Δοκιμάζουμε το νέο Lexus GS 450h

To GS παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1993 και σάρωσε κυριολεκτικά στην αγορά των Η.Π.Α. Η συγκεκριμένη γενιά είναι η 4η και αυτό το GS είναι η καθιερωμένη ανανέωση στη μέση περίπου της εμπορικής της πορείας

Η Lexus τα τελευταία χρόνια έχει κάνει ένα σχεδιαστικό άλμα που διχάζει ειδικούς και μη αλλά σίγουρα δεν αφήνει κανέναν αδιάφορο. Το GS το οποίο είναι το μεσαίο μοντέλο της ιαπωνικής εταιρείας και άμεσος ανταγωνιστής αυτοκινήτων όπως η BMW 5 Series, η νέα Mercedes-Benz E-Class και το Audi A6, αν μη τι άλλο αισθητικά σαφώς πιο τολμηρό από όλα τα προαναφεθέντα. 

Η μάσκα έχει γίνει ακόμα πιο αιχμηρή, ενώ αλλαγές έχουν γίνει και στον προφυλακτήρα, με τον πρόβολο να έχει μακρύνει. Αποτέλεσμα, το ανανεωμένο GS να είναι κατά τρεις πόντους μακρύτερο από το προηγούμενο και με συνολικό μήκος 4,88 m να παραμένει παρόλα αυτά το μικρότερο σε μήκος από το γερμανικό ανταγωνισμό. Το μεταξόνιό του επίσης, παρότι καθαυτό θηριώδες με μήκος 2,85 m, είναι και αυτό σημαντικά μικρότερο από τα τρία γερμανικά, όπως και η χωρητικότητα του πορτπαγκάζ. Σε αυτό το τελευταίο κύρια υπεύθυνη είναι η συστοιχία μπαταριών που κλέβει πολύτιμο χώρο. Και πάλι βέβαια το GS δείχνει στο μάτι μεγάλο και επιβλητικό, όπως αρμόζει σε μια λιμουζίνα αυτού του μεγέθους. Δείχνει όμω και λίγο αυθάδες, προκλητικό και σπορτίφ, όπως μάλλον δεν περιμένεις από ένα τέτοιο μοντέλο. 

Στο εσωτερικό, η αίσθηση πολυτέλειας και ποιότητας είναι καταφανής. Η σχεδίαση είναι ξεκάθαρα οδηγοκεντρική με δύο διακριτές ζώνες, την πάνω όπου υπάρχουν τα όργανα ελέγχου και την κάτω όπου βρίσκεις τα χειριστήρια. Η εργονομία είναι αρκετά ξεκάθαρη, χάρη στην προσπάθεια της Lexus να βελτιώσει το σύστημα ΗΜΙ (Human Machine Interface). Στο κέντρο της κονσόλας δεσπόζει η έγχρωμη LCD οθόνη 12,3”, η οποία βρίσκεται όσο πιο κοντά γίνεται στο οπτικό πεδίο του οδηγού. Στη βάση της κονσόλας υπάρχει το touchpad δεύτερης γενιάς  (Remote Touch Interface). Σέρνεις το δάχτυλό σου στην ηλεκτροστατική επιφάνεια και μπορείς να κλικάρεις ή να επιλέξεις με διπλό χτύπημα τη λειτουργία που επιθυμείς και να μεγεθύνεις το εικονίδιο, όπως σε ένα smartphone.

Ο πίνακας οργάνων είναι και αυτός ηλεκτρονικός και μπορεί να διαμορφωθεί από τον οδηγό. Βελτιώσεις έχουν γίνει και στα υλικά αλλά και τους χρωματικούς συνδυασμούς του εσωερικού. Η συνολική αίσθηση είναι υψηλής αισθητικής και η συναρμογή δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης. Εκεί που διατηρείς τις αμφιβολίες σου είναι για τους χώρους. Όχι πως δεν είναι άφθονοι, αλλά εξακολουθούν να υστερούν σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Η αχίλλειος πτέρνα είναι ο χώρος αποσκευών με τη μικρή –για τα δεδομένα της κατηγορίας – χωρητικότητα των 450 λίτρων.

Αυτό που έκανε το GS ξεχωριστό ήταν πως ήδη από το 2005 η κορυφαία έκδοσή του ήταν υβριδική. Ήδη δηλαδή 15 χρόνια πριν αποφασίσει και ο γερμανικός ανταγωνισμός να στρέψει την προσοχή του προς αυτή την κατεύθυνση. Οι Ιάπωνες λοιπόν έχουν σε αυτόν τον τομέα το συγκριτικό πλεονέκτημα με μια διαρκή εξέλιξη του υβριδικού συστήματος. Στην καρδιά του οποίου υπάρχει ένας θερμικός κινητήρας 3,5 λίτρων V6, ο οποίος λειτουργεί στον κύκλο Atkinson και στον οποίο έχουν γίνει αρκετές περαιτέρω βελτιώσεις. Για παράδειγμα ο ψεκασμός πλέον είναι άμεσος, ενώ ο λόγος συμπίεσης έχει φτάσει το 13:1. Η απόδοση του θερμικού κινητήρα φτάνει τους 292 PS, αλλά το νούμερο δεν λέει πολλά από μόνο του, δεδομένου ότι η δουλειά γίνεται σε αγαστή συνεργασία με το ηλεκτρικό μοτέρ που είναι τοποθετημένο παράλληλα και αποδίδει 200 PS.

Έτσι η συνδυαστική ισχύς φτάνει το ιδιαίτερα υψηλό νούμερο των 345 PS. Νούμερο που γίνεται ακόμα πιο εντυπωσιακό αν το συνδυάσεις με εκπομπές CO2 που φτάνουν σε μόλις 137 g/km, 0-100 km/h σε 5,9” και κατανάλωση που θεωρητικά είναι μόλις 5,9 lt/100 km. Την τελευταία τιμή θα μας επιτρέψει η Lexus να την αμφισβητήσουμε. Στη διαδρομή των 100 περίπου χιλιομέτρων που κάναμε, η κατανάλωση έφτασε λίγο πάνω από τα 9 lt/100 km. Ένα νούμερο που φυσικά είναι ούτως ή άλλως εξαιρετικό αν συνυπολογίσει κανείς την ιπποδύναμη και το βάρος του αυτοκινήτου που ξεπερνά τα 1.800 κιλά. Η κατανάλωση πάντως πέφτει σημαντικά μέσα στην πόλη, δεδομένου ότι το GS μπορεί να κινηθεί για σεβαστή απόσταση μόνο ηλεκτρικά. ΟΙ άνθρωποι της Lexus υπολογίζουν πως το GS μπορεί να κινηθεί περίπου στο 30% με 40% μια αστικής διαδρομής μόνο σε ηλεκτρική λειτουργία.

Στο δρόμο το ανανεωμένο Lexus GS σε πείθει από τα πρώτα μέτρα τόσο για τη δύναμή του όσο και για τον ανέλπιστα σπορ χαρακτήρα του. Το αμάξωμα έχει ενισχυμένη ακαμψία με 188 επιπλέον πονταρισιές στη δομή του, που έγιναν με τη βοήθεια λέιζερ. Βελτιώσεις έγιναν και στην ηχομόνωση της καμπίνας αλλά και στην αρχιτεκτονική της ανάρτησης η οποία είναι με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Πολύ καλός είναι και ο αεροδυναμικός συντελεστής cd 0,26 ενώ η Lexus εφαρμόζει και μια επιπλέον «τεχνική» εκμετάλλευσης της ροής του αέρα που ονομάζει aerodynamic damping. Η λογική είναι να φέρει τη ροή του αέρα όσο πιο κοντά στο αμάξωμα ώστε να τη χρησιμοποιεί προς όφελος του ελέγχου των κινήσεων του αμαξώματος. Η κίνηση κατευθύνεται στους πίσω τροχούς μέσω ενός κιβωτίου συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων CVT. το οποίο ωστόσο μπορεί να προσομοιώσει την λειτουργία ενός κανονικού αυτόματου με 6 προεπιλεγμένες σχέσεις. Αυτό σε βοηθά να ξεπεράσεις την ενοχλητικό, αδιάκοπο βόμβο κατά τη διαδικασία της επιτάχυνσης, αν και ο V6 έχει ιδιαίτερα ευχάριστη χροιά.

Η πρώτη και διαρκής παρατήρηση είναι η εξαιρετική ποιότητα κύλισης και αυτή η αίθηση απομόνωσης που έχεις μέσα στην πολύ καλά μονωμένη καμπίνα. Μπορείς να επιλέξεις ανάμεσα σε τέσσερα οδηγικά προγράμματα, τα ECO, NORMAL, SPORT και CUSTOMIZE. Υπάρχει φυσικά και το κουμπί EV για πλήρως ηλεκτρική λειτουργία. Την εξαιρετική ποιότητα κύλισης και την άνεση βέβαια την περιμένεις από ένα Lexus. Η έκπληξη έρχεται όταν αποφασίσεις να πιέσεις σε δρόμους με στροφές. Εκεί διαπιστώσαμε ότι GS είναι ακριβές και μπορεί να κρύβει εύκολα τον όγκο του. Σε αυτο συνέβαλε καθοριστικά και το γεγονός ότι ήταν εξοπλισμένο με σύστημα τετραδιεύθυνσης, το οποίο μέχρι τα 80 km/h στριβεί τους πίσω τροχούς στην αντίθετη κατεύθυνση από τους εμπρός και ύστερα από τα 80 km/h προς την ίδια φορά. Το αποτέλεσμα είναι να έχεις στα χέρια σου ένα αυτοκίνητο με πολύ μεγάλα αποθέματα πρόσφυσης, καλό έλεγχο των κινήσεων του αμαξώματος και ένα τιμόνι με διάθεση να σου δώσει μια σωστή ροή πληροφόρησης. Στο μεταξύ έχεις και πολλή δύναμη σε όλο το φάσμα στροφών και όλο αυτό σε κάνει να θες να πιέζεις, ξεχνώντας το χαρακτήρα και το βασικό προορισμό του αυτοκινήτου. Αυτή τη στιγμή το GS έχει κατά τη γνώμη μου πιο σπορ οδηγικά χαρακτηριστικά από το Audi Α6 ή την απερχόμενη Mercedes-Benz E-Class.

To Lexus GS 450h είναι σαφώς μια επιλογή που θα κάνει κάποιος ύστερα από αρκετό ψάξιμο και σκέψη. Η τιμή του ούτως ή άλλως απευθύνεται σε ανθρώπους με υψηλό εισόδημα και σαφώς υπάρχουν ανάμεσα σε αυτούς αρκετοί με οικολογική συνείδηση και διάθεση να διαχωρίσουν τη θέση τους από το γερμανικό μονοπώλιο. Το μόνο σίγουρο είναι πως πρόκειται για ένα αυτοκίνητο με τόση επένδυση στην τεχνολογία και τέτοιο μηχανολογικό «κοσκίνισμα» που μπορεί άνετα να κοιτάξει στα μάτια τους Ευρωπαίους και σε κάποιες περιπτώσεις να τους κάνει να κατεβάσουν τα μάτια...

Τι λέει το DRIVE
Πρόκειται για μια έκδοση που απευθύνεται σε λίγους, λόγω τιμής και ψαγμένους. Αυτούς όμως θα τους ικανοποιήσει με το παραπάνω, με εξαιρετικές επιδόσεις, μικρή κατανάλωση και ποιοτική λειτουργία σε όλα τα επίπεδα.
Τιμή από €89.900
Τεχνολογία Θερμικός κινητήρας 3.456cc, V6, 24v, 2 ΕΕΚ, κύκλος Atkinson, 292 PS/6.000 rpm, 35,9 kgm/4.500 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, 200 PS, 28 kgm., συνδυαστική ισχύς 345 PS, κιβώτιο διαρκώς μεταβλητής σχέσης CVT
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,9”
0-160 km/h 15,1”
Τελική ταχύτητα 250 km/h
Μέση κατανάλωση 5,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 137 g/km
Διαστάσεις 4.880 x 1.840 x 1.55 mm
Βάρος 1.820 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή