Οδηγούμε το νέο FIAT Tipo 1.6 110 Multijet II του 2016

Οδηγούμε το νέο FIAT Tipo 1.6 110 Multijet II του 2016

Το επερχόμενο μικρομεσαίο FIAT δεν θέτει μεν νέα στάνταρ σε δυναμική συμπεριφορά, αλλά η ποιότητα και η άνεση εντυπωσιάζουν.

Αυτό που βλέπετε είναι το νέο Tipo, το μοντέλο με το οποίο η FIAT ετοιμάζεται να επιστρέψει στη μικρομεσαία κατηγορία C, και μάλιστα με υψηλές προσδοκίες.

Το αυτοκίνητο που δοκιμάζουμε εδώ, ένα λειτουργικό, κόμπακτ σεντάν τριών όγκων, αποτελεί τη βάση της οικογένειας τριών μοντέλων που η FIAT θα διαθέτει στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική. 

Το πρώτο από αυτά τα μοντέλα είναι αυτό το σεντάν, που ονομάζεται Egea στην Τουρκία όπου και κατασκευάζεται. Για την Ευρώπη όμως η FIAT επαναφέρει το όνομα Tipo (από τη δεκαετία του 1980 και ’90) και ετοιμάζει επίσης ένα 5θυρο χάτσμπακ κι ένα στέισον-βάγκον που θα πωλούνται μαζί με το κλασικό 4θυρο.

Ενώ το Egea/Tipo σεντάν έχει ήδη παρουσιαστεί, τα επερχόμενα χάτσμπακ και στέισον θα κάνουν την πρώτη τους εμφάνιση στην έκθεση της Γενεύης, το Μάρτιο, και οι πωλήσεις τους θα ξεκινήσουν το καλοκαίρι ή το φθινόπωρο.

Σε μια αποκλειστική παρουσίαση, στο Σχεδιαστικό κέντρο της FIAT στο Τορίνο, είδαμε και τις τρεις εκδόσεις του νέου Egea/Tipo. Ενώ όμως τα χάτσμπακ και στέισον παραμένουν ακόμα μυστικά, το Egea σεντάν έχει αποκαλυφθεί (από το Μάιο, στην έκθεση της Κωνσταντινούπολης) και είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε.

Είναι σχεδιασμένο σύμφωνα με τη φιλοσοφία “Skills not Frills” (σε ελεύθερη μετάφραση: ικανότητες, όχι φραμπαλάδες) και η FIAT υποστηρίζει ότι είναι κορυφαίο σε ευρυχωρία καμπίνας, πορτμπαγκάζ και σχέση τιμής/αξίας. Βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα που χρησιμοποιείται στο Jeep Renegade. Η γκάμα κινητήρων του είναι η αναμενόμενη, με 4κύλινδρους βενζίνης 1.4 (95 PS) και 1.6 (110 PS) και τουρμποντίζελ Multijet II 1.3 (95 PS) και 1.6 (120 PS).

Σε διαστάσεις, το 5θυρο Tipo αναμένεται να είναι κοντά στα Golf και Focus (αν και λίγο στενότερο), ενώ το σεντάν Egea, με χώρο αποσκευών 500 λίτρων, είναι μακρύτερο, στα 4,54 m απ’ άκρη σ’ άκρη. Το Tipo στέισον έχει ελάχιστα μεγαλύτερο μήκος.

Σε μια εποχή όπου η FIAT επανεξετάζει και χωρίζει την γκάμα της σε «συναισθηματικά» (500, 124 Spider) και «λειτουργικά» (Panda, Doblo) μοντέλα, δεν υπάρχει αμφιβολία σε ποια από τις δύο κατηγορίες εντάσσεται το νέο Egea/Tipo.

Πώς είναι στην οδήγηση;
Το πρώτο πράγμα που προσέχεις είναι ότι, στην εμφάνιση, το Egea δείχνει απρόσμενα «ακριβό» για “value for money” μοντέλο. Το εμπρός μέρος, όπου δεσπόζει η φαρδιά μάσκα, οι στενοί προβολείς και το σμιλεμένο καπό, έχει ένα premium αέρα που δεν είχαμε ξαναδεί σε προηγούμενα FIAT αυτής της κατηγορίας.

Το ίδιο ισχύει και για το κομψό πίσω μέρος, με τη χυτή σκεπή και το κεκλιμένο πίσω παρμπρίζ. Το Egea σχεδιάστηκε στην Ιταλία αρχικά ως 4θυρο σεντάν, δεν πρόκειται για τροποποιημένο χάτσμπακ στο οποίο έχουν κολλήσει μια ουρά. Η πλάγια όψη, και κυρίως τα πίσω παράθυρα, θυμίζουν παλιότερες BMW – αλλά αυτό μάλλον δεν θα χαλάσει τους υποψήφιους αγοραστές του.

Στους δρόμους του Τορίνο, στην αουτοστράντα και πάνω στους λόφους του Asti, το Egea έδειξε να έχει αξιοπρεπή αλλά όχι αξιοσημείωτη οδική συμπεριφορά. Και μιλάμε εδώ για το κορυφαίο τουρμποντίζελ 1.6 με το στάνταρ 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο (προσφέρεται επίσης αυτόματο κιβώτιο, καθώς και διπλού συμπλέκτη).

Οι επιδόσεις από τον ψυχωμένο Multijet 1.6 των 120 ίππων είναι καλές, αλλά στις στροφές, η έλλειψη ακρίβειας και αμεσότητας του τιμονιού ήταν μια έκπληξη. Έκπληξη ήταν και ο θόρυβος κύλισης, ιδίως από το πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Ο λεβιές του κιβωτίου ήταν επίσης μέτριος. Ίσως το βενζινοκίνητο μοντέλο (που δεν οδηγήσαμε) να είναι πιο ελαφρύ σε αίσθηση και πιο ήσυχο.

Η άνεση όμως ήταν καλή. Συνολικά πάντως, ακόμη κι αν το Egea είναι βασικά ένα καλοζυγισμένο αυτοκίνητο, η πρώτη μας αυτή γνωριμία τουλάχιστον έδειξε πως το Focus, το Golf και το νέο Opel Astra δεν θα ανησυχήσουν από τη δυναμική του συμπεριφορά.

Όμως η FIAT δεν σκόπευε να φτιάξει ένα αυτοκίνητο για τον ενθουσιώδη οδηγό. Η βασική συνταγή εδώ έχει να κάνει με τη λογική, την ευρυχωρία, το κόστος χρήσης και (αναμενόμενα) την ανταγωνιστική τιμή αγοράς. Η καμπίνα είναι άνετη, το ταμπλό είναι καλό στο μάτι και στην αφή, τα όργανα είναι ευανάγνωστα και οι χώροι για επιβάτες και αποσκευές σαφώς πάνω από το μέσο όρο. Θα υπάρχουν και δύο διαφορετικά συστήματα πολυμέσων.

Πόσα από τα παραπάνω θα ισχύουν και για το επερχόμενο 5θυρο Tipo χάτσμπακ; Μόνο οι άνθρωποι της FIAT γνωρίζουν αυτή τη στιγμή. Καθώς όμως το χάτσμπακ θα φέρει τις περισσότερες πωλήσεις (54%, έναντι 28% του σεντάν και 18% του στέισον), το δημιουργικό τμήμα της ιταλικής εταιρείας θα πρέπει να πετύχει εξαρχής τη συνταγή του.

Να το αγοράσω;
Δεν μπορείτε ακόμα. Τα νέα Tipo χάτσμπακ και στέισον θα καθυστερήσουν σχεδόν ένα χρόνο να μπουν στην αγορά, ενώ πολλές ευρωπαϊκές χώρες δεν έχουν αποφασίσει αν θα εισάγουν το κλασικό 4θυρο σεντάν, αφού η συγκεκριμένη κατηγορία δεν ανθεί. Ίσως αυτή είναι η ευκαιρία για να πάρει τα πάνω της;

Η πρώτη μας επαφή με το FIAT Tipo/Egea  στο Τορίνο έδειξε ότι η εμφάνιση και η άνεση είναι σε καλό επίπεδο. Ίσως να μην είναι το πιο ραφιναρισμένο μοντέλο της κατηγορίας, αλλά έχει τα φόντα για να αποτελέσει μια καλή συνολικά πρόταση για τον οικογενειάρχη.

Peter Nunn

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube