Συνέντευξη: Mike Doucleff, επικεφαλής του eMobility της Schneider Electric

Συνέντευξη: Mike Doucleff, επικεφαλής του eMobility της Schneider Electric

H ελληνική ηλεκτρική κινητικότητα μόλις έχει ξεκινήσει το ταξίδι της. Ένα ταξίδι που δεν εξαρτάται μόνο από τη βούληση και τις επιλογές της εκάστοτε κυβέρνησης. Αλλά και από τις δυνατότητες των ιδιωτικών εταιρειών προς ένα πράσινο και ψηφιακό μέλλον.

«Δεν υπάρχει ηλεκτρική κινητικότητα χωρίς υποδομή», είχε πει πριν από πολλά χρόνια ο Carlos Ghosn. Και προφανώς είχε δίκιο. Τι σημαίνει όμως «υποδομή» και πώς αναλύεται αυτή σε ένα ηλεκτρικό μέλλον που φαντάζει όλο και πιο πολυσχιδές και πολύπλοκο; Πώς χρειάζεται να γίνουν τα πράγματα, τόσο από πλευράς πολιτείας όσο και από την πλευρά των παρόχων, του hardware και του λογισμικού του, έτσι ώστε τελικά τίποτα να μην προβληματίζει τον καταναλωτή; Σε αυτά και σε άλλα σημαντικά ερωτήματα μας απαντά ο Mike Doucleff, επικεφαλής του τμήματος eMobility της Schneider Electric.

Η ελληνική αγορά θα μπορούσε να θεωρηθεί ανώριμη, αναφορικά με την ηλεκτρική κινητικότητα και τις υποδομές της. Εσείς, από την άλλη πλευρά, είσαστε μια εταιρεία με μεγάλη εμπειρία σε αυτόν τον τομέα. Με ποιους τρόπους μπορείτε να βοηθήσετε την αγορά μας να επιταχύνει την ανάπτυξή της; Ποιες λύσεις θα μπορούσατε να προσφέρετε σε ιδιώτες καθώς και για τις δημόσιες υποδομές;

Λοιπόν, νομίζω πως ολόκληρη η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να θεωρηθεί ακόμα ανώριμη. Ξέρετε, το 2020 μόλις το 3% των αυτοκινήτων παγκοσμίως ήταν ηλεκτρικά. Οι κώδικες και τα στάνταρ αλλάζουν, οι τεχνολογίες αλλάζουν, νέα οχήματα παρουσιάζονται. Κάποιες χώρες αποφάσισαν να επενδύσουν νωρίς στον τομέα αυτό, όπως πχ. η Κίνα ή στην Ευρώπη η Νορβηγία που δίνει κίνητρα για EV εδώ και 10 χρόνια. Επίσης, πολλές χώρες δεν επενδύουν προς αυτή την κατεύθυνση. Πιστεύω πως η ελληνική αγορά θα επιταχύνει σε αυτόν τον τομέα, κάτι που δεν θα προκύπτει απαραίτητα από κυβερνητικές κινήσεις. Τα κίνητρα του κράτους αποτελούν σαφώς ένα κομμάτι, υπάρχει όμως και η οικονομία των ίδιων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. 

Σήμερα ένα EV είναι ήδη πιο συμφέρον στη χρήση, σε σχέση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Είναι δέκα φορές πιο οικονομικό να το φορτίζεις από το να το γεμίζεις υγρά καύσιμα. Επίσης, διαθέτει 100 φορές λιγότερα κινούμενα μέρη, πράγμα που σημαίνει πως πρακτικά δεν απαιτεί συντήρηση. Κι αν οδηγείς ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, κατά μέσο όρο αντέχει να διανύσει τρεις φορές τα χιλιόμετρα ενός μοντέλου με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Έτσι, έχει ήδη νόημα τα EV να χρησιμοποιούνται από στόλους. Επίσης, όσο το κόστος των συσσωρευτών ιόντων λιθίου περιορίζεται, το ίδιο θα ισχύει για την τιμή των αυτοκινήτων. Στο τέλος, θα μπαίνεις σε μία αντιπροσωπεία, θα κοιτάς τα συμβατικά και δίπλα τους τα αντίστοιχα ηλεκτρικά. Και τα δεύτερα θα είναι πιο οικονομικά, πιο πράσινα και αντικειμενικά, οδηγικά πιο ευχάριστα. 

Οπότε, αυτός θα είναι ο πραγματικός μοχλός της μεταστροφής στη ηλεκτροκίνηση. Και νομίζω πως η κυβέρνηση θα πρέπει να διαδραματίσει ένα ρόλο σε αυτό, αλλά τελικά το κλειδί θα είναι το οικονομικό. 

Πέρυσι ο όμιλος Volkswagen επέλεξε να υιοθετήσει ένα ολόκληρο ελληνικό νησί (την Αστυπάλαια) και να το οδηγήσει σε μια νέα, ηλεκτρική εποχή. Αυτό αφορά τόσο τις οδικές μεταφορές όσο και τις χερσαίες υποδομές. Έχετε σκεφτεί ποτέ να αυξήσετε το αποτύπωμά σας στην ελληνική αγορά, ως αυτόνομη εταιρεία ή μέσω κάποιας στρατηγικής συνεργασίας;

Οι συνεργασίες αποτελούν τον πυρήνα του επιχειρηματικού μοντέλου της Schneider Electric. Ξέρετε, πάντα προσεγγίζαμε την αγορά μέσω συνεργασιών. Θέλω να πω, αν ξεκινήσουμε σε παγκόσμιο επίπεδο, θα δούμε ότι συνεργαζόμαστε με ΟΕΜ και με κατασκευαστές αυτοκινήτων εδώ και πολλά χρόνια. Έχουμε σχέσεις σε όλα τα επίπεδα. Και αν κοιτάξουμε σε τοπικό επίπεδο, ισχύει το ίδιο. Εδώ υπάρχουν οι διανομείς, οι εγκαταστάτες, αυτοί που αποτελούν τον πυρήνα του επιχειρηματικού μοντέλου και του μοντέλου των συνεργασιών μας.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Η Schneider συμμετέχει στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά»

Τους εκπαιδεύουμε σε πολλαπλά επίπεδα, προσφέρουμε πιστοποιήσεις και αυτό το μοντέλο ακολουθούμε και σε ό,τι αφορά στα ηλεκτρικά οχήματα. Η συνεργασία αποτελεί τον πυρήνα της επιχειρηματικότητας της Schneider Electric.

Schneider Electric

Η δημιουργία ενός δικτύου φορτιστών είναι ένα πράγμα, αλλά η δυνατότητα διαχείρισης ηλεκτρικής ενέργειας σε ολόκληρο το δίκτυο είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Πόσο δύσκολο είναι το τελευταίο μέρος και τι μπορείτε να προσφέρετε σε αυτό; Ποιες είναι οι προκλήσεις σε απομακρυσμένες περιοχές και σε μεγάλες πόλεις;

Εάν ακολουθήσουμε το μοντέλο σωστά, οι χρήστες των EV θα φορτίζουν όταν σταθμεύουν και δε θα σταθμεύουν για να φορτίσουν. Θα είναι στο σπίτι ή σε κάποιο προορισμό. Και αυτό σημαίνει ότι τα κτίρια θα χρειαστούν περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια και καλύτερη διαχείριση ενέργειας. Σήμερα όταν συνδέσεις ένα EV στο σπίτι, έχεις άμεσο και υλικό αντίκτυπο έως και 40% της κατανάλωσης ενέργειας. Οπότε καλύτερα να έχεις μια καλή εγκατάσταση για να εξασφαλίσεις πως το όχημά σου θα φορτίσει, δεν θα έχεις διακοπές και η φόρτιση θα γίνει τις ώρες που το τιμολόγιο είναι πιο οικονομικό. 

Σήμερα, όταν συνδέσεις ένα EV στο σπίτι, έχεις άμεσο και υλικό αντίκτυπο έως και 40% της κατανάλωσης ενέργειας.

Σε επίπεδο δικτύου σήμερα μπορείς να φορτίσεις σε ένα κτίριο πέντε με δέκα EV χωρίς αντίκτυπο. Όσο όμως προχωρά η ηλεκτροκίνηση, θα υπάρχουν χώροι στάθμευσης των 50 ή 100 EV και τότε θα χρειάζεται ειδικός σχεδιασμός. Αλλαγή πιθανότατα ολόκληρης της ηλεκτρικής διανομής. 

Πέραν αυτών, ένας νέος ιδιοκτήτης ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα ήθελε να το τροφοδοτεί με «καθαρή» ηλεκτρική ενέργεια, απαλλαγμένη από άνθρακα. Έτσι, αρχίζει να σκέφτεται την παραγωγή μέσω ηλιακών πάνελ, την αποθήκευση ενέργειας και, αν το κοιτάξετε, το ίδιο μοντέλο μπορεί να εφαρμοστεί και σε εμπορικά κτίρια, σε μεγαλύτερη κλίμακα. 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ EVlink Load Management System: Ο από μηχανής θεός της Schneider

Εδώ, η λέξη που χρησιμοποιούμε είναι το «μικροδίκτυο». Ένα δίκτυο που μπορεί να ενσωματώσει τοπικές μονάδες παραγωγής ενέργειας, συστήματα αποθήκευσης (πχ. μπαταρίες) και ηλεκτρικά οχήματα. Και αυτό είναι που πραγματικά χρειάζεται όταν φτάσουμε στο επίπεδο να αρχίσουμε να συνδέουμε εκατοντάδες οχήματα ανά κτίριο.

Κατά τη γνώμη σας ποιες είναι οι επόμενες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουμε στη χώρα μας κατά τη μετάβασή μας στην ηλεκτρική κινητικότητα; Σε ποιο βαθμό η Schneider Electric μπορεί να βοηθήσει, δεδομένης της εμπειρίας σας από άλλες χώρες;

Νομίζω πως πρόκειται ουσιαστικά για τον ρυθμό ανάπτυξης των υποδομών φόρτισης των κατοικιών και των κτιρίων. Αυτό θα καθορίσει πραγματικά το πόσο γρήγορα μπορείς να προσαρμοστείς. Εδώ ενδέχεται να υπάρξουν κάποιες ταλαντεύσεις. Αυτό το διάστημα υπάρχουν περισσότεροι φορτιστές από ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Με βάση όμως τα πλάνα των κατασκευαστών συνεχώς παρουσιάζονται νέα EV, ενώ ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές θα στρέφονται σε αυτά. 

Η άποψή μου είναι πως ο καλύτερος τρόπος να εξελίσσεσαι χωρίς κλυδωνισμούς είναι να διασφαλίσεις πως έχουν αναπτυχθεί αρκετά οι υποδομές φόρτισης σε σπίτια και κτίρια, έτσι ώστε να υπάρχει ευθυγράμμιση με το νέο οδικό χάρτη της της ηλεκτροκίνησης. 

Σε ένα ταχέως αναπτυσσόμενο δίκτυο δημόσιων φορτιστών, βλέπουμε παρόχους να ακολουθούν διαφορετικές στρατηγικές. Πιστεύετε ότι η ελεύθερη αγορά βοηθά προς αυτή την κατεύθυνση ή θα πρέπει να υπάρχει μια ρυθμιστική αρχή που θα δίνει τις οδηγίες;

Θεωρώ πως αν θέλουμε να πάμε γρήγορα, χρειάζεται συντονισμένη προσπάθεια, καταλαβαίνετε, οπότε θα χρειαστούν και τα δύο. Και θα απαντήσω εδώ σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς δεν γνωρίζω 100% για τον ελληνικό χώρο. Σήμερα το μεγαλύτερο μέρος της πολιτικής εστιάζει στις δημόσιες υποδομές. Με βάση όμως τα όσα προείπαμε, θα πρέπει πραγματικά να επανεστιάσουμε. Οι κοινές υποδομές είναι σημαντικές, τις χρειαζόμαστε. Αλλά πρέπει επίσης να εστιάσουμε στο ατομικό επίπεδο του χρήστη και αυτό έχει να κάνει με τις οικίες και τα κτίρια.

Κίνητρο είναι να εξασφαλίζεις ηλεκτροδότηση στο 30% των θέσεων στάθμευσης

Θα βοηθήσει να δοθούν κίνητρα στους καταναλωτές και να οριστούν κανονισμοί στις κατασκευές, του τύπου «θα πρέπει να εξασφαλίζεις ηλεκτροδότηση στο 30% των θέσεων στάθμευσης». Αυτή είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις. Παρότι πολλοί πιστεύουν πως είναι σημαντικότερο να τοποθετήσεις έναν ταχυφορτιστή στην εθνική ή να μετατρέψεις τα πρατήρια καυσίμων σε σταθμούς φόρτισης. Το ζήτημα είναι να δώσεις ρεύμα εκεί όπου το όχημα πρόκειται να σταθμεύσει για περισσότερη ώρα. Το να αλλάξει η αντίληψη των κυβερνήσεων επάνω σε αυτό θα αποτελέσει το κλειδί για την επιτυχία. 

Όσον αφορά τους φορτιστές, είδαμε πολλές εταιρείες με διαφορετικά πρότυπα ποιότητας. Τα προϊόντα σας θεωρούνται από τα κορυφαία. Ποια πιστεύετε ότι είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Schneider Electric έναντι των άλλων;

Σας ευχαριστώ για αυτό το κομπλιμέντο, αλλά νομίζω καταλαβαίνετε πως το πρώτο στοιχείο για το οποίο όλοι σήμερα μιλούν είναι ο φορτιστής. Ο φορτιστής είναι σημαντικός επειδή αποτελεί μία διεπαφή του χρήστη με το όχημα. Μπορείτε να γιορτάσετε, ξέρετε, αυτή την εγκατάσταση. Να το συζητήσετε με φίλους στη δουλειά, να το αναρτήσετε στα κοινωνικά δίκτυα και όλοι να μιλούν για τον φορτιστή. 

Αυτό είναι πραγματικά το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Schneider Electric. Η τεχνογνωσία στον πυρήνα της εταιρείας είναι η διαχείριση ενέργειας.

Υπάρχει όμως κάτι περισσότερο από τον φορτιστή. Εννοώ την ενσωμάτωση, όπως συζητήσαμε, με το σπίτι ή με το ηλεκτρικό σύστημα του κτιρίου. Θα πρέπει να διασφαλιστεί η ασφαλέστερη, αξιόπιστη, ανθεκτική και αποτελεσματική εμπειρία φόρτισης EV. Και αυτός είναι πραγματικά ο πυρήνας της εμπειρογνωμοσύνης της Schneider Electric. Η όλη διαχείριση που θα εξασφαλίσει πραγματικά τον ελάχιστο αντίκτυπο στην υπάρχουσα διανομή ισχύος του κτιρίου. Τον πιο αποδοτικό λογαριασμό ηλεκτρικής ενέργειας. Την διαθεσιμότητα ισχύος, την ανθεκτικότητα ισχύος και φυσικά όλα αυτά με έναν πράσινο τρόπο. Αυτό είναι πραγματικά το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. Η τεχνογνωσία στον πυρήνα της εταιρείας είναι η διαχείριση ενέργειας.

Μία τελευταία, αλλά εξίσου σημαντική ερώτηση, θεωρείτε την εταιρεία σας ως μέρος της λύσης για ένα πράσινο και ψηφιακό μέλλον;

Ναι, όπως γνωρίζετε το ίδιο το χρώμα της εταιρείας είναι το πράσινο, όχι τυχαία, ενώ το ψηφιακό κομμάτι αποτελεί μέρος του DNA μας. Στην περίπτωση της βιωσιμότητας, για παράδειγμα, μπορούμε να πούμε ότι είναι ο πυρήνας όλων όσων κάνουμε. Στη Schneider Electric αναγνωριστήκαμε πρόσφατα ως η πιο βιώσιμη εταιρεία στον κόσμο. Αυτό έγινε με τον δείκτη Corporate Knights Global 100. 

Έτσι, όχι μόνο έχουμε ισχυρές δεσμεύσεις και ξεκάθαρη εφαρμογή ενός οδικού χάρτη για τη βιωσιμότητα, αλλά επίσης συμβάλλουμε στους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Και υποστηρίζουμε επίσης τους πελάτες μας στο ταξίδι βιωσιμότητάς τους.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Schneider και EVziiin ενώνουν τις δυνάμεις τους για το περιβάλλον

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube