Mazda: Γιορτάζει 35 χρόνια από τη νίκη της στο Le Mans με Wankel
Από τo Cosmo Sport έως τo RX-8, η Mazda έκανε τον περιστροφικό κινητήρα Wankel σήμα κατατεθέν της, φτάνοντας μέχρι τη μεγάλη νίκη στις 24 Ώρες του Le Mans το 1991 με τo εμβληματικό 787B.
Το θρυλικό αγωνιστικό 787B θα εκτεθεί στο Παρίσι, στη Rétromobile, από τις 28 Ιανουαρίου έως την 1η Φεβρουαρίου 2026, μαζί με τρία ακόμη μοντέλα Mazda με περιστροφικό κινητήρα.
Στις αρχές του 2025, η Mazda είχε παρατείνει τους εορτασμούς για τα 35 χρόνια του MX-5 στο Σαλόνι Rétromobile. Ο Ιάπωνας κατασκευαστής θα δώσει ξανά το «παρών» στην έκθεση του 2026, αφιερωμένη σε κλασικά και youngtimer, που θα πραγματοποιηθεί στο Παρίσι από τις 28 Ιανουαρίου έως την 1η Φεβρουαρίου. Αυτή τη φορά θα γιορτάσει μια ακόμη 35ετή επέτειο: Εκείνη της ιστορικής νίκης της στο Le Mans, τιμώντας παράλληλα τη μακρά παράδοση της Mazda στους περιστροφικούς κινητήρες.
Η Mazda ήταν ο πρώτος Ιάπωνας κατασκευαστής που κέρδισε τις θρυλικές 24 Ώρες του Le Mans
Το 1968 παρουσιάστηκε το μικρό διθέσιο κουπέ Mazda Cosmo Sport 110S, με διρότορο κινητήρα τοποθετημένο εμπρός και κίνηση στους πίσω τροχούς. Ήταν μόλις το δεύτερο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο με κινητήρα αυτού του τύπου -γνωστό ως Wankel από το όνομα του μηχανικού Feli Wankel που τον εξέλιξε- μετά το NSU Spider. Ένα αντίτυπο του σπορ μοντέλου των 110 ίππων, προερχόμενο από το γερμανικό Μουσείο Mazda στο Augsburg, θα εκτεθεί στη Rétromobile.
Η 110S αποτέλεσε την απαρχή μιας μακράς σειράς Mazda με κινητήρες Wankel. Κόμπακτ, ελαφρύς και με μικρές αδρανειακές μάζες, ο περιστροφικός κινητήρας προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως υψηλή ειδική ισχύ και χαμηλούς κραδασμούς.
Ωστόσο, είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος στις μεταβολές της εσωτερικής θερμοκρασίας και του καθεστώτος λειτουργίας, απαιτώντας προσεκτική χρήση, κάτι που καθιστά δύσκολη την εφαρμογή του σε μοντέλα μαζικής παραγωγής.
Έτσι, παρότι αρκετοί κατασκευαστές πειραματίστηκαν με αυτή την τεχνολογία, μόνο η Mazda παρέμεινε πιστή σε αυτήν για τέσσερις δεκαετίες, κυρίως σε σπορ αυτοκίνητα, έως την απόσυρση του RX-8 το 2012.
Το 2023, ο κινητήρας Wankel επέστρεψε στη Mazda ως θερμικός για επέκταση αυτονομίας (γεννήτρια) στο ηλεκτρικό SUV MX-30, σε έναν ρόλο που περιορίζει σε μεγάλο βαθμό τις γνωστές του αδυναμίες.
Στη Rétromobile θα εκτεθούν επίσης ένα Mazda R130 Luce του 1969 και ένα RX-7 πρώτης γενιάς του 1979.
Η απόλυτη δικαίωση του περιστροφικού ήρθε το 1991, οπότε η Mazda ξεχώριζε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα αντοχής με τους κινητήρες της. Κατάκτηση ύστερα από οκτώ χρόνια συμμετοχής στην κατηγορία Group C, απέναντι σε θρύλους όπως οι Porsche 956 και 962, Jaguar XJR-9 και Sauber-Mercedes C9. Εκείνη τη χρονιά, έπειτα από πολυετή επιμονή και εξέλιξη, η εταιρεία από τη Hiroshima πέτυχε τη μεγάλη νίκη στις 24 Ώρες του Le Mans με το 787B.
Ο ατμοσφαιρικός 4ρότορος κινητήρας των 2,6 λίτρων, με επίσημη απόδοση 700 ίππων στις 9.000 rpm, άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμά του με τον εκκωφαντικό του ήχο, που ακόμη και σήμερα προκαλεί ρίγη σε όσους τον άκουσαν από κοντά. Η Mazda έγινε έτσι ο πρώτος Ιάπωνας κατασκευαστής που κέρδισε τον θρυλικό αγώνα αντοχής.
Η νικήτρια 787B φυλάσσεται σήμερα από τη Mazda στην Ιαπωνία. Στη Rétromobile 2026, τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο περίπτερο της εταιρείας θα έχει ένα πιστό αντίγραφο, βασισμένο στο εφεδρικό σασί της ομάδας του 1991 (# 002). Ο χώρος της Mazda, για όσους θα μπορούσαν να βρίσκονται εκείνη την περίοδο στο Παρίσι, θα είναι στο περίπτερο D-083, στο Hall 7-2 του Paris Expo Porte de Versailles.



