Δοκιμάζουμε το Toyota Yaris Cross

Μέχρι στιγμής η γκάμα των SUV της Toyota ξεκινούσε από το C-HR. Ώσπου τώρα, ένα νέο B-SUV ξεπροβάλλει στον ορίζοντα, βασισμένο στο πάτωμα του νέου Yaris! Οι Ιάπωνες ξεκινούν να ξαναμοιράζουν την τράπουλα, έχοντας ήδη κάνει check στην εμπορική επιτυχία.

Και για να καταλάβετε γιατί μιλάμε για εμπορική επιτυχία, το νούμερο ξεπερνά τις 1.600. Αναφερόμαστε στις προ-παραγγελίες που έχουν ήδη πέσει στην ελληνική αγορά, οι οποίες ξεπέρασαν τους υπολογισμούς της φίρμας για ολόκληρο το 2021... Κόσμος που δεν το έχει δει από κοντά, δεν το έχει οδηγήσει, πιθανά δεν έχει καν διαβάσει έστω μία πρώτη δοκιμή, από κάποιο διεθνές μέσο. Το όνομα πουλάει από μόνο του. Και όταν παντρεύεις το όνομα του Yaris με τη μόδα των SUV, το αποτέλεσμα είναι το ακόλουθο.

3,5 χρόνια πριν
Πριν από τόσο περίπου διάστημα, οι άνθρωποι της φίρμας αποφάσισαν πως ήρθε η ώρα για κάτι νέο. Μία παραλλαγή ελευθέρου χρόνου του Yaris για να καλυφθεί ένα σημαντικό κενό στην γκάμα της Toyota. Πήραν λοιπόν το πάτωμα GA-B του δημοφιλούς σουπερμίνι και πάνω σε αυτό ξεκίνησαν να χτίζουν ένα νέο αυτοκίνητο. Με τη «big-small» λειτουργική φιλοσοφία του πρώτου αλλά και με μία νέα, αυτόφωτη προσωπικότητα, συμβατή με τη λογική των urban SUV. 

Toyota Yaris Cross

Αναφορικά με την εξωτερική εμφάνιση, δεν θα πούμε πολλά, πέρα από το γεγονός πως από κοντά δείχνει πιο φρέσκο και ζωντανό σε σχέση με τις φωτογραφίες. Οι διαστάσεις του Yaris Cross είναι αισθητά μεγαλύτερες από του απλού Yaris, κυμαίνονται όμως στο κάτω άκρο της κατηγορίας των B-SUV. Πιο συγκεκριμένα, το μήκος του είναι 4,18 m (+24 cm), το πλάτος του 1,765 m (+2 cm) ενώ το ύψος του 1,595 mm (+9,5 cm). Όσο για την απόσταση από το έδαφος, είναι στα 17 cm, απόλυτα ικανοποιητική. 

Κάτω από το καπό συναντάμε δύο επιλογές. Η πρώτη αφορά ένα συμβατικό σύνολο βενζίνης, 1,5 lt και 125 ίππων, με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων ή, εναλλακτικά, CVT. Η δεύτερη είναι αυτή με το υβριδικό σύστημα της Toyota που φορά και το συμβατικό Yaris, δηλαδή με 3κύλινδρο κινητήρα 1,5 lt που λειτουργεί στον κύκλο του Atkinson. Ο συγκεκριμένος κινητήρας επιτυγχάνει συμπίεση 14:1, διαθέτει σύστημα VVT-iE για τον έλεγχο των βαλβίδων και καταφέρνει να πετύχει υψηλή θερμοδυναμική απόδοση 40%. Συνδυάζεται δε με ένα σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα 80 PS, ικανό να γυρίζει στις 17.000 rpm.

Η τέταρτη υβριδική γενιά
Αξίζει να αφιερώσουμε όμως λίγο παραπάνω χρόνο στο υβριδικό σύστημα του αυτοκινήτου. Ο ηλεκτροκινητήρας των 580V διαθέτει ξεχωριστό δυναμό, έχει μικρό μέγεθος και εξελιγμένο σύστημα ψύξης/λίπανσης. Η μονάδα ελέγχου, με τη σειρά της, μπορεί να διαχειρίζεται ρεύμα άνω των 100Α και είναι σε θέση να αυξάνει την τάση από τα 177V έως και τα 580V, όποτε χρειαστεί. Όσο για την μπαταρία, είναι ιόντων λιθίου, ειδικά σχεδιασμένη για υβριδική χρήση. Σε σχέση το προηγούμενο υβριδικό Yaris μπορεί να δέχεται και να αποθηκεύει τη διπλάσια ενέργεια κατά το φρενάρισμα, προσφέροντας έως και 50% περισσότερη ενέργεια κατά τη φάση της επιτάχυνσης.

Toyota Yaris Cross

Συνδυαστικά, το υβριδικό σύστημα του Yaris Cross αποδίδει 116 PS και 207 Nm. Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός κιβωτίου e-CVT. Υπάρχει όμως και η τετρακίνητη έκδοση, η οποία διαθέτει έναν επιπλέον επαγωγικό κινητήρα για τους πίσω τροχούς, ισχύος 5,3 PS. Αυτή μπορεί να προσφέρει επιπλέον ελκτική πρόσφυση -σε ιδιαίτερες συνθήκες- δεν μεταβάλλει όμως τις συνολικές τιμές ισχύος και ροπής, παρά μόνο επιβαρύνει το αυτοκίνητο με 70 kg -από τα 1.290 στα 1.360 kg. 

Ενημερωτικά, το αυτοκίνητο μπορεί να αγγίξει τα 130 km/h σε αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία. Όσο για τους μηχανικούς, αυτοί στη φάση της εξέλιξης είχαν ως κύριο μέλημα όχι να μπορεί να καλύπτει μεγάλες αποστάσεις ηλεκτρικά αλλά να μπορεί να απενεργοποιεί όσο το δυνατόν περισσότερη ώρα τον θερμικό κινητήρα, κερδίζοντας έτσι σε κατανάλωση και εκπομπές CO2.

Περνώντας πλέον στο εσωτερικό, αντικρύζεις ένα πλούσιο και ενδιαφέρον από σχεδιαστικής απόψεως σαλόνι. Τα χρησιμοποιούμενα υλικά δείχνουν καλά, ενώ είναι εμφανής η φροντίδα που έχει δοθεί στην άνεση, με τα μαλακά καθίσματα και τις άφθονες θέσεις για μικροαντικείμενα. Από τη βασική κιόλας έκδοση συναντάμε οθόνη αφής 8” για το infotainment.

Στις πιο πλούσιες εκδόσεις όμως, η Toyota έχει φροντίσει να υπάρχει το νέο εξελιγμένο σύστημα πολυμέσων Toyota Smart Connect. Εδώ μιλάμε για μεγαλύτερη οθόνη, 9” υψηλής ανάλυσης, με «always on» navi, υπηρεσίες cloud, over-the-air αναβαθμίσεις και διάφορα άλλα καλούδια, τα οποία προσφέρονται δωρεάν κατά τα τέσσερα πρώτα χρόνια.

Toyota Yaris Cross

Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες δεν είναι οι καλύτεροι δυνατοί για την κατηγορία. Σκεφτείτε όμως πως μιλάμε για ένα από τα μικρότερα B-SUV της αγοράς, όπως προείπαμε. Όσο για το διαμέρισμα των αποσκευών, στις προσθιοκίνητες εκδόσεις χωράει 397 lt, τα οποία μειώνονται όμως στα 320 lt, για την τετρακίνητη εκδοχή, λόγω του έξτρα κινητήρα. Μας άφησε ωστόσο θετικές εντυπώσεις η δυνατότητα ανάκλισης των πίσω καθισμάτων κατά 40:20:40, καθώς και το νέο σύστημα πρόσδεσης με ιμάντες, flex belt.

Στο κομμάτι του εξοπλισμού, η ίδια η εταιρία διατείνεται πως προσφέρει το πιο πλούσιο και πλήρες μοντέλο της κατηγορίας. Και πράγματι, από τη βασική του έκδοση το Yaris Cross έρχεται με το infotainment των 8”, ζάντες ελαφρού κράματος 16” και τη σουίτα συστημάτων ασφαλείας Toyota Safety Sense, με adaptive cruise control, lane trace assist και advanced pre-collision, μεταξύ άλλων. Όσο ανεβαίνουν οι εκδόσεις, συναντάμε και πιο εξειδικευμένα στοιχεία, όπως head-up display, βάσεις ασύρματης φόρτισης κινητών τηλεφώνων και άλλα.

Ένα υπερυψωμένο Yaris
Για το τέλος, αφήσαμε το οδηγικό κομμάτι. Με το χέρι στην καρδιά, οι διαδρομές που είχε σχεδιάσει η Toyota, πέριξ των Βρυξελλών, κινούνταν συνεχώς μεταξύ αστικών κομματιών. Oπότε η εμπειρία μας από το αυτοκίνητο είναι αυτή της καθημερινής χρήσης, με μια επιδερμική σβέλτη οδήγηση, στα λίγα σημεία που άνοιγε το δάσος και εξαφανίζονταν τα ραντάρ και οι ψηφιακοί ενδείκτες ταχύτητας. Oι τελευταίοι ήταν τοποθετημένοι παντού και δεν σου έλεγαν μόνο με πόσα πας αλλά και πόσα θα πληρώσεις για τα επιπλέον χιλιόμετρα που κινείσαι...

Toyota Yaris Cross

Το Yaris Cross δεν δείχνει να απομακρύνεται από την οδηγική φιλοσοφία του στάνταρ Yaris. Κρίνοντας από τις υβριδικές δικίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις που ήταν διαθέσιμες, διατηρεί ένα ελαφρύ και σβέλτο τιμόνι, που προσδίδει ζωντάνια στο σύνολο. Η φιλοσοφία του αυτοκινήτου κλίνει προς την άνεση και την ξεκούραστη οδήγηση.

Οι μηχανικοί της φίρμας όμως φρόντισαν ώστε το τελικό αποτέλεσμα να μην είναι τελείως αδιάφορο. Ενδεικτικά, στις απλές εκδόσεις, ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω είναι σκληρότερος κατά 29% από του κλασικού Yaris, χωρίς να πειραχτεί η απόσβεση των αμορτισέρ και η σκληρότητα των ελατηρίων. Set-up που είχε στόχο να ελεγχθεί το επιπλέον βάρος και το ύψος του αυτοκινήτου, χωρίς όμως να γίνει σκληρό στον δρόμο. 

Για τις υβριδικές εκδόσεις που οδηγήσαμε, το πίσω σύστημα αποτελείται από πολλαπλούς συνδέσμους. Και εδώ ήταν εμφανής η φροντίδα των μηχανικών να δημιουργήσουν κάτι «agile», όπως αρέσκονται να δηλώνουν. Ένα αυτοκίνητο που θα παραμείνει στον δρόμο του, ελεγχόμενο και φιλικό προς τον χρήστη ό,τι και να του κάνει αυτός. Η κλίση στις στροφές υπάρχει, δεν είναι όμως άξια σχολιασμού. Η συνεχής εμπλοκή του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης μας άρεσε. Δεν κρύβουμε όμως πως θα θέλαμε να έχουν επενδύσει κάτι παραπάνω στην ηχομόνωση της καμπίνας οι εξελικτές της φίρμας. 

Από άποψης ηλεκτρονικών, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τα βασικά προγράμματα οδήγησης Eco, Normal και Sport. Ειδικά όμως για τις εκδόσεις με το σύστημα AWD-i υπάρχει ένα ακόμα μενού, με τις επιλογές Normal, Trail και Snow που βελτιστοποιούν αντίστοιχα την κίνηση του αυτοκινήτου σε ολισθηρά εδάφη.

Toyota Yaris Cross

Στο διά ταύτα, το νέο Yaris Cross μας άφησε μία σαφώς θετική εντύπωση. Είναι αδιαμφισβήτητο πως έχει προσωπικότητα, πως φέρνει κάτι νέο στα μικρά SUV, ενώ ακόμα πιο σίγουρη είναι η εμπορική του επιτυχία, όπως δείχνουν τουλάχιστον τα πρώτα δείγματα γραφής. Η Toyota έχει ήδη φέρει τα πρώτα αυτοκίνητα στην Ελλάδα, δεν σκοπεύει όμως να τα διανείμει μέχρι τον Οκτώβριο, οπότε και θα διαθέτει μία ικανή ποσότητα στα χέρια της. Τότε θα έχουμε και εμείς το δικό μας αυτοκίνητο για μία πλήρη, αναλυτική δοκιμή, στα πάτρια εδάφη.


Τι λέει το Drive
Δεν δείχνει το πιο ευχάριστο οδηγικά, ούτε και το πιο άνετο της κατηγορίας. Καταφέρνει όμως να τα κάνει όλα καλά, να προσφέρει έναν εξαιρετικό λόγο αξίας:τιμής, να κινείται ιδιαίτερα οικονομικά χάρη στην υβριδική τεχνολογία και να έχει το αγαπημένο όνομα πολλών ως πρώτο συνθετικό του. Mε τιμή από τις €17.470 για το συμβατικό 1.5 και από €20.320 για το υβριδικό, το Yaris Cross αναμένεται να ζορίσει πολύ τους ανταγωνιστές του στην κατηγορία των B-SUV.
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 
Τιμή Από €20.320
Τεχνολογία HEV, κινητήρας βενζίνης 1.490 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, ηλεκτρονικός έμμεσος ψεκασμός, 92 PS/5.500 rpm και 120 Nm/ 3.600-4.800 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 59 PS και 141 Nm, μπαταρία 2,5 kWh, κίνηση εμπρός, κιβώτιο e-CVT.
Συνδυαστική απόδοση 116 PS, 207 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,2”
Τελική ταχύτητα 170 km/h
Μέση κατανάλωση 4,4-5,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 100-114 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.180 x 1.765 x 1.595 mm
Χώρος αποσκευών 397-1.097 lt
Βάρος 1.170-1.290 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή