Test drive: Citroën Ami

Το ηλεκτρικό microcar των Γάλλων, το Citroën Ami, πατάει στην πιο σωστή λογική που αφορά στην αστική μετακίνηση και δίνει λύσεις αντί για υποσχέσεις.

Ανοίγοντας το θέμα «Citroën Ami», είναι απαραίτητο να ξεκινήσεις με την παραδοχή πως ΔΕΝ είναι αυτοκίνητο! Είναι microcar και μάλιστα ηλεκτρικό, δηλαδή μια ιδέα που έχουμε δει και άλλες φορές στο παρελθόν. Την οποία η Citroën θέλησε να υλοποιήσει με τον δικό της τρόπο, δηλαδή με το άγγιγμα του διαφορετικού που κατ’ επανάληψη έχει καταφέρει στα 100 χρόνια της ιστορίας της.

Το Citroën Ami παρουσιάστηκε ως Ami One Concept στο Σαλόνι της Γενεύης το 2019 και η αντίδραση του κοινού ήταν τόσο θετική που η έκδοση παραγωγής ολοκληρώθηκε σε λιγότερο από 12 μήνες. Ετοιμάστηκε δηλαδή ένα λιλιπούτειο τετράτροχο για συχνές και μικρές αποστάσεις, το οποίο δεν μοιάζει με τίποτα και λογίζεται από την ίδια τη Citroën ως μια εναλλακτική στα ηλεκτρικά σκούτερ, στα ποδήλατα, στα πατίνια, αλλά και στα μέσα μαζικής μεταφοράς…

Το Citroën Ami μπορεί να οδηγηθεί νόμιμα από τους κατόχους διπλώματος μοτοποδηλάτου (κατηγορία ΑΜ), άρα με κατώτατο όριο ηλικίας τα 16 έτη. Με αυτό το κοινό θα ήταν λάθος εάν δεν μπορούσες να μάθεις τα πάντα γι’ αυτό online, να κανονίσεις test-drive, να το διαμορφώσεις, να το αγοράσεις και να κανονίσεις να στο παραδώσουν στο σπίτι ή όπου αλλού σε εξυπηρετεί.

Test drive: Citroën Ami, photo credits DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis
Με την μπαταρία πίσω και τον κινητήρα εμπρός, το ζύγισμα του Ami είναι σωστό και με δεδομένο ότι η μέγιστη ταχύτητα είναι 45 km/h, αισθάνεσαι πάντα ασφαλής πίσω από το τιμόνι.


Μπορείς βέβαια και να το νοικιάσεις με λογική «αλά καρτ», δηλαδή με τον χρόνο, τον μήνα (από €20), ακόμα και με το λεπτό. Όσο για τον τιμοκατάλογο λιανικής, ξεκινά από τις €9.500 οι οποίες γίνονται €6.500 χάρη στην επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Κι εάν ο αγοραστής είναι κάτω των 29 ετών, υπάρχει επιπλέον έκπτωση €1.000.

Πλήρως συντονισμένο λοιπόν με τη σύγχρονη αστική πραγματικότητα που θέλει άπειρη ευελιξία και μηδενική δέσμευση, το Citroën Ami έχει συνολικό μήκος 2,41 m (ένα smart fortwo φτάνει τα 2,7 m), μεταξόνιο 1,73 m, πλάτος 1,36 και ύψος 1,53 m. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα σωληνωτό κλωβό ντυμένο με πλαστικά πάνελ που αλλάζουν πανεύκολα και 14άρηδες τροχούς «εξακοντισμένους» στα άκρα.

Οι δύο πόρτες στο Citroën Ami ανοίγουν με μπουτόν και αντίθετη φορά μεταξύ τους, ενώ κλείνουν τραβώντας τις με ιμάντα. Το παράθυρο είναι «σπαστό» όπως ακριβώς ήταν και στο θρυλικό 2CV.

Εντελώς μοναδική, η εξωτερική σχεδίαση είναι απόλυτα συμμετρική όχι μόνο ως προς το «δεξιά-αριστερά», αλλά και ως προς το «εμπρός-πίσω» του αμαξώματος. Για την ακρίβεια μόνο τα φώτα κάνουν διαφορά, αφού είναι λευκά εμπρός και κόκκινα πίσω. Σε ό,τι έχει να κάνει με την εξατομίκευση, το Ami προσφέρει τέσσερις επιλογές για χρωματιστές λεπτομέρειες και αυτοκόλλητα, με τα πακέτα POP και VIBE δίνουν ακόμα περισσότερη διαφοροποίηση.

Test drive: Citroën Ami, photo credits DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis
Ξεχειλίζοντας από στιλ, με μήκος 2,41 m και ίχνος μελετημένο για μέγιστες επιδόσεις σε ευελιξία και παρκάρισμα, ορίζει το λιλιπούτειο. Το Ami το οδηγεί νόμιμα όποιος είναι πάνω από 16 ετών, με δίπλωμα μοτοποδηλάτου.


Από το ύψος της γραμμής των παραθύρων κι επάνω, το 50% του εμβαδού αποτελείται από γυαλί, με «σπαστά» παράθυρα στο πρότυπο του 2CV και οροφή στάνταρ γυάλινη στο μεγαλύτερο μέρος της. Προφανώς λοιπόν, η καμπίνα είναι πλημμυρισμένη από φως. Ωστόσο αυτό είναι το μικρότερο κομμάτι από την πρωτόγνωρη εμπειρία της οδήγησης ή συνοδήγησης ενός Ami.

Οι δύο πόρτες ανοίγουν με αντίθετη φορά μεταξύ τους, πατώντας ένα μπουτόν απ’ έξω ή τραβώντας έναν ιμάντα από μέσα. Και τα καθίσματα είναι μικροσκοπικά, με ενιαίο έδρανο-πλάτη και υποτυπώδη αφρώδη επιφάνεια. Μόνο εκείνο του οδηγού έχει σιδηρόδρομο για ρύθμιση κατά μήκος και στο αριστερό μέρος του υπάρχουν τρία μπουτόν για το κιβώτιο ταχυτήτων: D, N, R.

Test drive: Citroën Ami, photo credits DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis
Πίνακας οργάνων και ηχοσύστημα δεν υπάρχουν. Αντικαθίστανται και τα δύο από το συνδυασμό του smartphone και της εφαρμογής My Citroën. Δεν υπάρχει κλασικός χώρος αποσκευών, υπάρχουν μεγάλοι χώροι για μικροπράγματα στις πόρτες και πίσω από τα καθίσματα, καθώς και μια κρεμάστρα τσάντας εμπρός από τον συνοδηγό.


Ωστόσο, με έναν περίεργο τρόπο βολεύεσαι και το σκληρό κάθισμα δεν ενοχλεί ούτε κουράζει, τουλάχιστον δεδομένου πως με το Ami δεν πρόκειται να κάνεις ταξίδι. Ο διαθέσιμος χώρος πάντως, με εξαίρεση το πλάτος, είναι άφθονος και η καμπίνα θα φιλοξενήσει ακόμα και δύο πολύ ψηλούς ανθρώπους χωρίς πρόβλημα. Αντί για ταμπλό θα βρεις ένα ράφι με έξυπνες αποσπώμενες θήκες για την οργάνωση των μικροαντικειμένων, ενώ κλασικός χώρος αποσκευών δεν υπάρχει. Αντί αυτού, υπάρχει ένας μεγάλος χώρος για πράγματα στα πόδια του συνοδηγού, άλλος ένας πίσω από τα καθίσματα καθώς και μεγάλα δίχτυα στις πόρτες.

Το άλλο που δεν υπάρχει είναι πίνακας οργάνων. Τον αντικαθιστά -όπως και το ραδιόφωνο- το smartphone σου σε συνδυασμό με την εφαρμογή My Citroën και το DAT@MI που υπάρχει σε όλες τις εκδόσεις εξοπλισμού πλην της βασικής. Υπάρχει βέβαια θύρα USB για να φορτίζεις το τηλέφωνο, όπως και σύστημα θέρμανσης, από το οποίο πάντως στις πολύ κρύες ημέρες της δοκιμής υπήρξαν φορές που ζητήσαμε κάτι περισσότερο. Χωρίς να το πάρουμε…

Ωστόσο θα πρέπει να το οδηγήσεις για να καταλάβεις τι ακριβώς είναι το Ami: Ένα όχημα για πολλαπλές μα μικρές αποστάσεις στην πόλη, με ίχνος που είναι μελετημένο για να δίνει ευελιξία που κοντράρει τα δίκυκλα. Σαφώς και υπάρχει μια δόση υπερβολής σε αυτό, την οποία ανταλλάζεις με το ότι δεν γίνεται να πέσεις όπως με ένα δίκυκλο και ότι δεν γίνεσαι μούσκεμα όταν βρέχει…

Test drive: Citroën Ami, photo credits DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis
Το Ami είναι συμμετρικά σχεδιασμένο, τόσο στο «δεξιά-αριστερά» όσο και στο «εμπρός πίσω». Για την ακρίβεια μόνο τα φώτα κάνουν τη διαφορά που είναι τα εμπρός λευκά και τα πίσω κόκκινα. Τα πάνελ του αμαξώματος είναι σχεδιασμένα για να αλλάζουν όσο πιο εύκολα γίνεται. Οι δύο πόρτες ανοίγουν με μπουτόν και αντίθετη φορά μεταξύ τους.


Ο κινητήρας του Citroën Ami αποδίδει μόλις 8 PS που καταλήγουν στους εμπρός τροχούς. Οπότε πατώντας το γκάζι, η επιτάχυνση είναι άμεση μεν χωρίς το σπιρτόζικο ηλεκτρικό τράβηγμα δε. Η Citroën ανακοινώνει 0-45 km/h σε 10", με τον αστερίσκο πως κάπου εκεί η επιτάχυνση σταματάει μια και καλή. Ναι, η τελική του Ami είναι αυτά τα 45 km/h. Έτσι αφενός δημιουργείται η συμβατότητα και με το δίπλωμα μοτοποδηλάτου, αφετέρου η κατανάλωση ενέργειας είναι αρκετά χαμηλή έτσι ώστε η μπαταρία να επαρκεί για 70-75 km. Όσον αφορά τις προδιαγραφές της, ζυγίζει σχεδόν 60 kg, χωράει 5,5 kWh, έχει εγγύηση για τρία χρόνια ή 40.000 km και φορτίζει σε μόλις τρεις ώρες σε οικιακή πρίζα «σούκο» 8A. Όχι μόνο σύμφωνα με τη Citroën αλλά και με την πραγματικότητα.

Με τη θέση της μπαταρίας στο πίσω μέρος του Citroën Ami και τον κινητήρας εμπρός, το ζύγισμα είναι καλό και το πάτημα στον δρόμο σταθερό. Τουλάχιστον μέχρι την ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει το Ami αισθάνεσαι πάντα ασφαλής και η πορεία που χαράζεις με το τιμόνι ακολουθείται αδιαμαρτύρητα.

Τα φρένα που έχουν εμπρός δίσκους και πίσω ταμπούρα θέλουν κάπως δυνατό πάτημα για να δώσουν σοβαρή επιβράδυνση, αλλά μπορούν να το κάνουν. Σπάνια πάντως θα τα χρησιμοποιήσεις, αφού η οδήγηση «one pedal» έχει την τιμητική στο πανάλαφρο και με χαμηλή αδράνεια Ami των 485 kg. Να σημειωθεί πως ABS δεν υπάρχει (όπως συνήθως στα microcars που διέπονται από διαφορετικούς κανόνες από τα αυτοκίνητα), αλλά και κανένα σύστημα υποβοήθησης της οδήγησης ή παθητικής ασφάλειας πέραν των ζωνών ασφαλείας.

Test drive: Citroën Ami, photo credits DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis
Στο πλαίσιο της πόρτας του συνοδηγού αποθηκεύεται το καλώδιο, μέσω του οποίου η μπαταρία των 5,5 kWh φορτίζει σε τρεις ώρες από πρίζα «σούκο» 8Α. Για σύνδεση σε wallbox υπάρχει ειδικός αντάπτορας.


Ο θόρυβος από τον δρόμο και τον κινητήρα είναι περισσότερος από όσο περιμένεις: Η ηχομόνωση ουσιαστικά δεν υπάρχει, ενώ η καμπίνα-γυάλα τον πολλαπλασιάζει. Από την άλλη, το τιμόνι κόβει πολύ και δίνει κύκλο στροφής διαμέτρου 7,2 m και, παρότι δεν έχει υποβοήθηση, δεν θα σε ταλαιπωρήσει ούτε στο παρκάρισμα. Μόλις εξοικειωθείς λίγο με το σχήμα του αμαξώματος θα καταλάβεις ότι το Ami χωράει σχεδόν παντού, τηρώντας τη δέσμευσή του να δώσει λύση στο θέμα χώρου παρκαρίσματος των μεγαλουπόλεων.

Αν και η ανάρτηση είναι σφιχτή και μεταφέρει κραδασμούς στην καμπίνα, το Citroën Ami δεν φοβάται τις λακκούβες, με το εμπρός σύστημα ειδικά να φιλτράρει τις ανωμαλίες αποδεκτά. Έτσι σταδιακά εκτιμάς όλο και περισσότερο τη μοναδική ευκολία στην οδήγηση, ενώ γρήγορα αποδέχεσαι ιδιαιτερότητες όπως ότι προβολείς δεν υπάρχουν. Ό,τι δεν υπάρχει είναι επειδή εκεί που προορίζεται να κινείται το Ami δεν είναι πραγματικά απαραίτητο. Ουσιαστικά, το μόνο που οφείλεις είναι να έχεις τον νου στους καθρέφτες όταν κυκλοφορείς σε λεωφόρους όπου τα 45 km/h είναι λίγα, προκειμένου να μην εμποδίζεις εκείνους που ακολουθούν.

Test drive: Citroën Ami, photo credits DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis

Τελικά το ερώτημα γύρω από το Citroën Ami είναι εάν έχει ουσιαστικό λόγο ύπαρξης. Και με δεδομένο ότι θα το χρησιμοποιείς γι’ αυτό που σχεδιάστηκε, η απάντηση είναι αβίαστα θετική. Μαζί του απολαμβάνεις κάθε λεπτό της αστικής καθημερινότητας, αφού έχεις να αντιμετωπίσεις ένα πολύ μικρό μόνο μέρος από εκείνα που καίνε τα νεύρα όσων οδηγούν αυτοκίνητο. Από την άλλη, είσαι περισσότερο προστατευμένος από τα καιρικά φαινόμενα αλλά και τα απρόοπτα συγκριτικά με εκείνους που μετακινούνται με σκούτερ, ποδήλατο ή πατίνι… Οπότε κατά βάση μιλάμε για τη χρυσή τομή ανάμεσα στους δύο κόσμους.

Τυχαίνει μάλιστα να συνταιριάζεται με μοναδικό στιλ που δεν περνά από πουθενά απαρατήρητο, την υποστήριξη του δικτύου ενός κατασκευαστή όπως η Citroën, αλλά και επιδοτούμενη τιμή που το φέρνει ουσιαστικά αντιμέτωπο με τις υπόλοιπες εναλλακτικές μικροκινητικότητας. Έτσι η τελευταία έρχεται τελικά πιο κοντά σε σχεδόν όλους εκείνους που ενδιαφέρονται, όπως ακριβώς προβλέπει το όραμα της Citroën για τον λιλιπούτειο φίλο μας.


Τι λέει το DRIVE
Με μοναδικό στιλ που δεν περνάει από πουθενά απαρατήρητο και επιδοτούμενη τιμή που το φέρνει ρεαλιστικά αντιμέτωπο με τις υπόλοιπες εναλλακτικές της μικροκινητικότητας, το Ami υλοποιεί ιδανικά το όραμα της Citroën για τις σύγχρονες μεγαλουπόλεις.
Τιμή Από €6.500 (με επιδότηση Κινούμαι Ηλεκτρικά)
Τεχνολογία BEV, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 5,5 kWh, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο σταθερής σχέσης
Απόδοση 8 PS/6.000 rpm, 9,6 Nm/6.000 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-45 km/h 10”
Τελική ταχύτητα 45 km/h
Μέση κατανάλωση 11,9 kW/100 km
Αυτονομία* 75 km 
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 2.410 x 1.360 x 1.525 mm
Χώρος αποσκευών -
Βάρος 471 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης