Οδηγούμε την Porsche Cayman S

Οδηγούμε την Porsche Cayman S

Υπάρχουν ανταγωνιστικά σπορ κουπέ, όπως το Audi TT RS, με τα οποία θα μπορούσε να συγκριθεί η νέα Cayman S, όμως τελικά είναι αναπόφευκτο το να τη συγκρίνεις με την 911 Carrera...

Τριάντα οκτώ τοις εκατό. Αυτό το νούμερο πρέπει να έχετε στο μυαλό σας ενώ διαβάζετε τις εντυπώσεις μας από την οδήγηση της Porsche Cayman δεύτερης γενιάς.

Αναφέρεται στο πόσο φθηνότερη είναι (στην Ευρώπη) η νέα, κορυφαία Cayman S από την απλούστερη έκδοση της μεγάλης αδελφής της, την 911 Carrera, που έχει βασικά τον ίδιο κινητήρα boxer 3,4 λίτρων.

Ναι, η τιμολογιακή πολιτική της Porsche για τη νέα Cayman είναι επιθετική. Υπάρχουν επομένως ανταγωνιστικά σπορ κουπέ, όπως το Audi TT RS quattro, με τα οποία θα μπορούσε να συγκριθεί, όμως τελικά είναι αναπόφευκτο το να τη συγκρίνεις με την Carrera.

Βλέποντάς την για πρώτη φορά έξω από τα περίπτερα των διεθνών εκθέσεων, σου φαίνεται ακόμα πιο όμορφη. Όπως και η ανοιχτή Boxster, έτσι και η νέα Cayman κουπέ είναι πιο γωνιώδης και δυναμική, με καθαρότερες γραμμές και πιο αεροδυναμικό προφίλ. Οι θόλοι των τροχών έχουν μεγαλώσει ώστε να χωρούν οι μεγαλύτεροι στάνταρ τροχοί των 19 ιντσών και οι έξτρα 20άρηδες. Νέα είναι τα φώτα ημέρας, ενσωματωμένα με τα φλας σε ένα στρογγυλό σύνολο κάτω από τον προφυλακτήρα, ενώ οι «γοφοί» πίσω είναι φαρδύτεροι από της Boxster και βέβαια η γραμμή της σκεπής πολύ πιο χυτή.

Το συνολικό μήκος έχει αυξηθεί κατά 35 mm, το πλάτος κατά 1 mm, ενώ το ύψος έχει μειωθεί κατά 10 mm. Πιο σημαντική είναι η αύξηση κατά 30 mm στο μεταξόνιο, με τα μετατρόχια να έχουν φαρδύνει κατά 40 mm μπροστά και 18 mm πίσω.
Σύμφωνα με την πολιτική εξοικονόμησης βάρους της Porsche, το αμάξωμα κατά το μεγαλύτερο ποσοστό είναι από αλουμίνιο, με το υπόλοιπο να αποτελείται από ένα συνδυασμό μαγνησίου με χάλυβα υψηλής αντοχής, διαμορφωμένο εν θερμώ. Η Porsche ανακοινώνει μια μείωση 25% στο βάρος του πλαισίου, αν και το συνολικό βάρος του αυτοκινήτου είναι οριακά μεγαλύτερο από πριν.

Πιο πρακτική, πιο δυνατή
Ελάχιστοι κατασκευαστές ξέρουν από εργονομία όσο η Porsche. Η θέση οδήγησης της Cayman είναι υπεράνω κριτικής, με μεγαλύτερο εύρος ρυθμίσεων του τιμονιού και του καθίσματος, χάρη στην αύξηση του μήκους της καμπίνας. Η μεγαλύτερη ευρυχωρία γίνεται αμέσως αντιληπτή, ειδικά στο επίπεδο των ώμων. Η ορατότητα είναι επίσης αρκετά καλή, χάρη στη μετατόπιση της καμπίνας πιο μπροστά και στα μεγαλύτερα πίσω παράθυρα.

Η Porsche έχει καταβάλει εμφανή προσπάθεια για να εφοδιάσει τη νέα Cayman με ένα πιο όμορφο και πλούσιο εσωτερικό. Είναι παρόμοιο με της Boxster βέβαια, αλλά αυτό κάθε άλλο παρά μειονέκτημα αποτελεί. Τα μεγαλύτερα και πιο έντονα διαμορφωμένα καθίσματα ευνοούν την άνεση και βελτιώνουν τη στήριξη του σώματος. Η καμπίνα παραμένει διθέσια, αλλά είναι τώρα πιο πρακτική. Υπάρχουν περισσότερες θέσεις για μικροαντικείμενα και ο βαθύς μπροστινός χώρος αποσκευών φτάνει τα 150 λίτρα. Το ρηχό ράφι των 162 λίτρων πίσω από τα καθίσματα είναι λιγότερο πρακτικό, αλλά πάντα ευπρόσδεκτο.
Πέρα από την άψογη εργονομία, αυτό που ξεχωρίζει είναι η ποιότητα. Το ότι είναι στο ίδιο επίπεδο –τουλάχιστον οπτικά– με εκείνη άλλων, πολύ ακριβότερων Porsche, λέει πολλά. Το μόνο μας παράπονο αφορά στο νέο, ηλεκτρικό χειρόφρενο, ο διακόπτης του οποίου είναι κρυμμένος κάπου στο εξωτερικό άκρο του ταμπλό. Και το θεωρούν αυτό πρόοδο…

Έχοντας οδηγήσει τη μηχανικά ίδια Boxster, περιμέναμε η νέα Cayman να είναι ένα βήμα μπροστά από την προηγούμενη σε επιταχύνσεις. Και δεν μας απογοήτευσε. Η κορυφαία έκδοση S που οδηγούμε εδώ έχει μια ανανεωμένη έκδοση του 6κύλινδρου boxer 3.4 του προηγούμενου μοντέλου. Είναι αντίστοιχος με της 911 Carrera, αλλά με πιο ήπιες ρυθμίσεις.
Ο υπερτετράγωνος κινητήρας, με το σύστημα συνεχούς μεταβολής του χρονισμού και του βυθίσματος των βαλβίδων, έχει επίσης ένα δεύτερο σύστημα εισαγωγής για να αναπνέει μέσω και των δύο αεραγωγών στο αμάξωμα, πίσω από τις πόρτες. Αποδίδει 5 PS παραπάνω, φτάνοντας τα 325 στις 7.400 rpm. Η ροπή έχει αυξηθεί κατά 0,7 kgm και αποδίδεται λίγο ψηλότερα, στις 4.500-5.800 rpm.

Αυτές δεν είναι κορυφαίες τιμές για την κατηγορία και έχουν επίτηδες περιοριστεί από την Porsche έτσι ώστε να μη θιγεί η πιο επικερδής 911 Carrera. Όμως, χάρη στην προσπάθεια των Γερμανών τεχνικών να κρατήσουν το βάρος (της απλής έκδοσης) στα 1.395 kg, η νέα Cayman S έχει μια σχέση ισχύος-βάρους στα 233 PS/τόνο.

Ο κινητήρας έχει πλέον ένα στάνταρ πρόγραμμα λειτουργίας Sport. Ενεργοποιείται με ένα διακόπτη στην κεντρική κονσόλα και μεταβάλλει την απόκριση στο γκάζι μέσω μιας διαφορετικής χαρτογράφησης. Το στάνταρ κιβώτιο ταχυτήτων είναι ένα χειροκίνητο 6άρι, με το PDK διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων –που είχε το αυτοκίνητο της δοκιμής– να περιλαμβάνεται στον μακρύ κατάλογο των έξτρα.

Στα έξτρα περιλαμβάνεται και το πακέτο Sport Chrono, που συνδυάζεται με δυναμικές βάσεις κινητήρα, των οποίων η σκληρότητα και η απόσβεση μεταβάλλονται συνεχώς ώστε να μειώνονται οι αντιδράσεις ροπής για πιο ουδέτερη συμπεριφορά στις στροφές. Ένα άλλο “must” είναι η έξτρα σπορ εξάτμιση, αν μη τι άλλο για την ακουστική πανδαισία που προσφέρει.

Η απόκριση, η ελαστικότητα και η ομαλότητα λειτουργίας κάνουν τον κινητήρα πολύ ξεχωριστό. Είναι ευχάριστα άμεσος στις χαμηλές στροφές, αλλά στις μεσαίες και τις ψηλές είναι πραγματικά μοναδικός. Στη νέα του αυτή έκδοση θέλει περισσότερες στροφές, όμως αυτό προσθέτει στη γοητεία του.

Αυτό που σε εκπλήσσει με την Cayman S είναι το τι επιδόσεις παίρνεις για τα λεφτά σου, ειδικά με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και το πακέτο Sport Chrono. Με αυτές τις προδιαγραφές, κάνει το 0-100 km/h σε 4,7”, το 0-200 σε 16,9” και φτάνει τα 281 km/h. Η ζωντάνια που υπαινίσσονται αυτά τα νούμερα είναι όντως παρούσα όταν η Cayman S έχει χώρο για να κινηθεί, καθώς ο κινητήρας γεμίζει τις σχέσεις ακαριαία μέχρι τις 7.600 rpm. H όρεξή του για στροφές είναι ακόρεστη.

Οι αλλαγές στο πλαίσιο παρέχουν μεγαλύτερη σταθερότητα στην ευθεία και μια πιο ήρεμη αίσθηση στο τιμόνι. Μετά τα 240 km/h το εμπρός μέρος ελαφρώνει λόγω αεροδυναμικής άντωσης. Αυτό σου μειώνει αρχικά την αυτοπεποίθηση, όμως ποτέ δεν γίνεται ανεξέλεγκτο.

Η νέα Cayman S είναι γρήγορη για την κατηγορία της. Όμως τα κέρδη σε επιδόσεις στην ευθεία δεν μπορεί να αποδοθούν εξολοκλήρου στον βελτιωμένο κινητήρα. Το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη παίζει επίσης σημαντικό ρόλο. Από τη μια προσφέρει χαλαρή χρηστικότητα στις καθημερινές μετακινήσεις, έχοντας εξαιρετική λειτουργία στο λίγο γκάζι και στα σταμάτα-ξεκίνα της κυκλοφορίας. Όμως η αποφασιστικότητα των αλλαγών στη χειροκίνητη λειτουργία είναι που μας πείθει ότι το PDK αποτελεί την προτιμητέα λύση.
 
Με στάνταρ όλα τα σύγχρονα συστήματα οικονομίας, όπως το stop/start, η ανάκτηση ενέργειας στο φρενάρισμα και ο ελεύθερος τροχασμός (coasting), η μέση τυποποιημένη κατανάλωση της Cayman S έχει μειωθεί κατά 1,2 lt/100km στα μόλις 8,0 lt/100km με το κιβώτιο PDK. Αντίστοιχα, η εκπομπή CO2 έχει πέσει από τα 221 στα 188 gr/km.

Πάνω από τις προσδοκίες
Μετά από μια σύντομη διαδρομή σε άουτομπαν έξι λωρίδων, μπήκαμε σε ορεινούς δρόμους με ομαλή άσφαλτο, νότια της Στουτγάρδης. Αλλά και πριν ακόμα φτάσουμε στην πρώτη στροφή, είχαμε ήδη κάνει κάποιες ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις.

Πρώτον, η νέα Cayman τοποθετείται πολύ εύκολα στο δρόμο. Παρότι οι διαστάσεις της έχουν αυξηθεί, σπάνια δείχνει μεγαλύτερη από την προηγούμενη. Το νέο, ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης είναι τρομερά ευχάριστο. Μπορεί να του λείπει η λεπτομερής πληροφόρηση που έδινε το παλιότερο υδραυλικό, όμως ό,τι χάνει σε επικοινωνιακό χαρακτήρα το αναπληρώνει και με το παραπάνω σε συνέπεια βάρους, ζωντανή επαναφορά και αμεσότητα απόκρισης. Έχει επίσης και μια πρωτόφαντη ηρεμία, που κάνει το νέο μοντέλο λιγότερο απαιτητικό όταν οδηγείται γρήγορα για πολλά χιλιόμετρα.

Σύμφωνα με τη γερμανική νομοθεσία, το αυτοκίνητο της δοκιμής είχε χειμερινά λάστιχα Michelin Pilot Sport A/S, στις ίδιες διαστάσεις με τα κανονικά: 235/40 μπροστά και 265/40 πίσω, σε 19άρες ζάντες. Ακόμα κι αυτά όμως δεν μπορούσαν να κρύψουν τη ραφιναρισμένη απόκριση, την εκπληκτική ευελιξία και την ακλόνητη σταθερότητα της Cayman, που αναμφίβολα αποτελεί το μέτρο σύγκρισης για το κράτημα σ’ αυτή την κατηγορία.

Περιμέναμε το νέο μοντέλο να είναι ξεχωριστό στο δυναμικό τομέα. Όμως μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι το –ιδιαίτερα εξοπλισμένο, είναι η αλήθεια– αυτοκίνητο που οδηγήσαμε ξεπέρασε κατά πολύ τις προσδοκίες μας. Σε στεγνή άσφαλτο, η πρόσφυση είναι δεδομένη. Η συμπεριφορά στις γρήγορες στροφές είναι απόλυτα ουδέτερη, βοηθούμενη και από την ικανότητα του πλαισίου να αντιστέκεται στο να πάρει κλίση.

Το νέο σύστημα μεταφοράς ροπής (torque vectoring), που εκμεταλλεύεται το ESP για να φρενάρει επιλεκτικά τους πίσω τροχούς, διευρύνει το φάκελο δυνατοτήτων του αυτοκινήτου αυξάνοντας τη σταθερότητα και το ζύγισμα, χωρίς όμως να αλλοιώνει ούτε στο ελάχιστο την οδηγική εμπειρία. Σε συνδυασμό με το μπλοκέ διαφορικό, προσφέρει επίσης τρομερή ελκτική πρόσφυση στην έξοδο των στροφών, επιτρέποντάς σου να πατήσεις νωρίς το γκάζι χωρίς το φόβο υπερστροφικών αντιποίνων.

Η νέα Cayman είναι πιο αποτελεσματική, αλλά όχι αποστειρωμένη. Απενεργοποιώντας τα διάφορα ηλεκτρονικά βοηθήματα, αποκαλύπτεις μια εγγενή ισορροπία που σου επιτρέπει να στρίβεις με θεαματικές γωνίες. Η Cayman θα πρέπει να είναι πολύ διασκεδαστική στην πίστα.

Αυτό που πραγματικά σε εκπλήσσει όμως είναι το πόσο εύκολη αποδεικνύεται σε ταχύτητες όπου οι ανταγωνιστές της θα σε δυσκόλευαν. Και η κορυφαία αυτή συμπεριφορά συνδυάζεται με μια ανάρτηση απρόσμενα άνετη, σαφώς πιο ενδοτική από του προηγούμενου μοντέλου. Η ενεργή ανάρτηση σίγουρα έχει συμβάλει σ’ αυτή την πρόοδο. Είναι αισθητά καλύτερη από την προηγούμενη, που ήδη εκτιμούσαμε πολύ. Θα πρέπει να βοηθάει επίσης το μακρύτερο μεταξόνιο.
 
Η καλύτερη Porsche
Σπάνια ένα αυτοκίνητο μας συγκινεί τόσο όσο η νέα Cayman S – τουλάχιστον σε πρώτη επαφή. Με περισσότερη δύναμη, ελκυστική εμφάνιση, ακονισμένη συμπεριφορά, βελτιωμένη άνεση, πολυτελές εσωτερικό και μεγαλύτερη πρακτικότητα, έχει προοδεύσει σε σχέση με την προκάτοχό της σε κάθε διακριτό τομέα.
Τολμώ να πω ότι είναι το καλύτερο αυτοκίνητο που φτιάχνει η Porsche αυτή τη στιγμή – και πολύ πιο συμφέρουσα αγορά (στην Ευρώπη πάντα…) απ’ ό,τι η 911 Carrera.

Τι λέει το DRIVE
Βελτιωμένη σε όλους τους τομείς σε σχέση με την –ήδη κορυφαία– προκάτοχό της, είναι αυτή τη στιγμή το καλύτερο αυτοκίνητο που φτιάχνει η Porsche.
Τιμή από € 100.000 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία 3.436 cc, boxer 6, 24v, 2x2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, 325 PS/7.400 rpm, 37,7 kgm/4.500-5.800 rpm, αυτόματο/σειριακό κιβώτιο 7 σχέσεων, διπλού συμπλέκτη, κίνηση πίσω
Επιδόσεις
0-100 km/h 4,9” (4,7” με Sport Chrono)
Τελική ταχύτητα 281 km/h
Κατανάλωση 8,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 188 gr/km
Διαστάσεις 4,380 x 1.801 x 1.295 mm
Βάρος 1.425 kg
Τιμές κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube