Δοκιμάζουμε Can-Am Spyder F3 Limited

Δοκιμάζουμε Can-Am Spyder F3 Limited

Το Can-Am Spyder F3 Limited είναι ένα «όχημα» που μόλις το δεις, αμέσως σου έρχεται η επιθυμία να το κάνεις δικό σου χωρίς καν να σκεφτείς τι ακριβώς to θέλεις!

Η ιδέα των οχημάτων με τρεις τροχούς, όπως και το Can-Am Spyder F3 Limited που δοκιμάζουμε, ξεκίνησε μεταπολεμικά από τη Βρετανία. Λόγω της φορολογικής νομοθεσίας στη χώρα αυτή, που τα θεωρούσε μοτοσικλέτες και όχι αυτοκίνητα, οι ιδιοκτήτες τους είχαν πολύ χαμηλότερα πάγια έξοδα σε σχέση με ένα αυτοκίνητο. 

Καθώς υπήρχε μεγάλο εμπορικό ενδιαφέρον, ήταν θέμα χρόνου να υπάρξουν πολλές παραλλαγές τρίτροχων. Ξεκινώντας από την απλή προσθήκη καλαθιού σε μια μοτοσικλέτα, έως τη δημιουργία «κανονικών» αυτοκινήτων, όπως το Reliant Robin, τo Morgan Threewheeler ή ακόμη ακόμη το Peel 50 των '60s. 

Σήμερα δεν υπάρχουν φορολογικά πλεονεκτήματα για τα οχήματα με τρεις τροχούς – σαφώς όχι στην Ελλάδα – οπότε και ο λόγος ύπαρξής τους καλύπτει περισσότερο την ανάγκη της ψυχαγωγίας και όχι την ανάγκη της μετακίνησης.

Αν σκοπεύεις να κατέβεις στις επόμενες εκλογές, αγόρασε οπωσδήποτε ένα Can-Am Spyder F3 Limited και θα έρθουν ΟΛΟΙ να σου μιλήσουν.

Test ride, Can-Am Spyder F3 Limited/Photo credit Moto Magazine/Γιώργος Νιαουνάκης

Υπό αυτή τη νέα πραγματικότητα, το Can-Am Spyder F3 Limited έχει σχεδιαστεί ξεκάθαρα ως όχημα αναψυχής. Και η αλήθεια είναι πως σε αυτόν τον τομέα παίρνει άριστα, δέκα. Σε αυτή την άτυπη υψηλή βαθμολογία μας σημαντικό ρόλο παίζει ότι μπορείς να το οδηγήσεις είτε με δίπλωμα μοτοσικλέτας είτε με δίπλωμα αυτοκινήτου.

Πριν όμως πάμε στην περιγραφή της οδηγικής εμπειρίας, καλό είναι να ξεκινήσουμε με μερικές συστάσεις. Αν είσαι από εκείνους που ασχολούνται με τα jet-ski και τα snowmobile, το όνομα της BRP θα σου είναι ήδη πολύ γνωστό.

Πρόκειται για έναν από τους πιο δυνατούς παίκτες στα οχήματα ελευθέρου χρόνου με τις εταιρείες SeaDoo και SkiDoo. Πρόκειται για έναν γιγαντιαίο καναδικό όμιλο υψηλής τεχνολογίας, ο οποίος κατασκευάζει τα αεροπλάνα Bombardier και κατέχει επίσης την αυστριακή εταιρεία κινητήρων Rotax. 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Top 12 μικρότερα μοτέρ παραγωγής

Οι κινητήρες της Rotax εξοπλίζουν όλα τα μοντέλα της Can-Am και στην περίπτωση του Spyder F3 Limited είναι ένας υγρόψυκτος 3κύλινδρος 1.330 κυβικών με απόδοση 115 PS στις 7.250 rpm και σχεδόν 127 Nm ροπής στις 5.000 rpm. Μογτέρ που συνδυάζεται με ένα ημί-αυτόματο σειριακό κιβώτιο έξι σχέσεων, τις οποίες ο αναβάτης αλλάζει με τα δάκτυλα του αριστερού χεριού (μέσω του ειδικού διακόπτη +/-) και υπάρχει άλλο ένα κουμπί για την επιλογή της όπισθεν. 

Test ride, Can-Am Spyder F3 Limited/Photo credit Moto Magazine/Γιώργος Νιαουνάκης

Με το βάρος χωρίς αναβάτη να είναι στα 448 κιλά, η αναλογία κιλών ανά ίππο είναι μόλις 3,9 kg/PS. Αυτό πρακτικά αντιστοιχεί σε αυτοκίνητο βάρους 1.500 κιλών με 400 ίππους, δηλαδή οι επιδόσεις του προμηνύονται τουλάχιστον εντυπωσιακές. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 km/h και η κλιμάκωση των έξι σχέσεων είναι αρκετά κοντά η μία στην άλλη, κάτι που τονίζει ακόμα περισσότερο τις επιταχύνσεις εν κινήσει, ειδικά μεταξύ 80 και 160 km/h. Επίσης υπάρχουν δύο προγράμματα λειτουργίας του ψεκασμού ride by wire (ECO/Sort) που προσαρμόζουν τα χαρακτηριστικά απόδοσης του κινητήρα ανάλογα με τις επιθυμίες του αναβάτη. 

Καθώς η οδήγηση ενός τρίτροχου με τόσο καταιγιστικές επιδόσεις δεν έχει καμία σχέση με την οδήγηση αυτοκινήτου, ούτε όμως και μοτοσικλέτας, η Can-Am έχει φροντίσει να υπάρχουν στο Spyder F3 Limited όλα τα σύγχρονα ηλεκτρονικά βοηθήματα ενεργητικής ασφάλειας της γερμανικής Bosch. Αυτό σημαίνει πως υπάρχει ESP που ενεργοποιεί ανεξάρτητα τα 4πίστονα δισκόφρενα της Brembo σε κάθε τροχό, έτσι ώστε να διατηρεί μόνιμα μια ελαφρώς υποστροφική συμπεριφορά στις στροφές. και Traction Control που ρυθμίζει την παροχή δύναμης στον πίσω τροχό, εξουδετερώνοντας την υπερστροφή. Φυσικά υπάρχει και ABS με κατανεμητή πέδησης σε όλους τους τροχούς.

Test ride, Can-Am Spyder F3 Limited/Photo credit Moto Magazine/Γιώργος Νιαουνάκης
Η μεγάλη έγχρωμη οθόνη TFT έχει αριστερά τις πληροφορίες που αφορούν την οδήγηση και δεξιά τις πληροφορίες που αφορούν την… ψυχαγωγία. Τέσσερα συνολικά ηχεία φροντίζουν για την μουσική επένδυση της βόλτα σας.


Κανένα από αυτά τα ηλεκτρονικά δεν μπορεί να απενεργοποιηθεί, όμως στο Can-Am Spyder F3 Limited το Traction Control έχει ρυθμιστεί ώστε να επιτρέπει στον πίσω τροχό να σπινάρει ελεύθερα όταν ξεκινάς σταματημένος με ίσιο το τιμόνι. Οπότε τα παντιλίκια τα ξεχνάς, όμως μπορείς να ξεκινάς από τα φανάρια με το πίσω ελαστικό να στριγγλίζει… Γενικά στο Can-Am Spyder F3 Limited σου δίνει μια πιο χαλαρωτική και ταξιδιάρικη εμπειρία οδήγησης σε σχέση με το μικρότερο και σαφώς πιο σπορ Ryker. 

Πέρα από το μεγαλύτερο μετατρόχιο και μεταξόνιο που προσδίδει αντίστοιχα μεγαλύτερη σταθερότητα, το Can-Am Spyder F3 Limited έχει μεταβλητή υποβοήθηση στο τιμόνι που κάνει πολύ πιο εύκολους τους χειρισμούς στις χαμηλές ταχύτητες και προοδευτικά βαραίνει στα χέρια σου όσο πιο γρήγορα κινείσαι. Γενικά το Can-Am Spyder F3 Limited είναι αρκετά ήρεμο όταν οδηγείς με χαλαρή διάθεση και το υδραυλικό τιμόνι απορροφά τις περισσότερες από τις αντιδράσεις των εμπρός τροχών όταν πέφτουν σε λακκούβες.

Test ride, Can-Am Spyder F3 Limited/Photo credit Moto Magazine/Γιώργος Νιαουνάκης
Έχεις πολλά κουμπάκια να πατήσεις με τον αριστερό αντίχειρα που αφορούν τόσο την αλλαγή ταχυτήτων όσο και τις λειτουργίες του multimedia.


Γενικά με τα τρίτροχα είναι αδύνατον να αποφύγεις τις λακκούβες, διότι πάντα ένας από τους τρεις τροχούς θα περάσει από πάνω της. Επίσης θα πρέπει να μάθεις να είσαι ήρεμος με τις κινήσεις των χεριών στο τιμόνι, καθώς οι αλλαγές πορείας γίνονται αστραπιαία και συγκρίνονται μόνο με μονοθέσια. Ειδικά αν έχεις συνεπιβάτη από πίσω, θα πρέπει να έχεις στο μυαλό σου πως αρκεί μια απότομη τιμονιά για να τον στείλεις στη… στρατόσφαιρα. 

Χρειάζεται οπωσδήποτε ένα χρονικό διάστημα προσαρμογής και εκμάθησης του Can-Am Spyder F3 Limited πριν αρχίσεις να εκμεταλλεύεσαι πλήρως τις επιδόσεις του. Διότι καμία πρότερη εμπειρία με μοτοσικλέτες και καμία πρότερη εμπειρία με αυτοκίνητα δεν επαρκεί για να το οδηγήσεις στο όριο των δυνατοτήτων του. 

Η αλήθεια πάντως είναι πως το συγκεκριμένο μοντέλο έχει ξεκάθαρα τουριστικό χαρακτήρα. Και ο καλύτερος τρόπος για να το απολαύσεις είναι να γεμίσεις τις τρεις μεγάλες βαλίτσες του με ρούχα, να συνδέσεις το smartphone ή το MP3/MP4 στο ηχοσύστημα με τα τέσσερα ισχυρά ηχεία μέσω Bluetooth και να βγεις στον ανοιχτό δρόμο. Κι αν πιάσει κρύο το βράδυ που επιστρέφεις, πατάς εσύ και ο συνεπιβάτης το κουμπάκι που ενεργοποιεί τη θερμαινόμενη σέλα και συνεχίζεις με την ίδια άνεση όπως πήγαινες.

Test ride, Can-Am Spyder F3 Limited/Photo credit Moto Magazine/Γιώργος Νιαουνάκης
Οι σέλες του αναβάτη και του συνεπιβάτη είναι θερμαινόμενες.


Όλα όσα διαβάσατε παραπάνω έχουν αξία μόνο όταν ζεις σε μια περιοχή όπου δεν υπάρχει κανένας άλλος άνθρωπος σε απόσταση εκατοντάδων χιλιομέτρων. Διότι αν ζεις σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, τότε ολόκληρη η εμπειρία οδήγησης του Can-Am Spyder F3 Limited στιγματίζεται από τις αντιδράσεις – τις ακραίες αντιδράσεις – ενθουσιασμού όλων των ανθρώπων γύρω σου. Αν σκοπεύεις να κατέβεις στις επόμενες εκλογές, αγόρασε οπωσδήποτε ένα Can-Am Spyder F3 Limited και θα έρθουν ΟΛΟΙ να σου μιλήσουν. Εγγυημένα θα μιλάς με πέντε άτομα κάθε πέντε λεπτά. 

Σε αντίθεση μάλιστα με μια Lamborgini ή μια Farrari που μαζί με τα βλέμματα του κόσμου εισπράττεις και φθόνο, με το Can-Am Spyder F3 Limited ο κόσμος έρχεται να σου μιλήσει χωρίς κόμπλεξ κατωτερότητας και χωρίς να βάζει κοινωνικοπολιτικούς φράχτες. Σε γουστάρουν που το έχεις και θέλουν να το περιεργαστούν και να τους μιλήσεις γι’ αυτό.

Test ride, Can-Am Spyder F3 Limited/Photo credit Moto Magazine/Γιώργος Νιαουνάκης
Οι τρεις βαλίτσες έχουν συνολικά 138 λίτρα χρήσιμου αποθηκευτικού χώρου.


Πραγματικά πρόκειται για το πιο οικονομικό όχημα στον πλανήτη για να εντυπωσιάσεις τους πάντες, χωρίς να προκαλέσεις ούτε ένα αρνητικό σχόλιο. Είναι τόσο έντονες και επαναλαμβανόμενες οι αντιδράσεις ενθουσιασμού του κόσμου, που δεν σε ενδιαφέρει αν έχει κάποια συγκεκριμένη πρακτική αξία. Κι αυτό φάνηκε από τις εκατοντάδες ερωτήσεις που μας έκαναν όσες ημέρες το είχαμε για δοκιμή, κυρίως όμως για την μία και μοναδική ερώτηση που ΔΕΝ μας έκανε κάποιος… Κανείς δεν μας ρώτησε ούτε μία φορά «γιατί δεν πήρες κάποιο κάμπριο με τα ίδια χρήματα;».
Μπάμπης Μέντης 


Το Can-Am Spyder F3 Limited με μια ματιά
Τεχνολογία
Κινητήρας βενζίνης, i3, υγρόψυκτος 1.330 cc, έμμεσος ηλεκτρονικός ψεκασμός
Απόδοση 115 PS/7.250 rpm, 130,1 Nm/5.000 rpm
Μετάδοση Ημιαυτόματο-σειριακό κιβώτιο έξι σχέσεων + όπισθεν
Διαστάσεις 2.820 x 1.497 x 1.241 mm
Φρένα Δίσκοι Brembo 270 mm με 4πίστονες δαγκάνες εμπρός, δίσκος Brembo 270 mm με μονοπίστονη δαγκάνα πίσω και ενσωματωμένο ηλεκτρικό χειρόφρενο
Ζάντες Αλουμινένιες 5J x 15" εμπρός, αλουμινένια 7J x 15" πίσω
Λάστιχα MC165/55 R15 55H εμπρός και MC225/50 R15 76H πίσω
Ρεζερβουάρ 27 lt
Χώρος αποσκευών Τρεις βαλίτσες, 138 lt
Βάρος 448 kg
Βάρος ρυμούλκησης 182 kg
Τελική ταχύτητα 180 km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
Μέση κατανάλωση 8 lt/100km
Συστήματα ασφαλείας Stability Control, Traction Control, ABS, Dynamic Power Steering, Hill Hold Control
Τιμή Από 29.999€
Έκδοση δοκιμής €33.000

Φωτογραφίες: Moto Magazine/Γιώργος Νιαουνάκης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube