Test drive: BMW iX xDrive40

Test drive: BMW iX xDrive40

Η τεχνολογική ναυαρχίδα της BMW είναι ένα ηλεκτρικό Sports Activity Vehicle που κάνει βαρυσήμαντες δηλώσεις στο παρόν, αφήνοντας σοβαρές υποσχέσεις για το μέλλον.

Το νέο Sport Activity Vehicle της BMW σχεδιάστηκε από το μηδέν και υλοποιεί ουσιαστικά το όραμα της εταιρείας για το μέλλον. H iX εκπέμπει μηδενικούς ρύπους σε τοπικό επίπεδο, έχει πειστική αυτονομία και είναι ταγμένο στη συνολική βιωσιμότητα, χωρίς να αφήνει έξω από την εξίσωση τη σπορ φινέτσα. Και είναι παράλληλα μια εργαλειοθήκη για το μέλλον, με τεράστια δυναμική στους τομείς της αυτόνομης οδήγησης, των ψηφιακών υπηρεσιών και της συνδεσιμότητας.

Σκοπός της BMW iX, σύμφωνα με την εταιρεία, είναι να προσφέρει premium εμπειρία μετακίνησης, μοναδική ακόμα και με το μέτρο της συγκεκριμένης κατηγορίας.

Μοντέρνα τέχνη
Η σχεδίαση της BMW iX ήταν ένα στοίχημα που σαφώς κερδήθηκε. Δεν θα την πεις απαραίτητα διακριτική, θα την πεις όμως μοντέρνα και επιβλητική ως εκεί που δεν πάει. Είναι τεράστια, με μήκος 4,95 m, πλάτος 1,97 και ύψος 1,7 m, ενώ το μεταξόνιο είναι 3 m, το εμπρός μετατρόχιο 1,66 m και το πίσω 1,69.

Με βάρος που αγγίζει τους 2,4 τόνους θα ήταν αστείο να την πεις ελαφριά. Για την κατασκευή ωστόσο έχει χρησιμοποιεί ένα προσεκτικά διαλεγμένο μίγμα αλουμινίου, CFRP και ατσαλιού που δίνει μέγιστη ακαμψία, ενώ παράλληλα η ζυγαριά δείχνει λιγότερο από όσο σε ένα Audi e-tron, για παράδειγμα. Ο αεροδυναμικός συντελεστής είναι 0,25 Cd και οι τροχοί αεροδυναμικά τελειοποιημένοι προς όφελος της κατανάλωσης ενέργειας και της αυτονομίας.

Είναι μάλλον περιττό να αναφέρουμε πως η μπαταρία ιόντων λιθίου βρίσκεται στο πάτωμα για να κατεβάζει το κέντρο βάρους. Όχι όμως και ότι η εξόρυξη των σπάνιων υλικών που απαιτούνται γίνεται υπό τον απόλυτο έλεγχο της BMW και ύστερα καταλήγουν στους συνεργάτες-κατασκευαστές. Να σημειωθεί πως το αλουμίνιο της BMW iX είναι ανακυκλωμένο και μεταποιείται σε μονάδες που λειτουργούν με ηλιακή ενέργεια, ενώ και το πλαστικό είναι επαναχρησιμοποιούμενο και το ξύλο εγκεκριμένο από το Forest Stewardship Council. Κρατείστε ακόμα πως η συναρμολόγηση γίνεται στο εργοστάσιο Dingolfing, το οποίο λειτουργεί αποκλειστικά με πράσινη ενέργεια που παράγεται τοπικά και δέχτηκε επένδυση ύψους €400 εκατ. για να υποστηρίξει εκτός των άλλων και την BMW iX.

BMW iX xDrive40

Σε ό,τι έχει να κάνει με την γκάμα του αποκλειστικά τετρακίνητου -τουλάχιστον προς το παρόν- μοντέλου, στη βάση βρίσκεται η έκδοση xDrive40 με 326 PS και μπαταρία 71 ωφέλιμων kWh. Ακολουθεί η xDrive50 των 523 PS με μπαταρία 105,5 kWh. Όσες κιλοβατώρες έχει και η κορυφαία M60 δηλαδή, με τους 540 PS. Αναφορικά με τη φόρτιση, η «μικρή» φορτίζει με έως 150 kW στο συνεχές ρεύμα (DC) ενώ οι άλλες δύο μέχρι και με 195 kW. Κάτι που αντίστοιχα σημαίνει 95 και 150 km αυτονομίας με μόλις 10 λεπτά φόρτισης, ξεκινώντας από στάθμη 10%.

Σύμφωνα με τη σύγχρονη τάση, μια εξαιρετικά αποδοτική αντλία θερμότητας επικοινωνεί τόσο με το κύκλωμα ψύξης-θέρμανσης της καμπίνας όσο και με το αντίστοιχο της μπαταρίας για να μην πηγαίνει τίποτα χαμένο από άποψη ενέργειας. Όταν το αυτοκίνητο πλησιάζει σε ένα επιλεγμένο σημείο φόρτισης, το σύστημα φροντίζει ώστε να φέρει την μπαταρία στη σωστή θερμοκρασία προκειμένου η φόρτιση να είναι εξαρχής η βέλτιστη. Για το εναλλασσόμενο ρεύμα ωστόσο, το μέγιστο είναι τα 11 kW, μια τιμή που δεν είναι κορυφαία για τα σημερινά δεδομένα. Όσο για την εγγύηση της μπαταρίας είναι τα οκτώ έτη ή οι 160.000 km.

Από μέσα προς τα έξω
Η εταιρεία λέει πως η BMW iX σχεδιάστηκε από μέσα προς τα έξω και πως ο μόνος στόχος για την καμπίνα ήταν να σε κάνει να αισθάνεσαι όμορφα. Τον έχει πετύχει απόλυτα, χάρη στην αρχιτεκτονική που θυμίζει χώρο μοντέρνας τέχνης. Θα μπορούσες να πεις ότι αποτελεί την εξέλιξη της προσέγγισης του i3, το οποίο δέκα χρόνια ύστερα από το ντεμπούτο του, δείχνει ακόμα εντυπωσιακά προχωρημένο.

Παρά το καμπύλο πάνελ με τις δύο τεράστιες οθόνες που έχει προσανατολισμό προς τον οδηγό, η εικόνα είναι λιτή και απέριττη μα και εντυπωσιακή. Τα υφάσματα και τα δέρματα δείχνουν εξαιρετικής ποιότητας και μόνο χαμηλά στην κονσόλα η υφή των κατά τα άλλα κορυφαίων πλαστικών είναι σκληρή. Και η συναρμολόγηση είναι τέλεια, όπως και το φινίρισμα με την προσοχή στην παραμικρή λεπτομέρεια.

BMW iX xDrive40

Ο διαθέσιμος χώρος είναι τεράστιος από όλες τις απόψεις και πέντε ενήλικοι θα χωρέσουν με άνεση. Η έλλειψη τούνελ από το πάτωμα αφήνει πολύ χώρο ελεύθερο και εντείνει απολαυστικά την αίσθηση της ευρυχωρίας. Και ο σχεδιασμός της κονσόλας είναι εξαιρετικά καλαίσθητος, ενώ συνοδεύεται από άφθονους χώρους για μικροαντικείμενα και το διαδραστικό πάνελ χειρισμού του νέου iDrive. Δεν είναι τόσο εύχρηστο όσο στην προηγούμενη γενιά, ωστόσο πρέπει να παραδεχτούμε πως το βάθος του χειρισμού έχει μεγαλώσει ασύγκριτα.

Και με αυτό το δεδομένο εξακολουθούμε να μιλάμε για το πιο σοφά μελετημένο σύστημα της αγοράς. Μόνο ο χειρισμός του κλιματισμού -που έχει μέχρι και νανοφίλτρο για τον αέρα- θα θέλαμε να συνεχίσει να γίνεται από το δικό του φυσικό πάνελ και όχι μόνο διά μέσου της οθόνης ή με φωνητικές εντολές. Εξυπακούεται ότι υπάρχουν όσες θύρες USB χρειάζεσαι (ίσως και περισσότερες), ενώ στην πλάτη των εμπρός καθισμάτων υπάρχουν υποδοχές για τη στήριξη ηλεκτρονικών συσκευών.

Αναφερόμενοι στα καθίσματα, να πούμε ότι είναι νέα, με σχεδίαση που θυμίζει πολυθρόνα και απόλυτη άνεση για το κορμί. Το μόνο που λείπει είναι λίγο περισσότερη πλευρική στήριξη στις στροφές. Σε ό,τι έχει να κάνει με τη θέση οδήγησης συνολικά, κάθεσαι ψηλά κι έχεις εποπτική ορατότητα με όλα τα χειριστήρια στις σωστές θέσεις. Κι έχεις στα χέρια σου το νέο «εξάγωνο» τιμόνι που, παρότι στο μάτι ξενίζει, στην πράξη αποδεικνύεται εξαιρετικό.

Εάν κάτι δεν εντυπωσιάζει, αυτό είναι ο χώρος αποσκευών με δεδομένες τις διαστάσεις της BMW  iX. Ο οποίος βέβαια έχει τεράστιο άνοιγμα, κρυφό χώρο από κάτω για να βάζεις τα καλώδια φόρτισης, ηλεκτρική πόρτα, ηλεκτρική αναδίπλωση για την πλάτη των πίσω καθισμάτων και απόλυτα κανονικό σχήμα. Η ονομαστική χωρητικότητά του όμως δεν ξεπερνά τα 500 lt, τιμή που καλύπτει μεν τις ανάγκες μιας οικογένειας αλλά μέχρις εκεί.

Έμπνευση και σεβασμός
Όταν σε ένα μοντέλο η «μικρή» έκδοση αποδίδει 326 PS και 630 Nm, τα πράγματα είναι αναμφισβήτητα καλά. Στην BMW iX, αυτή η μέγιστη ισχύς έρχεται από τον συνδυασμό δύο σύγχρονων ηλεκτρικών κινητήρων, στο καβούκι των οποίων συγκατοικούν τα ηλεκτρονικά ισχύος και η μετάδοση. Έχουν την ιδιαιτερότητα πως δεν είναι μόνιμου μαγνήτη αλλά με ρότορα που διεγείρεται εξωτερικά με ρεύμα.

Αυτό το χαρακτηριστικό αφενός ακυρώνει την ανάγκη για τις σπάνιες γαίες του μαγνήτη, αφετέρου κορυφώνει άμεσα τη ροπή και τη διατηρεί για πολύ μεγάλο εύρος στροφών. Ο κινητήρας που αντιστοιχεί στους εμπρός τροχούς αποδίδει 258 PS και 290 Nm, ενώ εκείνος που αντιστοιχεί στους πίσω -και υπό Κ.Σ. κινεί το αυτοκίνητο- 272 PS και 340 Nm.

Ο συντονισμός τους από την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου είναι πραγματικά τέλειος, γι’ αυτό και τόσο οι επιδόσεις όσο και η κατανάλωση ενέργειας κερδίζουν πολύ θετικά σχόλια. Τα 0-100 km/h ολοκληρώνονται σε 5,8” σύμφωνα με τις μετρήσεις μας, ενώ τα 1.000 m σε 25,5” με έξοδο στα 197 km/h που πρακτικά είναι και η τελική. Εξίσου γρήγορες είναι και οι ρεπρίζ, με 50-80 km/h σε 1,8”, 80-110 km/h σε 2,6 και 110-140 km/h σε 3,7”. Για ένα όχημα με καθαρό βάρος 2,4 τόνων, τις λες και εντυπωσιακές, το ίδιο και την ευκολία οδήγησης.

Όσο για την κατανάλωση, σε ολόκληρη η δοκιμή με τις μετρήσεις και τη φωτογράφηση έφτασε τις 22,9 kWh/100 km. Δεν ήταν πάντως λίγες οι φορές που είδαμε τιμή κάτω από τις 20 kWh/100 km χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια και χωρίς να χρησιμοποιούμε σχεδόν ποτέ το προφίλ ECO.

Χάρη στις 71 kWh αλλά και στην πολύ αποτελεσματική ανάκτηση ενέργειας, η βαθμίδα της οποία επιλέγεται είτε αυτόματα είτε από τον οδηγό, αυτονομία από 360 έως 410 km είναι εφικτή. Και είναι πολύτιμος βοηθός η ένδειξη που ονομάζεται «Ορίζοντας αυτονομίας»: Προβάλλει στον πίνακα οργάνων την ελάχιστη αλλά και τη μέγιστη απόσταση που μπορείς να διανύσεις με το συγκεκριμένο ποσοστό φόρτισης, ανάλογα με το εάν οδηγείς κάνοντας φουλ οικονομία ή σπαταλώντας ενέργεια.

BMW iX xDrive40

Να αναφέρουμε επίσης πως παρά την ανάκτηση ενέργειας, η αίσθηση στο πεντάλ το φρένου είναι απόλυτα ικανοποιητική, έστω κι εάν δεν φτάνει στο κορυφαίο επίπεδο της i4 M50. Τα ίδια τα φρένα από την πλευρά τους έχουν ηλεκτρική αντλία, μεγάλους αεριζόμενους δίσκους και 4πίστονες εμπρός δαγκάνες. Διαχειρίζονται σωστά το τεράστιο βάρος της iX και αποδίδουν καλά, πετυχαίνοντας 100-0 km/h σε 37,3 m.

Η BMW δεν κρύβει πως το βασικό ζητούμενο ήταν η κορυφαία κύλιση, συνδυασμένη με σπορ φινέτσα. Γι’ αυτό και έχει εξελίξει μια νέα διάταξη ανάρτησης για τα μοντέλα της που εξελίχθηκαν ως ηλεκτρικά, με διπλά ψαλίδια για το εμπρός και πέντε συνδέσμους για το πίσω σύστημα. Γίνεται εκτενής χρήση αλουμινίου στους βραχίονες, στους συνδέσμους και στα υποπλαίσια, εκ των οποίων το εμπρός είναι απευθείας βιδωμένο στο πλαίσιο του αυτοκινήτου.

Η κύλιση είναι όντως κορυφαία, με πραγματικά ελάχιστο θόρυβο να φτάνει στην καμπίνα ακόμα και με λάστιχα run flat όπως στο αυτοκίνητο της δοκιμής -τα οποία έχουν μια ειδική ηχομονωτική «στρώση» μέσα από το πέλμα. Σε αυτή την εμπειρία απόλυτης ηρεμίας, η απόσβεση των κακοτεχνιών του δρόμου είναι αυτή που περιμένεις, χωρίς θορύβους και διαμαρτυρίες από τη λειτουργία των αμορτισέρ.

Το εμπρός σύστημα είναι άμεσο και ακριβές, χωρίς φοβερή αίσθηση από το τιμόνι με το στάνταρ μεταβλητό λόγο, μα με εξαιρετικά υψηλό περιθώριο πρόσφυσης. Καταλαβαίνεις πως το αυτοκίνητο είναι βαρύ αλλά σε καμία περίπτωση 2,4 τόνους, όταν το κάνεις να γλιστρήσει. Σε αυτή την περίπτωση, η BMW iX κάθε άλλο παρά θα σε αγχώσει. Είναι προοδευτική και το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας στο προφίλ οδήγησης SPORT αφήνει κάποιο περιθώριο μέχρι να επέμβει χωρίς να το καταλάβεις, όπως κάνει σχεδόν πάντα.

BMW iX xDrive40

Όμως την πραγματική δυναμική του αυτοκινήτου τη βλέπεις οδηγώντας με μυαλό και φόρα, αντιλαμβανόμενος πόσο τέλεια λειτουργεί η τετρακίνηση. Πόσο τέλεια συνεργάζονται οι δύο κινητήρες, για να είμαι πιο ακριβής. Είναι σαν το μυαλό του αυτοκινήτου να είναι απ’ ευθείας συνδεδεμένο με εκείνο του οδηγού και να διαβάζει σε πραγματικό χρόνο αυτό που χρειάζεται. Δεν καταλαβαίνεις καμία υστέρηση, καμία ατέλεια… Μόνο άψογο συγχρονισμό και ατελείωτη πρόσφυση με απόλυτο έλεγχο και ουδέτερο κράτημα.

Μόνο εάν την πιέσεις πολύ, η BMW iX με τη συμβατική ανάρτηση θα δείξει πιο μαλακή από όσο θα ήθελες, χωρίς πάντως αυτό να παίρνει διαστάσεις. Δεν θα μπορούσε να είναι κι αλλιώς εδώ που τα λέμε, αφού τότε η άνεση θα ήταν σαφώς υποδεέστερη. Για να είμαστε ειλικρινείς πάντως, θεωρούμε πως ένα τέτοιο μοντέλο που απέχει και 20,2 cm από το έδαφος, έχει να κερδίσει από την προαιρετική αερανάρτηση, μαζί και την ενεργητική τετραδιεύθυνση που απογειώνει την ευελιξία και την αμεσότητα στις εντολές του οδηγού.

Ως κερασάκι να σημειώσουμε πως η BMW iX είναι συμβατή με αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 3, χρησιμοποιώντας μια νέα γενιά αισθητήρων, πέντε κάμερες, πέντε ραντάρ, 12 αισθητήρες υπερήχων, καθώς και νέο λογισμικό και υπολογιστική μονάδα.

Μιλώντας για ένα μοντέλο με βασική τιμή τις €88.950, είναι αυτονόητο ότι δεν σκέφτεσαι την επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και πως καταλήγει σχεδόν ειρωνικό να αναλύσεις εξοπλισμούς και εκδόσεις. Εδώ σημασία έχει απλώς η πληροφορία πως υπάρχει μια ατελείωτη λίστα με ό,τι πιο σύγχρονο διαθέτει η σημερινή εφαρμοσμένη τεχνολογία της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Θα ήταν παράλειψη ωστόσο να μην αναφερθεί ότι όπως συμβαίνει στις περισσότερες των περιπτώσεων, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυτού του βεληνεκούς μοιάζουν έως και ευκαιρία εάν τα συγκρίνεις με μοντέλα αντίστοιχων χαρακτηριστικών με θερμικό κινητήρα. Όσο κι εάν αυτό οφείλεται στο κίνητρο του μηδενικού τέλους ταξινόμησης, είναι μια πραγματικότητα που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει. 


Τι λέει το DRIVE
Φτιαγμένη από το μηδέν και άψογα μελετημένη μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια, η BMW iX δεν γίνεται να μη σε εντυπωσιάσει. Σκοπός της είναι να δείξει από σήμερα στο εκλεκτό κοινό της πού θα βρίσκονται αύριο όλα τα αυτοκίνητα, ξεκινώντας από το σύστημα κίνησης και φτάνοντας στον τομέα της βιωσιμότητας.
Τιμή Από €88.950
Τεχνολογία BEV, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ με εξωτερική διέγερση ρότορα 258 PS, 290 Nm (εμπρός), σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ με εξωτερική διέγερση ρότορα, 272 PS, 340 Nm (πίσω), μπαταρία 71 (ωφέλιμες) kWh, ηλεκτρική τετρακίνηση, αυτόματο κιβώτιο σταθερής σχέσης
Συνδυαστική απόδοση 326 PS, 630 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,8”
0-160 km/h 14,1”
0-400 m 13,9” @ 163,4 km/h
0-1.000 m 25,5” @ 197 km/h
60-160 km/h 11,1”
50-80 km/h 1,8”
80-110 km/h 2,6”
110-140 km/h 3,7”
Φρένα 100-0 km/h 37,3 m
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 22,9 kWh/100 km
Αυτονομία 350-400 km
Εκπομπές CO20 g/km
Διαστάσεις 4.953 x 1.967 x 1.695 mm
Χώρος αποσκευών 500 lt
Βάρος 2.400 kg
Μετρήσεις DRIVE

Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube