Jim Farley: Η Ευρώπη κινδυνεύει να παραδώσει το μέλλον της στους Κινέζους
Ο Jim Farley, CEO της Ford, ζητά από την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο πιο ρεαλιστικούς στόχους για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και προειδοποιεί ότι χωρίς αλλαγή πολιτικής η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύει να γίνει «μουσείο κατασκευών του 20ού αιώνα».
Ο Jim Farley, CEO της Ford, προειδοποιεί ότι η Ευρώπη μπορεί σύντομα να παραδώσει το μέλλον της στους Κινέζους κατασκευαστές, εάν δεν υιοθετήσει πιο ρεαλιστικούς κανόνες για τα ηλεκτρικά και τους στόχους μείωσης εκπομπών CO₂.
Σε άρθρο του στους Financial Times, ο Farley κατηγορεί τους Ευρωπαίους νομοθέτες για μη ρεαλιστικές ρυθμίσεις που συχνά αναθεωρούνται στο τέλος του έτους, δημιουργώντας μια «συνταγή για αναταραχή». Ο επικεφαλής της Ford τονίζει ότι η τρέχουσα προσέγγιση κοστίζει δισεκατομμύρια στις αυτοκινητοβιομηχανίες, διακόπτοντας τον «σύνθετο κύκλο σχεδίασης, μηχανικής και εφοδιαστικών αλυσίδων». Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι το μερίδιο αγοράς των EV στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει κολλήσει στο 16%, πολύ χαμηλότερα από τον στόχο 25% που είχε θέσει η ΕΕ για το 2025.
Με αυστηρά όρια και ανεπαρκή υποδομή, η Ευρώπη κινδυνεύει να γίνει μουσείο της αυτοκινητοβιομηχανίας του 20ού αιώνα
«Η προσέγγιση “επιβάλλω και θα αγοράσουν” απέτυχε», γράφει ο Farley. «Πρέπει να ευθυγραμμίσουμε τους στόχους εκπομπών με την πραγματική υιοθέτηση στην αγορά και να δώσουμε στις αυτοκινητοβιομηχανίες ένα ρεαλιστικό και αξιόπιστο ορίζοντα δέκα ετών. Αυτό περιλαμβάνει την επιλογή για τους καταναλωτές να οδηγούν υβριδικά για μεγαλύτερο διάστημα, γεφυρώνοντας το χάσμα αντί να τους αναγκάζουμε να κάνουν ένα άλμα που δεν είναι έτοιμοι να κάνουν».
Ο Farley τονίζει ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη επενδύσει εκατοντάδες δισεκατομμύρια στην ηλεκτροκίνηση. Σε αντάλλαγμα, οι κυβερνήσεις πρέπει να υποστηρίξουν την αγορά με σοβαρά κίνητρα και υποδομές φόρτισης που ξεπερνούν τις εύπορες αστικές περιοχές.
Παράλληλα, ο CEO της Ford εκφράζει ανησυχία για την άνοδο των Κινέζων κατασκευαστών EV. Με υπερπροσφορά παραγωγής και ισχυρή τεχνογνωσία στις μπαταρίες, η Κίνα είναι πλέον σε θέση να κατακλύσει την ευρωπαϊκή αγορά. Μόνο τον τελευταίο χρόνο, οι κινεζικές μάρκες ηλεκτρικών αυτοκινήτων διπλασίασαν το μερίδιό τους στην περιοχή.
«Η παραγωγή αυτοκινήτων στην ΕΕ βρίσκεται τώρα 3 εκατ. μονάδες κάτω από τα επίπεδα πριν τον Covid», σημειώνει ο Farley. «Εργοστάσια κλείνουν και μόνο το 2024 χάθηκαν 90.000 θέσεις εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία. Πρόκειται για θέσεις που στηρίζουν τη κοινωνική σταθερότητα στην Ευρώπη».
Ο Farley τονίζει ότι η βιομηχανία δεν ζητά διάσωση ή προστατευτισμό για να καλύψει αναποτελεσματικότητα. «Στη Ford συνεχίζουμε την αναδιάρθρωση, κλείσαμε παλιά εργοστάσια, μειώσαμε προσωπικό και κόστη για να γίνουμε πιο ευέλικτοι… Αλλά αν η Ευρώπη θέλει να αποφύγει να γίνει μουσείο κατασκευών του 20ού αιώνα, χρειάζεται άμεση επαναφορά πορείας και μακροπρόθεσμο σχέδιο».
«Δεν πρόκειται απλώς για μετάβαση», προειδοποιεί. «Είναι περισσότερο ως σταδιακή αποδυνάμωση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας». Χωρίς άμεση αλλαγή πορείας, η βιομηχανική ραχοκοκαλιά της Ευρώπης κινδυνεύει με μακροχρόνια παρακμή.




