Οδηγούμε τη νέα BMW M2

Οδηγούμε τη νέα BMW M2

Δοκιμάζουμε στην πίστα Laguna Seca και στους δρόμους της California το νέο μικρό κουπέ 370 ίππων της M division.

H BMW M2 είναι ο έμμεσος διάδοχος της πολυαγαπημένης αλλά βραχύβιας 1 Series M Coupé, της οποίας η παραγωγή έληξε το 2011 στα μόλις 6.309 αυτοκίνητα.

Όμως η Μ2 είναι κάτι ακόμα περισσότερο: χρόνια είχαμε να περιμένουμε ένα αυτοκίνητο επιδόσεων τόσο ανυπόμονα. Είμαστε λοιπόν εδώ, στην πίστα της Laguna Seca αλλά και στους γύρω δημόσιους δρόμους της California με πολύ μεγάλες προσδοκίες, προκειμένου να οδηγήσουμε αυτό το νέο κουπέ των 370 PS, του οποίου η επικείμενη παραγωγή θα ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην M division της BMW.

Πώς είναι φτιαγμένη;
Σε αντίθεση με την 1-series M Coupé, που ήταν περισσότερο ένας προάγγελος της γκάμας M Performance της BMW, η Μ2 αναγνωρίζεται ως ένα κανονικό και ισότιμο Μ-car.

Στην Ελλάδα οι τιμές της νέας BMW M2 ξεκινούν από τα €75.800. Είναι δηλαδή πολύ ακριβότερη από τη Mercedes-AMG A45 4Matic (€51.800), αλλά ακριβότερη και από το Audi RS3 Sportback (€69.000), τα δύο μοντέλα που αποτελούν τον άμεσο ανταγωνισμό της.

Η μεγάλη διαφορά όμως σε σχέση με τα δύο προαναφερθέντα τετρακίνητα είναι πως η M2 είναι αποκλειστικά πισωκίνητη, συνεχίζοντας την πλούσια παράδοση της BMW M, η οποία ξεκινά από την πρώτη M3 (E30) του 1986. Αυτήν ακριβώς αναφέρει η BMW ως το μοντέλο με τη μεγαλύτερη συνάφεια με την M2.

Λόγω ακριβώς της πισωκίνητης διάταξης της νέας Μ2 το αφεντικό της BMW M, ο Frank Van Meel, θεωρεί επίσης άμεσα ανταγωνιστική και την τετρακύλινδρη Porsche 718 Cayman S.

Η αφετηρία της νέας «μικρής» Μ ήταν η M235i, με την οποία η M2 θα παράγεται παράλληλα, χωρίς τον αριθμητικό περιορισμό της 1 Series Μ Coupé, στο εργοστάσιο της εταιρείας στη Λειψία. Ωστόσο σε σχέση με την M235i οι αλλαγές είναι τόσο εκτεταμένες που η M2 θα μπορούσε να θεωρείται κάλλιστα ένα νέο μοντέλο.

Στα σίγουρα πάντως είναι το μικρότερο μοντέλο της M division. Με μήκος 4.468 mm, πλάτος 1.854 mm και ύψος 1.410 mm, η M2 είναι κατά 202 mm κοντύτερη, 21 mm πιο στενή και 10 mm πιο χαμηλή από την Μ3. Επίσης, το μεταξόνιό της των 2.693 mm είναι 117 mm πιο κοντό από της M3.  

Στην καρδιά της νέας M2 βρίσκεται μια πολύ βελτιωμένη εκδοχή του βενζινοκινητήρα με κωδική ονομασία N55, ο οποίος παρουσιάστηκε πριν έξι χρόνια. Η αναβάθμισή του στηρίζεται σε τεχνολογίες που παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στον κινητήρα S55 που χρησιμοποιείται αυτή τη στιγμή στις BMW M3 και Μ4.

Οι δύο κινητήρες μοιράζονται το ίδιο σύστημα ψύξης, τα ίδια πιστόνια, έδρανα στροφαλοφόρου, στοιχεία από το σύστημα εξαγωγής και τα συστήματα Valvetronic και Double VANOS, μεταβολής του βυθίσματος των βαλβίδων και του χρονισμού των εκκεντροφόρων, αντίστοιχα. Ο κινητήρας της M2 ωστόσο δεν έχει δύο τουρμπίνες, αλλά μόνο μία, τεχνολογίας twin-scroll όμως.

Η απόδοση φτάνει τους όχι τόσο εντυπωσιακούς 370 PS/6.500 rpm, 60 PS λιγότερους από τις Μ3/Μ4, αλλά 30 PS περισσότερους από την M Coupé. Το βάρος της M2 ανακοινώνεται στα 1.495 kg, περίπου 40 κιλά παραπάνω από την Μ235i, πράγμα που δίνει στην Μ2 μια αναλογία βάρους προς ισχύ περίπου στα 4 kg/PS. Για να δώσουμε μια τάξη μεγέθους, η αντίστοιχη αναλογία της M3 είναι 3,5 kg/PS και για την M Coupé 4,3 kg/PS.

Η μέγιστη ροπή της Μ2 φτάνει τα 47,5 kgm από τις 1.400 μέχρι και τις 5.560 rpm, που σημαίνει 8,6 kgm λιγότερα από την Μ3 και 2,6 kgm λιγότερα από την 1-Series M Coupé. Το κόλπο όμως είναι πως υπάρχει λειτουργία overboost, η οποία ενεργοποιείται στο kickdown, αυξάνει την πίεση στα 2,1 bar και τη ροπή στα 51,1 kgm μεταξύ 1.450 rpm και 4.750 rpm για 30 δευτερόλεπτα με φουλ πατημένο γκάζι.

Η νέα Μ2 προσφέρεται είτε με στάνταρ 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, με οπτική και ηχητική ένδειξη για αλλαγή σχέσης, είτε –ως εξτρά– με 7άρι αυτόματο κιβώτιο DCT διπλού συμπλέκτη. Υπάρχουν επίσης τρία οδηγικά προγράμματα (Comfort, Sport και Sport+), launch control αλλά και μια επιλογή που λέγεται Smoky Burnout function. Αυτή η τελευταία επιτρέπει στον οδηγό να ξεκινάει με θεαματικό σπινάρισμα. Με το DCT κιβώτιο, το βάρος της Μ2 αυξάνεται κατά 25 κιλά.

Όπως σε όλα τα μοντέλα της BMW M division, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό M differential, πλήρως μεταβαλλόμενης ολίσθησης, ανήκει στο βασικό εξοπλισμό.

Με το στάνταρ χειροκίνητο κιβώτιο, η BMW λέει ότι η Μ2 επιταχύνει από στάση έως τα 100 km/h σε 4,5”. Η κοντύτερη 1η σχέση και το launch control του κιβωτίου DCT κόβουν άλλα 0,2” από τον παραπάνω χρόνο, μειώνοντάς τον στα 4,3”.

Η Μ2 είναι βασισμένη σε ένα σχεδόν αποκλειστικό πλαίσιο με φαρδύτερα μετατρόχια κατά 64mm εμπρός και 71mm πίσω από τα αντίστοιχα της M235i. Δηλαδή το εμπρός μετατρόχιο είναι 1.579 mm και το πίσω 1.601 mm. Ουσιαστικά πρόκειται για τις ίδιες διαστάσεις που έχουν οι Μ3/Μ4.

Επιπρόσθετες ενισχύεις ανάμεσα στους θόλους των αναρτήσεων αυξάνουν περαιτέρω την ακαμψία του ατσάλινου αμαξώματος, ενώ οι μηχανικοί της M division αποφάσισαν να καταργήσουν τα πίσω σινεμπλόκ. Το πίσω υποπλαίσιο είναι πλέον απευθείας βιδωμένο στο αμάξωμα, χωρίς τη χρήση ελαστικών συνδέσμων για να μετριάσουν τους κραδασμούς από την επιφάνεια του δρόμου. Επίσης αφαιρέθηκαν περίπου 10 κιλά από ηχομονωτικό υλικό σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης βάρους.

Πολλά από τα εξαρτήματα της ανάρτησης, με γόνατα McPherson εμπρός και πέντε συνδέσμων πίσω, είναι επίσης από ελαφρύ κράμα. Παράδειγμα οι βραχίονες ελέγχου σύγκλισης και οι πλήμνες των τροχών είναι από σφυρήλατο αλουμίνιο, μειώνοντας τις μη αναρτώμενες μάζες κατά 3 kg.

Η M2 πατάει σε στάνταρ ζάντες 9.0J x 19” εμπρός και 10.0J x 19” πίσω, με λάστιχα 245/35 και 265/35 αντίστοιχα. Τα φρένα είναι ατσάλινοι δίσκοι, με τετραπίστονες δαγκάνες μπροστά και διπίστονες πίσω, αεριζόμενοι φυσικά, με διάμετρο 380 mm και 370 mm αντίστοιχα.

Πώς είναι στην οδήγηση;
Με μια λέξη, απίστευτη. Μπορεί να είναι το νέο μοντέλο εισόδου στην γκάμα των BMW M, αλλά είναι ένα σπορ αυτοκίνητο που ενθουσιάζει. Ίσως να υπάρχουν πιο δυνατά και πιο γρήγορα αυτοκίνητα με ανάλογη τιμή, όμως ελάχιστα (ή και κανένα) έχουν τέτοιες επιδόσεις και τέτοια συμπεριφορά που να εμπλέκει τον οδηγό, ενώ παράλληλα προσφέρουν ευκολία οδήγησης και καθημερινή πρακτικότητα.

Το ξελόγιασμα ξεκινά με τη σχεδίαση, που εντυπωσιάζει τόσο με το αυτοκίνητο σταματημένο όσο και εν κινήσει. Το macho εμφάνιση σου δείχνει ότι το αυτοκίνητο δεν αστειεύεται.

Ανάμεσα στις ξεχωριστές λεπτομέρειες είναι ο πολύπλοκος εμπρός προφυλακτήρας με τα ενσωματωμένα πτερύγια που διοχετεύουν αέρα στους μεγαλωμένους αεραγωγούς ψύξης και τις λεγόμενες «αεροκουρτίνες» που εκβάλλουν μέσα στους εμπρός θόλους για να μειώνεται η πίεση ανακοπής.

Υπάρχει επίσης μια γυαλιστερή μάσκα με ένα διακριτικό λογότυπο BMW M, καθώς κι ένα χρωμιωμένο περίγραμμα στα φλασάκια μπροστά από τις πόρτες.

Πιο πίσω, βρίσκεις φαρδύτερα μαρσπιέ, ένα μικρό σπόιλερ στην ουρά κι έναν πίσω προφυλακτήρα που εξέχει και ενσωματώνει διαχύτη με τέσσερις εξατμίσεις. Συνολικά, οι εξωτερικές αλλαγές λέγεται ότι έχουν μειώσει την αεροδυναμική αντίσταση κατά 5% και την άντωση κατά 35% σε σχέση με την απλή 2-Series κουπέ.

Το αμάξωμα της Μ2 είναι όλο ατσάλινο, γι’ αυτό και ζυγίζει μόλις 25 kg λιγότερο από την Μ3 με την ανθρακονημάτινη σκεπή.

Στο εσωτερικό, οι αλλαγές σε σχέση με την M235i περιλαμβάνουν ξεχωριστά γραφικά στα όργανα, ένα δερμάτινο τιμόνι M-sport, καθίσματα M-sport από μαύρο δέρμα με ρυθμιζόμενη πλευρική στήριξη, ένα αλουμινένιο footrest για το αριστερό πόδι κι ένα μαξιλαράκι στην κεντρική κονσόλα για το δεξί γόνατο του οδηγού.

Το οδηγικό περιβάλλον είναι αυτό που πρέπει. Το χαμηλά τοποθετημένο κάθισμα δίνει μια γνήσια σπορ αίσθηση, και το πολυλειτουργικό τιμόνι, με το λεπτότερο στεφάνι που έχει γίνει κανόνας για την M Division, ρυθμίζεται σε ύψος και απόσταση. Υπάρχει αρκετός χώρος μπροστά για μεγαλόσωμα άτομα και, παρότι η πρόσβαση πίσω δεν είναι εύκολη, μπορούν να καθίσουν δύο επιβάτες με αρκετή άνεση.

Αν λάβουμε υπόψη την τιμή όμως, η συνολική ποιότητα του εσωτερικού απογοητεύει. Το σκληρό πλαστικό στο ταμπλό και την κεντρική κονσόλα δείχνει φτηνό, όπως φτηνά δείχνουν επίσης ορισμένα χειριστήρια ή οι επενδύσεις στις πόρτες. Σε ένα αυτοκίνητο με το σήμα Μ, περιμένεις πιο εξελιγμένα υλικά και μια πιο ξεχωριστή αίσθηση.

Όμως τα παράπονα για την ποιότητα ξεχνιούνται από τη στιγμή που πατάς το διακόπτη για να βάλεις μπροστά τον κινητήρα της Μ2. Ο εξακύλινδρος τούρμπο τραβάει με μεταξένια ομαλότητα από χαμηλά και έχει εξαιρετικά γραμμική απόδοση χωρίς κομπιάσματα από την υπερτροφοδότηση. Έχει μια συναρπαστική μεταλλική χροιά που δεν τη βρίσκεις στους αντίστοιχα δυνατούς τετρακύλινδρους τούρμπο της τελευταίας γενιάς. Η ελαστικότητά του στις χαμηλομεσαίες στροφές είναι επίσης εκπληκτική.

Αυτή τη νιώθεις ειδικά στην έξοδο των στροφών με 2η, 3η και 4η ταχύτητα και τέρμα γκάζι, ενώ στηρίζεσαι στην ικανότητα του M differential να στέλνει ακριβώς τη ροπή που πρέπει σε κάθε πίσω τροχό. Εξίσου εντυπωσιακή είναι η ικανότητα του κινητήρα να τραβάει με μεγάλες σχέσεις από χαμηλές στροφές, καθώς δέχεται με ευκολία τις 1.000 rpm με 6η, επιταχύνοντας ομαλά και με ενθουσιασμό με φουλ γκάζι.

Το έξτρα 7άρι κιβώτιο DCT είναι εξαιρετικό. Η αποτελεσματικότητα με την οποία αλλάζει ταχύτητες σου επιτρέπει να εκμεταλλεύεσαι όλες τις δυνατότητες του κινητήρα, απλά με μια μικρή κίνηση των δακτύλων σου.

Η Μ2 δείχνει άκρως ανταγωνιστική σε επιδόσεις στην ευθεία, με αποτέλεσμα να θεωρούμε ότι το 0-100 σε 4,3” είναι μάλλον μια συντηρητική τιμή. Η ονομαστική τελική περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h. Όμως, μπορείς να παραγγείλεις το έξτρα οδηγικό πακέτο που περιλαμβάνει διαφορετικό λογισμικό ελέγχου του κινητήρα και ανεβάζει την τελική στα 270 km/h.

Περισσότερο όμως από τον κινητήρα, αυτό που κάνει την Μ2 να ξεχωρίζει είναι η δυναμική της συμπεριφορά. Είναι κοφτερή, έχει απόκριση και, όταν θέλεις και μπορείς, είναι και ρυθμίσιμη. Είναι ένα πραγματικά απολαυστικό αυτοκίνητο στην οδήγηση, χάρη στις μεγάλες της δυνατότητες και το υπέροχα ουδέτερο ζύγισμά της στις στροφές.

Η σωστή ρύθμιση των συστημάτων ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας, μαζί με το ηλεκτρονικό M differential που έχει τη δική του, ξεχωριστή χαρτογράφηση, σου επιτρέπουν να οδηγείς στο όριο με αυτοπεποίθηση, χωρίς πρόωρη παρέμβαση των ηλεκτρονικών όταν είσαι στο πιο δυναμικό πρόγραμμα οδήγησης, το Sport Plus.

Το ειδικά ρυθμισμένο ηλεκτρομηχανικό τιμόνι είναι σχετικά ελαφρύ στις χαμηλές ταχύτητες, κάνοντας την Μ2 ευχάριστα εύκολη κι ευέλικτη στην πόλη. Όμως το σύστημα διεύθυνσης βαραίνει σημαντικά όσο αυξάνεται η ταχύτητα, δίνοντας μια ψωμωμένη αίσθηση όταν πιέζεις σε δρόμους με απαιτητικές στροφές.

Το τιμόνι έχει άμεση απόκριση και πολλή αίσθηση μόλις αρχίσει να στρίβει, επιτρέποντάς σου να τοποθετείς το μαζεμένο δίπορτο κουπέ με μεγάλη ακρίβεια. Όμως, παρά τη ζωντάνια της, η Μ2 δεν δείχνει ποτέ νευρική. Ο τρόπος που αλλάζει κατεύθυνση είναι ευχάριστα ξεκάθαρος.

Ο τρόπος που μπορεί να συνδέσει με τέτοια επιδεξιότητα μια σειρά από πονηρές στροφές αποτελεί τον πυρήνα της γοητείας της Μ2 και είναι ένας από τους λόγους που πέτυχε χρόνο 7’ 58” στο Nurburgring – μόλις 12” πίσω από τη νέα M3.

Το πιο σημαντικό είναι ότι η Μ2 δείχνει πιο δεμένη με το δρόμο κι από την M235i – ένα αυτοκίνητο που εκτιμούμε ιδιαίτερα. Η Μ2 σου επιτρέπει να μπαίνεις βαθύτερα και με μεγαλύτερη σιγουριά στις στροφές απ’ ό,τι με κάποια ανταγωνιστικά μοντέλα. Το ζύγισμά της είναι υπέροχο, χάρη και στην κατανομή βάρους 51/49 εμπρός/πίσω.

Σε ομαλό οδόστρωμα, η Μ2 στρίβει με φοβερή σιγουριά. Παίρνει αρχικά κάποια κλίση, που όμως γρήγορα ελέγχεται και το αμάξωμα ηρεμεί όταν αυξάνονται οι πλευρικές δυνάμεις, δίνοντας εξαιρετική ισορροπία μέχρι την κορυφή της στροφής.

Η προοδευτικότητα λειτουργίας της ειδικά σχεδιασμένης ανάρτησης κάνει το αυτοκίνητο συναρπαστικό. Το εμπρός μέρος έχει μπόλικη πρόσφυση όταν το φορτίζεις στην έξοδο των στροφών, δείχνοντας μια ελάχιστη τάση προς την υποστροφή όταν πατήσεις το γκάζι και ελευθερώσεις πολύ νωρίς τα άλογα του κινητήρα.

Το σπουδαίο όμως είναι η ρυθμισιμότητα της Μ2 με το γκάζι. Δίνει στον οδηγό μια αίσθηση αξιόπιστης ακρίβειας και ενστικτώδους ελεγξιμότητας, που σου επιτρέπει να διώχνεις την ουρά σε θεαματικές γωνίες όταν το επιτρέπουν οι συνθήκες. Το να εκμεταλλεύεσαι αυτή την ευελιξία αποτελεί μια φοβερά ευχάριστη εμπειρία.

Η ανάρτηση κάνει καλή δουλειά, αν και θα πρέπει να οδηγήσουμε το αυτοκίνητο και σε πιο ανώμαλη άσφαλτο για να βγάλουμε την τελική ετυμηγορία για την άνεση. Η συνολική ενδοτικότητα της ανάρτησης είναι σωστή, αν και πάσχει από μια ενοχλητική ευαισθησία στις επιφανειακές ανωμαλίες και καμιά φορά κοπανάει λόγω της σφιχτής απόσβεσης επαναφοράς.

Να την αγοράσω;
Αν θέλετε το καλύτερο τετραθέσιο σπορ κουπέ σε αυτή την κατηγορία τιμής, τότε ναι. Όμως πρέπει να σπεύσετε στο τοπικό σας αντιπρόσωπο της BMW, αφού τα αυτοκίνητα που θα διατεθούν στην αγορά θα είναι λίγα και θα γίνουν γρήγορα ανάρπαστα.

Στο δρόμο, η Μ2 είναι υπέροχη. Στην πίστα είναι εντελώς εθιστική. Το σπουδαίο είναι πως, ενώ έχει τις επιδόσεις και τη δυναμική συμπεριφορά για να τα βάλει με μια Cayman, από την άλλη μπορεί να φιλοξενήσει τέσσερις επιβάτες και κάποιες αποσκευές.

Τι λέει το AUTOCAR
Το πιο οδηγοκεντρικό τετραθέσιο σπορ κουπέ σε αυτή την κατηγορία τιμής. Επιδόσεις και δυναμική συμπεριφορά που συναρπάζουν, αλλά επίσης ευκολία οδήγησης και καθημερινή πρακτικότητα.
Τιμή από €75.800
Τεχνολογία 2.979 cc, i6, 24v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 370 PS/6.500 rpm, 47,4 kgm/1.450-4.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων (ή έξτρα αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων DCT διπλού συμπλέκτη), κίνηση στους πίσω τροχούς με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό M-differential.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 4,5” (4,3”)*
Τελική ταχύτητα 250 (270)** km/h
Μέση κατανάλωση 8,5 (7,9*) lt/100 km
Εκπομπές CO2 199 (185*) g/km
Διαστάσεις 4.468 x 1.854 x 1.410 mm
Μεταξόνιο 2.693 mm
Βάρος 1.495 (1.520*) kg
Τιμές κατασκευαστή. *Με το κιβώτιο DCT. **Με έξτρα ειδικό λογισμικό.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube