40 χρόνια Citroën CX, 1974-1989 [video]

Η αντικαταστάτρια της DS, η CX, που κλείνει εφέτος 40 χρόνια, παρά το δύσκολο ρόλο που κλήθηκε να παίξει, κατάφερε να βρει τη θέση της ανάμεσα στους λάτρεις των γαλλικών routières.

Στην αυγή της δεκαετίας του ’70, η Citroën DS παρά τα χρόνια που είχε στην πλάτη της ήταν ακόμη σε θέση να ανταγωνίζεται επάξια νεότερους αντιπάλους.

Βέβαια, η ανάγκη για την αντικατάστασή της είχε ήδη εντοπιστεί από τη γαλλική εταιρεία που ανέθεσε στον Robert Opron, τον επικεφαλής σχεδιασμού της Citroën, τη μελέτη και το λανσάρισμα μια μεγάλης μπερλίνας το 1969. Πιστή στις παραδόσεις της φίρμας, η νέα μπερλίνα θα ήταν ένα αυτοκίνητο με την κίνηση εμπρός, με υγροπνευματική ανάρτηση, αλλά και χωρίς τίποτα το επαναστατικό, καθώς τα οικονομικά της Citroën δεν το επέτρεπαν.

Έτσι η νέα μπερλίνα αρκέστηκε στους παλιούς καλούς 4κύλινδρους κινητήρες του μαγαζιού, μακράς συγγένειας με αυτούς της Traction Avant, αλλά και στα κατευθυνόμενα εμπρός φανάρια, με την τόση επιτυχία στην DS.

Σμιλεμένη με τον άνεμο
Ο Robert Opron κατέληξε από νωρίς στην επιλογή ενός αμαξώματος δύο όγκων, στο πρότυπο της DS, το οποίο εξίσου γρήγορα μπήκε στη φάση της αεροδυναμικής μελέτης, σε σημείο μάλιστα που το πρότζεκτ να ονομαστεί CX. Αλλά το αυτοκίνητο και στην πραγματικότητα είχε Cx: 0,369, τιμή κορυφαία για την εποχή της.  

Βασισμένη στη ρευστότητα των γραμμών της, η CX υιοθέτησε σφόδρα τολμηρό σχεδιαστικό στιλ: Μεγάλο παρμπρίζ στρογγυλεμένο στη βάση του με ένα μεγάλο καθαριστήρα, φουτουριστικό ταμπλό που θύμιζε διαστημόπλοιο από ταινία επιστημονικής φαντασίας της εποχής και το διάσημο «δορυφόρο» που συγκέντρωνε όλα τα κύρια χειριστήρια πίσω από το βολάν.

Αρχικά, με μοτέρ 2.000 και 2.200 cc, ήρθε να τοποθετηθεί σε μια αγορά και ένα τοπίο που ήδη πληττόταν από την πρώτη πετρελαϊκή κρίση. Για να εναρμονιστεί με τα νέα δεδομένα, η Citroën από τους επόμενους κιόλας μήνες πολλαπλασίασε τις εκδόσεις. Εκτός αυτού, η εξαφάνιση της SM από τους καταλόγους της εταιρείας επέτρεψε στη CX να αναλάβει το ρόλο του κορυφαίου μοντέλου της Citroën με την έκδοση «Prestige». Παράλληλα, η γκάμα της εμπλουτίστηκε σε πρακτικότητα με τεράστια break, αλλά και πιο οικονομικές εκδόσεις με νέα μοτέρ ντίζελ και στη συνέχεια τουρμποντίζελ. Την κορυφή των επιδόσεων στη CX ανέλαβε η έκδοση GTi Turbo, με 168 PS και τελική ταχύτητα που ξεπερνούσε τα 220 km/h.

Το 1986, η Citroën CX υπέστη ένα ευρύ ανασχεδιασμό για να μπορέσει να αποτάξει το χαρακτηρισμό «μικρή GS», αλλά παρόλα αυτά οι μέρες της ήταν μετρημένες. Το 1989, αυτή η ακάματη δρομέας μεγάλων αποστάσεων εξαφανίστηκε χωρίς θόρυβο, αφήνοντας πίσω, και μέσα στα 15 χρόνια της καριέρας της, περισσότερα από 1.000.000 αυτοκίνητα.

Η CX με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός Από 1.985 έως 2.500 cc
Ισχύς 102-168 PS
Τελική ταχύτητα 146-220 km/h
Παραγωγή 1.041.560 αυτοκίνητα
Τιμή σήμερα €500-€5.000