
Suzuki 4x4: 55 χρόνια ιστορία, από το LJ10 στο ηλεκτρικό e-Vitara
Από το πρωτοποριακό LJ10 του 1970 έως το 100% ηλεκτρικό e-Vitara του 2025, η Suzuki γράφει 55 χρόνια ιστορίας στα μικρά 4x4, με μοντέλα-θρύλους όπως τα Jimny, Samouraï και Vitara να κατακτούν πόλεις, βουνά και… καρδιές παγκοσμίως.


Όταν σκεφτόμαστε μικρά 4x4 ελεύθερου χρόνου -διασκεδαστικά, ικανά και πάνω απ’ όλα αποδοτικά σε κάθε είδους τερέν- το μυαλό πάει σχεδόν αυτόματα στη Suzuki.
Ο Ιάπωνας κατασκευαστής εξειδικεύεται σε αυτό το είδος από το 1970 και έχει δημιουργήσει μια σχεδόν θρησκευτική βάση φίλων σε όλο τον κόσμο.
Η αρχή έγινε με LJ10, ένα δίχρονο «θηρίο» 600 κιλών. Μια ιστορία που ξεκίνησε το 1970 οπότε το πρώτο μικρό 4x4 της Suzuki λανσαρίστηκε με στόχο να είναι δώσει στην αγορά ένα προσιτό παντός εδάφους όχημα για όλους. Το μοντέλο εξελισσόταν από το 1968 και κυκλοφόρησε με μόλις τρεις θέσεις. Για να τηρηθούν οι αυστηροί περιορισμοί στις διαστάσεις της κατηγορίας στην Ιαπωνία, η ρεζέρβα τοποθετήθηκε πίσω από το κάθισμα του συνοδηγού.
Οι οδηγοί της πόλης με… ανήσυχο πνεύμα και περιπετειώδη διάθεση έχουν βρει στα μικρά Suzuki 4x4 το ιδανικό τους ταίρι
Ήταν ένα απλό και ελαφρύ αυτοκίνητο (μόλις 600 κιλά που πατούσε σε μεταξόνιο 1,93 m), με καμβά με φερμουάρ για πόρτες, άκαμπτο άξονα με φύλλα σούστας εμπρός πίσω και φυσικά πατούσε ξεχωριστό πλαίσιο. Κάτω από το καπό έβρισκες έναν αερόψυκτο, δίχρονο, δικύλινδρο κινητήρα με χωρητικότητα 360 cc που του επέτρεπε να κινείται με ευχέρεια σε δύσκολα τερέν αλλά και να ελίσσεται εντός πόλης. Το LJ10 ακολούθησαν τα LJ20, LJ50 και LJ80 -το τελευταίο εξοπλισμένο με τον πρώτο τετράχρονο κινητήρα της Suzuki. Η σειρά LJ σημείωσε 243.000 πωλήσεις σε 109 χώρες.
H παγκόσμια επέκταση για τα ελαφρά 4x4 της Suzuki συντελέστηκε με το Samourai, το 1981, οπότε κααι παρουσιάστηκε η δεύτερη γενιά με το SJ410 (και αργότερα SJ413), με στόχο την παγκόσμια απήχηση. Στην Ευρώπη έγινε γνωστό ως Samourai. Ο σχεδιασμός του έγινε πιο «αστικός» και οι εκδόσεις του πιο ευέλικτες.
Αν και παρέμεινε πιστό στις σούστες, αυτές πλέον συνδυάζονταν με αμορτισέρ αερίου και βελτιωμένες γωνίες προσέγγισης/αποχώρησης. Κάτω από το καπό, απέκτησε κινητήρες 1.000 cc με 45 άλογα και 1.300 cc με 66 ίπποι. Το Samourai έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξάπλωση της Suzuki παγκοσμίως, με 1,69 εκατ. μονάδες να πωλούνται συνολικά.
Το 1998 εμφανίστηκε η τρίτη γενιά, η πρώτη που ονομάστηκε και επίσημα «Jimny» και στην Ευρώπη. Οδηγικά πιο άνετο στον δρόμο, αλλά πάντα ικανό εκτός δρόμου, απέκτησε σύστημα 4x4 που μπορούσες να το ενεργοποιήσεις εν κινήσει και ανάρτηση με ξεχωριστά ελατήρια και αμορτισέρ εμπρός, για μεγαλύτερη διαδρομή και ευστάθεια.
Η πίσω ανάρτηση υιοθέτησε άκαμπτο άξονα με ελικοειδή ελατήρια και τρεις συνδέσμους που πρόσφερε αυξημένη πρόσφυση και σιγουριά. Κυκλοφόρησε τόσο σε κλειστή όσο και ανοιχτή εκδοχή, γράφοντας πάνω από 918.000 πωλήσεις.
Το σημερινό Jimny, από το 2018, διατηρεί το αυθεντικό off-road DNA του, με σασί τύπου σκάλας, κοντό μεταξόνιο και άκαμπτους άξονες. Χάρη στον κινητήρα των 1,5 λίτρων είναι πλέον πιο ευέλικτο και για καθημερινή χρήση. Έχει ξεπεράσει τα 3 εκατ. σε παγκόσμιες πωλήσεις και θεωρείται καλτ. Δυστυχώς, δεν διατίθεται πλέον στη χώρα μας ως ΙΧ.
Είναι αναπόφευκτο να μην αναφέρουμε και το Vitara, που λανσαρίστηκε το 1988 και θεωρείται προπομπός της κατηγορίας των κόμπακτ SUV. Κυκλοφόρησε σε κοντό, μακρύ (Grand Vitara) και κάμπριο, με κινητήρα βενζίνης και ντίζελ, ακόμα και με έναν V6 2.0 λίτρων!
Συνολικά τέσσερις γενιές παρουσιάστηκαν, με την πιο πρόσφατη να διαθέτει το σύστημα τετρακίνησης ALLGRIP Select. Από το 1988 μέχρι σήμερα, έχουν πουληθεί πάνω από 3,6 εκατ. Vitara σε 190 χώρες.
Το 2025, η Suzuki καινοτομεί με το e-Vitara, το πρώτο της 100% ηλεκτρικό SUV, το οποίο βασίζεται σε νέα πλατφόρμα BEV και διαθέτει σύστημα τετρακίνησης ALLGRIP-e με δύο ηλεκτροκινητήρες.
Θα ήταν όμως αβλεψία μας να μην αναφέρουμε και άλλα μοντέλα της Suzuki που μπήκαν στο βιβλίο των 4x4. Παρουσίασε επίσης τα SX4, S-Cross, Ignis (δύο γενιές), Swift με τετρακίνηση, ενώ δεν δίστασε να λανσάρει και το X-90, ένα διθέσιο Vitara με μοντέρνα σχεδίαση και αφαιρούμενη οροφή τύπου T-Top. Παρά την τόλμη του, το X-90 δεν γνώρισε εμπορική επιτυχία.
Όμως, το σημαντικότερο που θεωρούμε σκόπιμο να αναφέρουμε είναι ότι δεν χρειάζεται πια να είσαι αγρότης για να απολαμβάνεις ένα μικρό 4x4. Οι οδηγοί της πόλης με… ανήσυχο πνεύμα και περιπετειώδη διάθεση έχουν βρει στο μικρό Suzuki το ιδανικό τους ταίρι. Και το μέλλον της εταιρείας δείχνει πως η παράδοση αυτή θα συνεχιστεί για πολλά ακόμη χρόνια.