Οδηγούμε: Toyota Yaris

Οδηγούμε: Toyota Yaris

5-6.09.2011, Κοπεγχάγη. Στην τρίτη του γενιά, το supermini της Toyota εμφανίζεται πιο ώριμο, ευθυγραμμισμένο με τα νέα δεδομένα της ευρωπαϊκής αγοράς

Θεμελιώδης αρχή του μάρκετινγκ: Ένα προϊόν πρέπει να ακολουθεί τις τάσεις της αγοράς. Και η αγορά του αυτοκινήτου έχει αλλάξει πολύ από το 1999 που παρουσιάστηκε το πρώτο Yaris. Σήμερα, η κατηγορία Β –των λεγόμενων “supermini”– έχει γίνει η μεγαλύτερη στην Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας το 26% της συνολικής αγοράς και αντιστοιχώντας σε 4 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Έτσι, ένα supermini πρέπει να απευθύνεται σε ένα πιο πολυσυλλεκτικό κοινό, από τον παραδοσιακό αγοραστή που κοιτάει την πρακτικότητα, την οικονομία και τη σχέση τιμής/αξίας, μέχρι αυτόν που κάνει downsizing από μεγαλύτερη κατηγορία και δεν θέλει να χάσει σε ανέσεις και ποιότητα, αλλά και τον νεαρό που απαιτεί από το αυτοκίνητό του να του προσφέρει δυνατότητες κοινωνικής δικτύωσης (connectivity για όσους δεν καταλαβαίνουν).
Ως αποτέλεσμα όλων αυτών των απαιτήσεων, το ολοκαίνουργιο Yaris της 3ης γενιάς μπορεί να μην είναι τόσο ξεχωριστό –ή χαριτωμένο, αν θέλετε– όσο τα προηγούμενα, είναι όμως σαφώς πιο ώριμο και ολοκληρωμένο. Η σχεδίασή του μπορεί να μη θέτει νέα δεδομένα όπως εκείνη του Κοβού, μπορεί να μην υπάρχουν πια τα ριζοσπαστικά «τρισδιάστατα» όργανα ή το συρόμενο πίσω κάθισμα, όμως το αυτοκίνητο έχει κερδίσει αισθητά σε καίριους τομείς όπως η απτή ποιότητα και οι χώροι – αν και παραμένει πιστό στην αρχή «μικρό απ’ έξω, μεγάλο μέσα».
Εξωτερικά έχει μακρύνει κατά 100 mm, αλλά έχει το ίδιο πλάτος ενώ το ύψος του είναι μειωμένο κατά 20 mm για να χαμηλώσει το κέντρο βάρους και να δείχνει πιο σπορτίφ. Η πιο σημαντική διαφορά όμως βρίσκεται στο μεταξόνιο που είναι 50 mm μακρύτερο από πριν. Αυτό, σε συνδυασμό με τα λεπτότερα καθίσματα και το μικρότερο μάνταλο της πίσω πόρτας, έχουν αυξήσει τους εσωτερικούς χώρους κι έχουν δώσει ένα κορυφαίο για την κατηγορία πορτμπαγκάζ 286 λίτρων. Σχεδιαστικά, το νέο Yaris ακολουθεί τα δεδομένα των σύγχρονων Toyota, προδιαγράφοντας με το εμπρός μέρος του και τη μορφή των μελλοντικών μοντέλων της εταιρείας. Κι όλα αυτά δεν είναι μόνο στιλ, αφού ο αεροδυναμικός συντελεστής Cd=0,287 είναι κορυφαίος για την κατηγορία.

Evo, όχι revo

Τα μηχανικά μέρη του νέου Yaris είναι τα γνωστά, βελτιωμένα στα σημεία. Ο βασικός κινητήρας είναι ο 3κύλινδρος 1000άρης των 69 PS, τη θητεία του συνεχίζει επίσης ο 1.33 των 100 PS, ενώ εξακολουθεί να προσφέρεται κι ο turbodiesel 1.4 D-4D με τα 90 PS. Η καινοτομία θα έρθει σε ένα χρόνο με το Yaris Hybrid, που λέγεται ότι δεν θα είναι μεν φθηνό αλλά θα καίει ελάχιστα και θα εκπέμπει μόλις 85 gr CO2/km.
Το Hybrid θα έχει το αυτόματο κιβώτιο CVT (με το όνομα Multidrive S) που προσφέρεται και για το 1.33 (αντί περίπου €1.300). Πέρα από την αυτόματη λειτουργία με δύο προγράμματα (Normal και Sport), έχει και χειροκίνητη σειριακή με 7 προεπιλεγμένες σχέσεις που αλλάζουν είτε από το μοχλό είτε από paddles στο τιμόνι. Το στάνταρ κιβώτιο είναι πάντως χειροκίνητο 5άρι για το Yaris 1.0 και 6άρι για τα 1.33 και D-4D, ενώ το diesel μπορεί να εφοδιαστεί και με αυτοματοποιημένη έκδοση ΜΜΤ του χειροκίνητου κιβωτίου.
Η ανάρτηση παραμένει με γόνατα McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, αλλά με βελτιωμένα αμορτισέρ και μειωμένο μη φερόμενο βάρος. Χάρη στην οικονομία αυτή, τη χρήση κατά 50% χάλυβα υψηλής αντοχής στο πλαίσιο, το ελαφρύτερο πίσω κάθισμα και αλλαγές στο ηλεκτρικό σύστημα, το συνολικό βάρος του αυτοκινήτου έχει μειωθεί κατά 20 kg, χωρίς εκπτώσεις στην ακαμψία και παρά την αύξηση των εξωτερικών διαστάσεων.
Στην οικονομία καυσίμου συμβάλλουν επίσης τα λάστιχα πολύ χαμηλής τριβής κύλισης, όπως και το σύστημα stop/start (μόνο στο 1.33, αλλά δεν θα προσφέρεται στην Ελλάδα). Τέλος, τα φρένα έχουν δυνατότερη υποβοήθηση, όπως και το ηλεκτρικό τιμόνι, το οποίο έχει επίσης βελτιωμένη στήριξη, πιο γρήγορη κρεμαγέρα και δίνει έναν πολύ μικρό κύκλο στροφής 9,4 μέτρων.

Μισή κλάση πάνω
Σε πρώτη επαφή, το νέο Yaris δείχνει μεγαλύτερο και πιο σπορτίφ – όπως ακριβώς ήθελε η Toyota. Αν το προσέξεις, βλέπεις πως είναι και πιο καλοφτιαγμένο. Το ίδιο ισχύει και για το εσωτερικό του, αν και πολλά από τα πλαστικά παραμένουν σκληρά ενώ οι θέσεις για μικροαντικείμενα έχουν μικρύνει. Το ταμπλό είναι σχεδιαστικά πιο συμβατικό, αλλά με βελτιωμένη εργονομία. Η πιο σημαντική βελτίωση όμως είναι στη θέση οδήγησης: Το τιμόνι είναι πιο κάθετο, ρυθμίζεται μέσα-έξω κι έχει πεπλατυσμένη στεφάνη στο κάτω μέρος που δίνει ένα σπορ αέρα.
Γενικά το νέο Yaris είναι πιο άμεσο κι επικοινωνιακό στην οδήγηση, με σαφώς καλύτερη αίσθηση στο τιμόνι, μεγάλη ευελιξία αλλά και σταθερότητα. Οι αλλαγές στην ανάρτηση έχουν πολύ αισθητό αποτέλεσμα, καθώς έχουν αναβαθμιστεί τόσο η άνεση και η ποιότητα κύλισης όσο και ο έλεγχος των κινήσεων του αμαξώματος. Οι δρόμοι γύρω από την Κοπεγχάγη, με την άσφαλτο-χαλί, τα χαμηλά όρια ταχύτητας και τη δρακόντεια Τροχαία, δεν συνιστούν το ιδανικό πεδίο αξιολόγησης, όμως το βήμα που έχει γίνει στη γενική συμπεριφορά του Yaris είναι τόσο μεγάλο που φαινόταν αμέσως. Βελτιωμένη είναι κι η ηχομόνωση, αν και οι μεγάλοι καθρέφτες δημιουργούν αεροδυναμικό θόρυβο. Ένα άλλο σημείο στο οποίο διατηρώ μια επιφύλαξη είναι τα φρένα με τη δυνατή υποβοήθηση, που μέχρι να τα συνηθίσεις ανταποκρίνονται απότομα.
Το 3κύλινδρο Yaris 1.0 δεν είναι το best seller στην Ελλάδα, όμως θα μπορούσα να πω πως είναι το πιο ευχάριστο, με τον χαρακτηριστικό του ήχο, την καλή ροπή και απόκριση χαμηλά, το γρήγορο, μαλακό κιβώτιο και το ελαφρύτερο μπροστινό μέρος του. Για την οικονομία του δεν το συζητάμε, αφού έκαψε μόλις 4,8 lt/100km στη διαδρομή της δοκιμής. Το 1.33 είναι βέβαια σαφώς πιο δυνατό, όμως δεν έχει απόκριση χαμηλά, θέλει στροφές για ν’ αποδώσει και το κιβώτιό του είναι πιο αργό και σκληρό. Πιο καλά πάει στον κινητήρα αυτόν το CVT, που είναι ιδανικό για την πόλη, έχοντας δύο αυτόματα προγράμματα μπορεί να ταιριάξει στη διάθεσή σου κάθε στιγμή, ενώ διαθέτει και τη σειριακή λειτουργία αν θελήσεις να το παίξεις κάποτε Φέτελ. Το ημιαυτόματο κιβώτιο ΜΜΤ (α-λα Smart) του Yaris 1.4 D-4D είναι σαφώς υποδεέστερο, όπως είπαν συνάδελφοι που το οδήγησαν. Προσωπικά δεν το επεδίωξα, και λόγω έλλειψης χρόνου αλλά κυρίως γιατί έχω την αίσθηση πως η Toyota δεν δίνει τόσο βάρος στο Yaris diesel, αφού έρχεται σύντομα το Hybrid.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube