Πρώτη επαφή με το νέο Toyota Prius Plug-In Hybrid

Πρώτη επαφή με το νέο Toyota Prius Plug-In Hybrid

Γνωρίσαμε στην Ελλάδα και σε σχεδόν τελικό στάδιο εξέλιξης την νέα γενιά του πατριάρχη των υβριδικών, του Toyota Prius, που πάει ακόμα ένα βήμα πιο πέρα την αυθεντία των Ιαπώνων.

Η Toyota Europe επέλεξε τη χώρα μας για μια πολύ ιδιαίτερη εκδήλωση που αφορά στο πρώτο υβριδικό μοντέλο μαζικής παραγωγής του πλανήτη, το Toyota Prius.

Με βάση το Καβούρι προσκάλεσε εκλεκτά Μέσα της γηραιάς Ηπείρου για μια πρώτη επαφή με την ολοκαίνουργια γενιά του μοντέλου. Για τη γνωριμία χρησιμοποιήθηκαν αυτοκίνητα προπαραγωγής, με την εξέλιξή τους ολοκληρωμένη κατά 90-95% και τις όποιες εκκρεμότητες να αφορούν κυρίως στις τελικές ρυθμίσεις «κάποιων ηλεκτρονικών συστημάτων».

Για τον Ιαπωνικό κολοσσό το Prius είναι μεγάλη υπόθεση. Πρόκειται για το αυτοκίνητο που πρώτο εξέφρασε το εξηλεκτρισμένο όραμα της Toyota, με απώτερο σκοπό το μέγιστο όφελος σε κατανάλωση και ρύπους. Εκείνο το οποίο ουσιαστικά φύτεψε το σπόρο που σήμερα έφτασε να είναι ένα δάσος που έχει κατακλύσει τη βιομηχανία του αυτοκινήτου.

Για να το πούμε πιο απλά, το Prius διάνοιξε το μονοπάτι που οδήγησε τον εξηλεκτρισμό στον πυρήνα της αγοράς αλλά και πάνω από 22 εκατ. αγοραστές στις εκθέσεις της Toyota ανά τον κόσμο. Από αυτούς μάλιστα, περισσότεροι από 4,6 εκατ. κατοικούν στην Ευρώπη.

Toyota Prius Plug-In Hybrid
Το συναίσθημα ήταν λέξη κλειδί για την εξέλιξη της νέας γενιάς του Prius και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από τη σχεδίασή του.

Για την πέμπτη γενιά του μοντέλου ισχύει ακριβώς το ίδιο, σε πολλά επίπεδα. Το νέο Prius εγκαινιάζει την πλατφόρμα GA-C 2.0 της Toyota, την τρίτη γενιά του συστήματος Plug in Hybrid της εταιρείας, συνολικά αναβαθμισμένο λογισμικό, καθώς και εμπλουτισμένη την «ομπρέλα» T-Mate. Πλέον η τελευταία περιλαμβάνει εκτός των άλλων το Toyota Safety Sense 3.0, Traffic Jam Assist και Advanced Park.

Ωστόσο εκτός από την τεχνολογία, για την νέα γενιά λέξη κλειδί αποτελεί και το «συναίσθημα», το οποίο παίρνει θέση που ποτέ μέχρι σήμερα δεν είχε στις προτεραιότητες ενός Prius. Αυτό δεν αφορά μόνο στη σχεδίαση αλλά και στην αίσθηση κατά την οδήγηση.

Αναφορικά με τη σχεδίαση, δύσκολα κάποιος θα μείνει αδιάφορος στη σιλουέτα της νέας γενιάς. Οι ώμοι δε θα αδικούσαν κανένα αυθεντικά σπορ οικογενειακό, ενώ το ρύγχος είναι εντυπωσιακό όσο και ξεχωριστό. Μόνο στο πίσω μέρος θα μπορούσες να πεις ότι οι τόνοι έχουν διατηρηθεί σχετικά χαμηλά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η καλαισθησία λείπει.

Σε ό,τι να κάνει με τις διαστάσεις, το νέο Prius έχει μήκος 4.600 mm (-45 από το προηγούμενο), πλάτος 1.782 (+22) και ύψος 1.420 (-50), ενώ το μεταξόνιο είναι 2.750 mm (+50). Παρότι με εμφανώς πιο σπορ αναλογίες, η Toyota λέει πως οι χώροι είναι ελαφρώς βελτιωμένοι συγκριτικά με την προηγούμενη γενιά.

Η αλήθεια είναι ότι στο πίσω κάθισμα δύο ενήλικοι κανονικού αναστήματος θα χωρέσουν μια χαρά, ενώ κερδισμένος αναφέρεται και o χώρος αποσκευών, κατά 33 lt σε σχέση με τα 364 lt του προηγούμενου Prius.

Υπεύθυνη για αυτό το κέρδος είναι κατά βάση η νέα μπαταρία που έχει 50% μεγαλύτερη ενεργειακή χωρητικότητα και ταυτόχρονα 30% λιγότερες κυψέλες, ζυγίζοντας 130 kg. Αυτό επέτρεψε στους σχεδιαστές να την τοποθετήσουν όχι κάτω από το χώρο αποσκευών, αλλά κάτω από το πίσω κάθισμα χωρίς το τελευταίο να ανυψωθεί.

Η χωρητικότητα έχει αυξηθεί πλέον στις 13,4 kWh, οι οποίες μπορούν να ανακτήσουν την ενέργειά τους πλήρως σε τέσσερις ώρες με δεδομένο ότι η μέγιστη ισχύς φόρτισης είναι 3,5 kW. Να σημειωθεί πως πολύ βελτιωμένο είναι και το σύστημα φόρτισης μέσω των ηλιακών πάνελ που προαιρετικά τοποθετούνται στην οροφή του Prius. Γι’ αυτό και πλέον το εμβαδό τους είναι 20% μικρότερο, αλλά ταυτόχρονα -σε ιδανικές συνθήκες- εξασφαλίζουν ενέργεια για έως και 70 km την εβδομάδα.

Αυτό σημαίνει πάνω από 3.300 km το χρόνο, όταν για το προηγούμενο μοντέλο η αντίστοιχη τιμή ήταν τα 1.000 km! Ενδιαφέρον έχει και η πληροφορία πως η ενέργεια καταλήγει κατευθείαν στην μπαταρία του συστήματος, χωρίς να χρειάζεται δευτερεύουσα όπως στο παρελθόν.

Toyota Prius Plug-In Hybrid
Κάθεσαι σωστά και η λογική του ταμπλό θυμίζει πολύ εκείνη του bZ4X.

Κατά τα άλλα η καμπίνα του νέου Prius είναι σαφώς πιο μοντέρνα, χωρίς εργονομικές ή πρακτικές ελλείψεις. Κάθε άλλο. Η λογική του θυμίζει αρκετά εκείνη του bZ4X, κάτι που σημαίνει ότι κάθεσαι σωστά και απολαμβάνεις όλες τις νέες τεχνολογίες όπως ο ψηφιακός πίνακας οργάνων και μεγάλη οθόνη για το infotainment MM21.

Κι εάν σε όλα τα παραπάνω η Toyota πέτυχε το στόχο της απόλυτα, το ίδιο κατάφερε και στο οδηγικό κομμάτι. Πίσω από το αυτό το επίτευγμα, κρύβεται μια «σπείρα» που έχει για μέλη αφενός την νέα πλατφόρμα, αφετέρου το νέο σύστημα κίνησης.

Η GA-C 2.0 αναφέρεται από την εταιρεία όχι μόνο πιο στιβαρή αλλά και κατά 24 kg πιο ελαφριά, οπότε αποτελεί την ιδανική βάση για να στήσεις ένα αυτοκίνητο με ικανή όσο κι ενδιαφέρουσα οδηγική οντότητα. Αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι τα εμπρός MacPherson και τα πίσω διπλά ψαλίδια είναι ρυθμισμένα πολύ σωστά, ώστε να συνδυάζουν τον ιδανικό έλεγχο των 1.600 kg με άψογη απόσβεση των ανωμαλιών του δρόμου. Μάλιστα αυτό δεν έχει επιτευχθεί με τη βοήθεια ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αμορτισέρ (δεν υπάρχει ούτε προαιρετικά κάτι τέτοιο στον εξοπλισμό), αλλά με συμβατικά.

Εκτός από άριστο έλεγχο του βάρους, το νέο Prius έχει επίσης άμεσο και ακριβές εμπρός σύστημα, τιμόνι που σε βοηθάει να το κατευθύνεις εκεί ακριβώς που θέλεις και συνολικό στήσιμο που ανταποκρίνεται θετικά και πάντα ψύχραιμα στο κάλεσμα ακόμα και του ενθουσιώδους οδηγού.

Σε ένα PHEV μοντέλο αυτή η εικόνα δε θα μπορούσε να έχει καλύτερο σύμμαχο από την τρίτη γενιά της επαναφορτιζόμενης υβριδικής τεχνολογίας της εταιρείας. Η οποία με τη σειρά της βασίζεται στην πέμπτη γενιά του υβριδικού πακέτου της Toyota και χρησιμοποιεί 2λιτρο ατμοσφαιρικό μοτέρ με βαθμό θερμοδυναμικής απόδοσης 41% και 152 PS, καθώς και δύο ηλεκτρικούς κινητήρες μόνιμου μαγνήτη.

Το σύστημα αποδίδει συνδυαστικά έως 223 PS ενώ ταυτόχρονα είναι πιο αποδοτικό, ελαφρύ αλλά και κόμπακτ από το προηγούμενο. Η βασική βελτίωση αφορά στο νέο «σύμπλεγμα» των ηλεκτρικών κινητήρων που έχει ξηρή λίπανση και πιο ισχυρά μοτέρ, χωρίς να χρησιμοποιεί πλέον συμπλέκτη μεταξύ των δύο ηλεκτρικών κινητήρων.

Να σημειωθεί πως ακριβώς από πάνω του βρίσκεται η κεντρική μονάδα ελέγχου που λειτουργεί σε διαφορετική συχνότητα ώστε να παράγει λιγότερο θόρυβο, ενώ έχει ενσωματωμένο και μετατροπέα DCDC.

Ωστόσο η πιο βασική πληροφορία για τη λογική του συστήματος, είναι πως πλέον αποσκοπεί όχι μόνο στην κορυφαία οικονομία αλλά και στην δυνατή επιτάχυνση. Το δηλώνουν ηχηρά τα 0-100 km/h σε 6,7” που ανακοινώνει η Toyota, ενώ το αποδεικνύει η ώθηση κάθε φορά που πατάς βαθιά το γκάζι.

Ακόμα και στο Normal προφίλ οδήγησης η επιτάχυνση είναι χορταστική και δεν πέφτει ιδιαίτερα όσο η ταχύτητα ανεβαίνει. Γίνεται δε ακόμα πιο ζωντανή με το Sport προφίλ, ενώ ακόμα και στο Eco έχεις πράγματα να περιμένεις.

Πρακτικά κινείσαι σβέλτα χωρίς να ξεζουμίζεις το γκάζι, οπότε έχει χαμηλό επίπεδο θορύβου και αντιστρόφως ανάλογη ποιότητα κύλισης. Πλέον η αίσθηση πατιναρίσματος και το βουητό του κινητήρα βενζίνης γίνονται αισθητά μόνο όταν ζητάς από το σύστημα να δώσει το μέγιστο, οπότε σπάνια.

Toyota Prius Plug-In Hybrid
Το συναίσθημα παίρνει θέση που μέχρι σήμερα δεν είχε ποτέ στις προτεραιότητες ενός Prius.

Να σημειωθεί επίσης πως παραμένουν τα τέσσερα προγράμματα λειτουργίας, δηλαδή το αμιγώς ηλεκτρικό EV (με δεδομένο βέβαια ότι υπάρχει απόθεμα ενέργειας στην μπαταρία), το υβριδικό, το Auto EV/HV που επιλέγει αυτόματα μεταξύ ηλεκτρικού και υβριδικού, καθώς και το Battery Charging που φορτίζει την μπαταρία μέσω του θερμικού μοτέρ.

Για να είμαστε ειλικρινείς, στη σύντομη επαφή μας με το νέο Prius δεν καταφέραμε να επαληθεύσουμε τα 69 km ηλεκτρικής αυτονομίας ούτε και να αξιολογήσουμε αντικειμενικά τη μέση κατανάλωση που πετυχαίνει το νέο PHEV σύστημα. Θα αρκεστούμε απλώς να πούμε πως λειτουργεί ακόμα πιο ευχάριστα από τη συμβατική του (HEV) εκδοχή που γνωρίσαμε στην Corolla Cross, ταιριάζοντας γάντι στο δυναμικό ταπεραμέντο που η Toyota θέλει να εμφυσήσει στο νέο της Prius.

Για περισσότερα επ’ αυτού, υπομονή μέχρι το καλοκαίρι οπότε και το αυτοκίνητο θα είναι διαθέσιμο στη χώρα μας. Μέχρι τότε, κρατείστε πως το όνομα που έφερε την υβριδική τεχνολογία σε μαζική παραγωγή αντικατοπτρίζει πλέον ένα οικογενειακό που θα σε κερδίσει ό,τι κι εάν του ζητήσεις.

Toyota Prius Plug-In Hybrid
Τι λέει το DRIVE
Είναι η πρώτη φορά που το Prius κάνει πετυχημένες αναφορές όχι μόνο στην απόλυτη οικονομία μα
επιπλέον τόσο σε μια πολύ ενδιαφέρουσα οδηγική εμπειρία όσο και σε εικόνα που εντυπωσιάζει.
ΤιμήΔεν έχει ανακοινωθεί
  
Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΤεχνολογίαPHEV, κινητήρας βενζίνης 1.987 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος και έμμεσος ψεκασμός,
152 PS/6.000 rpm, 190 Nm/4.400-5.200 rpm, δύο ηλεκτρικά μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, 163 PS, 208 Nm,
μπαταρία 13,6 kWh, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο με πλανητικά γρανάζια (e-CVT)
Συνδυαστική απόδοση223 PS
Διαστάσεις4.600 x 1.782 x 1.420 mm
Χώρος αποσκευώνΔεν έχει ανακοινωθεί
Βάρος1.545-1.605 kg
  
Επιδόσεις 
0-100 km/h6,8" 
Τελική ταχύτητα177 km/h
Μέση κατανάλωση Δεν έχει ανακοινωθεί
Ηλεκτρική αυτονομία69 km
Εκπομπές CO219 g/km
Μετρήσεις κατασκευαστή 
  
Φόρτιση 
Εναλλασσόμενο ρεύμα (AC), 0-100%Έως 3,5 kW, 4 ώρες
  
ΦωτογραφίεςΓιάννης Κουσκούτης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube