node/41740

Citroën: 60 χρόνια από τη γέννηση του ΑMI 6

Το Citroën ΑΜΙ 6 παρουσιάστηκε τον Απρίλιο του 1961 και πέρα από τις 1+ εκατ. πωλήσεις του, υπήρξε και το πρώτο αυτοκίνητο των Γάλλων που κατασκευάστηκε στο ολοκαίνουργιο τότε εργοστάσιο της εταιρείας στη Rennes.

Η Citroën γιορτάζει τα 60 χρόνια του εμβληματικού AMI 6, το οποίο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό στις 24 Απριλίου του 1961. Οι συμπαγείς διαστάσεις του, το ευρύχωρο εσωτερικό του και οι πολλές καινοτομίες στη σχεδίαση του, υπήρξαν μερικά μόνο από τα στοιχεία που δημιούργησαν το τεράστιο «success story» για τη Citroën.

Στη γλώσσα των αριθμών, το εμβληματικό γαλλικό μοντέλο, πούλησε περισσότερα από 1 εκ. αντίτυπα με τις μισές πωλήσεις εξ αυτών, να αφορούν την estate έκδοση που παρουσιάστηκε το 1964. Με την παρουσίαση του το 1961, το AMI 6, ολοκλήρωσε με τον πλέον πειστικό τρόπο τη γκάμα της Citroën η οποία την εποχή εκείνη διέθετε επίσης στη φαρέτρα της τα 2CV, ID και DS. 

citroen

Το ΑΜΙ 6, είχε μήκος 3,87 m, πλάτος 1,52 m και κόστιζε στη βασική του έκδοση 6.550 γαλλικά φράγκα. Από το 1962 και μετά εξελίχθηκε ακόμα περισσότερο διαθέτοντας συρόμενα πίσω παράθυρα και μια πιο πλούσια έκδοση εξοπλισμού που έφερε την ονομασία "Club" και κυκλοφόρησε το 1967.

Ο Flaminio Bertoni, αφού σχεδίασε το Traction Avant, το 2CV και το DS, κλήθηκε από τη Citroën να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο της μεσαίας κατηγορίας, που έφερε τότε την κωδική ονομασία «AM Project». Το αποτέλεσμα, ήταν φυσικά, το AMI 6. Ο ίδιος μάλιστα είχε περιγράψει το αυτοκίνητο ως το αποκορύφωμα του έργου του, με τη γαλλική φίρμα να μη θέτει κανένα περιορισμό στον ίδιο ως προς το σχεδιασμό του! Ο Bertoni, όντας «ελεύθερος» από σχεδιαστικούς περιορισμούς είχε την τολμηρή ιδέα να προικίσει το ΑΜΙ 6 μ’ ένα ανεστραμμένο πίσω παράθυρο, ώστε αυτό, να μένει καθαρό όταν έβρεχε. Σημείο αναφοράς ήταν επίσης τα ευρύχωρα πίσω καθίσματα, καθώς και ο 2κύλινδρος κινητήρας των 602 cc, ο οποίος απέδιδε 22 PS στις 4.500 rpm., όπως και στο εμβληματικό 2CV.

Στην πρώτη του έκδοση, το ΑΜΙ 6, είχε ως σήμα κατατεθέν σε αισθητικό επίπεδο τους δυο μεγάλους ορθογώνιους προβολείς στο μπροστινό μέρος, ενώ μερικά ακόμα highlights στο σχεδιασμό του υπήρξαν τόσο το κεκλιμένο καπό, όσο και η οροφή σε στιλ παγόδας με τις έντονες ακμές.

Το εσωτερικό του ήταν εμπνευσμένο από το αντίστοιχο της DS. Από το «μονόμπρατσο» τιμόνι και στις στιλάτες λαβές των θυρών, έως τα χειριστήρια στο ταμπλό και τα καθίσματα, όλα μαρτυρούσαν ότι το ΑΜΙ 6 ήταν ένα γνήσιο Citroën. 

Το ΑΜΙ 6 εξελίχθηκε βέβαια σε τεράστια εμπορική επιτυχία για τη γαλλική φίρμα και για έναν ακόμη λόγο. Διότι ως γνήσιος εκπρόσωπος της Citroën εμφάνιζε αυτήν την «αέρινη» αίσθηση στο δρόμο, υιοθετώντας τη διάσημη για την εποχή εκείνη διάταξη ανάρτησης του 2CV.

citroen

Το 1964 ήταν η χρονιά «σταθμός» στην ιστορία του μοντέλου, με τη Citroën, να παρουσιάζει την estate έκδοση, με ωφέλιμο φορτίο 320 kg, πλούσιους εσωτερικούς χώρους και υψηλού επιπέδου άνεση. Η εμπορική επιτυχία της εν λόγω έκδοσης ήταν τεράστια αφού εξυπηρετούσε στο έπακρο τις ανάγκες τόσο μιας πολυμελούς οικογένειας όσο και των επαγγελματιών της εποχής που το επέλεγαν προκειμένου να καλύψουν τις μεταφορικές τους ανάγκες. Η estate έκδοση σχεδιάστηκε από τον βοηθό του Flaminio Bertoni, Henri Dargent, καθώς και από τον Robert Opron.

Η αυλαία της παραγωγής του AMI 6 ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 1969, έξι μήνες πριν από την παύσης της estate έκδοσης.

citroen

Μικρές ιστορίες…
Το όνομα AMI 6 προέρχεται από έναν φωνητικό συνδυασμό από τα αρχικά «ΑΜ» που περιέγραφαν το εγχείρημα κατασκευής του αυτοκίνητου κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού του, τον τίτλο «Miss» και την ιταλική λέξη «amici», που αποδίδεται στην ιταλική κληρονομιά του Flaminio Bertoni.

Η Yvonne de Gaulle, σύζυγος του στρατηγού de Gaulle, οδηγούσε ένα AMI 6.

Το ΑΜΙ 6 ήταν το πρώτο μοντέλου που εγκαινίασε το νέο εργοστάσιο τότε της Citroën στη Rennes-La-Janais στις 10 Σεπτεμβρίου του 1960.

Η Citroën διοργάνωσε μέχρι και αγώνα ράλι με την ονομασία «Le Tour de Gaule d’Amisix», ξεκινώντας από τη Rennes-La-Janais στις 19 Ιανουαρίου 1966, με δύο estate μοντέλα AMI 6 με στόχο να αναδείξει την αξιοπιστία του μοντέλου. Τερματίζοντας ύστερα από 23 ώρες και 11 λεπτά, τα δύο αυτοκίνητα είχαν καλύψει πάνω από 2.000 km, με μέση ωριαία ταχύτητα τα  88,5 km/h

Τον Ιούνιο του 1963, το AMI 6 λανσαρίστηκε και στην Αμερική διαθέτοντας στο εμπρός μέρος τέσσερις στρογγυλούς προβολείς και μεγαλύτερους προφυλακτήρες.

Το ΑΜΙ 6 κατασκευάστηκε στο Παρίσι από το 1961 έως το 1963 και στη Rennes-La-Janais από το 1961 έως και το 1969. Το γαλλικό μοντέλο κατασκευάστηκε επίσης στο Forest του Βελγίου, από το 1961 έως το 1969, και στην Catila της Αργεντινής (τα αυτοκίνητα πήγαιναν κομμάτι-κομμάτι και συναρμολογούνταν εκεί) έως το 1971.

Συνολικά κατασκευάστηκαν 1.039.384 οχήματα, εκ των οποίων τα 551.880 ήταν στην έκδοση estate (Οκτώβριος 1964- Σεπτέμβριος 1969). Επιπλέον 3.518 οχήματα πωλήθηκαν στην έκδοση «Enterprise».