Οδηγούμε το Fiat 500X

Τώρα που η γκάμα του 500 έχει αρχίσει να γιγαντώνεται, δε θα μπορούσε να λείπει και μια crossover έκδοση. Το όνομα αυτής: 500Χ

Η ανάπτυξη της οικογένειας του σύγχρονου 500 γίνεται με μοντέλα που είναι όλο και καλύτερα, έτσι ώστε η επιτυχία τους να μη βασίζεται μόνο στην αχτύπητη σχεδίαση αλλά και στην ουσία. Όπως για παράδειγμα το 500Χ, το ολοκαίνουργιο crossover που θα παράγεται στο Μέλφι της νότιας Ιταλίας για να διατεθεί σε περισσότερες από 100 αγορές παγκοσμίως.

Δεν είναι καθόλου αυτονόητο αλλά το 500X είναι πολύ διαφορετικό από το 500L. Τόσο που πατάει σε άλλη βάση και χρησιμοποιεί τα πιο εκλεκτά μηχανικά μέρη που υπάρχουν σήμερα στο οπλοστάσιο του ομίλου Fiat-Chrysler. Το πάτωμα είναι αυτό που χρησιμοποιείται και στο Jeep Renegade, δηλαδή κατ’ επέκταση εκείνο της Alfa Romeo Giulietta, για το οποίο εξ αρχής γνωρίζαμε πως ήταν συμβατό με σύστημα τετρακίνησης. Έτσι έχουμε ένα πραγματικό crossover που έρχεται για να ανταγωνιστεί πρωτίστως το Mini Countryman και δευτερευόντως το Nissan Juke, λόγω της σχεδιαστικής του ιδιαιτερότητας που για το κοινό τέτοιων μοντέλων μετράει πολύ.

Συγκριτικά με το 500L το X είναι πιο μακρύ, πιο φαρδύ αλλά και πιο χαμηλό συνολικά, παρότι έχει μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος, στα 17,9 cm. Πάνω απ’ όλα όμως είναι τόσο πετυχημένα σχεδιασμένο που αποκλείεται να μη σου αρέσει. Είναι ξεκάθαρα ένα 500, μα με επιθετικές και ταυτόχρονα πολύ αρμονικές αναλογίες, τόσο στις συμβατικές εκδόσεις όσο και στις Cross με τους διαφορετικούς προφυλακτήρες. Παράλληλα, όπως οφείλει ένα 500αράκι -όσο μεγάλο κι εάν είναι- σου δίνει μπόλικα πακέτα εξατομίκευσης ώστε να προσθέσεις και την προσωπική σου πινελιά.

Μια από τις πιο ουσιαστικές διαφορές μεταξύ των δύο μοντέλων εντοπίζεται στην πίσω ανάρτηση. Αντί του ημιάκαμπτου άξονα υπάρχουν γόνατα Μακφέρσον (όπως και στο εμπρός σύστημα) σε όλους συνδυασμούς κινητήρα-μετάδοσης. Οι οποίοι συνδυασμοί στο λανσάρισμα του μοντέλου περιλαμβάνουν τρεις προσθιοκίνητες και μια τετρακίνητη έκδοση. Για κίνηση εμπρός έχεις να διαλέξεις έναν ατμοσφαιρικό 1.600άρη 110 ίππων E-torQ, τον 1.400άρη MultiAir δεύτερης γενιάς με 140 ίππους και τον 1.600άρη MultiJet2 των 120 ίππων. Το 1.6 βενζίνης συνεργάζεται με χειροκίνητο 5άρι κιβώτιο, τα άλλα δύο με 6άρι χειροκίνητο ενώ το 1.4Τ θα διατεθεί και με το ημιαυτόματο 6άρι διπλού συμπλέκτη TCT.

Εάν πάλι θέλεις τετρακίνηση, η επιλογή σου αρχικά θα είναι μόνο το 2λιτρο ντίζελ των 140 ίππων, σε συνδυασμό με ένα αυτόματο κιβώτιο 9 ταχυτήτων (!), με εξαιρετικά κοντή πρώτη για σκαρφάλωμα ή ρυμούλκηση. Η τετρακίνηση μπορεί να αποσυμπλέξει εντελώς τους πίσω τροχούς όταν αυτό κριθεί θεμιτό, προς όφελος της κατανάλωσης. Βενζινοκίνητη τετρακίνητη έκδοση θα εμφανιστεί λίγο αργότερα στην Ευρώπη με τον 1.4 MultiAir ρυθμισμένο στους 170 ίππους και το 9άρι κιβώτιο. Το συνδυασμό χειροκίνητο κιβώτιο-τετρακίνηση θα ικανοποιήσει μελλοντικά μόνο ο 2λιτρος MJT των 140 ίππων, ενώ ταυτόχρονα θα παρουσιαστεί και έκδοση 1.3 MJT 95 ίππων. Η κορυφαία από πλευράς ισχύος έκδοση θα κινείται από έναν ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα 187 ίππων, που όμως είναι 2,4 λίτρων, οπότε μπορούμε να τον ξεχάσουμε από τώρα.

Από τη θεωρία στην πράξη
Δοκιμάσαμε το προσθιοκίνητο 500Χ με τον 1.4 MultiAir των 140 ίππων και τον 1.6 MJT, καθώς και τη 2λιτρη ντίζελ τετρακίνητη έκδοση. Περισσότερο από όλους μας κέρδισε με τη λειτουργία του ο MultiAir, που είναι ραφιναρισμένος, με ευχάριστο ήχο, τράβηγμα από το ραλαντί και λογική κατανάλωση. Η μέση τιμή του υπολογιστή ταξιδίου σε  διαδρομή 120 km με κανονικό ρυθμό, ήταν στα 7,8 lt/100 km. Κοντά στα 7 lt/100 km έκαψε ο 1.6 MJT που ναι μεν έχει μπόλικη ροπή αλλά την αποδίδει σε σχετικά περιορισμένο εύρος και κάνει αρκετή φασαρία. Είναι πάντως επαρκής για τα 1.320 kg του αμαξώματος. Πιο πολιτισμένος είναι ο 2λιτρος MJT, που δεν έχει την περίσσια της ροπής που περιμένεις σε σχέση με το 1.6, αλλά έχει την τύχη να συνεργάζεται με το 9άρι αυτόματο κιβώτιο και καλύπτει τα κενά. Οι αλλαγές του κιβωτίου δεν είναι από τις ταχύτερες, είναι όμως πολύ ομαλές.

Οδηγώντας το 500Χ αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο, είναι η αίσθηση στιβαρότητας που δίνει και σε γεμίζει σιγουριά. Παράλληλα βοηθάει την ανάρτηση να λειτουργεί σωστά και να μη σε κουράζει παρότι αρκετά σφιχτή. Σε πολύ καλό επίπεδο είναι το κράτημα παρότι η κλίση στις στροφές δεν είναι αμελητέα. Είναι όμως μικρότερη από του 500L, γι’ αυτό και η συνολική αίσθηση πιο ευχάριστη. Το ζύγισμα του πλαισίου είναι ισορροπημένο, ενώ το τιμόνι αν και ελαφρύ ανταποκρίνεται άμεσα στις εντολές σου. Εάν τώρα βρεθείς σε κατάσταση ανάγκης, το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας όχι απλώς θα περιορίσει το γλίστρημα αλλά και θα δώσει ροπή στο τιμόνι ώστε να στρίψει προς τα εκεί που πρέπει για να διορθωθεί η πορεία. Στον ανοιχτό δρόμο η σταθερότητα είναι σε υψηλό επίπεδο, ακριβώς το αντίθετο δηλαδή από το θόρυβο από αέρα και κύλιση. Μέσα στην πόλη πάλι, το μήκος των 4,25 m υπόσχεται να μη σε δυσκολέψει παρότι ο κύκλος στροφής των 11,1 m δεν είναι και μικρός.

Και οικογενειακό
Στην καμπίνα οι ομοιότητες με το 500L είναι πολλές. Η μεγάλη εικόνα σου φαίνεται απόλυτα οικεία, κυρίως χάρη στο ταμπλό που παραμένει μοντέρνο, νεανικό και πρακτικό, με πολλές θήκες και απόλυτα αποδεκτή ποιότητα. Ειδικά το πλαστικό στο πάνω μέρος του ταμπλό έχει απολαυστική υφή. Το κεντρικό τούνελ είναι πιο ψηλό χωρίς ωστόσο να νοιώθεις ότι σου κλέβει χώρο. Η θέση οδήγησης είναι σωστή, μόνο που η ορατότητα προς τα εμπρός διαγώνια είναι μέτρια και η πλευρική στήριξη των καθισμάτων θα σου λείψει. Από την άλλη η εργονομία είναι καλή και ο πίνακας οργάνων ευανάγνωστος, αν και υπερβολικά συντηρητικός για τα δεδομένα των 500. Προτιμούμε σαφώς εκείνον του 500L.

Από εκεί και πέρα, ο διαθέσιμος χώρος που υπάρχει αν και αρχικά δε σου γεμίζει και πολύ το μάτι, τελικά αποδεικνύεται επαρκής και τέσσερις ενήλικοι κανονικού αναστήματος θα χωρέσουν με άνεση. Αυτό ισχύει ακόμα και στα αυτοκίνητα που έχουν ηλιοροφή, άρα και λιγότερο διαθέσιμο ύψος. Μόνο οι πιο ψηλοί θα πρέπει να συμβιβαστούν με μερικές παραχωρήσεις. Το πορτμπαγκάζ των 350 λίτρων πάντως είναι απόλυτα επαρκές και με εύκολη φόρτωση.

Προσεχώς μαζί μας
Παίζοντας σε μια κατηγορία εξ’ ορισμού ακριβή, φαίνεται ότι η τιμή του 500X θα μετρήσει θετικά. Ακόμα η ενημέρωσή μας για τις τιμές της γκάμας δεν έχει ανάλυση σε βάθος. Γνωρίζουμε όμως ότι η βασική προσθιοκίνητη έκδοση με τον ατμοσφαιρικό 1.600άρη των 110 ίππων θα ξεκινάει από τα 17.070 ευρώ με απόσυρση, ενώ η κορυφαία τετρακίνητη ντίζελ των 140 ίππων με το 9άρι κιβώτιο θα φτάνει τα 30.850 ευρώ, επίσης με το όφελος της απόσυρσης. Οι παραγγελίες για το 500Χ θα ανοίξουν άμεσα, ενώ τα πρώτα αυτοκίνητα θα παραδοθούν τον ερχόμενο Μάρτιο οπότε και θα το οδηγήσουμε στη χώρα μας. Μάλιστα αντί για κάποια έκπτωση, η Fiat στις πρώτες παραγγελίες θα προσφέρει ως δέλεαρ την αναβάθμιση της έκδοσης που πληρώνεις, στην αμέσως πλουσιότερη.

________________________________________________________________________

Εκτός δρόμου
Στο πεδίο δοκιμών της Fiat στο Balocco, κάναμε μια διαδρομή εκτός δρόμου μήκους περίπου 5 km. Αν και η ρύθμιση της ανάρτησης είναι σφιχτή, το 500Χ είναι τόσο στιβαρό που δε φαίνεται να ταλαιπωρείται ακόμα και σε χωματόδρομο με κροκάλα. Ακόμα και η κολόνα του τιμονιού δεν εμφανίζει κανέναν κραδασμό. Η τετρακίνηση χρειάστηκε ελάχιστες φορές να επέμβει, το έκανε όμως με ταχύτητα και συνέπεια, τουλάχιστον με την επιλογή Traction στο Mood Selection, ενώ ο συνδυασμός της ροπής των 35,7 kgm σε συνδυασμό με την θεόκοντη πρώτη ταχύτητα του κιβωτίου υπόσχονται ότι δε θα μείνεις ποτέ από δύναμη στο ξεκίνημα. Η απόσταση των 179 mm από το έδαφος είναι ικανοποιητική, όπως και οι γωνίες προσέγγισης, ράμπας και αναχώρησης που είναι 21,3, 22,3 και 30,1ο, αντίστοιχα.



Στην κονσόλα κάθε έκδοσης του 500Χ υπάρχει ο περιστροφικός διακόπτης του Mood Selection. Ανάλογα με τη διάθεσή του, ο οδηγός μπορεί να διαλέξει μεταξύ της επιλογής Auto και της Sport που αλλάζει τη ρύθμιση στο γκάζι, τον έλεγχο της ευστάθειας και της υποβοήθησης του τιμονιού, προς μια περισσότερο σπορ κατεύθυνση. Υπάρχει και μια τρίτη ρύθμιση που ανάλογα με την έκδοση ονομάζεται All Weather ή Traction. Σκοπός της είναι σε κάθε περίπτωση να μεγιστοποιήσουν το περιθώριο πρόσφυσης με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών συστημάτων. Για τα τετρακίνητα, Traction σημαίνει πιο γρήγορη μετάδοση της ροπής στους πίσω τροχούς. Στα προσθιοκίνητα πάλι, το σύστημα ονομάζεται Traction Plus και επεμβαίνει στα φρένα, για να επεκτείνει λίγο τις δυνατότητες κίνησης όταν η πρόσφυση είναι χαμηλή.
________________________________________________________________________

Τι λέει το DRIVE
Στημένο –κυριολεκτικά και μεταφορικά- και σχεδιασμένο όπως ακριβώς πρέπει, το 500Χ μεταφέρει όλα τα θετικά των 500 στην crossover διάσταση με τον καλύτερο τρόπο.
Τιμή από € 17.070 (το 1.6 e-torQ)
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, ισχύς 120 PS/3.750 rpm, ροπή 32,6 kgm/1.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,5”
Τελική ταχύτητα 186 km/h
Μέση κατανάλωση 4,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109 gr/km
Διαστάσεις 4.248 (4.273*) x 1.796 x 1.608 (1.620**) mm
Βάρος 1.560 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *έκδοση Cross, **τετρακίνητη έκδοση Cross