Οδηγούμε το νέο VW up! GTI

H VW ανακοίνωσε επίσημα ότι θα παρουσιάσει έκδοση GTI του up! κι εμείς οδηγούμε το πρωτότυπο εξέλιξης.

Το νέο up! GTI θα είναι η κορυφαία, σπορ έκδοση του μίνι της VW, που θα λανσαριστεί το 2018 και θα  έχει ως στόχο το δημοφιλές στην Ευρώπη Abarth 595.

Θα έχει την ισχυρότερη έκδοση του 3κύλινδρου κινητήρα τούρμπο 1.000 κυβικών, με τον κωδικό ΕΑ211. Ο κινητήρας αυτός, όπως τον γνωρίζουμε από το Golf 1.0 TSI, αποδίδει 115 PS και 20,4 kgm ροπής.

Αν τα 115 άλογα σας φαίνονται λίγα για ένα VW με τα δοξασμένα αρχικά GTI, η ίδια η εταιρεία έχει ένα ισχυρό επιχείρημα περί του αντιθέτου: τη σύγκριση με το πρώτο Golf GTI.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ VW Golf I GTI 1976-1983

Δείχνοντας πόσο οι απαιτήσεις για παθητική ασφάλεια έχουν μεγεθύνει και βαρύνει τα σημερινά αυτοκίνητα, θα σας πούμε ότι το up! GTI έχει μήκος 3.600 mm αντί 3.705 του Golf I GTI, πλάτος 1.627 mm αντί 1.610, μεταξόνιο 2.415 mm αντί 2.400 και βάρος 1.020 kg αντί 880!

Ιδίως τα τελευταία νούμερα εντυπωσιάζουν, όμως πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι το up! GTI έχει 5 άλογα παραπάνω από το παλιό Golf και 6,1 kgm μεγαλύτερη ροπή. Έτσι, με χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο, το up! κάνει το 0-100 km/h σε 8,8” αντί 9,2” του παλιού Golf – κι αν προσφέρεται και με DSG διπλού συμπλέκτη, θα πρέπει να είναι ακόμα πιο γρήγορο.

Ακόμη και αυτό το πρωτότυπο up!, που ήρθαμε στη Ν. Αφρική για να το οδηγήσουμε, έχει όλα τα τυπικά διακριτικά των GTI: το σιρίτι κάτω στις πόρτες, το σκοτσέζικο tartan ύφασμα στα καθίσματα, τις κόκκινες ραφές στο τιμόνι και φανταχτερό κόκκινο στο ταμπλό. Το 6άρι κιβώτιο έχει την όπισθεν τέρμα αριστερά και το τιμόνι έχει ευχάριστα παχύ στεφάνι

Από τεχνική άποψη, ο μικρός 3κύλινδρος τούρμπο είναι αξιοσημείωτος, έχοντας άμεσο ψεκασμό, σχέση συμπίεσης 10,5:1 και πίεση υπερπλήρωσης 1,5 bar (όση και η Porsche 911 Turbo!). Με το υδρόψυκτο intercooler του, οι μηχανικοί της VW λένε ότι θα μπορούσε να βγάζει και 125 άλογα, αλλά οι ρυθμίσεις που έχουν επιλεγεί δίνουν τον καλύτερο συνδυασμό δύναμης, ροπής και απόκρισης.

Πώς είναι στην οδήγηση;
Ο ζωηρός μικρός 3κύλινδρος τραβάει εντυπωσιακά δυνατά και έχει γραμμική απόδοση. Η μόνη μικρή «κοιλιά» στην επιτάχυνση οφείλεται στην πολύ μακριά 2η ταχύτητα, την οποία επιβάλλουν οι απαιτήσεις για μείωση της κατανάλωσης – και σε κάνει να βρίζεις τη νοοτροπία της εποχής μας…

Αν πάντως πιέσεις τον κινητήρα σε ανταμείβει και με το παραπάνω, βοηθούμενος από τον εύχρηστο λεβιέ του κιβωτίου και τα ακριβή σε αίσθηση και σωστά σε βάρος πεντάλ. Ο μικρός 3κύλινδρος έχει και εκπληκτικά ραφιναρισμένη λειτουργία – μέχρι σημείου να απογοητεύει, δεδομένου του σπορ χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Μηχανικά, το up! GTI έχει μεγάλες διαφορές από τα απλά up!, χρησιμοποιώντας μεταξύ άλλων εξαρτήματα από το Polo –αλλά με μεγάλες τροποποιήσεις– όπως η κρεμαγέρα του τιμονιού και τα αεριζόμενα δισκόφρενα. Η ανάρτηση είναι 15 mm χαμηλότερη από τη νορμάλ και έχει πολλές βελτιώσεις, όπως τα ενισχυμένα top-mounts, διαφορετικού σχήματος ψαλίδια, και αμορτισέρ ρυθμισμένα ώστε να ελέγχουν την επαναφορά σε χαμηλότερες ταχύτητες συμπίεσης.

Το πόσο αποτελεσματικά είναι όλα αυτά ήταν λίγο δύσκολο να το διαπιστώσουμε στους κατά κανόνα ίσιους δρόμους της Ν. Αφρικής, όπου η VW κάνει δοκιμές ζεστού περιβάλλοντος και αντοχής. Όμως οι λίγες ευκαιρίες που είχαμε έδειξαν ότι το αυτοκίνητο είναι στημένο για να έχει καλό βάρος στο τιμόνι και ένα ζύγισμα περίπου ουδέτερο, πριν καταλήξει σε μια ασφαλή υποστροφή. Οι μηχανικοί λένε ότι μπορείς να το κάνεις να υπερστρέψει αν προσπαθήσεις επί τούτου – αλλά και πάλι, οι απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής επιβάλλουν ένα πιο «υπεύθυνο» στήσιμο. Η άνεση ήταν επίσης εντυπωσιακή, καθώς η ανάρτηση απορροφούσε τις μικρές ανωμαλίες και στρογγύλευε τις μεγάλες, παρά τον σπορ χαρακτήρα της.

Να το αγοράσω;
Από την οδήγηση του πρωτοτύπου, έστω και τόσο πριν το τελικό λανσάρισμα, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι το up! GTI αφήνει πολλές υποσχέσεις. Δεν σε συγκινεί μέχρι δακρύων, αλλά είναι γοητευτικό και πρόθυμο να σε ευχαριστήσει. Ακόμη και με την ταχύτητα, ο κινητήρας τραβάει μέχρι την τελική των 192 km/h. Κάποιοι ίσως δυσκολευτούν να χωνέψουν την ιδέα ενός 3κύλινδρου GTI, αλλά θα σημειώσουμε ότι η VW εδώ πρωτοπορεί, αφού ακόμη και η Ford σκέπτεται τέτοιους κινητήρες για τα ST μοντέλα της. Οι καιροί αλλάζουν…

Μαζί τους αλλάζουν και οι προσδοκίες, και παρά τις συγκρίσεις με το πρώτο Golf GTI, θα ήταν άστοχο να σκεφτούμε ότι το up! GTI θα αναστήσει μνήμες από το παρελθόν και θα κάνει μια γενιά συνταξιούχων να τρέξει στις εκθέσεις της VW για να ξαναζήσει τη νιότη της. Αυτό είναι ένα διαφορετικό αυτοκίνητο για μια διαφορετική εποχή.

Αυτό που ελπίζει η VW είναι να φτιάξει ένα αυτοκίνητο που θα προσελκύσει μια νέα γενιά εραστών των GTI – που ίσως να βοηθηθούν οικονομικά από τους νοσταλγούς γονείς τους. Πολλά θα εξαρτηθούν και από την τιμή, που μπορεί να είναι υψηλή για μικρό αυτοκίνητο, αλλά το up! GTI πιθανότατα θα την αξίζει.

Τι λέει το AUTOCAR
Ένα ζωηρό, γρήγορο, καλοστημένο και απρόσμενα ραφιναρισμένο μίνι σπορ χάτσμπακ, για το οποίο όμως πρέπει να περιμένουμε τουλάχιστον έναν ακόμη χρόνο.
Τιμή Aπό €17.000 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, 115 PS/5.000-5.500 rpm, 20,4 kgm/2.000-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,8”
Τελική ταχύτητα 192 km/h
Μέση κατανάλωση δ.α.
Εκπομπές CO2 δ.α.
Διαστάσεις 3.600 x 1.627 x δ.α.
Βάρος 1.020 kg
Τιμές κατασκευαστή, κάποιες κατ’ εκτίμηση.