
Σκάνδαλο με άρωμα… Κίνας: Η Geely «καταπίνει» τη Zeekr και εξοργίζει τους επενδυτές!
Η Geely θέλει τον πλήρη έλεγχο της Zeekr με εξαγορά-έκπληξη, αλλά οι μέτοχοι βλέπουν παγίδα. Γιατί μιλούν για υποτίμηση και «πραξικόπημα» από τον κινεζικό κολοσσό;


Η κινεζική Geely, μια από τις πιο φιλόδοξες αυτοκινητοβιομηχανίες των τελευταίων ετών, φαίνεται να ετοιμάζει μια ακόμη στρατηγική κίνηση που έχει προκαλέσει ήδη αναταραχή στους κύκλους των επενδυτών.
Αν και κατέχει ήδη το 66% της Zeekr -της premium φίρμας ηλεκτρικών οχημάτων που η ίδια δημιούργησε το 2021- προσπαθεί τώρα να αποκτήσει και το υπόλοιπο 34,3%, προτείνοντας 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια. Η εξαγορά αυτή, εφόσον ολοκληρωθεί, θα δώσει στη Geely τον απόλυτο έλεγχο μιας από τις πιο πολλά υποσχόμενες φίρμες στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η εξαγορά της Zeekrαπό την Geely, εφόσον προχωρήσει, ενδέχεται να αλλάξει τα δεδομένα στον παγκόσμιο χάρτη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Η Zeekr, που έκανε το διεθνές της ντεμπούτο μέσω της εισαγωγής της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης (IPO) τον Μάιο του 2024, αποτιμήθηκε στα 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια -ποσό που θεωρήθηκε ιδιαίτερα χαμηλό σε σχέση με την προηγούμενη εκτίμηση των 13 δισ. δολαρίων κατά τη φάση της χρηματοδότησης. Η προσφορά της Geely για την εξαγορά του υπόλοιπου ποσοστού ουσιαστικά αποτιμά τη Zeekr στα 6,5 δισεκατομμύρια δολάρια, κάτι που οι υφιστάμενοι μέτοχοι θεωρούν απαράδεκτο και υποτιμητικό.
Ανάμεσα στους επενδυτές που διαμαρτύρονται είναι μεγάλα ονόματα, όπως η CATL (κορυφαίος προμηθευτής μπαταριών), η Intel Capital και η Boyu Capital. Όλοι τους υποστηρίζουν ότι η Geely προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την προσωρινή πτώση της μετοχής της Zeekr για να πάρει στα χέρια της ένα πολύτιμο asset σε «τιμή ευκαιρίας». Κάνουν λόγο για ένα «χρηματοοικονομικό πραξικόπημα», το οποίο υπονομεύει την εμπιστοσύνη των διεθνών επενδυτών σε κινεζικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό.
Η κατάσταση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι, με το ποσοστό του 66%, η Geely δεν χρειάζεται καν την έγκριση των μειοψηφούντων μετόχων για να προχωρήσει στη συμφωνία. Πρόκειται για μια νομότυπη μεν, αμφιλεγόμενη δε πρακτική, που επαναφέρει στο προσκήνιο τη συζήτηση γύρω από τη διαφάνεια και την εταιρική διακυβέρνηση των κινεζικών ομίλων, ειδικά όταν αυτοί εισάγονται σε διεθνή χρηματιστήρια.
Η Zeekr, παρότι νεοσύστατη, έχει ήδη καταφέρει να χτίσει μια εντυπωσιακή παρουσία τόσο στην εγχώρια αγορά της Κίνας όσο και στην Ευρώπη, με μοντέλα όπως το 001, το X και το νέο 7X να συγκεντρώνουν θετικά σχόλια για την ποιότητα, την τεχνολογία και την αυτονομία τους. Πολλοί αναλυτές τη βλέπουν ως το «κινεζικό αντίπαλο δέος» της Tesla και της Polestar, ιδιαίτερα στην κατηγορία των premium EV.
Η εξαγορά από την Geely, εφόσον προχωρήσει, ενδέχεται να αλλάξει τα δεδομένα στον παγκόσμιο χάρτη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και να εντείνει τους φόβους για υπερσυγκέντρωση εξουσίας στον όμιλο. Πολλοί παρατηρητές αναρωτιούνται αν η στρατηγική της Geely θα λειτουργήσει τελικά υπέρ ή εις βάρος του οικοσυστήματος καινοτομίας που η ίδια δημιούργησε.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι η υπόθεση «Zeekr-Geeely» θα συνεχίσει να απασχολεί την παγκόσμια επενδυτική κοινότητα -και όχι μόνο. Το αν αυτή η εξαγορά σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας εποχής για τα κινεζικά brand αυτοκινήτων ή το τέλος της εμπιστοσύνης των ξένων επενδυτών στις κινεζικές εισηγμένες, απομένει να φανεί.