Fiat Panda 4x4

Fiat Panda 4x4

Δύσκολο να βρεις ανταγωνιστή για το Panda 4x4. Διότι δεν είναι απλά το μόνο τετρακίνητο μοντέλο πόλης, αλλά έχει και πραγματικές δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου

Δύσκολο να βρεις ανταγωνιστή για το Panda 4x4. Διότι δεν είναι απλά το μόνο τετρακίνητο μοντέλο πόλης, αλλά έχει και πραγματικές δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου.

Οπτικά, το 4x4 διαφέρει από το απλό Panda στους πιο τετραγωνισμένους προφυλακτήρες του, τα προστατευτικά περιμετρικά του αμαξώματος και τις μεταλλικές ποδιές από κάτω. Το ύψος του από το δρόμο είναι αυξημένο κατά 4,7 εκατοστά και πατάει σε τροχούς 15 ιντσών με ειδικά λάστιχα M+S διαστάσεων 175/65-15.
Από μηχανική άποψη, η ειδοποιός διαφορά του είναι βέβαια το σύστημα μόνιμης τετρακίνησης “Torque on Demand”, με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κεντρικό συμπλέκτη που κατανέμει τη ροπή στον εμπρός και πίσω άξονα ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες πρόσφυσης – και το κάνει εντελώς αυτόματα και χωρίς να απαιτεί συντήρηση.
Η τετρακίνηση συνδυάζεται με «ηλεκτρονικό μπλοκέ» ELD, που αποτελεί επέκταση του συστήματος ελέγχου ευστάθειας ESC και φρενάρει όποιον τροχό αρχίζει να σπινάρει ώστε η ροπή να μεταφέρεται στον απέναντι και το αυτοκίνητο να μην κολλάει στα δύσκολα. Το ELD ενεργοποιείται με ένα κουμπί πίσω από το μοχλό ταχυτήτων και λειτουργεί μέχρι τα 50 km/h.
Το Panda 4x4 προσφέρεται με δύο κινητήρες: τον 1.3 MultiJet τουρμποντίζελ των 75 ίππων και τον δικύλινδρο 0.9 TwinAir βενζίνης των 85 ίππων. Ο πρώτος συνδυάζεται με το γνωστό κιβώτιο 5 σχέσεων (με λίγο πιο κοντό διαφορικό) κι ο δεύτερος με ένα νέο κιβώτιο 6 σχέσεων που έχει πολύ κοντή 1η για απότομες ανηφόρες και καλύτερο έλεγχο σε πολύ δύσβατα σημεία.  

Σκαρφαλώματα
Το πρώτο πράγμα που σου κάνει εντύπωση όταν οδηγήσεις το Panda 4x4 είναι το πόσο ψηλά κάθεσαι και το πόσο καλά βλέπεις γύρω-γύρω. Από τα πρώτα χιλιόμετρα σε άσφαλτο εντυπωσιάζεσαι και από την ανάρτηση. Έχει μεγάλες διαδρομές και απορροφά τα πάντα, χωρίς από την άλλη να είναι χαλαρή και να αφήνει το αμάξωμα ανεξέλεγκτο. Αναμφισβήτητα είναι πολύ καλύτερη από εκείνη του νορμάλ Panda.
Πολύ καλές εντυπώσεις μας άφησε και ο δικύλινδρος TwinAir, που φαίνεται πως όσο πάει βελτιώνεται. Στο Panda 4x4 τραβάει από χαμηλά, ανεβάζει στροφές με όρεξη και μπορεί μεν να θορυβεί όταν επιταχύνεις με φουλ γκάζι, αλλά είναι πολύ ήσυχος στο ταξίδι με τη μακριά 6η. Συγκριτικά, ο 1.3 ντίζελ δείχνει σαφώς πιο θορυβώδης κι ενώ έχει άφθονη ροπή στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, στις ψηλές λαχανιάζει. Επιπλέον, το 5άρι κιβώτιο του πετρελαιοκίνητου Panda 4x4 είναι λιγότερο εύχρηστο, πιο σκληρό και ασαφές από το 6άρι του TwinAir, ενώ η κοντύτερη 5η δεν δίνει τόσο ξεκούραστο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο .
Πέρα από εύχρηστο λεβιέ, το 6άρι έχει και την κοντή 1η που την εκτιμήσαμε δεόντως στην ειδική πίστα εκτός δρόμου του κέντρου δοκιμών της FIAT, στο Μπαλόκο. Εκεί, και τα δύο Panda 4x4 πέρασαν άνετα δυσκολίες και εμπόδια που δεν θα πίστευες ποτέ ότι θα μπορούσε να περάσει ένα crossover, πόσω μάλλον ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης.
Διότι το Panda 4x4 μπορεί να σκαρφαλώνει σαν τζιπ, όμως παραμένει ιδανικό και για την κίνηση μέσα σε πόλη, με τις μαζεμένες του διαστάσεις, το τετραγωνισμένο αμάξωμα, τον μικρό κύκλο στροφής, το πρόγραμμα λειτουργίας City που ελαφραίνει το τιμόνι, και το στάνταρ σύστημα stop/start για τον κινητήρα. Επιπλέον, έχει προσεγμένο διάκοσμο στο εσωτερικό του, έναν επιπλέον αποθηκευτικό χώρο στην κονσόλα και καλό στάνταρ εξοπλισμό. Οι τιμές τιμοκαταλόγου μπορεί να μη φαίνονται χαμηλές, αλλά με την προωθητική έκπτωση της FIAT και το όφελος της απόσυρσης γίνονται πολύ συμφέρουσες για ένα αυτοκίνητο που πραγματικά μπορεί να τα κάνει όλα.

TECH INFO
Πέρα από το σύστημα τετρακίνησης, το Panda 4x4 έχει και διαφορετική ανάρτηση, όχι μόνο από το νορμάλ, μπροστοκίνητο Panda, αλλά και από το προηγούμενο 4x4. Το σύστημα McPherson μπροστά έχει ενισχυμένο πλαίσιο στήριξης, ενώ ο νέος, ειδικά σχεδιασμένος ημιάκαμπτος άξονας είναι ελαφρύτερος από την ανεξάρτητη ανάρτηση με λοξά ψαλίδια του παλιότερου μοντέλου. Η FIAT ανακοινώνει πως έχει την ίδια απόδοση εκτός δρόμου, με καλύτερη άνεση και μόνωση των θορύβων.


Τι λέει το DRIVE
Ένα μικρό αυτοκίνητο που νιώθει εξίσου άνετα στην πόλη και στα κατσάβραχα. Σίγουρα το καλύτερο από τα Panda
Τιμή TwinAir €13.900 / MultiJet €14.740
Τεχνολογία TwinAir 875 cc, ψεκασμός και τούρμπο, 85 PS/5.500 rpm, 14,8 kgm/1.900 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων MultiJet 1.248 cc, ψεκασμός και τούρμπο, 75 PS/4.000 rpm, 19,4 kgm/1.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων
Επιδόσεις TwinAir 0-100 km/h σε 12,1”, τελική 166 km/h MultiJet 0-100 km/h σε 14,5”, τελική 159 km/h
Κατανάλωση TwinAir 4,9, MultiJet 4,7 lt/100 km
Εκπομπές CO2 TwinAir 114 gr/km, MultiJet 125 gr/km
Διαστάσεις 3.686x1.672x1.605 mm
Βάρος TwinAir 1.050, MultiJet 1.115 kg
Τιμές κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube