Συγκρίνουμε PHEV: Audi A3 vs Mercedes-Benz A-Class

Τα Αudi A3 και Mercedes-Benz A-Class συνεχίζουν την αέναη κόντρα τους, ανοίγοντας νέο µέτωπο αντιπαράθεσης. Αυτό της πρίζας, έστω κι εάν -ευτυχώς- ως PHEV δεν εξαρτώνται άµεσα από αυτήν…

Από την γκάμα των premium µικροµεσαίων αυτοκινήτων δεν θα µπορούσαν να λείπουν οι εκδόσεις που είναι προσαρµοσµένες στην εποχή µας, αυτές δηλαδή µε τεχνολογία plug-in hybrid (PHEV). Τόσο η Αudi όσο και η Mercedes-Βenz άλλωστε, είναι από τις εταιρείες που ανέκαθεν χαρακτηρίζονταν για τα άµεσα αντανακλαστικά. Και την ευχέρειά τους στο να προσαρµόζονται ή και να οδηγούν τις τάσεις και τις ανάγκες της εκάστοτε εποχής. 

Βασιζόµενα στις συµβατικές εκδόσεις των A3 Sportback και A-Class αντίστοιχα, τα PHEV A3 40 TFSI e και A 250 e έρχονται να συνεχίσουν τη µάχη και στην αστική κινητικότητα. Έναν τοµέα που απασχολεί ολοένα και περισσότερο την αυτοκίνηση.

Με δύναµή τους την ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύουν στην µπαταρία, είναι σε θέση να προσφέρουν µηδενική κατανάλωση εντός πόλης. Οπότε και µικρότερη, συγκριτικά µε τα συµβατικά αδέλφια τους, µέση τιµή. Επιπλέον, διατηρώντας στο ακέραιο τον premium χαρακτήρα τόσο σε αισθητικό όσο και ποιοτικό επίπεδο, την υψηλή απόδοση αλλά και τις φοροελαφρύνσεις που καρπώνονται, διαµορφώνουν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον ζευγάρι. Τόσο για ιδιώτες όσο και για επιχειρήσεις...

 Κόστος   A3 SB 40 TFSI e    A 250 e 
 Βασική τιμή   €43.950 (Advanced)  €43.600  
 Τιμή προ φόρων   €33.413  €33.146
 Δοκιμής   €47.000 (S Line)   €46.000 
 Τ. Κ.   -   - 
 Εγγύηση*   Δύο χρόνια    Δύο χρόνια 
 Χρηματοδότηση   Ανάλογα με τον ντίλερ   Ανάλογα με τον ντίλερ 

* Αφορά τα μηχανικά μέρη

Το αισθητικό προφίλ και των δύο PHEV ακολουθεί προφανώς το αντίστοιχο της αντίστοιχης συµβατικής έκδοσής τους.

Plug-in hybrid (PHEV): Audi A3 Sportback 40 TFSI e S tronic vs Mercedes-Benz A 250 e, photo credit DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis

Το Α3 και σε αυτή την έκδοση προβάλλει ένα πιο δυναµικό και σπορ προφίλ, κάτι που λαµβάνει ακόµα ισχυρότερη υπόσταση µε το πακέτο S Line. Αυτό χαρακτηρίζεται από τις 18ιντσες ζάντες, τους σπορ προφυλακτήρες εµπρός και πίσω και άλλες λεπτοµέρειες που έρχονται να εναρµονιστούν απόλυτα µε τις έντονες ακµές και το γενικότερο σπορ ύφος του µοντέλου.

Από την άλλη, η A-Class ακόµα και µε τις διακριτικές σπορ λεπτοµέρειες του πακέτου AMG ξεχωρίζει για την εκλεπτυσµένη εικόνα της. Εδώ οι γραµµές είναι πιο απαλές και δένονται περίτεχνα µε τις καµπύλες, ενώ κάµποσες λεπτοµέρειες προσφέρουν τη δέουσα επιβλητικότητα για µια Mercedes-Benz. 

Plug-in hybrid (PHEV): Audi A3 Sportback 40 TFSI e S tronic vs Mercedes-Benz A 250 e, photo credit DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis

Σήµα κατατεθέν της A 250 e αποτελεί ο high-tech χαρακτήρας του εσωτερικού, που οφείλεται κυρίως στο σύστηµα MBUX µε τις δύο οθόνες στο ταµπλό. Και που είναι ακόµα πιο έντονος µε τις προαιρετικές των 10,25”.

 Εξοπλισμός  A3 SB 40 TFSI e    A 250 e 
 Έκδοση   S Line   - 
 Αερόσακοι   6   7 
 Cruise control/ενεργό   S/Ε   S/S 
 LDW/LKA*   S/S   S/S 
 CEB/BSD*   S/E   S/E 
 Ζάντες αλουμινίου   S/16"  S/17"
 Αισθητήρες φωτός/βροχής   S/E   S/S 
 Προβολείς ομίχλης/LED   S/S   S/S 
 Κλιματισμός αυτόματος/διζωνικός   S/E   S/E 
 Ψηφιακά όργανα/Infotainment/πλοήγηση   10,25"/10,1"/E   7"/8,25"/S 
 Αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός/πίσω   S/S   S/S 
 Κάμερα οπισθοπορείας   S  S
 Δερμάτινο σαλόνι   Ε   Ε 
 Μεταλλικό χρώμα   €868   €768 

S= στάνταρ, Ε= Έξτρα, *LDW: Lane Departure Warning, LKA: Lane Keeping Assist CEB: City Emergency Braking, BSD: Blind Spot Detection

Plug-in hybrid (PHEV): Audi A3 Sportback 40 TFSI e S tronic vs Mercedes-Benz A 250 e, photo credit DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis

Ο εσωτερικός διάκοσµος της Α 250 e είναι πιο ευχάριστος συνολικά, ενώ το A3 40 TFSI e εκφράζει πιο σοβαρό και συγκρατηµένο προφίλ. Βέβαια δεν απουσιάζουν τα high-tech στοιχεία σε εικόνα και συστήµατα, ενώ έχει και ελαφρώς καλύτερη εργονοµία. 

Στο A3 η εικόνα είναι πιο οδηγοκεντρική, κάτι που οφείλεται στη σχεδιαστική «αποµόνωση» του οδηγού από την υπόλοιπη καµπίνα. Και στα δύο, ο οδηγός κάθεται χαµηλά και απολαµβάνει µια ευχάριστη και σχεδόν σπορ θέση οδήγησης µε τα καθίσµατα στις εκδόσεις S Line και AMG αντίστοιχα, να τονίζουν την σπορ ατµόσφαιρα προσφέροντας πολύ καλή στήριξη. 

Plug-in hybrid (PHEV): Audi A3 Sportback 40 TFSI e S tronic vs Mercedes-Benz A 250 e, photo credit DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis

Η ποιότητα κατασκευής και φινιρίσµατος βρίσκεται σε κορυφαίο επίπεδο για αµφότερα τα αυτοκίνητα, υποστηρίζοντας τόσο τη φήµη των κατασκευαστών όσο και την τιµή τους. Στις λεπτοµέρειες πάντως, το A3 τα καταφέρνει ακόµα καλύτερα στη συναρµολόγηση και στην αίσθηση στιβαρότητας.

 Μεγέθη   A3 SB 40 TFSI e    A 250 e
 Μήκος   4.343 mm   4.419 mm 
 Πλάτος   1.816 mm   1.796 mm
 Ύψος   1.458 mm   1.452 mm 
 Μεταξόνιο   2.630 mm   2.729 mm
 Πορτμπαγκάζ   280 lt  310 lt 
 Ρεζερβουάρ   40 lt   35 lt
 Κύκλος στροφής   11,1 m  11,0 m
 Βάρος   1.560 kg   1.680 kg 


Όπως σε όλες τις εκδόσεις PHEV, ο χώρος των αποσκευών και στα δύο έχει περιοριστεί σε σχέση µε τις υπόλοιπες εκδόσεις, αφού από κάτω βρίσκονται οι συστοιχίες των µπαταριών. Πιο συγκεκριµένα, στο A3 ο χώρος έχει όγκο 280 lt (έναντι των 380 lt των συµβατικών). Στην A 250 e χωράει 310 lt, έχοντας απωλέσει 60 lt σε σχέση µε τις συµβατικές εκδόσεις. 

Η µικρότερη απώλεια στην περίπτωση της A 250 e οφείλεται στο γεγονός πως η πίσω ανάρτηση αποτελείται από την κόµπακτ διάταξη του ηµιάκαµπτου άξονα. Επιπλέον, το τελικό καζανάκι της εξάτµισης δεν βγαίνει στο πίσω µέρος του αυτοκινήτου αλλά στο πλάι, αλλά αυτό µείωσε το ρεζερβουάρ βενζίνης στα 35 lt.

Από την άλλη, δεν έχει µειωθεί καθόλου ο διαθέσιµος χώρος για τους επιβάτες. Έτσι τόσο στο Audi όσο και στη Mercedes-Benz, η καµπίνα επαρκεί για τη φιλοξενία τεσσάρων ενηλίκων. Και µάλιστα χωρίς ιδιαίτερους περιορισµούς, αν και υπάρχει µια κάπως κλειστοφοβική αίσθηση για τους πίσω λόγω της οπισθκλινούς οροφής και των σκουρόχρωµων επενδύσεων.

Το highlight σε τεχνολογικό επίπεδο και για τα δύο µοντέλα προφανώς και είναι η δυνατότητα επαναφόρτισης. Κάτι που σηµαίνει πως ο τρόπος ιδανικής χρήσης διαφέρει σε σχέση µε τα συµβατικά µοντέλα. Προκειµένου λοιπόν να εισπράξει κάποιος τα οφέλη αυτής της τεχνολογίας, θα πρέπει να φορτίζει την µπαταρία τους καθηµερινά.

Βασική πηγή ισχύος και στα δύο plug-in hybrid είναι ο θερµικός κινητήρας, µε της A 250 e να έχει χωρητικότητα 1,33 lt και του Α3 40 TFSI e, 1,4 lt.

Plug-in hybrid (PHEV): Audi A3 Sportback 40 TFSI e S tronic vs Mercedes-Benz A 250 e, photo credit DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis

Ο πιο σύγχρονος και ισχυρός κινητήρας της A-Class αποδίδει 160 PS και συνδυάζεται µε 8τάχυτο κιβώτιο διπλού συµπλέκτη. Το A3 χρησιµοποιεί τον κλασικό TFSI των 150 PS µε το 6τάχυτο κιβώτιο διπλού συµπλέκτη S tronic. 

Συνδυάζοντας τον θερµικό κινητήρα µε ηλεκτροκινητήρα (109 PS του Α3 και 102 PS της Α-Class), η συνδυαστική ισχύς ανεβαίνει στους 204 και 218 ίππους αντίστοιχα. Κάτι που σηµαίνει πραγµατικά γρήγορες επιδόσεις. Πιο συγκεκριµένα στις επιδόσεις από στάση η A 250 e είναι ελαφρώς πιο γρήγορη µε 7” για το 0-100 km/h, όταν το Audi χρειάζεται 7,2”, µε τις ρεπρίζ να είναι σε κάθε περίπτωση εξαιρετικές: 4,4” για τη µέτρηση 110-140 km/h στην Α 250 e και 4,3” για το A3 40 TFSI e αντίστοιχα. 

Και όλα αυτά παρότι τα µέρη της τεχνολογίας PHEV που ενσωµατώνουν ανεβάζουν το βάρος στα 1.560 kg για το Α3 και στα 1.680 kg για την Α-Class. Δηλαδή 265 και 330 kg επιπλέον από τις πιο ελαφριές, συµβατικές εκδόσεις τους.

 Επιδόσεις  A3 SB 40 TFSI e    A 250 e 
 0-100 km/h   7,2"   7,0" 
 0-160 km/h   16,3"   16,8" 
 0-400 m   15,2" @ 154,4 km/h   15,1" @ 152,8 km/h 
 0-1.000 m   27,9" @ 191,4 km/h   27,6" @ 189,5 km/h 
 80-110 km/h   3,0"   3,3" 
 110-140 km/h   4,3"   4,4" 
 60-160 km/h  12,5"   13,1" 
 100-0 km/h   36,2 m   37,5 m 
 Τελική   227 km/h   235 km/h 

Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Η µπαταρία έχει µικτή χωρητικότητα 13 και 15,6 kWh για το Α3 και την Α 250 e αντίστοιχα, γεγονός που τους επιτρέπει να κινηθούν εντελώς ηλεκτρικά για σχεδόν 50 km. Η επιλογή λειτουργίας του συστήµατος κίνησης είναι µια διαδικασία που γίνεται είτε από τον οδηγό είτε αυτόµατα σε κάθε όχηµα. 

Το σύστηµα ανάκτησης ενέργειας είναι αποτελεσµατικό, µε αυτό της A 250 e να προσφέρει και δυνατότητα επιλογής βαθµίδας ανάκτησης (D, D+ D-, D-- και D auto) στην ηλεκτρική λειτουργία. Όσον αφορά στην ανάκτηση ενέργειας, στο Α3 αυτή η λειτουργία γίνεται εντελώς αυτόµατα. Όπως και να έχει, πρακτικά και µε σύνεση στην οδήγηση, η Α 250 e προσφέρει µεγαλύτερη ηλεκτρική αυτονοµία κατά 5 km περίπου. 

 Αποδοτικότητα  A3 SB 40 TFSI e    A 250 e 
 Μέση κατανάλωση*   3,5 lt/100 km   4,0 lt/100 km 
 Min κατανάλωση   2,2 lt/100 km   2,1 lt/100 km 
 Max κατανάλωση   11,9 lt/100 km   12,0 lt/100 km 
 Αυτονομία**   50/557 km   55+/468 km
 Ρύποι COWLTP  30-34 g/km  22-31 g/km 

Μετρήσεις DRIVE, *για τα πρώτα 100 km με την μπαταρία πλήρως φορτισμένη, **ηλεκτρική/συνολική

Μέσα στα προγράµµατα οδήγησης πάντως ξεχωρίζει το «Battery Charge» του A3 που προσφέρει τη δυνατότητα φόρτισης της µπαταρίας από το θερµικό µοτέρ. Η Α 250 e δεν προσφέρει ανάλογη δυνατότητα, όµως µπορεί να διατηρήσει το εκάστοτε επίπεδο φόρτισης στην επιλογή «Βattery Level».

Η φόρτιση αποτελεί µια εύκολη διαδικασία που καλύπτεται ακόµη και από µια απλή οικιακή πρίζα. Εκεί για να φορτίσει στο 100% χρειάζεται πέντε ώρες για το Α3 και 5,5 ώρες για την Α-Class. 

 Μπαταρία   A3 SB 40 TFSI e    A 250 e 
 Χωρητικότητα*   13,0 kWh - 10,4 kWh   15,6 kWh - 10,7 kWh 
 Φόρτιση   5 ώρες (2,3 kW)   5,5 ώρες (2,3 kW) 

*Ονομαστική - ωφέλιμη

Στην περίπτωση της Mercedes-Benz A 250 e ωστόσο, ο ενσωµατωµένος φορτιστής υποστηρίζει και Wallbox AC ισχύος 7,4 kW. Με τη διαδικασία σε αυτή την περίπτωση να διαρκεί µία ώρα και 45 λεπτά για τη φόρτιση από 10-100%. 

Προφανώς και το Audi µπορεί να φορτίσει από Wallbox, ωστόσο η µέγιστη ισχύς που µπορεί να δεχθεί από αυτόν είναι στα 2,9 kW. Αξίζει εδώ να σηµειώσουµε πως αντίθετα µε τα αµιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα PHEV λόγω της µικρής χωρητικότητας των µπαταριών τους, δεν χρειάζονται την επιθετική φόρτιση ενός ισχυρού ταχυφορτιστή. Άρα, όπως είπαµε και στην αρχή, αρκεί µια απλή οικιακή πρίζα αλλά και ένας απλός προγραµµατισµός φορτίσεων, για να εκµεταλλευθείς στο έπακρο τα οφέλη της τεχνολογίας που ενσωµατώνουν. 

Plug-in hybrid (PHEV): Audi A3 Sportback 40 TFSI e S tronic vs Mercedes-Benz A 250 e, photo credit DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis

Το οδηγικό προφίλ των PHEV Α3 40 TFSI e και Mercedes-Benz A 250 e δεν αποστασιοποιείται συνολικά από το αντίστοιχο των συµβατικών εκδόσεών τους. Ωστόσο προσεγγίζει µε διαφορετικό τρόπο το ασφαλές και ευχάριστο αποτέλεσµα. Ως plug-in hybrid, το αυξηµένο βάρος δεν κρύβεται και έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην εικόνα στον δρόµο: Οι αναρτήσεις από την άλλη αναλαµβάνουν σε κάθε περίπτωση τον έλεγχο, επιστρατεύοντας πιο σφιχτή ρύθµιση αµορτισέρ και ελατηρίων.

Η ανάρτηση του Α3 -τουλάχιστον ως S Line- έχει αντικειµενικά σφιχτό set-up. Οπότε συγκριτικά η A 250 e έχει πλεονέκτηµα όσον αφορά στην απόσβεση και στην ποιότητα κύλισης. Ακόµα και τον ηµιάκαµπτο πίσω άξονα (σε αντίθεση µε τους πολλαπλούς συνδέσµους του Α3) θα τον καταλάβεις µόνο σε έντονες εγκάρσιες ανωµαλίες. Σε κάθε περίπτωση, η A 250 e χαρακτηρίζεται πιο άνετη και πιο φιλική-πρακτική. Το Α3 προβάλλει πιο οδηγοκεντρικό προφίλ χωρίς όµως στην πράξη να λογίζεται ως σπορ πρόταση.

Plug-in hybrid (PHEV): Audi A3 Sportback 40 TFSI e S tronic vs Mercedes-Benz A 250 e, photo credit DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis

Έτσι κι αλλιώς το υψηλό βάρος που επιφέρει η τεχνολογία PHEV, σαφώς δεν είναι σύµµαχος για τον οδηγό που θα θελήσει να εκµεταλλευθεί στο όριο τις δυνατότητες του αποδοτικού µοτέρ και του στιβαρού πλαισίου τους. Τα ηλεκτρονικά συστήµατα λοιπόν φροντίζουν να επαναφέρουν την τάξη στην όποια υπερβολή από µέρους του οδηγού. Αν και µέχρι εκείνο το σηµείο µπορείς να ευχαριστηθείς τη σβέλτη οδήγηση.

 Θόρυβος dB (A)   A3 SB 40 TFSI e    A 250 e 
 Ραλαντί   36   36 
 140 km/h   69   68 
 Όριο στροφών στα 140 km/h   71   70 

Μετρήσεις DRIVE

Πιο ευχάριστα βεβαίως είναι εντός πόλης, αφού εκεί χρησιµοποιούν έως και αποκλειστικά την ενέργεια των µπαταριών τους -έως τα 140 km/h το Α3 και έως τα 130 km/h η Α 250 e- για να προσφέρουν ήσυχες και άνετες µετακινήσεις. Η πιο πολιτισµένη αίσθηση του Audi A3 40 ΤFSI συµπληρώνεται από την καλύτερη αίσθηση στο πεντάλ του φρένου. 

Το αντίστοιχο της A 250 e παρουσιάζει απότοµη και µη γραµµική λειτουργία, λόγω του συστήµατος ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση. Η απόδοση πάντως σε κάθε περίπτωση είναι εξαιρετική σε συνάρτηση µε το βάρος, µε 100-0 km/h σε 36,2 m για το Α3 και 37,5 m για την Α 250 e. 

Plug-in hybrid (PHEV): Audi A3 Sportback 40 TFSI e S tronic vs Mercedes-Benz A 250 e, photo credit DRIVE Magazine/Thanassis Koutsogiannis

Συνοψίζοντας, έχουµε να κάνουµε µε δύο ιδιαίτερα αξιόλογες premium προτάσεις που έχουν µεγάλο ειδικό βάρος και αντίστοιχη ωφέλεια στο κοµµάτι της εταιρικής χρήσης. Κι αυτό διότι µε λιανική τιµή προ φόρων κάτω από τις €40.000 και λιγότερα από 45 g CO2/km έχουν µηδενικό φόρο.

Γι’ αυτό το προφίλ χρήστη λοιπόν, η πιο ενδεδειγµένη επιλογή είναι η Α 250 e, µέσω του συνολικά πιο άνετου χαρακτήρα της. Το A3 40 TFSI e από την πλευρά του ικανοποιεί µια πιο οδηγοκεντρική προσέγγιση που φαίνεται να είναι η εξαίρεση σε αυτό το κοινό. 

 Τεχνικό φύλλο   Audi A3 Sportback   Mercedes-Benz A-Class 
 Έκδοση   40 TFSI e S tronic   A 250 e 
 Κυβισμός   1.385 cc   1.332 cc 
 Τούρμπο  VGT   VGT 
 Κύλινδροι  i4   i4 
 Ισχύς   150 PS @ 5.000-6.000 rpm   160 PS @ 5.500 rpm 
 Ροπή   250 Nm @ 1.550-3.500 rpm   250 Nm @ 1.620 rpm  
 Θέση ηλ. μοτέρ   Στο κιβώτιο   Στο κιβώτιο 
 Ισχύς ηλ. μοτέρ   109 PS  102 PS
 Ροπή ηλ. μοτέρ   330 Nm  300 Nm
 Συνδυαστική ισχύς   204 PS  218 PS
 Συνδυαστική ροπή   350 Nm  450 Nm 
 Κιβώτιο   6άρι διπλού συμπλέκτη   8άρι διπλού συμπλέκτη 


Audi A3 Sportback 40 TFSI e S tronic ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 5/5 (2020) Τεστ επιβατών #89% Τεστ παιδιών #81% Τεστ πεζών #68% Βοηθήματα #73%

Mercedes-Benz A 250 e ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 5/5 (2018) Τεστ επιβατών #96% Τεστ παιδιών #91% Τεστ πεζών #92% Βοηθήματα #75%