
Με την όπισθεν: Τα συστήματα υποβοήθησης φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης στο μικροσκόπιο
Τα συστήματα υποβοήθησης στάθμευσης και οδήγησης με όπισθεν μπορούν να αποτρέψουν σοβαρά ατυχήματα και υλικές ζημιές, είτε προειδοποιώντας τον οδηγό είτε ενεργοποιώντας αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης.


Το Touring Club Suisse, η μεγαλύτερη λέσχη χρηστών του δρόμου στην Ελβετία, δοκίμασε τα συστήματα αυτόματου φρεναρίσματος στην όπισθεν σε οκτώ μοντέλα.
Οι διαπιστώσεις του TCS ήταν ότι η τιμή του αυτοκινήτου δεν επηρεάζει την ποιότητα της επέμβασης, καθώς όλα τα συστήματα ξεπέρασαν τις ελάχιστες νομικές απαιτήσεις.
Από τον Ιούλιο του 2024, μια σειρά συστημάτων υποβοήθησης οδηγού είναι υποχρεωτικά σε όλα τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα. Στην όπισθεν, η νομοθεσία απαιτεί αισθητήρες παρκαρίσματος ή κάμερα οπισθοπορείας, όχι όμως αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης. Η περιορισμένη ορατότητα προς τα πίσω αποτελεί συχνή αιτία ατυχημάτων κατά τους ελιγμούς, με τις επιπτώσεις να μπορούν να γίνουν σοβαρές, ιδίως για ηλικιωμένους, ακόμη και σε χαμηλές ταχύτητες.
Το σύστημα φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης στην όπισθεν αποτελεί επένδυση που αξίζει τον κόπο
Το φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης με την όπισθεν δεν αποτελεί πάντα στάνταρ εξοπλισμό. Η δοκιμή του TCS ανέδειξε τις δυνατότητες των σύγχρονων αισθητήρων (ραντάρ, κάμερες) και τις επιδόσεις των συστημάτων σε τρία σενάρια: Πεζοί, στατικά εμπόδια και έξοδος από θέση στάθμευσης.
Σε έξι από τα οκτώ μοντέλα, το σύστημα φρεναρίσματος όπισθεν είναι στάνταρ στην Ελβετία: BMW X3, VW Tiguan, Volvo EX30 Ultra, Mercedes-Benz E 220, Hyundai Ioniq 5 και BYD Seal (με ανίχνευση εγκάρσιας κυκλοφορίας, αλλά χωρίς πλήρες αυτόματο φρενάρισμα στην όπισθεν). Στα Ford Puma και Renault 5, διατίθεται προαιρετικά.
Από τις δοκιμές και την αξιολόγηση προέκυψαν δύο μοντέλα λιγότερο πειστικά. Τέσσερα μοντέλα πέτυχαν 100% επιδόσεις: BMW X3, Ford Puma (η πιο προσιτή από τις τέσσερις), Volvo EX30 Ultra και VW Tiguan -με το τελευταίο να φρενάρει με ασφάλεια αλλά αρκετά απότομα.
Το Hyundai Ioniq 5 εντοπίζει και φρενάρει αξιόπιστα σε όλες τις κατηγορίες με 4 km/h, προειδοποιώντας και με δόνηση στο τιμόνι. Στην όπισθεν με 8 km/h, όμως, δεν αναγνωρίζει το ομοίωμα «Bobbycar». Η Mercedes-Benz E220 αποδίδει πολύ καλά, με εξαίρεση το ίδιο σενάριο.
To BYD Seal φρενάρει μόνο όταν υπάρχει εγκάρσια κίνηση, ενώ to Renault 5 δεν φρενάρει σε τέτοια περίπτωση αλλά προειδοποιεί ηχητικά και με ένδειξη κατεύθυνσης. Παρά ταύτα, το Renault 5 Ε-Tech προσφέρει την καλύτερη ορατότητα προς τα πίσω.
Συνολικά, όλα τα συστήματα ξεπέρασαν τις ελάχιστες νομικές απαιτήσεις.
Μια επένδυση που αξίζει; Δεν είναι πάντα διαθέσιμη η πλήρης έκδοση, όμως το TCS συνιστά στους αγοραστές να ενημερώνονται για την ύπαρξη του συστήματος φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης στην όπισθεν και, αν προσφέρεται προαιρετικά, να επενδύουν σε αυτό. Παρά τα ενδεχόμενα «άκαιρα» φρεναρίσματα σε στενούς χώρους ή κοντά σε θάμνους, τα οφέλη στην πρόληψη ατυχημάτων και μείωση ζημιών υπερτερούν ξεκάθαρα. Οι τιμές κυμαίνονται από 650 έως περίπου 1.400 ελβετικά φράγκα.