
Όχι μόνο ρεύμα: Η BMW ποντάρει και στο υδρογόνο
Ύστερα από την iX5 Hydrogen, η BMW ετοιμάζει το πρώτο της SUV παραγωγής με κυψέλες καυσίμου, βλέποντας το υδρογόνο ως ρεαλιστική εναλλακτική στα ηλεκτρικά.


Η BMW είναι μία από τις λίγες αυτοκινητοβιομηχανίες, μαζί με την Honda, την Hyundai και την Toyota, που εξακολουθούν να πιστεύουν στη δυναμική του υδρογόνου ως καύσιμου του μέλλοντος.
Η γερμανική εταιρεία εκτιμά πως μέσα στην επόμενη δεκαετία το υδρογόνο μπορεί να αποτελέσει βιώσιμη εναλλακτική της βενζίνης για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ήδη από το 2024, η BMW είχε παρουσιάσει το πρωτότυπο iX5 Hydrogen με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου και τώρα υπόσχεται ότι ένα νέο SUV παραγωγής με τεχνολογία υδρογόνου βρίσκεται μόλις λίγα χρόνια μακριά από το εμπορικό λανσάρισμα. Σε πρόσφατη συνέντευξη, ο δρ. Jürgen Guldner, επικεφαλής του προγράμματος υδρογόνου της BMW, δήλωσε ότι το πλάνο ανάπτυξης προχωρά κανονικά, ενώ η εταιρεία σκοπεύει να παρουσιάσει το πρώτο μοντέλο υδρογόνου παραγωγής το 2028, κατά πάσα πιθανότητα, βασισμένο στην επόμενη γενιά της X5.
Το 2028, η BMW θα παρουσιάσει το πρώτο της μοντέλο υδρογόνου σε συνεργασία με την Toyota
«Πιστεύουμε πως είναι η κατάλληλη στιγμή. Είμαστε πρωτοπόροι τόσο στα ηλεκτρικά με μπαταρίες όσο και στην τεχνολογία υδρογόνου, και είμαστε έτοιμοι να ηγηθούμε», τόνισε ο Guldner. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η υποδομή για την υποστήριξη των αυτοκινήτων υδρογόνου βελτιώνεται σταθερά, ειδικά στις μεγάλες αγορές όπως η Ευρώπη, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, διευκολύνοντας έτσι τη βιομηχανία να επενδύσει σε αυτή τη μορφή ενέργειας.
Ο Guldner επισήμανε τα πλεονεκτήματα των αυτοκινήτων υδρογόνου «προσφέρουν την εμπειρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αθόρυβη λειτουργία, μηδενικές εκπομπές ρύπων και άμεση ροπή, αλλά με τη δυνατότητα ανεφοδιασμού σε μόλις τρία λεπτά, όπως τα παραδοσιακά μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Έτσι, το υδρογόνο λύνει το πρόβλημα της χρονοβόρας φόρτισης».
Η BMW συνεργάζεται στενά με την Toyota για την εξέλιξη κυψελών καυσίμου, με το πρωτότυπο iX5 να φέρει κυψέλες της ιαπωνικής εταιρείας. Η συνεργασία αυτή θα συνεχιστεί και στο νέο SUV υδρογόνου, που αναμένεται μέσα στο 2028.
Παρά τις προσπάθειες εταιρειών όπως η Honda και η Toyota να διαθέσουν στην αγορά αυτοκίνητα υδρογόνου, η ζήτηση παρέμεινε περιορισμένη λόγω ανεπαρκών υποδομών. Ωστόσο, αυτό φαίνεται να αλλάζει. Παγκοσμίως αυξάνονται οι επενδύσεις σε σταθμούς ανεφοδιασμού. Η Αυστραλία άνοιξε πρόσφατα τον πρώτο της, ενώ στη Βραζιλία κατασκευάζεται μονάδα παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου, χάρη σε επένδυση ύψους 26 εκατομμυρίων ευρώ.
Η ευρωπαϊκή αγορά υδρογόνου εκτιμήθηκε στα 66 δισεκατομμύρια ευρώ το 2024 και αναμένεται να αγγίξει τα 129 δισεκατομμύρια έως το 2033, υποστηριζόμενη από την ευρωπαϊκή Στρατηγική Υδρογόνου και το Πράσινο Συμβόλαιο, που προβλέπει εγκατεστημένη ισχύ 40 GW ανανεώσιμου υδρογόνου έως το 2030. Οι χώρες στην πρωτοπορία είναι η Γερμανία, η Γαλλία και η Ισπανία, οι οποίες αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% της ευρωπαϊκής αγοράς υδρογόνου.
Παρότι η BMW εξακολουθεί να επενδύει ισχυρά στην ηλεκτροκίνηση με τα επόμενης γενιάς μοντέλα της να υπόσχονται αυτονομία έως και 1.000 χιλιόμετρα, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Oliver Zipse, παραμένει επιφυλακτικός απέναντι στην αποκλειστική στροφή προς τα ηλεκτρικά. Όπως ανέφερε, οι «μονομερείς κανονισμοί που περιορίζουν τις τεχνολογικές επιλογές» ενδέχεται να οδηγήσουν την αγορά σε αδιέξοδο.