι άφθονος, όπως και αυτός για τα κεφάλια, αν υπάρχει η συρόμενη πανοραμική ηλιοροφή του αυτοκινήτου της δοκιμής μας. Τα καθίσματα είναι όμως βολικά και ο μεσαίος επιβάτης κάθεται σχεδόν εξίσου άνετα με τους δύο ακριανούς. 

Ο οδηγός κάθεται ψηλά κι έχει καλή ορατότητα προς τα εμπρός, αν και δεν λείπει το σύνηθες τυφλό σημείο λόγω της μπροστινής κολόνας. Η θέση οδήγησης δέχεται πληθώρα ρυθμίσεων ώστε να μπορούν να βολευτούν όλοι. Το κάθισμα είναι ιδιαίτερα άνετο, αλλά κάπως επίπεδο και δεν σε συγκρατεί στις στροφές.

Citroen C5 Aircross ταμπλό

Σχεδιαστικά, το εσωτερικό του C5 Aircross είναι πολύ μοντέρνο και ξεχωριστό, από υλικά που δείχνουν ποιοτικά, παρότι κάποια από αυτά είναι σκληρά. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3” προσφέρει 5 δυνατότητες διαμόρφωσης, με όμορφα γραφικά και πολλή πληροφόρηση. Όμως το στροφόμετρο, όπου εμφανίζεται, είναι μια λιλιπούτεια ταινία που δείχνει στο περίπου, ενώ υπάρχουν γενικά και κάποια άλλα ερωτηματικά από άποψη εργονομίας.

Ζωηρό και οικονομικό    
Παρότι το αυτοκίνητο της δοκιμής, στην πλουσιότερη έκδοση εξοπλισμού Shine, ζύγιζε 1.520 kg, οι 131 ίπποι έδωσαν απόλυτα ανταγωνιστικές επιδόσεις: 0-100 km/h σε 11,2” και 0-1.000 m σε 32,8”, τιμές καλύτερες από αυτές του αντίστοιχου Peugeot 3008 (11,6”/33,2”) και του Ford Kuga 1.5 TDCi Powershift (12,6”/34,5”). Αντίστοιχη είναι και η εικόνα στις ρεπρίζ εν κινήσει. Με kickdown, το Citroën χρειάστηκε 3,9” για τα 50-80 km/h και 5,7” για τα 80-110 km/h, έναντι 4,3”/6,1” του Peugeot, 4,5”/7,2” του Ford. 

Στην οδήγηση, το C5 Aircross δείχνει ψυχωμένο από χαμηλά, όπου επιταχύνει με ρυθμό δίλιτρου, και μόνο στο τέρμα γκάζι καταλαβαίνεις ότι είναι 1.500άρι. Το αυτόματο κιβώτιο είναι από τα καλύτερα του είδους, αλλάζοντας ταχύτητες τόσο ομαλά και γρήγορα που σχεδόν δεν το καταλαβαίνεις, ακόμα κι όταν οδηγείς γρήγορα. Για τη γρήγορη οδήγηση υπάρχει και το πρόγραμμα Sport, όπου οι στροφές ανεβαίνουν ψηλότερα και το κιβώτιο κρατάει τις ταχύτητες περισσότερο, ενώ η απόκριση του κινητήρα στο γκάζι γίνεται πιο άμεση. 

Citroen C5 Aircross επιλογείς

Πέρα από το Sport και το (default) Normal, υπάρχει και το πρόγραμμα Eco για οικονομία, που όμως κάνει πιο νωθρή την απόκριση στο γκάζι. Είτε το χρησιμοποιείς είτε όχι, το C5 Aircross ντίζελ καίει λίγο. Η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε ήταν 7,4 lt/100km.  

Προτεραιότητα στην άνεση    
Η άνεση ήταν η απόλυτη προτεραιότητα στην κατασκευή και το στήσιμο του αυτοκινήτου, με την ανάρτηση Progressive Hydraulic Cushions, τα φαρδιά καθίσματα από πυκνό αρφώδες υλικό, και το διπλό, ηχομονωτικό κρύσταλλο στα εμπρός παράθυρα. Με τους μεγάλους τροχούς 19 ιντσών, το αυτοκίνητο μπορεί να μην είναι μαγικό χαλί που να σε γυρίζει στην εποχή της DS, όμως η άνεση που προσφέρει είναι ξεκάθαρα η καλύτερη στην κατηγορία. Επιπλέον, ο αεροδυναμικός θόρυβος είναι πολύ χαμηλός κι αυτός από τον κινητήρα υποχωρεί στο παρασκήνιο όταν ταξιδεύεις.

Λόγω της μαλακής ανάρτησης, το C5 Aircross  γέρνει στις στροφές, αλλά λιγότερο απ’ όσο περιμένεις. Μικρότερη του αναμενομένου είναι και η βύθιση του εμπρός μέρους στο φρενάρισμα. H σταθερότητα είναι γενικά εξαιρετική, η υποστροφή χρειάζεται προσπάθεια για να εμφανιστεί και η επέμβαση του ESC είναι πάντα διακριτική. Το μόνο που μπορεί να ενοχλήσει είναι η αίσθηση του τιμονιού, καθώς το εμπρός μέρος αργεί αρχικά να ανταποκριθεί και στη συνέχεια νιώθεις να στρίβει περισσότερο απ’ όσο θέλεις. Γενικά, το C5 Aircross δείχνει να μην αισθάνεται άνετα στην οριακή οδήγηση και τις απότομες εντολές του οδηγού, όμως δεν είναι φτιαγμένο για τέτοιου είδους χρήση.

Citroen C5 Aircross στροφή

Τα φρένα έχουν δυνατή υποβοήθηση και πολύ άμεση απόκριση στο πεντάλ, εμπνέοντας μεγάλη εμπιστοσύνη όταν τα συνηθίσεις. Οι αποστάσεις ακινητοποίησης που έδωσαν ήταν εξαιρετικές και η αντοχή τους αποδείχτηκε μεγάλη. Μόνη μας παρατήρηση, το απότομο σταμάτημα του αυτοκινήτου στα τελευταία δύο μέτρα, καθώς μπερδεύεται το stop/start και σβήνει τον κινητήρα. 

To C5 Aircross, στην κορυφαία έκδοση Shine της δοκιμής μας, έχει 19άρια λάστιχα δρόμου, που λογικά αντιβαίνουν στη χρησιμότητα του Grip Control. Πάντως, το σύστημα δουλεύει σωστά και, σε συνδυασμό με τα 18άρια λάστιχα «4 εποχών», που έχουν άλλες εκδόσεις, και τη μεγάλη απόσταση από το έδαφος των 23 cm, θα πρέπει να δίνουν αρκετά μεγάλες δυνατότητες κίνησης εκτός ασφάλτου. 
 
Πρόταση με ενδιαφέρον            
Η βασική έκδοση Live του C5 Aircross ντίζελ κοστίζει €25.000, και το αυτόματο κιβώτιο, που προσφέρεται από την επόμενη έκδοση Inspire των €26.700, προσθέτει άλλα €3.150. Όλες οι τιμές πάντως κρίνονται πολύ ανταγωνιστικές.

Η έκδοση Live έχει πλήρη εξοπλισμό, με φώτα ημέρας LED, αλουμινένιες ζάντες 17", αυτόματο φρενάρισμα ανάγκης, ειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, αναγνώριση πινακίδων κ.ά. Στο εσωτερικό υπάρχει infotainment με οθόνη 8", αυτόματος διζωνικός κλιματισμός, αυτόματα φώτα και υαλοκαθαριστήρες, δερμάτινο τιμόνι, cruise control, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω κ.ά. 

Η Inspire έχει επιπλέον ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3", Advanced Grip Control, προβολείς ομίχλης, ρύθμιση στήριξης μέσης, Airbumps και μπάρες οροφής. Η Feel (από €29.750) προσθέτει, μεταξύ άλλων, την αναβαθμισμένη εκδοχή του Active Safety Brake και σύστημα ελέγχου τυφλού σημείου.

Η κορυφαία έκδοση Shine (από €32.600) διαθέτει φώτα Full LED, ενεργό cruise control με λειτουργία ημιαυτόνομης οδήγησης, αυτόματη μεγάλη σκάλα φώτων, ασύρματη φόρτιση κινητού, ημιδερμάτινα καθίσματα κ.ά. Έχει όπως είπαμε και ζάντες 19", με στενότερα όμως λάστιχα 205/55, οπότε επιτυγχάνει τις χαμηλότερες εκπομπές CO2, κάτι εντελώς ασυνήθιστο. 

Citroen C5 Aircross πίσω πλάγια όψη

Τι λέει το DRIVE
Δεν μοιάζει με κανένα άλλο crossover/SUV της κατηγορίας, ακόμη και με εκείνα του ίδιου ομίλου, όχι μόνο στην όψη, αλλά κυρίως στο χαρακτήρα, όπου η επικέντρωση στην άνεση και την πρακτικότητα έχει δώσει πραγματικά καρπούς.
Τιμή Από €29.850 (από €25.000 με το χειροκίνητο 6άρι)
Τεχνολογία 1.499 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common-rail, τούρμπο VGT, 131 PS/3.750 rpm, 300 Nm/1.750 rpm, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,2”
0-160 km/h 34,1”
0-400 m 17,8” @ 126,0 km/h
0-1.000 m 32,8” @ 158,3 km/h
60-160 km/h 29,2”
50-80 km/h 3,9”
80-110 km/h  5,7”
110-140 km/h  9,7”
Φρένα 100-0 km/h 36,6 m
Τελική ταχύτητα 189 km/h
Μέση κατανάλωση 7,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 106 g/km
Διαστάσεις 4.500 x 1.840 x 1.654 mm
Χώρος αποσκευών 580-720 lt
Βάρος 1.520 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Φωτεινή Πίμπα