Test drive: smart fortwo EQ MY2020

Η χαμηλή αυτονομία των EV στην χωρίς υποδομή Ελλάδα δημιουργεί ένα παραπάνω άγχος. Αλλά και τα χρήματα για την αγορά ενός αυτοκινήτου «μηδενικών εκπομπών» (στη χρήση) παραμένουν εμπόδιο για πολλά νοικοκυριά. Το fortwo EQ είναι(;) ένα από τα φθηνότερα.

Ψάχνεις για EV και ο προϋπολογισµός σου δεν ξεπερνά τα 22 χιλιάρικα; Δύσκολο πρότζεκτ. Οι επιλογές σου είναι µόλις τρεις, εκ των οποίων η µια το smart fortwo EQ. Βέβαια, αν τσοντάρεις κι άλλα €600 παίρνεις το forfour EQ, ανεβάζοντας κατακόρυφα τη µεταφορική δυνατότητά σου.
Με γαλλική προέλευση (Renault), ο κινητήρας του smart είναι τριφασικός σύγχρονου τύπου και αποδίδει 82 PS και 160 Nm. Ενέργεια αντλεί από µια µπαταρία ιόντων λιθίου µε χωρητικότητα 17,6 kWh. 

Το ηλεκτροµοτέρ συνδέεται στους τροχούς µε σασµάν µονής σχέσης, εποµένως η οδήγηση του EQ είναι ταυτόσηµη µε εκείνη ενός αυτόµατου. Να πούµε πως υπάρχει και λειτουργία «Eco» που περιορίζει τις επιδόσεις, αλλά και την απόδοση του κλιµατισµού, οπότε καταγράψαµε την αυτονοµία και στις δύο περιπτώσεις. Όσον αφορά την ανάκτηση ενέργειας, το smart χρησιµοποιεί το ραντάρ απόστασης για να τη ρυθµίσει: Η ιδέα είναι καλή, αλλά όχι πολύ πειστική στην πράξη, καθώς η επιβράδυνση (εποµένως και η ανάκτηση) είναι πολύ ελαφριά. 

Παρά το σύνηθες για smart σφιχτό set-up στις αναρτήσεις, το EQ εκδηλώνει σαφώς λιγότερη τραχύτητα από την αναµενόµενη στην «αίσθηση του δρόµου», αλλά τα κύρια µειονεκτήµατα παραµένουν: Κοντό µεταξόνιο και επιβάτες που κάθονται σχεδόν στον πίσω άξονα. Έτσι σε κατσαρή άσφαλτο, σκαµπανευάζει και µποτζάρει υψίσυχνα, µέχρι εκνευρισµού. Όσον αφορά την ηχοµόνωση, ο θόρυβος κύλισης περνά στην καµπίνα, αλλά υπάρχει κι ένας µόνιµος αεροδυναµικός θόρυβος που προέρχεται από τη γρίλια του εξαερισµού που βρίσκεται ακριβώς πίσω από την πόρτα του οδηγού ή/και τον θόλο του τροχού.

Test drive: smart fortwo EQ MY2020
To fortwo πατάει σθεναρά στον δρόμο, αλλά πάσχει από άβολα νευρικές κινήσεις του οδικού set-up σε κακή άσφαλτο.


Τα EV επωφελούνται από πολύ χαµηλό κέντρο βάρους και παρουσιάζουν γενικά καλή δυναµική συµπεριφορά. Το smart λοιπόν δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα: Κολλάει στην άσφαλτο! Από την άλλη όµως, το ελαφρύ τιµόνι, τόσο βολικό στην πόλη που βοηθούντος και του µεταξονίου το κάνει να στρίβει γύρω από τον εαυτό του, σε πιο ανοιχτό δρόµο «ψαρεύει» µε τη λαστιχένια αίσθησή του µόλις ξεκινάς να στρίβεις.

Προφανώς και το Smart αναπληρώνει την έλλειψη ροπής µε την πολύ µικρή µάζα του. Αναπλήρωση που αναδεικνύει τη ζωντάνια του ηλεκτροµοτέρ, ιδανική για να µπεις από µια λωρίδα επιτάχυνσης σε λωρίδα κυκλοφορίας, να διασχίσεις µια διασταύρωση, αλλά και να προσπεράσεις στο φτερό στην αστική και περιαστική ζώνη. Ακόµα και στην ΕΟ, το 90-120 km/h είναι αποτελεσµατικό και φυσικά χωρίς σκορτσάρισµα και µε τη µεγαλύτερη δυνατή σιωπή.

Παρά το µικρό του µέγεθος, το smart εκπλήσσει µε την ευρυχωρία των (µόνο) δύο θέσεων. Προβληµατικά κρίνουµε τα µονοκόµµατα καθίσµατα που στο πάνω µέρος τους είναι έντονα καµπύλα, ενοχλώντας όποιον προτιµά να οδηγεί µε κατακόρυφη την πλάτη. Πρόβληµα υπάρχει και µε την ορατότητα προς τα πίσω, µε τον καθρέφτη να βρίσκεται πολύ ψηλά σε σχέση µε το πίσω κρύσταλλο.

Test drive: smart fortwo EQ MY2020
Η καμπίνα είναι μεν μικρή, αλλά ποιοτική και καλοφτιαγμένη. Οι χώροι για μικροπράγματα βελτιώθηκαν και το διχτάκι πίσω από την πλάτη των καθισμάτων αποδεικνύεται βολικό.


Όσον αφορά τις πρακτικές πτυχές, ωστόσο, παρότι πορτµπαγκάζ και ντουλαπάκι συνοδηγού είναι µόνο κατ’ όνοµα τέτοια, οι θήκες για µικροπράγµατα έχουν βελτιωθεί: Τσέπες στις πόρτες, δύο ποτηροθήκες στην κονσόλα δαπέδου µε συρταρωτό κάλυµµα και αρκετά βολικό διχτάκι πίσω από τα καθίσµατα. Το infotainment του smart, µε οθόνη αφής και χειριστήρια στο τιµόνι, διαθέτει αποτελεσµατικότητα, καλή απόκριση και γενικά διαισθητικό interface, ενώ υποστηρίζει Apple CarPlay και Android Auto (πακέτο Advance +€995).

Στον τοµέα της ασφάλειας και πέρα από τις λειτουργίες Hill Start Assist και Crosswind Assist που ενσωµατώνει το ESP, υπάρχει ακόµα AEB, αερόσακοι µετωπικοί, πλευρικοί, παραθύρων και γονάτων οδηγού. Στα ποσοστά του EuroNCAP έχουµε πρόσφατες µετρήσεις µε 82% για την προστασία ενηλίκων, 80% για τα παιδιά, 56% για τα βοηθήµατα και 56% για τους ευάλωτους χρήστες του δρόµου. Ποσοστά που επιβραβεύουν το αυτοκίνητο µε 4/5 αστέρια.
 
Παρά τον ένα τόνο του fortwo, η µέτρια ροπή του µοτέρ κάνει το smart σχετικά λαίµαργο. Με κανονική οδήγηση και χωρίς «Eco», η µικτή κατανάλωση στην πόλη και σε αστικό αυτοκινητόδροµο µε µάξιµουµ ταχύτητα τα 100 km/h, φτάνει ή και ξεπερνά τις 20 kWh/100 km. Που σηµαίνει ότι η αυτονοµία είναι κάτω από 100 km. Με προσεχτική χρήση, Eco και το πολύ 90 km/h, η κατανάλωση πέφτει στις 15,5 κιλοβατώρες, δίνοντας 120 km. Με άλλα λόγια, το EQ απαιτεί χρήση αλά smartphone. Όπου βρεις -και απαραίτητα το βράδυ- το βάζεις στην πρίζα. Στάνταρ λοιπόν υπάρχουν δύο καλώδια ένα Τύπου 3 (Wallbox ή δηµοτική υποδοµή) και ένα Τύπου 2 για οικιακή πρίζα.

Test drive: smart fortwo EQ MY2020
Εκτός από τη ζωντάνια του στην πόλη, το fortwo είναι το πιο μανιτζέβελο αυτοκίνητο στον κόσμο.


Σε ό,τι έχει να κάνει µε τη φόρτιση, προσφέρει την επιλογή µεταξύ ενσωµατωµένου φορτιστή µέχρι 4,6 kW ή, χωρίς επιπλέον χρέωση, µέχρι 22 kW. Σηµειώστε, ωστόσο ότι σε αυτήν την περίπτωση, δεν είναι δυνατή η επαναφόρτιση της µπαταρίας από οικιακή πρίζα. Και στις δύο περιπτώσεις όµως, µπορείς να προγραµµατίσεις την επαναφόρτιση και τον κλιµατισµό ή ακόµα και να παρακολουθείς την κατάσταση της µπαταρίας, κατεβάζοντας µια εφαρµογή στο smartphone. Όσο για τον χρόνο φόρτισης, χρειάζονται 6-8,5 ώρες (80% στα 2,3 kW), µέχρι 3,5 ώρες (80% στα 7,2 kW), µέχρι 40' (80% στα 22 kW).

Πριν περάσεις από το ταµείο, χρειάζεται να διαλέξεις µία από τις τέσσερις εκδόσεις εµφάνισης (σχεδιασµός, ζάντες και επενδύσεις). Από τις πλούσιες Standard και Passion µε τις 15άρες ζάντες µέχρι τις πληθωρικές Pulse και Prime µε τις 16άρες, οπότε ανάλογα είναι και τα στοιχεία που απαντάς στην καµπίνα.

Από τη βασική κιόλας έκδοση του smart EQ παίρνεις αλουµινένιες ζάντες, ηλεκτρικά παράθυρα και καθρέφτες (θερµαινόµενοι), αυτόµατο κλιµατισµό και έλεγχο πίεσης στα λάστιχα. Όσο για τα έξτρα, έχουµε 1. το πακέτο Advance των €995 (πίσω παρκοραντάρ, υποβραχιόνιο και ενσωµάτωση Android Auto) 2. τα χρώµατα: €208-€521 για χρώµα στα πάνελ πλην του στάνταρ µαύρου και €260 για χρωµατιστό κλωβό πλην του µαύρου και 3. χειµωνιάτικο πακέτο µε €427 (προκλιµατισµός, θερµαινόµενα καθίσµατα και τιµόνι, και καλύτερη µόνωση). Στα ορφανά έξτρα σηµειώνουµε τα θερµαινόµενα καθίσµατα (€271) και τα λάστιχα all season έναντι €167.

Test drive: smart fortwo EQ MY2020
Στην έκδοση Standart, το infotainment υποστηρίζει μόνο Apple Car Play, με το πακέτο Advance των €995 ενσωματώνεις και Android Auto.


Κι αν το αγοράζαµε fully equipped που λένε και στο χωριό µου; Εµείς το κάναµε για πλάκα και φτιάξαµε ένα smart από €30.216 -προ επιδότησης.

Διαμόρφωσε εδώ το δικό σου smart fortwo EQ στον configurator της ελληνικής αντιπροσωπείας

Τι λέει το DRIVE
Με τιμή 21.966 (με επιδότηση) το smart EQ δεν πρόκειται για ένα ευέλικτο στη χρήση ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Πριν βιαστείτε να υπερθεματίσετε, είμαστε βέβαιοι όμως πως κανένας μοντέρνος και τρέντι κάτοικος πόλης δεν μπορεί να αντισταθεί στη γοητεία και στην μανιτζεβελιά του για να πάρει την άλλη επιλογή.
Τιμή Από €24.990 (Από €21.966 με επιδότηση)
Τεχνολογία Τριφασικός, σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας, αερόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου 17,6 kWh
Απόδοση 60 kW (82 PS), 160 Nm/>0 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-60 km/h 4,9”
0-100 km/h 10,8”
Τελική ταχύτητα 130 km/h
Aυτονομία 90-120 km*
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 2.695 x 1.663 x 1.555 mm
Χώρος αποσκευών 260-350 lt
Βάρος 1.096 kg 
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μέτρηση DRIVE, Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης