Mazda: Γιορτάζει 35 χρόνια από τη νίκη της στο Le Mans με Wankel

Mazda: Γιορτάζει 35 χρόνια από τη νίκη της στο Le Mans με Wankel

Από τo Cosmo Sport έως τo RX-8, η Mazda έκανε τον περιστροφικό κινητήρα Wankel σήμα κατατεθέν της, φτάνοντας μέχρι τη μεγάλη νίκη στις 24 Ώρες του Le Mans το 1991 με τo εμβληματικό 787B.

Mazda

Το θρυλικό αγωνιστικό 787B θα εκτεθεί στο Παρίσι, στη Rétromobile, από τις 28 Ιανουαρίου έως την 1η Φεβρουαρίου 2026, μαζί με τρία ακόμη μοντέλα Mazda με περιστροφικό κινητήρα.

Στις αρχές του 2025, η Mazda είχε παρατείνει τους εορτασμούς για τα 35 χρόνια του MX-5 στο Σαλόνι Rétromobile. Ο Ιάπωνας κατασκευαστής θα δώσει ξανά το «παρών» στην έκθεση του 2026, αφιερωμένη σε κλασικά και youngtimer, που θα πραγματοποιηθεί στο Παρίσι από τις 28 Ιανουαρίου έως την 1η Φεβρουαρίου. Αυτή τη φορά θα γιορτάσει μια ακόμη 35ετή επέτειο: Εκείνη της ιστορικής νίκης της στο Le Mans, τιμώντας παράλληλα τη μακρά παράδοση της Mazda στους περιστροφικούς κινητήρες.

Η Mazda ήταν ο πρώτος Ιάπωνας κατασκευαστής που κέρδισε τις θρυλικές 24 Ώρες του Le Mans

Το 1968 παρουσιάστηκε το μικρό διθέσιο κουπέ Mazda Cosmo Sport 110S, με διρότορο κινητήρα τοποθετημένο εμπρός και κίνηση στους πίσω τροχούς. Ήταν μόλις το δεύτερο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο με κινητήρα αυτού του τύπου -γνωστό ως Wankel από το όνομα του μηχανικού Feli Wankel που τον εξέλιξε- μετά το NSU Spider. Ένα αντίτυπο του σπορ μοντέλου των 110 ίππων, προερχόμενο από το γερμανικό Μουσείο Mazda στο Augsburg, θα εκτεθεί στη Rétromobile.

Mazda
Το σπορ Mazda Cosmo Sport 110S, επίσης γνωστό ως Mazda 110S στις αγορές εξαγωγής, είναι διάσημο ως το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο εξοπλισμένο με κινητήρα Wankel διπλού ρότορα. Παραγόταν μεταξύ 1967 και 1972 και θεωρείται ο πρωτοπόρος της σειράς μοντέλων Mazda RX με περιστροφικό κινητήρα.

Η 110S αποτέλεσε την απαρχή μιας μακράς σειράς Mazda με κινητήρες Wankel. Κόμπακτ, ελαφρύς και με μικρές αδρανειακές μάζες, ο περιστροφικός κινητήρας προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως υψηλή ειδική ισχύ και χαμηλούς κραδασμούς.

Ωστόσο, είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος στις μεταβολές της εσωτερικής θερμοκρασίας και του καθεστώτος λειτουργίας, απαιτώντας προσεκτική χρήση, κάτι που καθιστά δύσκολη την εφαρμογή του σε μοντέλα μαζικής παραγωγής. 

Mazda
Ο κινητήρας 10A ήταν ο πρώτος κινητήρας Wankel παραγωγής της Mazda, κόμπακτ και με ελαφριά μονάδα διπλού ρότορα που έκανε το ντεμπούτο του στο Cosmo Sport 110S του 1967. Μοτέρ με υψηλόστροφο χαρακτήρα και ομαλή λειτουργία.

Έτσι, παρότι αρκετοί κατασκευαστές πειραματίστηκαν με αυτή την τεχνολογία, μόνο η Mazda παρέμεινε πιστή σε αυτήν για τέσσερις δεκαετίες, κυρίως σε σπορ αυτοκίνητα, έως την απόσυρση του RX-8 το 2012.

Το 2023, ο κινητήρας Wankel επέστρεψε στη Mazda ως θερμικός για επέκταση αυτονομίας (γεννήτρια) στο ηλεκτρικό SUV MX-30, σε έναν ρόλο που περιορίζει σε μεγάλο βαθμό τις γνωστές του αδυναμίες. 

Στη Rétromobile θα εκτεθούν επίσης ένα Mazda R130 Luce του 1969 και ένα RX-7 πρώτης γενιάς του 1979.

Mazda R130 Luce
Το Mazda R130 Luce είναι ένα σπάνιο δίθυρο σπορ κουπέ, σχεδιασμένο από τον Giorgetto Giugiaro, που κατασκευαζόταν στην Ιαπωνία από το 1969 έως το 1972, διάσημο ως το μοναδικό κουπέ της Hiroshima με κίνηση στους εμπρός τροχούς και τον περιστροφικό κινητήρα 13A. Εξαιρετικά περιορισμένης παραγωγής (λιγότερες από 1.000 μονάδες), αποτελεί πλέον συλλεκτικό κομμάτι, βραβευμένο για τον κομψό σχεδιασμό και το ευρωπαϊκό στιλ του, παρόμοιο με το NSU Ro 80, και αντιπροσωπεύοντας μια σημαντική τεχνική καινοτομία για τη Mazda εκείνη την εποχή.

Η απόλυτη δικαίωση του περιστροφικού ήρθε το 1991, οπότε η Mazda ξεχώριζε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα αντοχής με τους κινητήρες της. Κατάκτηση ύστερα από οκτώ χρόνια συμμετοχής στην κατηγορία Group C, απέναντι σε θρύλους όπως οι Porsche 956 και 962, Jaguar XJR-9 και Sauber-Mercedes C9. Εκείνη τη χρονιά, έπειτα από πολυετή επιμονή και εξέλιξη, η εταιρεία από τη Hiroshima πέτυχε τη μεγάλη νίκη στις 24 Ώρες του Le Mans με το 787B.

Ο ατμοσφαιρικός 4ρότορος κινητήρας των 2,6 λίτρων, με επίσημη απόδοση 700 ίππων στις 9.000 rpm, άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμά του με τον εκκωφαντικό του ήχο, που ακόμη και σήμερα προκαλεί ρίγη σε όσους τον άκουσαν από κοντά. Η Mazda έγινε έτσι ο πρώτος Ιάπωνας κατασκευαστής που κέρδισε τον θρυλικό αγώνα αντοχής.

Mazda 787B
H νίκη του 787Β στις 24 Ώρες του Le Mans κατακτήθηκε με οδηγούς του Volker Weidler, Johnny Herbert και Bertrand Gachot.

Η νικήτρια 787B φυλάσσεται σήμερα από τη Mazda στην Ιαπωνία. Στη Rétromobile 2026, τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο περίπτερο της εταιρείας θα έχει ένα πιστό αντίγραφο, βασισμένο στο εφεδρικό σασί της ομάδας του 1991 (# 002). Ο χώρος της Mazda, για όσους θα μπορούσαν να βρίσκονται εκείνη την περίοδο στο Παρίσι, θα είναι στο περίπτερο D-083, στο Hall 7-2 του Paris Expo Porte de Versailles.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google News Facebook Twitter Instagram YouTube