Έχεις ηλεκτρικό; Πλήρωνε για κάθε χιλιόμετρο που κάνεις
Νέο φόρο χρήσης του δρόμου στα EV και PHEV, με χρέωση 3 και 1,5 πένες ανά μίλι αντίστοιχα, επιβάλει η Βρετανία – Αυξάνεται το όριο του φόρου πολυτελούς οχήματος και επεκτείνονται οι επιδοτήσεις για ηλεκτρικά έως το 2030.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου προχωρά σε μια από τις σημαντικότερες ανατροπές στη φορολόγηση της ηλεκτροκίνησης από τότε που εμφανίστηκαν τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους βρετανικούς δρόμους.
Στο πλαίσιο της νέας κρατικής οικονομικής πολιτικής, επιβεβαιώθηκε ότι από το 2028 θα εφαρμοστεί χρέωση ανά μίλι για τα αμιγώς ηλεκτρικά (EV) και τα plug-in υβριδικά (PHEV), καταργώντας ουσιαστικά το φορολογικό προνόμιο που απολάμβαναν μέχρι σήμερα.
Με τη χρέωση ανά μίλι, η ηλεκτροκίνηση στη Βρετανία περνά για πρώτη φορά από τα κίνητρα στις υποχρεώσεις
Με αυτόν τον τρόπο, η ηλεκτροκίνηση εντάσσεται επίσημα στο ίδιο φορολογικό πλαίσιο με τα συμβατικά αυτοκίνητα, την ώρα που τα κρατικά έσοδα από τους φόρους καυσίμων μειώνονται συνεχώς λόγω της πτώσης των πωλήσεων σε βενζίνη και ντίζελ.
Φόρος ανά μίλι για EV και PHEV
Από τον Απρίλιο του 2028, οι οδηγοί αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων θα χρεώνονται με 3 πένες για κάθε μίλι που διανύουν, ενώ για τα plug-in υβριδικά η χρέωση θα είναι 1,5 πένα.
Σύμφωνα με υπολογισμούς που δημοσίευσε το BBC, ένας οδηγός που διανύει περίπου 8.500 μίλια (13.700 km) ετησίως θα κληθεί να πληρώσει περίπου £255 -ποσό σχεδόν υποδιπλάσιο από αυτό που θα πλήρωνε ένας κάτοχος συμβατικού αυτοκινήτου σε φόρους καυσίμων για την ίδια απόσταση.
Η Ανεξάρτητη Υπηρεσία Δημοσιονομικής Ευθύνης εκτιμά ότι ο νέος μηχανισμός θα αποφέρει περί τα £1,1 δισ. τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του, με τα έσοδα να ενδέχεται να διπλασιαστούν μέσα σε δύο χρόνια, ανάλογα με την πορεία των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ωστόσο, η ίδια η εφαρμογή της νέας πολιτικής δεν αποκλείεται να επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση.
Πώς θα εφαρμοστεί το νέο σύστημα
Παρότι η κυβέρνηση επιβεβαίωσε τη χρέωση, δεν έχει ακόμη παρουσιάσει τον τρόπο με τον οποίο θα καταγράφονται με ακρίβεια τα μίλια κάθε αυτοκινήτου. Οι σχετικές τεχνικές λεπτομέρειες αναμένονται αργότερα. Το μόνο δεδομένο είναι ότι το νέο σύστημα θα ενεργοποιηθεί τον Απρίλιο του 2028, φέρνοντας το Ηνωμένο Βασίλειο πιο κοντά σε χώρες όπως η Νέα Ζηλανδία και Πολιτείες των ΗΠΑ όπου ισχύουν αντίστοιχες πρακτικές.
Σε μια προσπάθεια να εξισορροπήσει τη νέα φορολόγηση και να διατηρήσει το ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά, η κυβέρνηση αυξάνει το όριο του φόρου πολυτελούς οχήματος στο ετήσιο τέλος κυκλοφορίας. Από τον Απρίλιο του 2026 το όριο ανεβαίνει από τις £40.000 στις £50.000, προσφέροντας «ανάσα» σε μοντέλα όπως τα Tesla Model Y και Kia EV6, τα οποία δεν θα επιβαρύνονται με αυξημένα τέλη.
Παράλληλα, παρατείνεται έως το οικονομικό έτος 2029-30 το πρόγραμμα κρατικών επιδοτήσεων για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που προσφέρει βοήθεια έως £3.750 ανά αυτοκίνητο. Το μέτρο αναμένεται να κοστίζει περί τα £300 εκατ. ετησίως, με στόχο να διατηρηθεί ανταγωνιστικό το κόστος κτήσης ενός EV, ακόμη και ενόψει των νέων χρεώσεων ανά μίλι.
Η Μεγάλη Βρετανία βρίσκεται πλέον σε μια μεταβατική περίοδο, προσπαθώντας να ισορροπήσει μεταξύ της ανάγκης για σταθερά φορολογικά έσοδα και της υποστήριξης της μετάβασης σε καθαρότερες μορφές μετακίνησης. Το αν η νέα πολιτική θα επιτύχει αυτή την ισορροπία θα φανεί τα επόμενα χρόνια, τόσο στους δρόμους όσο και στα πορτοφόλια των οδηγών.




