Test drive: Volkswagen up! GTI

Δοκιμάζουμε τη σπορ έκδοση του μικρού VW πόλης, με τον κινητήρα των 115 ίππων και τα θρυλικά διακριτικά. Τα αξίζει;

Τα αρχικά “GTI” έχουν γίνει πλέον αυτοκινητικός όρος και η VW, που τα εμπνεύστηκε και τα καθιέρωσε εδώ και 42 χρόνια, τα χρησιμοποιεί με φειδώ. Πέρα από το Golf και το Polo, μόνο την περίοδο 2000-2005 υπήρχε άλλο GTI στην γκάμα της, το μικρό Lupo.

Τώρα, τα GTI έγιναν και πάλι τρία. Με το νέο up! GTI να συνεχίζει την παράδοση του Lupo ως γρήγορο αυτοκίνητο πόλης. Μην το συγκρίνετε όμως με το πρώτο Golf GTI, αφού δεν έχει σχέση σε αναλογία διαστάσεων, σε κατηγορία, αλλά και σε χαρακτήρα. Κι ας είναι κοντά σε ιπποδύναμη και επιδόσεις.

Ο κινητήρας ήταν έτοιμος: ο 3κύλινδρος 1.0 τούρμπο άμεσου ψεκασμού. Εδώ αποδίδει 115 PS και στέλνει τη ροπή του των 20,4 kgm στους εμπρός τροχούς μέσα από ένα 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Αυτόματο DSG δεν διατίθεται. 

Η VW σκλήρυνε ελατήρια, αμορτισέρ και αντιστρεπτική, χαμήλωσε την ανάρτηση κατά 15 mm, φάρδυνε τα μετατρόχια κατά 8 mm, έβαλε δισκόφρενα από Polo και 17άρες ζάντες (σχεδίασης VW Motorsport) με λάστιχα 195/40. Και για να δείχνει το up! τον σπορ χαρακτήρα του, οι σχεδιαστές χρησιμοποίησαν όλα τα διακριτικά των GTI: λογότυπους, κόκκινα σιρίτια, μαύρες λωρίδες στις πόρτες, σπόιλερ στην ποδιά και τη σκεπή, ακόμη και το κλασικό ύφασμα τάρταν στα καθίσματα. 

VW Up GTI_Interior

Τα άλογα και τα κιλά ροπής είναι πολλά για ένα αυτοκινητάκι 1.000 kg, δίνοντας ανάλογες επιδόσεις. Με 9,0” στο 0-100 km/h και 30,3” στο χιλιόμετρο από στάση το up! GTI μπορεί να μην αφήνει πίσω το SEAT Ibiza με τον ίδιο κινητήρα ή το Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 140 PS (8,9”/29,8”), αλλά είναι ξεκάθαρα ταχύτερο από τα Hyundai i10/Kia Picanto 1.0 T-GDi, το Opel Adam 1.0T, το Suzuki 1.0 BoosterJet – και όχι μακριά από το απλό Abarth 595. Στις ρεπρίζ εν κινήσει μάλιστα, με 4,3” για τα 80-110 km/h με 3η, είναι το πιο γρήγορο απ’ όλα, με εξαίρεση το Abarth. 

Στην οδήγηση, ο κινητήρας μπορεί να λαχανιάζει στις ψηλές στροφές, αλλά στις 1.800-4.500 rpm έχει εντυπωσιακή ροπή, άμεση απόκριση στο γκάζι και πολύ γεμάτο ήχο, φτιάχνοντάς σου το κέφι. Το κιβώτιο είναι πολύ σωστά κλιμακωμένο, ο λεβιές γρήγορος (αν και όχι ιδιαίτερα ακριβής) και χαίρεσαι να οδηγείς με οποιονδήποτε ρυθμό. Ακόμη κι αν θέλεις να κάνεις οικονομία, το up! GTI ανταποκρίνεται με καταναλώσεις κάτω από τα 6 lt/100km. Η μέση τιμή στα χέρια μας ήταν 7,0 lt/100km.

Αν και το τιμόνι δεν ρυθμίζεται τηλεσκοπικά, η θέση οδήγησης είναι σωστή και το κάθισμα σε στηρίζει καλά. Το τιμόνι είναι γρήγορο και, παρότι ελαφρύ, έχει αίσθηση. Η απόκριση του πλαισίου στις αλλαγές κατεύθυνσης δεν είναι τόσο άμεση, αλλά παρά το ύψος του το up! GTI δεν γέρνει στις στροφές, έχει άφθονη πρόσφυση και ρυθμίσιμη συμπεριφορά μέχρι να επέμβει το ESP. Πραγματικά, κρίμα που αυτό δεν μπορεί να απενεργοποιηθεί. Τα φρένα είναι σε αντίστοιχα καλό επίπεδο, τόσο σε δύναμη και απόκριση, όσο και σε αντοχή.

Η άλλη όψη του νομίσματος είναι η άνεση. Με τη σκληρή ανάρτηση και τα 40άρια λάστιχα, το αυτοκίνητο κοπανάει στις ανωμαλίες του δρόμου, καμιά φορά έως και ανησυχητικά. Και ο συνολικός θόρυβος από κινητήρα, κύλιση και αέρα είναι τόσος, που σε αναγκάζει να ανεβάζεις πολύ την ένταση του ηχοσυστήματος.

Από άποψη ποιότητας και πρακτικότητας, το up! παραμένει ένα από τα καλύτερα μικρά αυτοκίνητα. Ως GTI, είναι και καλά εξοπλισμένο. Όσο για την τιμή, που ξεκινά από τα €15.620 για την 3θυρη έκδοση (€15.990 για την 5θυρη), εξαρτάται με τι θα τη συγκρίνεις. Το up! GTI είναι σαφώς ακριβότερο από τα άλλα τούρμπο χιλιάρια, ακόμη κι από το SEAT Ibiza 1.0 TSI FR (€15.050), λίγο φθηνότερο από το πλούσιο Polo Highline με τον ίδιο κινητήρα (€16.300), αλλά πολύ φθηνότερο από το Fiesta 1.0 ST-Line 140 PS (€18.504) και το Abarth 595 145 PS (€19.000).

Με δυο λόγια, αν αγοράζεις με το μυαλό, κοίτα αλλού. Αν όμως επιλέγεις συναισθηματικά, δεν θα βρεις πιο χαριτωμένο, σικάτο, οδηγικά ευχάριστο κι επιθυμητό μικρό αυτοκίνητο σε αυτά τα λεφτά.

VW Up GTI_Rear
 
Τι λέει το DRIVE
Αν επιλέγετε με βασικά κριτήρια το στιλ και την οδηγική απόλαυση, και είστε πρόθυμοι να κάνετε παραχωρήσεις στην άνεση, έχετε βρει το ιδανικό μικρό αυτοκίνητο.
Τιμή από €15.620 (3θυρο μοντέλο)
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 115 PS/5.000-5.500 rpm, 20,4 kgm/2.000-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,0”
0-160 km/h 24,8”
0-400 m 16,5” @ 137,9 km/h
0-1.000 m 30,3” @ 170,2 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 7,3”
50-80 km/h (3η) 3,4”
80-110 km/h (3η) 4,3”
80-110 km/h (4η) 4,8”
110-140 km/h (4η) 6,9”
110-140 km/h (5η) 7,9”
110-140 km/h (6η) 9,8”
Φρένα 100-0 km/h 39,2 m
Τελική ταχύτητα 196 km/h
Μέση κατανάλωση 7,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 110 g/km
Διαστάσεις 3.600 x 1.615 x 1.478 mm
Χώρος αποσκευών 251/959 lt
Βάρος 1.000 kg
Μετρήσεις DRIVE

TAGS