Porsche 911 S/T: Νικήτρια στο Mans το '72, μόλις βρήκε τη σύγχρονη εκδοχή της

Porsche 911 S/T: Νικήτρια στο Mans το '72, μόλις βρήκε τη σύγχρονη εκδοχή της

Porsche 911 S/T 2.5, νικήτρια στις 24 Ώρες του Le Mans το 1972, έμεινε εγκαταλελειμμένη για δεκαετίες. Εντοπίστηκε τη δεκαετία του 2010 σε άθλια κατάσταση, αποκαταστάθηκε και σήμερα συνοδεύεται από μια σύγχρονη S/T που φορά την ίδια εμφάνιση.

Το Zuffenhausen μόλις παρουσίασε μια μοναδική εκδοχή της ήδη εξαιρετικά περιορισμένης Porsche 911 S/T typ 992.1. 

Το μοντέλο αυτό, που λανσαρίστηκε το καλοκαίρι του 2023 σε μόλις 1.963 μονάδες για να τιμήσει τα 60χρονα της 911, φορά τον ατμοσφαιρικό flat-six των 525 ίππων της GT3 RS, με χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο και ελαφρωμένο αμάξωμα χωρίς αεροτομή. 

Η μοναδική εκδοχή που δείχνουμε όμως, αποτείνει φόρο τιμής στην 911 S/T των αρχών της δεκαετίας του 1970, μια παραλλαγή της S για αγώνες, από την οποία κατασκευάστηκαν μόλις 24 μονάδες. Και μια από αυτές είναι το αποκατεστημένο αυτοκίνητο που θα δείτε παρακάτω.

Η ειδική διαμόρφωση της σύγχρονης S/T που μας ενδιαφέρει εδώ, δημιουργήθηκε από το τμήμα ειδικών παραγγελιών της Porsche, το Sonderwunsch, και αναπαρήγαγε επί παραγγελία την «ενδυμασία» μιας από αυτές τις σπάνιες εκδόσεις με την πολύ ιδιαίτερη ιστορία.

Η μοναδική Porsche 911 S/T typ 992.1 μόλις παραδόθηκε από την αντιπροσωπεία της φίρμας στη Ζυρίχη

Porsche 911 S/T typ 992.1

Ύστερα τη νίκη της στην κατηγορία της στις 24 Ώρες του Le Mans το 1972, το αυτοκίνητο ξεχάστηκε για τρεις δεκαετίες, προτού εντοπιστεί σε κατάσταση ερειπίου. Ακολούθησε η πλήρης αποκατάσταση από την ίδια την Porsche, μια διαδικασία που απαίτησε δύο χρόνια.

Η συγκεκριμένη Porsche 911 S/T παραγγέλθηκε τον Νοέμβριο του 1971 από τον Αμερικανό οδηγό Michael Keyser με κινητήρα 2,5 λίτρων, επιλογή που προσφερόταν από το εργοστάσιο αντί του στάνταρ μπλοκ των 2,4 λίτρων. Ανάμεσα στις πολλές συμμετοχές της γεμάτης σεζόν του 1972, το αυτοκίνητο εντάχθηκε στην ομάδα του Γάλλου Louis Meznarie για τις 24 Ώρες του Le Mans.

Porsche 911 S/T typ 992.1
Η συγκεκριμένη 911 S/T με 2,5λιτρο μοτέρ αντί του στάνταρ 2,4 lt στις 24 Ώρες του Le Mans το 1972 με οδηγούς τον Αμερικανό Michel Keyser, τον Γάλλο Sylvain Garant και τον Γερμανό Jürgen Barth.

Με οδηγούς τον Keyser, τον Γάλλο Sylvain Garant και τον Γερμανό Jürgen Barth (που θα κατακτούσε τη νίκη γενικής στο Le Mans το 1977 με μια Porsche 936 μαζί με τους Ickx και Haywood), η 911 S/T τερμάτισε νικήτρια στην κατηγορία των 2.001-2.500 cc και 13η στη γενική κατάταξη. 

Η τελευταία της γνωστή συμμετοχή σε αγώνα έγινε το 1975 στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το κουπέ άλλαξε δύο φορές χέρια τα επόμενα χρόνια, αλλά παρά τις επιτυχίες του εξαφανίστηκε. Μόλις το 2008 εμφανίστηκαν φήμες για τον εντοπισμό του.

Porsche 911 S/T typ 992.1
Όταν το αυτοκίνητο εντοπίστηκε σε αποθήκη στο San Francisco στις ΗΠΑ το 2013 ήταν παντελώς αγνώριστο και σε άθλια κατάσταση. Το μόνο που απέμενε ήταν σκουριασμένες, στραβωμένες και κακοβαμμένες λαμαρίνες. Η τελευταία αγωνιστική παρουσία του αυτοκινήτου ήταν τον Μάιο του 1975 στο Riverdale, όπου την οδηγούσε ο Don Lindley, ο δεύτερος ιδιοκτήτης της εκείνη την εποχή.

Το 2013, ακολουθώντας ένα νήμα ενδείξεων, ένας Ελβετός συλλέκτης ταξίδεψε στις ΗΠΑ για να αγοράσει το αυτοκίνητο που ρήμαζε σε μια αποθήκη. Η παλιά δόξα των αγώνων ήταν αγνώριστη. Είχε ξανακαροσαριστεί για να μοιάζει με πιο σύγχρονη 911 typ G, είχε βαφτεί μπλε, είχε τρακάρει και επισκευαστεί πρόχειρα, εν μέρει αποσυναρμολογηθεί και τελικά εγκαταλειφθεί.

Η διάβρωση είχε προκαλέσει σοβαρές ζημιές. «Η οροφή, που είχε παραμορφωθεί σε μη αναστρέψιμο βαθμό, έδινε την εντύπωση ότι παιδιά είχαν χρησιμοποιήσει το αυτοκίνητο για παιχνίδι για αρκετό καιρό. (…) Ό,τι είχε απομείνει ήταν σκουριασμένο, στραβωμένο ή κακοβαμμένο», ανέφερε εκπρόσωπος της Porsche.

Porsche 911 S/T typ 992.1
Στο εργοστάσιο του Zuffenhausen, τα υπολείμματα της 2.5 S/T αποσυναρμολογήθηκαν και απογυμνώθηκαν πλήρως. Στόχος ήταν η αποκατάσταση της θρυλικής 911 και η επαναφορά της σε άριστη κατάσταση.

Ο νέος ιδιοκτήτης ανέθεσε την αποκατάσταση στην Porsche Classic, σε ένα πρότζεκτ που άγγιζε το όριο της πλήρους ανακατασκευής. Το αυτοκίνητο αποσυναρμολογήθηκε ολοκληρωτικά. Το σασί ευθυγραμμίστηκε. 

Κομμάτια του αμαξώματος, όπως τα χαρακτηριστικά πίσω φτερά της S/T και η οροφή, έπρεπε να ανακατασκευαστούν με βάση τα πρωτότυπα σχέδια. 

Porsche 911 S/T typ 992.1
Για την προστασία του γυμνού αμαξώματος μακροπρόθεσμα, οι ειδικοί του Porsche Classic εφάρμοσαν καθοδική βαφή εμβάπτισης: Mια υπερσύγχρονη αντισκωριακή προστασία που χρησιμοποιείται και σε τρέχοντα μοντέλα παραγωγής.

Αφού η καρότσα αποκαταστάθηκε, μπήκε στην ίδια γραμμή παραγωγής του εργοστασίου της Porsche στη Στουτγάρδη, για να υποβληθεί στην ίδια σύγχρονη αντισκωριακή επεξεργασία με μια καινούργια 911. Στη συνέχεια βάφτηκε στην αρχική ανοιχτοκίτρινη απόχρωση, με εσωτερικό κωδικό 117.

Ο αριθμός 41 που φορούσε το αυτοκίνητο στο Le Mans τοποθετήθηκε ξανά στα καπό εμπρός και πίσω, καθώς και στις πόρτες. Τέλος, επικολλήθηκαν τα ίδια αυτοκόλλητα χορηγών του 1972. Η αποκατάσταση ολοκληρώθηκε το 2016. 

Porsche 911 S/T typ 992.1
Για να ολοκληρώσει την αισθητική προσέγγιση της 911 S/T typ 992.1, η Porsche πρόσθεσε ελαφριές σφυρήλατες ζάντες μαγνησίου σε χρώμα «Dark Silver», μαύρες δαγκάνες φρένων και μαύρο εσωτερικό. Η τεχνική βάση, εν τω μεταξύ, παρέμεινε αμετάβλητη: 6κύλινδρος ατμοσφαιρικός κινητήρας με κυβισμό τεσσάρων λίτρων, μέγιστος ρυθμός περιστροφής 9.000 rpm και ισχύς 525 ίππων, όλα τους για ένα συνολικό βάρος μόλις 1.380 κιλών. Όσο για το 6τάχυτο χειροκίνητο σασμάν, είναι θέμα τιμής. Έτσι, το Porsche Center στη Ζυρίχη μπόρεσε να παραδώσει ένα τέλειο αντίγραφο της ορίτζιναλ S/T, η οποία αναγεννήθηκε από τις στάχτες της.

Κατόπιν αιτήματος του πελάτη και ιδιοκτήτη της ιστορικής 911 S/T, η Porsche Sonderwunsch δημιούργησε την τέλεια επανέκδοση της πρωταθλήτριας του Le Mans GT του 1972. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της; Είναι βαμμένη στο ίδιο ανοιχτό κίτρινο χρώμα με κωδικό 117, απόχρωση που δεν υπάρχει στην παλέτα χρωμάτων της Porsche εδώ και αρκετές δεκαετίες. 

Η εφαρμογή έγινε με το χέρι, μια ιδιαίτερα περίπλοκη διαδικασία: Αυτό το ανοιχτό χρώμα έχει χαμηλή κάλυψη, η οποία απαιτεί μεγάλη δεξιότητα και φινέτσα, ειδικά στα πολυάριθμα μέρη από ανθρακονήματα της νέας 911 S/T. Αλλά οι επαγγελματίες της Sonderwunsch είναι εκπαιδευμένοι να αναλαμβάνουν ακριβώς τέτοιου είδους προκλήσεις.

Ο ιδιοκτήτης της μπορεί πλέον να γιορτάσει την 10η επέτειο της «αναβίωσης» του αγωνιστικού με μια σύγχρονη διάδοχο στις ίδιες αποχρώσεις, που μόλις παραδόθηκε από την αντιπροσωπεία Porsche της Ζυρίχης.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube