65 χρόνια VW Transporter [video]

To 65χρονο Transporter έχει υπηρετήσει σε κάθε υπηρεσία, οργανισμό, επιχείρηση και οικογένεια, αλλά έχει συμμετάσχει και στη σεξουαλική απελευθέρωση μιας ολόκληρης γενιάς.

Η Volkswagen γιορτάζει τα 65 χρόνια από την παραγωγή του πρώτου Transporter. Ενός αυτοκινήτου που περιλαμβάνεται μεταξύ των ελάχιστων εμβληματικών τέτοιων που σημάδεψαν και αγαπήθηκαν φανατικά από τουλάχιστον δύο γενιές.

Όλα ξεκίνησαν το 1947 με ένα απλό σκίτσο με μολύβι. Ο Ολλανδός εισαγωγέας αυτοκινήτων Ben Pon είδε την πλατφόρμα ενός αυτοκινήτου στο εργοστάσιο της Volkswagen και παίρνοντας τη βασική ιδέα σχεδίασε με απλές γραμμές το Transporter μεταγγίζοντάς του DNA από το αυθεντικό Beetle. Από αυτό το τελευταίο οι σχεδιαστές χρησιμοποίησαν τους άξονες και το μοτέρ που τοποθέτησαν πάνω στο πλαίσιο τύπου σκάλας του Transporter.

Δύο χρόνια αργότερα, ο Heinrich Nordhoff, διευθυντής του εργοστασίου της Volkswagen, παρουσίασε τέσσερα πρωτότυπα: Δύο βαν, ένα κόμπι και ένα μικρό λεωφορείο. Ο Nordhoff επίσης υποσχέθηκε ότι το Transporter θα είναι τόσο στιβαρό και χωρίς συμβιβασμούς όσο και το Σκαθάρι. «Τα αυτοκίνητα αυτά δεν τα κουμαντάρεις με παιδικά χέρια, θέλουν αντρίκια μπράτσα».

Πάνω στο σασί αυτού το δημοφιλούς οικογενειακού αυτοκινήτου, το λεωφορειάκι είχε ένα μονοκόμματο αμάξωμα που τοποθετείτο πάνω στο σασί –σκάλα. Το μοτέρ των 1.100 cc από το Beetle απέδιδε 24,5 PS στις 3.300 rpm. Το λεωφορειάκι μπορούσε να μεταφέρει μέχρι οκτώ ανθρώπους και οι δύο πίσω σειρές καθισμάτων αφαιρούνταν πολύ εύκολα, απελευθερώνοντας χώρο φόρτωσης για 750 kg.

O Alfred Haesner, επικεφαλής του τμήματος Τεχνικής Εξέλιξης της Volkswagen GmbH από 1948 μέχρι το 1952 δήλωσε: «Ανάλογα με την ανάγκη, αυτός ο τύπος οχήματος μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε όλους τους επαγγελματικούς τομείς, από τις παραδόσεις εμπορευμάτων και προϊόντων ψυγείου, ως μικρό λεωφορείο, όχημα ειδικού προορισμού, ταχυδρομικό όχημα, νοσοκομειακό ή κινητή μονάδα».  

Η παραγωγή του Transporter ξεκίνησε το 1950, στο Hall 1 του εργοστασίου της VW, στο Wolfsburg, με ρυθμό δέκα αυτοκινήτων την ημέρα. Μέχρι το τέλος του ’50, είχαν κατασκευαστεί ήδη 8001 Transporter. Η ζήτηση ήταν τεράστια, ειδικά λόγω της οικονομικής τιμής του που το έκανε δελεαστική επιλογή μεταξύ των εμπόρων και των μικρών ιδιωτικών επιχειρήσεων. Έτσι το Transporter έγινε και εξαγωγικό hit.

Το Transporter με ενσωματωμένο εξοπλισμό κάμπινγκ έκανε την εμφάνισή του το 1951, στο Σαλόνι του Βερολίνου. Ήταν μια εφαρμογή-σταθμός. Έτσι, το Bulli, όπως ήταν το παρατσούκλι του, μπόρεσε να ανέβει στις Άλπεις και να ταξιδέψει μέχρι την Ινδία. Λίγο αργότερο, ο αντικομφορμισμός του απετέλεσε ανακάλυψη για τους Χίπις και πολιτογραφήθηκε ως το «επίσημο» αυτοκίνητό τους. Το ροκ και η σεξουαλική απελευθέρωση ήταν επιτέλους εγκεκριμένα εποχούμενα, Καθώς οι μεταφορικές και κυρίως κατασκηνωτικές ανάγκες τους δεν καλύπτονταν από ένα Citroën 2CV.   

Τέσσερα χρόνια αργότερα, το 100.000ό Volkswagen Transporter άφησε πίσω του τη γραμμή παραγωγής στο Wolfsburg, το 1954. Στο μεταξύ, ο ρυθμός της ημερήσιας παραγωγής είχε ανέβει στα 80 αυτοκίνητα ημερησίως, αλλά και πάλι δεν μπορούσε να καλύψει τη ζήτηση, αλλά ούτε και να αυξηθεί ο ρυθμός στο εργοστάσιο. Ήταν φανερό ότι το Transporter ήθελε το δικό του εργοστάσιο.

Η κατασκευή του νέου εργοστασίου ξεκίνησε τον Μάρτιο του 1955 στο Hannover-Stöcken και περατώθηκε σε μόλις ένα χρόνο,. Τον Μάρτιο του 1956 το πρώτο Transporter από το Stöcken ήταν γεγονός. Και ήταν η απαρχή μιας τεράστιας παραγωγής που κρατά 65 χρόνια μέχρι σήμερα και έχει στις πέντε γενιές του Transporter μέχρι σήμερα αποφέρει 11 εκατ. αυτοκίνητα.

Το νέο Volkswagen Transporter T6 αναμένεται να λανσαριστεί μέχρι το τέλος του 2015, συνεχίζοντας τη λαμπρή πορεία αυτού του εμβληματικού αυτοκινήτου.