Test drive: SEAT Leon FR 1.8 TSI

Test drive: SEAT Leon FR 1.8 TSI

Το Leon FR είναι μία από εκείνες τις περιπτώσεις αυτοκινήτου που θα ήθελες να το κάνεις δικό σου και τελικά διαπιστώνεις ότι θα μπορούσες κιόλας. Πράγμα σπάνιο στις μέρες μας

Σε μια άλλη, καλύτερη, εποχή το SEAT Leon Cupra θα πούλαγε σαν ζεστό ψωμί: δεν βρίσκεις κάθε μέρα «καυτά» χάτσμπακ με 290 PS από €28.000.

Αλλά η εποχή δεν είναι καλύτερη, είναι αυτή που είναι και η μόνιμη «μουρμούρα» που έχουμε μεταξύ μας στη συντακτική ομάδα, είναι ότι σπάνια βρίσκεις πλέον ένα γρήγορο αυτοκίνητο που να έχει τη σωστή αναλογία ευρώ/ίππο. Και κάπου εδώ κάνει την εμφάνισή του στη σκηνή το SEAT Leon FR με τον 1.8 TSI των 180 PS, με τιμή (από) €19.950.

Η έκδοση αυτή βέβαια δεν είναι ακριβώς νέα. Υπάρχει αρκετό καιρό στη γκάμα του Leon. Αλλά για κάποιο λόγο είχε περάσει απαρατήρητο. Ακόμα και από την ίδια την αντιπροσωπεία νομίζουμε. Τους φαντάζομαι μια ωραία πρωία να συνειδητοποιούν και οι ίδιοι την τιμή του και να κλαίνε για τις χαμένες δημοσιεύσεις. Εντάξει, υπερβάλλω. Και στο κάτω κάτω δεν ορίζουμε, ούτε υποδεικνύουμε εμείς την πολιτική των εταιρειών. Εμείς μπορούμε να κρίνουμε το προϊόν. Και το συγκεκριμένο είναι ένα πολύ καλό προϊόν για τους εξής λόγους:



Κατ’ αρχήν είναι εμφανισιακά απολύτως σύγχρονο. Και η συγκεκριμένη έκδοση με μια σωστή δοσολογία σπορ στοιχείων, που δεν φωνάζουν, αλλά σαφώς υποδηλώνουν ότι εδώ πρόκειται για μια πιο «ειδική» έκδοση. Το λογότυπο κατ’ αρχήν εμπρός και πίσω, οι μεγαλύτεροι 18άρηδες τροχοί με ειδική σχεδίαση, τα LED matrix (προαιρετικά αυτά) φωτιστικά σώματα και ένα συνολικό παράστημα που αν μη τι άλλο θέλγει. Στο εσωτερικό του αυτοκινήτου οι αλλαγές είναι επίσης διακριτικές αλλά και διακριτές. Υπάρχουν τα λογότυπα στο σπορ φαλτσοκομμένο τιμόνι με τις κόκκινες ραφές και τον λεβιέ του κιβωτίου και σπορ (όχι μπάκετ) καθίσματα. Κάπου εκεί τελειώνουν τα εμφανισιακά παράσημα. Θα μπορούσαν να είναι παραπάνω;

Ίσως, αλλά μην ξεχνάτε πως όλα αυτά πληρώνονται και δεν είναι και ουσιαστικά εδώ που τα λέμε. Ενώ η λειτουργία SEAT Drive Profile είναι. Πρόκειται για την παραμετροποίηση των λειτουργιών του κινητήρα, του τιμονιού και του εσωτερικού LED φωτισμού, μέσα από τέσσερα διαφορετικά προγράμματα: Eco, Normal, Sport και Individual. Δουλεύει μάλιστα σωστά. Δηλαδή η διαφορά ανάμεσα στον φάκελο λειτουργίας του κινητήρα στο πρόγραμμα Eco, με αυτή του Sport προγράμματος είναι εντυπωσιακά διακριτή. Η απόκριση του κινητήρα είναι πολύ πιο άμεση, το τιμόνι αποκτά (ή χάνει) το πρέπον βάρος και το αυτοκίνητο ζωηρεύει συνολικά.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Οδηγούμε το νέο SEAT Leon Cupra 290

Επίκεντρο όλων αυτών είναι ο 1.8 TSI τελευταίας εσοδείας (οικογένεια ΕΑ888), που τοποθετείται και στο Ibiza Cupra. Στη συγκεκριμένη έκδοση συνεργάζεται με ένα 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Το μοτέρ διαθέτει σύστημα άμεσου και έμμεσου ψεκασμού, έχει φουλ μεταβλητό χρονισμό των εκκεντροφόρων και βύθισμα στην εξαγωγή. Επίσης το σύστημα ψύξης είναι εξελιγμένο για βέλτιστη απόδοση, ενώ οι τριβές είναι ελαχιστοποιημένες. Ένα ακόμα ζητούμενο ήταν η μείωση του βάρους. Γι’ αυτό η πολλαπλή εξαγωγής είναι ενσωματωμένη στο καπάκι, το τούρμπο είναι mono scroll, το κάρτερ πλαστικό και τα τοιχώματα του στροφαλοθαλάμου πολύ λεπτά (3 mm). Στη συγκεκριμένη περίπτωση αποδίδει 180 PS για ένα ασυνήθιστα μεγάλο και υψηλό, για τούρμπο μοτέρ, εύρος στροφών, από τις 5.100 έως και τις 6.200 rpm, με τη βελόνα να χτυπάει κόφτη στις 6.900 rpm. Ευρεία είναι και η κλίμακα απόδοσης της ροπής των 25,5 kgm, από τις μόλις 1.250 rpm, μέχρι και τις 5.000 rpm.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Test drive: SEAT Ibiza Cupra

Στην πράξη διαπιστώνεις πολύ σύντομα ότι πρόκειται για ένα σύνολο με εξαιρετικά χαρακτηριστικά λειτουργίας. Τραβάει από χαμηλά, είναι μεστό δύναμης στις μεσαίες, ενώ δε δείχνει να ιδρώνει ιδιαιτέρως στις υψηλές στροφές. Δεν είναι εύηχο αλλά δεν είναι και θορυβώδες. Περισσότερο ακούς τον αεροδυναμικό θόρυβο. Το κυριότερο όμως είναι πως αυτούς τους 180 ίππους που θεωρητικώς παράγει, μπορείς τελικά να τους μετρήσεις έναν έναν. Το Leon FR είναι αδιαμφισβήτητα γρήγορο. Όχι φυσικά με τον εκρηκτικό τρόπο του Cupra, αλλά πιο πειστικά από το Focus 1.5 EcoBoost, το οποίο αποδίδει 182 PS και από το οποίο είναι σαφώς πιο γρήγορο, ειδικά από στάση. Πιο συγκεκριμένα το FR χρειάζεται 7,6” για το 0-100 km/h, ενώ στην επιτάχυνση με αλλαγές σχέσεων από τα 50-110 km/h και από τα 60-160 km/h κάνει χρόνους 6,2” και 15”. Οι αντίστοιχοι χρόνοι του Focus είναι 7,1” και 16”. Σαφώς πιο γρήγορο είναι τόσο στο 400άρι όσο και στο χιλιόμετρο από στάση, με χρόνους 15,6” και 28,4”, την ίδια στιγμή που το Focus κάνει 16,4” και 29,4”.



Στις επιταχύνσεις εν κινήσει τα πράγματα δεν είναι το ίδιο ξεκάθαρα. Η διάταξη των σχέσεων του FR είναι λίγο πιο αραιή, με αποτέλεσμα στις μεσαίες στροφές το Focus να έχει ένα προβάδισμα που φαίνεται κυρίως με 3η,  4η και 5η στο 80-110 km/h (3,8”, 5,1”, 6,6” το Focus, 3,9”, 5,3” και 6,8” το Leon). Σε όλες τις υπόλοιπες πάντως το Leon υπερτερεί με διαφορά. Και με απόλυτα κριτήρια είναι ένα γρήγορο αυτοκίνητο. Πιο γρήγορο και από την Alfa Romeo Giulietta MultiAir 170 PS και από το Nissan Pulsar 1.6 DiG 190 PS, για να πιάσουμε όλη τη γκάμα των «μεσαίων» σπορ τούρμπο.

Αλλά δεν είναι αυτό το βασικό πλεονέκτημα του Leon FR. Είναι η συνολική του εικόνα που σε κερδίζει. Εντάξει, τα έχουμε ξαναπεί, ότι το εσωτερικό είναι σχεδιαστικά κάπως ανέμπνευστο, αλλά τα υλικά του και η συναρμογή τους είναι άνω του μετρίου, οι χώροι είναι επαρκέστατοι και η πρακτικότητα και η εργονομία του εξαιρετικές. Η θέση οδήγησης είναι επίσης πολύ καλή από κάθε άποψη: κάθεσαι χαμηλά, με σωστή αναλογία χεριών προς πόδια και σχετικά καλή περιμετρική ορατότητα. Το κάθισμα ρυθμίζεται προς όλες τις κατευθύνσεις και έχει καλή στήριξη. Θα ήθελα πάντως να είναι λίγο πιο χωστό και για λόγους αισθητικής και για καλύτερη στήριξη του κορμού.

Σε συνθήκες πόλης το Leon FR είναι απολύτως εύχρηστο. Ο κινητήρας τραβάει από χαμηλά και η ανάρτηση διαχειρίζεται σωστά τις ανωμαλίες. Μοναδική παρατήρηση οι κάποιες μικρές αναπηδήσεις της πίσω ανάρτησης (πολλαπλών συνδέσμων στη συγκεκριμένη έκδοση) σε σαμαράκια και με χαμηλή ταχύτητα. Αν πάντως συνυπολογίσεις πως το αυτοκίνητο φοράει 18άρες ζάντες με λάστιχα 225/40, η συνολική άνεση αλλά και η ποιότητα κύλισης είναι σαφώς άνω του μετρίου. Όχι σε επίπεδο Golf αλλά πάντως πολύ κοντά. Το FR όμως το εκτιμάς από τη συνολική του παρουσία σε κάθε είδους δρόμο. Στον αυτοκινητόδρομο ταξιδεύει ακλόνητο, ακόμα και με απαγορευτική ταχύτητα, χωρίς ίχνος πλεύσης. Στο επαρχιακό έχεις παντού και πάντα διαθέσιμη δύναμη για το προσπέρασμα. Στο στροφιλίκι διαπιστώνεις πως είναι συγχρόνως αποτελεσματικό και πρόθυμο να ακολουθήσει τις εντολές, ακόμα και να συγχωρέσει υπερβολές. Πιθανόν εκεί να ήθελα την ανάρτηση λίγο πιο σκληρή, δεδομένου ότι η κλίση που παίρνει είναι υπαρκτή.



Αλλά μόλις το συνηθίσεις, διαπιστώνεις το πολύ μεγάλο περιθώριο πρόσφυσης, ένα εμπρός μέρος που μένει πεισματικά βιδωμένο στην πορεία που τορίζεις και συνεργάζεται με τον πίσω άξονα στον σωστό χρόνο. Θα ήθελα λίγο πιο γρήγορο τιμόνι, αλλά η ροή πληροφοριών που σου έρχεται στα χέρια είναι σε γενικές γραμμές καλή. Το κιβώτιο επίσης, αν και έχει κάπως «πλαστικό» κούμπωμα, είναι γρήγορο και ακριβές, ενώ κανένα παράπονο δεν έχω και από τα φρένα. Και δυνατά τα βρήκα και το –κυριότερο- ανθεκτικά. Κι όλα αυτά με πολύ λογική, για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου, κατανάλωση. Στα περίπου 600 χιλιόμετρα που διένυσε το αυτοκίνητο στα χέρια μας, η μέση κατανάλωση, μαζί με τις μετρήσεις και το ζόρι της φωτογράφισης, κυμάνθηκε στα 8,1 lt/100 km. Μπορεί να πάει παραπάνω, αν δεν προσέχεις στην καθημερινή οδήγηση, μπορεί όμως ακόμα πιο εύκολα να κατέβει κι άλλο με λίγη σύνεση και το πρόγραμμα Eco.

Αλλά, είπαμε, το σημαντικότερη είναι αυτή η πολύ «γήινη» σχέση συνολικής αξίας του αυτοκινήτου με την τιμή του. Τα €19.950 είναι, όπως και να το δεις, μια πολύ λογική τιμή. Και μπορεί να είναι «από» αλλά και χωρίς σημαντικές ελλείψεις. Αν θέλει κάποιος να βάλει το navi plus με την έγχρωμη οθόνη των 6,5”, adaptive cruise control με σύστημα front assist και ηλιοροφή θα πρέπει να εκταμιεύσει €3.050 επιπλέον και με €23.000 να έχει ένα από τα πιο ολοκληρωμένα αυτοκίνητα της αγοράς από κάθε άποψη.

Τι λέει το DRIVE
Δυνατό, καλοφτιαγμένο, με πλούσιο εξοπλισμό και ολοκληρωμένη οδική συμπεριφορά το Leon FR είναι ένα αυτοκίνητο του οποίου τα (λίγα) μειονεκτήματα μπορείς άνετα να παραβλέψεις όταν δεις την τιμή του.
Τιμή από €19.950
Τεχνολογία 1.798 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός και τούρμπο, 180 PS/5.100-6.200 rpm, 25,5 kgm/1.250-5.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο x6 σχέσεων, κίνηση εμπρός
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,6”
0-160 km/h 18,9”
0-400 m 15,6” @ 148 km/h
0-1.000 m 28,4” @ 186,5 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 6,2”
50-80 km/h (3η) 3,6”
80-110 km/h (3η) 3,9”
80-110 km/h (4η) 5,3”
110-140 km/h (4η) 6,1”
110-140 km/h (5η) 7,9”
110-140 km/h (6η) 10,5”
Φρένα 100-0 km/h 38,1 m
Τελική ταχύτητα 226 km/h
Μέση κατανάλωση 8,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 138 g/km
Διαστάσεις 4.263 x 1.816 x 1.459 mm
Βάρος 1.300 kg
Μετρήσεις Drive

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube