Τα 12 πιο ψαγμένα ψηφιακά όργανα ελέγχου όλων των εποχών

Τα 12 πιο ψαγμένα ψηφιακά όργανα ελέγχου όλων των εποχών

Από τα παράξενα ψηφιακά καντράν της δεκαετίας του ’80 που θυμίζουν «Χαμένοι στο διάστημα» μέχρι το τεχνολογικό θαύμα των ημερών μας, αυτά είναι τα αγαπημένα μας ψηφιακά καντράν.

Τα ψηφιακά όργανα ξεκίνησαν δειλά να επιδεικνύουν την τεχνολογία και την αισθητική τους στη δεκαετία του ’80 με διάφορους βαθμούς επιτυχίας.

Οι κατασκευαστές πίεσαν σκληρά για τη γενίκευση της εφαρμογής τους, αλλά η μόδα τους πέθανε στη δεκαετία του ’90. Στην αλλαγή του αιώνα όμως, τα ψηφιακά όργανα έκαναν δυναμικό comeback και φαίνεται ότι ήρθαν όχι μόνο για να μείνουν, αλλά και για να εκπορθήσουν τα αναλογικά. Αυτά είναι τα 12 αγαπημένα μας.

1. Aston Martin Lagonda 1976
Η Lagonda ήταν από τους πρωτοπόρους στα μισητά μέχρι… λατρείας ψηφιακά καντράν που ήταν στη μόδα στα ’80s. Ο οδηγός είχε εμπρός του τρεις 5ιντσες οθόνες CRT που απεικόνιζαν ένα σκασμό παραμέτρους και ηλεκτρονικά κουμπιά αφής για τα πάντα. Φυσικά όλα φτιαγμένα από τη Lucas -the prince of darkness-, με κανένα να μη λειτουργεί σωστά, αλλά ποιος νοιαζόταν. Κοίτα αυτό το ταμπλό και κλάψε από χαρά.


2. Chevrolet Corvette C4 1984
H τέταρτη γενιά της Corvette ανέλαβε να οδηγήσει το σπόρτσκαρ της Chevrolet μακριά από τα πέτρινα χρόνια σε ένα λαμπρότερο μέλλον. Φυσικά και το καντράν της ήταν ψηφιακό διότι δεν θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε άλλο. Σήμερα μπορεί να φαίνεται ντεμοντέ, αλλά το 1984 βρισκόταν στις επάλξεις του εντυπωσιασμού και της τεχνολογίας.

3. Subaru XT Turbo 1985
To XT ήταν μια από τις πρόσφατες προσπάθειες της Subaru να φτιάξει κάτι έξω από τα συνηθισμένα. Και παρόλο που ήταν συνήθης πρακτική προς τούτο, την εποχή εκείνη, τα ψηφιακά όργανα ελέγχου, κατά μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση το στροφόμετρο δημιουργούσε ένα φαινόμενο 3D: Οι στροφές όταν ανέβαιναν, η στήλη τους ερχόταν προς τα σένα.

4. FIAT Tipo 1988
Στο τέλος της δεκαετίας του ’80, η FIAT λανσάρισε το Tipo και στην γκάμα υπήρχε κι ένα με ψηφιακό καντράν, το DGT, που ήταν και το πρώτο ευρωπαϊκό χάτσμπακ με τέτοιο. Επρόκειτο για ένα όργιο παραλληλόγραμμου σχεδιασμού, με τις ψηφιακές οθόνες να δείχνουν απίθανα εντυπωσιακές τη νύχτα. Παραδόξως, το καντράν στο 90% των περιπτώσεων δεν γινόταν χριστουγεννιάτικο δένδρο, αλλά και πάλι παραδόξως η ακρίβεια των ψηφιακών οργάνων ήταν χειρότερη από των αναλογικών!

5. Vector W8 1990
To Vector W8 ήταν αδιαμφισβήτητα ένα από τα πιο άγρια αυτοκίνητα του ’90, οπότε και τα όργανα ελέγχου του συμπύκνωναν ό,τι πιο φουτουριστικό μπορούσαν. Τώρα θα ρωτήσετε αν αυτό είχε νόημα; Ίσως και κανένα, αλλά η σημασία τους στο ειδικό βάρος του αυτοκινήτου ήταν ελάχιστη.



6. Buick Reatta 1990
Όταν πρωτολανσαρίστηκε το Reatta είχε απλώς ένα απλό ψηφιακό καντράν και μια οθόνη CRT, αφής παρακαλώ, στην κεντρική κονσόλα. Το 1990, το Reatta κατάργησε την οθόνη αφής, αλλά έφτιαξε αυτό τον ωραίο πίνακα οργάνων που βλέπετε. Επρόκειτο για ένα από τα τελευταία πειράματα της General Motors στο θέμα πριν επιστρέψει στο «άθλημα» το 2010.

7. Honda S2000 1999
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’90, τα ψηφιακά όργανα είχαν εξοριστεί στο πυρ το εξώτερον. Όταν η Honda λανσάρισε το 2000, χρησιμοποίησε μια οθόνη εμπνευσμένη από τη Formula 1 για να θυμίσει στον κόσμο το αγωνιστικό δοξασμένο παρελθόν της. Τα όργανα του 2000 ήταν εκπληκτικά ευκρινή στην ανάγνωση και μετάγγισαν νέο αίμα στην τεχνολογία και στην τεχνοτροπία των ψηφιακών ενδείξεων.

8. Lamborghini Reventon 2007
H Lamborghini Reventon που βασίζεται πάνω στη Murcielago αντλούσε την έμπνευσή της από τα μαχητικά τζετ υψηλών επιδόσεων. Τα όργανα ελέγχου του αυτοκινήτου πάντως ήταν πιο συμβατικά, αλλά το σύνολο παρέμενε εντυπωσιακό. Δεν έμοιαζαν με κανενός προηγούμενου αυτοκινήτου και πιστεύουμε ότι ούτε κανενός μελλοντικού θα τους μοιάσουν.


9. Lexus LFA 2010
H Lexus έλεγε ότι χρησιμοποιεί ψηφιακό στροφόμετρο στο LFA διότι ο κινητήρας V10 στροφάριζε τόσο γρήγορα που ήταν αδύνατον να τον παρακολουθήσει ένα αναλογικό όργανο. Λόγια του μάρκετινγκ; Ίσως, αλλά πέρα από αυτό, το καντράν του LFA είναι το πιο όμορφο που έχουμε δει. Για καλή τύχη των ιδιοκτητών τους, το στιλ του ζει στα RC F και GS F.



10. Ferrari LaFerrari 2013
H LaFerrari διαθέτει μια ρύθμιση για ένα κλασικό στροφόμετρο στο κέντρο, αλλά η οθόνη Race είναι η πιο κουλ. Χρησιμοποιεί μια στήλη μπαστούνι του χόκεϊ για να ανεβάσει τις ψηλές στροφές σε σημείο που να τις βλέπεις όταν τις χρειάζεσαι. Μια απλή και απίστευτης ομορφιάς οθόνη σε ένα εξίσου απίστευτο αυτοκίνητο.


11. McLaren P1 2013
Σε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο τα όργανα ελέγχου σχεδιάζονται με γνώμονα τη λειτουργικότητα και όχι την αισθητική. Οι McLaren P1 και P1 GTR διαθέτουν ένα απλό στροφόμετρο που τρέχει οριζόντια και κατά μήκος του πάνω μέρους του καντράν, ένα μεγάλο ενδείκτη σχέσης του σασμάν ψηφιακή αναγραφή της ταχύτητας. Κομψό και απλό.


12. Audi R8 2015
Αρκετοί κατασκευαστές προσφέρουν πλέον όργανα ελέγχου που μπορείς να αλλάξεις την παραμετροποίηση των ενδείξεών τους, αλλά το virtual cockpit της Audi που ντεμπουτάρισε στο R8 είναι το κορυφαίο. Μπορείς να το κάνει να δείχνει ένα τεράστιο στροφόμετρο με τις άλλες χρήσιμες ενδείξεις γύρω του ή μπορείς να γεμίσεις όλη την οθόνη με ένα χάρτη ή ό,τι διαλέξεις τέλος πάντων. Το αλλάζεις εύκολα και δείχνει ότι αποτελεί το μέλλον. Περιμένουμε περισσότερα αυτοκίνητα με παρόμοια προσέγγιση τα προσεχή χρόνια.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube