Test drive: Alfa Romeo Tonale Hybrid 130 TCT

Με ένα εξηλεκτρισµένο C-SUV οι Ιταλοί καλωσορίζουν το σήµερα και ατενίζουν το αύριο µε την αισιοδοξία που τους αξίζει. Η Alfa Romeo Tonale µόλις πάτησε στην Ελλάδα κι εµείς τη δοκιµάζουµε για να δούµε πόσο καλή είναι.

Όλοι γνωρίζουν πως σήμερα χωρίς C-SUV και εξηλεκτρισµό δεν έχεις να περιµένεις και πολλά εάν είσαι κατασκευαστής αυτοκινήτων. Κι αν η Alfa Romeo µε τη Stelvio έχει ήδη δείξει πως µε τα SUV «το ’χει», για τον εξηλεκτρισµό η ώρα είναι τώρα. Το µοντέλο που τον εγκαινιάζει είναι ένα C-SUV που ονοµάζεται Alfa Romeo Tonale κι έχει πάρει το όνοµά του από ένα πάσο των Άλπεων. Όπως και η Stelvio. Όλα δείχνουν πως διαθέτει ό,τι απαιτείται για να πάρει την εταιρεία από το χέρι και να τη βάλει σε τροχιά ανάπτυξης µε τον καλύτερο τρόπο. Για να δούµε…

H Alfa Romeo Tonale έχει µήκος 4,53 m, οπότε βρίσκεται στην καρδιά των C-SUV. Κάτι που σηµαίνει ότι έχει ισχυρότατο ανταγωνισµό, άρα και δύσκολη αποστολή.

Τη σχεδίαση της Alfa Romeo Tonale υπογράφει ο Αλέξανδρος Λιώκης, επικεφαλής εξωτερικού σχεδιασµού για τη µιλανέζικη εταιρεία. Για τα µοντέλα της οποίας ακόµα και οι πέτρες γνωρίζουν πόσο σηµαντικό ρόλο παίζουν το συναίσθηµα και το στιλ.

Ειδικά στο εµπρός µέρος, το σχέδιο του Αλέξανδρου και της οµάδας του γίνεται αναγνωρίσιµο ως Alfa Romeo από το πρώτο δευτερόλεπτο, µε τα τριπλά φώτα -full LED- και τη γρίλια να φροντίζουν γι’ αυτό. Πίσω ξεχωρίζουν τα επίσης τριπλά φώτα που ενώνονται µε µια φωτεινή γραµµή τη νύχτα, µαζί µε τον λογότυπο και το κρύσταλλο που σχηµατίζει ένα αχνό «V» στο κάτω µέρος.

Ο συνολικός όγκος του αυτοκινήτου κρύβεται πολύ πετυχηµένα, ειδικά στο πλάι. Ίσως και επειδή η απόσταση από το έδαφος δεν είναι ιδιαίτερα µεγάλη, στα 15,6 cm. Αυτό που κάνει εντύπωση είναι το πόσο µεγάλα τόξα διαγράφουν οι θόλοι. Γι’ αυτό ακόµα και οι 20άρες ζάντες φαίνονται κάθε άλλο παρά υπερβολικές.

Στην πραγµατικότητα πάντως, η Alfa Romeo Tonale δεν είναι ιδιαίτερα μικρή για την κατηγορία, αφού έχει 1,6 m ύψος, 1,84 πλάτος και μετατρόχια 1,58 m εμπρός και 1,59 πίσω. Το μεταξόνιο από την πλευρά του δεν είναι από τα μεγαλύτερα, στα 2,64 m (2.636 mm για την ακρίβεια).

Test drive: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 TCT, Photo credits DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Ακόµα πιο πολύ από το αµάξωµα, το ταµπλό της Tonale φωνάζει «Alfa Romeo». Το τιµόνι µε το start-button, οι αεραγωγοί, η σχεδίαση του δεξιού τµήµατος και τα πάνελ στις πόρτες, έρχονται κατ’ ευθείαν από τις Stelvio και Giulia. Όπως και τα χορταστικά paddles του κιβωτίου που είναι σταθερά τοποθετηµένα στην κολόνα του τιµονιού.

Τουλάχιστον στην έκδοση λανσαρίσµατος Edizione Speciale, τα περισσότερα υλικά είναι από το πάνω ράφι, µε προσεκτικά ραµµένο δέρµα στο ταµπλό και σηµεία επαφής που κερδίζουν την αφή. Στα πιο χαµηλά σηµεία τα πλαστικά είναι σκληρά αλλά µε καλή συναρµολόγηση και φινίρισµα. Οπότε η αίσθηση απτής ποιότητας βρίσκεται στο σηµείο που περιµένεις από ένα µοντέλο µε premium στόχευση.

Η οθόνη του infotainment είναι πολύ πετυχηµένα ενσωµατωµένη στο ταµπλό και από εκεί χειρίζεσαι το πιο σύγχρονο και εξελιγµένο ψηφιακό πακέτο που έχουν τοποθετήσει ποτέ οι Ιταλοί σε µοντέλο τους. Έχει εύκολο χειρισµό µε έξυπνες συντοµεύσεις, καθώς και πολλές λειτουργίες, µεταξύ των οποίων ψηφιακό βοηθό και υψηλή ασύρµατη συνδεσιµότητα µε Android Auto και Apple CarPlay.

Μια ενδιαφέρουσα λεπτοµέρεια που εφαρµόζεται για πρώτη φορά στον κόσµο του αυτοκινήτου είναι το NFT (Non-Fungible-Token), δηλαδή ένα ψηφιακό αρχείο που το συνοδεύει σε όλο τον κύκλο ζωής του. Είναι κάτι που ο επόµενος ιδιοκτήτης θα εκτιµήσει πολύ και η Alfa Romeo υποστηρίζει ότι αυξάνει τη αξία µεταπώλησης. Θα µπορούσε...

Test drive: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 TCT, Photo credits DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Ως οδηγός κάθεσαι σωστά και σαφώς ψηλά, αφού αυτό είναι πρωτεύον ζητούµενο για τους οδηγούς της κατηγορίας. Το κάθισµα δεν σε στηρίζει τέλεια στις στροφές αλλά δεν σε κουράζει κιόλας, ενώ ο διαθέσιµος χώρος για τέσσερις ενήλικους είναι επαρκέστατος σε αέρα για το κεφάλι και τα πόδια. Αντίστοιχο θα χαρακτήριζες και εκείνον για τις αποσκευές που χωράει 500 lt και έχει κανονικό σχήµα και άγκιστρα για σακούλες.

Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων µαζί µε την οθόνη δίνουν πλούσια πληροφορία, χωρίς να σε µπουκώνουν ακούσια και ανούσια. Γενικά ό,τι θέλεις γίνεται χωρίς κόπο ή αχρείαστα πολλά βήµατα, δίχως να σου αποσπάει για ώρα το βλέµµα από τον δρόµο. Σηµείο κλειδί γι’ αυτή την ευκολία είναι βέβαια και το ξεχωριστό πάνελ µε φυσικά κουµπιά για το σύστηµα κλιµατισµού, τα οποία είναι αφενός καλαίσθητα, αφετέρου µε ποιοτική λειτουργία.

Οι χώροι για µικροπράγµατα δεν είναι πλουσιοπάροχοι, είναι όµως ικανοποιητικοί, µε το διπλό πάτωµα του χώρου αποσκευών να είναι πολύ πρακτικό. Για να το πούµε µε δύο λέξεις, στην καµπίνα της Alfa Romeo Tonale έχεις την αίσθηση ότι κάποιος έχει σκεφτεί τις λεπτοµέρειες για εσένα, πριν από εσένα. Κι αυτό είναι αφενός απολαυστικό, αφετέρου σχεδόν ανεκτίµητο αφού σε κάνει να αισθάνεσαι όµορφα.

Test drive: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 TCT, Photo credits DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Το πλαίσιο της Alfa Romeo Tonale βασίζεται σε εκείνο του Jeep Compass (που µε τη σειρά του βασίζεται σε εκείνο της Alfa Romeo Giulietta). Έχει όµως τοποθετηµένα σε διαφορετικά σηµεία µερικά από τα µηχανικά µέρη, έτσι ώστε να δηµιουργηθεί κατανοµή µάζας 50:50 και έγιναν ενισχύσεις όπου κρίθηκε απαραίτητο.

Στο άκουσµα των 130 PS από τον βασικό 1.500άρη ήπια υβριδικό κινητήρα για 1.600 kg, αναµφίβολα δηµιουργούνται ερωτηµατικά για την εικόνα της βασικής Alfa Romeo Tonale στον δρόµο.

Ο νέος κινητήρας των 1.500 κυβικών ανήκει στην οικογένεια GSA και συνεργάζεται µε ήπιο υβριδικό σύστηµα που ενώ λειτουργεί σε τάση 48V όπως ο κανόνας των mild, έχει τον ηλεκτροκινητήρα µέσα στο κιβώτιο όπως τα «strong» συστήματα.

Οπότε µπορεί να κινήσει σε χαµηλά φορτία αµιγώς ηλεκτρικά το αυτοκίνητο, µε ενέργεια από την µπαταρία των 0,77 kWh που ζυγίζει 13,5 kg και έχει 12 κυψέλες. Όσο για την εκκίνηση του κινητήρα, υπάρχει ξεχωριστό κύκλωµα 12V µε µίζα-εναλλάκτη. Έχει επιλεγεί ο θερµοδυναµικός κύκλος Miller, µε σύστηµα άµεσου ψεκασµού πίεσης έως 350 bar, σχέση συµπίεσης 12,5:1 και διπλό µεταβλητό χρονισµό των βαλβίδων.

Παρότι υπάρχει η υβριδική συµβολή που αναβαθµίζει τη ζωντάνια στο χαµηλοµεσαίο φάσµα, όταν πατάς τέρµα το γκάζι αναζητάς παραπάνω δύναµη. Ωστόσο δεν έχει νόηµα να πιέζεις το µοτέρ ψηλά, µια και βουίζει και του λείπει η ευστροφία -κάτι που χαρακτηρίζει πολλούς κινητήρες µε λειτουργία στον κύκλο Miller, ενώ αυξάνεται η κατανάλωση. Από τα 8-9 lt/100 km που εύκολα µπορείς να διατηρείς στην καθηµερινότητα, ξεπερνάς τα 10 χωρίς το κέρδος σε επιτάχυνση να είναι σπουδαίο.

Αυτό ακριβώς είπαν και τα όργανα των µετρήσεων, που έδειξαν 0-100 km/h σε 11,3”. Ο χρόνος είναι 1,4” πιο αργός από τον εργοστασιακό και η διαφορά οφείλεται κυρίως στη συστολή του κιβωτίου κατά το απότοµο ξεκίνηµα παρά στην επιτάχυνση αυτή καθαυτή.

Το στίγµα δίνουν καλύτερα τα 50-80, 80-110 και 110-140 km/h σε 3,9”, 5,8” και 9,5” αντίστοιχα. Βέβαια στην καθηµερινότητα, η βασική Tonale δεν σε κουράζει και επιταχύνει αποδεκτά, ενώ στον ανοιχτό δρόµο διατηρεί υψηλή µέση ταχύτητα χωρίς να πρέπει να τη µαστιγώνεις.

Test drive: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 TCT, Photo credits DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Τον ρόλο του σε αυτό παίζει και το αυτόµατο κιβώτιο διπλού συµπλέκτη, το οποίο είναι πολιτισµένο σε λειτουργία, µε οµαλές αλλαγές και στις στροφές που ταιριάζουν στο εκάστοτε επιλεγµένο οδηγικό προφίλ. Ωστόσο, υπάρχουν φορές που αντιδρά µε καθυστέρηση σε αυτό που του ζητάς µε το πεντάλ του γκαζιού, ειδικά στα προφίλ Natural και Advance Efficiency.

Στο Dynamic αντιδρά σαφώς καλύτερα, αν και µερικές φορές τα paddles είναι ο µόνος τρόπος για να κάνεις τις αλλαγές τη στιγµή που θέλεις. Η λειτουργία τους είναι εξαιρετική και το σύστηµα αποδέχεται τις εντολές σου χωρίς ιδιαίτερη παρέµβαση, µε εξαίρεση τις φορές που ζητάς κατέβασµα που θα ανεβάσει τις στροφές ψηλά.

Σε ό,τι έχει να κάνει µε τα φρένα, η ηλεκτρική αντλία του συστήµατος IBS φροντίζει ώστε η αίσθηση του πεντάλ να παραµένει αναλλοίωτη ανεξάρτητα από την κόπωση του συστήµατος. Στο πάτηµα του πεντάλ αποκρίνεται πολύ άµεσα και µπορείς να ζυγίζεις σωστά το φρενάρισµα, µε τη δύναµη του συστήµατος να είναι εξαιρετική όπως και η αντοχή του στην παρατεταµένα σκληρή χρήση. Με τη βοήθεια από τις 4πίστονες -fixed- εµπρός δαγκάνες της Brembo αλλά και από τα τεράστια λάστιχα της Pirelli που είναι ειδικά εξελιγµένα για την Tonale- µετρήσαµε 100-0 km/h σε µόλις 35,8 m.

Για µια Alfa, η φινέτσα δεν πρέπει να εξαργυρώνεται µόνο στο αισθητικό κοµµάτι, αλλά και στη συµπεριφορά στον δρόµο. Έτσι γίνεται και στην Alfa Romeo Tonale.

Εκτός από την πιο γρήγορη κρεµαγέρα στην κατηγορία, µε λόγο µετάδοσης 13,6:1, επιπρόσθετα έχει εξαιρετικά ρυθµισµένη ανάρτηση που φέρνει το θεµιτό αποτέλεσµα. Τα τέσσερα γόνατα MacPherson είναι στιβαρά και η σκληρότητά τους είναι ιδανικά υπολογισµένη ώστε να βρίσκεται στο όριο του σφιχτού, κρατώντας όµως αποστάσεις από το κουραστικό.

Οι ανωµαλίες του δρόµου στρογγυλεύονται πετυχηµένα και χωρίς θόρυβο ή επιρροή στην πορεία του αυτοκινήτου, ακόµα και µε τα παθητικά αµορτισέρ τεχνολογίας FSD (Frequency Selective Damping) -προαιρετικά διατίθενται και ηλεκτρονικά ελεγχόµενα µε ρυθµιζόµενη σκληρότητα.

Test drive: Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 130 TCT, Photo credits DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis

Γενικά τίποτα δεν στέκεται ικανό να ταράξει την πορεία της Alfa Romeo Tonale, αφού το κράτηµα είναι απλώς εντυπωσιακό. Και όσο σαφές είναι πως οι 130 PS δεν αρκούν ούτε για ζέσταµα, άλλο τόσο σαφής είναι και η σπορ δυναµική του πλαισίου.

Ό,τι και να κάνεις δεν πρόκειται να αποσυντονίσεις την Alfa Romeo Tonale και να διαταράξεις τη σιγουριά µε την οποία διαχειρίζεται τις καταστάσεις.

Με το εµπρός µέρος να είναι άµεσο και κοφτερό τη στιγµή που το πίσω ακολουθεί πιστά την προδιαγεγραµµένη πορεία, η Tonale στρίβει παντού όπως έρχεται. Τουλάχιστον µε αυτόν τον κινητήρα, ανεξάρτητα από το πόσο γκάζι πατάς, η πρόσφυση του εµπρός συστήµατος είναι πάντα περισσότερη από όση χρειάζεται, σε βαθµό που δεν µπορείς καν να αντιληφθείς το Dynamic Torque Vectoring να λειτουργεί για να περιορίσει την υποστροφή. Διότι απλούστατα δεν δηµιουργείται υποστροφή.

Η Tonale δεν γέρνει παρά ελάχιστα, µα παράλληλα σε πληροφορεί σωστά για το περιθώριο πρόσφυσης. Ό,τι και να κάνεις δεν πρόκειται να την αποσυντονίσεις και να διαταράξεις τη σιγουριά µε την οποία διαχειρίζεται τις καταστάσεις. Εάν µπορούσες να ζητήσεις κάτι, αυτό θα ήταν λίγο περισσότερο βάρος από το τιµόνι, παρότι οµολογουµένως µεταφέρει αρκετή πληροφορία στα χέρια σου.

Θα µπορούσες επίσης να ζητήσεις και λίγο πιο παιχνιδιάρικο πίσω µέρος, έτσι για το ευχαριστιέσαι ακόµα περισσότερο στις στροφές. Τώρα, ακόµα και έχοντας βγάλει εκτός λειτουργίας τον έλεγχο της ευστάθειας, είναι σχεδόν απίθανο να κάνεις την ουρά να γλιστρήσει έτσι και λίγο.

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει και στη λειτουργία των ηλεκτρονικών συστηµάτων υποβοήθησης του οδηγού. Λειτουργούν αποτελεσµατικά µα χωρίς να κάνουν αισθητή την επέµβασή τους, παρά µόνο όταν είναι πραγµατικά ανάγκη.

Για το κλείσιμο, κρατείστε το εξής: Εάν δεις µόνο την τιµή, θα καταλήξεις στο συµπέρασµα ότι η Alfa Romeo Tonale σαφώς δεν είναι φτηνή. Μάλλον το αντίθετο, για να είµαστε ακριβείς… Ο εξοπλισµός πάντως δεν έχει ελλείψεις ούτε καν στο απολύτως βασικό επίπεδο Super που συνοδεύει µόνο τους 130 PS και περιλαµβάνει στάνταρ τις δύο οθόνες, Full LED προβολείς, cruise control, αισθητήρες βροχής και φωτός, διζωνικό κλιµατισµό, ασύρµατο κλειδί και ζάντες 18”.

Υπάρχουν επίσης τα επίπεδα Spint και Edizione Speciale (λανσαρίσµατος), ενώ για την 160άρα τα Edizione Speciale, Ti και Veloce, των οποίων τα στοιχεία πληθαίνουν σταδιακά έως τον χαρακτηρισµό του πολυτελούς.

Σε αυτά που παίρνεις θα πρέπει να προστεθεί η 5ετής εγγύηση για τα µηχανικά µέρη που έχει ισχύ έως τις 200.000 km, καθώς και η αντίστοιχης διάρκειας οδική βοήθεια. Τέλος, µια εξαιρετικά σηµαντική πληροφορία είναι και το πρόγραµµα χρονοµίσθωσης «Drive Now», το οποίο καθιστά την Alfa Romeo Tonale διαθέσιµη µε κόστος που ξεκινά από τα €274/µήνα.

Όσο για τη διαθεσιµότητα, τουλάχιστον προς το παρόν ισχύει ότι σε περίπου 100 ηµέρες θα παραλάβεις το αυτοκίνητο που παραγγέλνεις σήµερα.



Τι λέει το DRIVE
Με σύγχρονη σχεδίαση και τεχνολογία, το πρώτο C-SUV της Alfa Romeo αποτελεί ένα πλήρες πακέτο που φτιάχτηκε χωρίς λάθη και σε µερικούς τοµείς πρωτοστατεί, χωρίς να υστερεί κάπου αισθητά. Για να την ακρίβεια, η Tonale είναι το µοντέλο που χρειαζόταν σήµερα η ιταλική εταιρεία για να φτάσει στο µέλλον που οραµατίζεται.
Τιμή Από €39.492 (€37.592 με έκπτωση)
Τεχνολογία MHEV, κινητήρας βενζίνης 1.468 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, διπλός μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων, ηλεκτρικό μοτέρ 20 PS, μπαταρία 0,77 kWh, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων.  Απόδοση 130 PS/5.750 rpm, 240 Nm/1.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,3”
0-160 km/h 34,8”
0-400 m 18,1” @ 126,1 km/h
0-1.000 m 33,0” @ 157,5 km/h
60-160 km/h 29,8”
50-80 km/h 3,9”
80-110 km/h 5,8”
110-140 km/h 9,5”
Φρένα 100-0 km/h 35,8 m
Τελική ταχύτητα 195 km/h
Μέση κατανάλωση 8,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2127-140 g/km
Διαστάσεις 4.528 x 1.841 x 1.601 mm
Χώρος αποσκευών 500 lt
Βάρος 1.600 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης