Test drive: SEAT Leon e-Hybrid

Το μικρομεσαίο plug-in hybrid της SEAT είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα εκτέλεση της συνταγής που βρίσκεται στο επίκεντρο της τεχνολογικής μόδας.

Το επαναφορτιζόμενο υβριδικό Leon e-Hybrid είναι παράλληλα το πρώτο SEAT με αυτή την τεχνολογία. Το θερμικό κομμάτι του συστήματος κίνησης αποτελείται από τον κινητήρα 1.4 TSI των 150 PS και 250 Nm. Το ηλεκτρικό μοτέρ που είναι τοποθετημένο στο κιβώτιο έχει μέγιστη απόδοση 116 PS και 330 Nm, και η τροφοδοσία του με ενέργεια γίνεται από μια μπαταρία Li-Ion 13 kWh. Αυτή βρίσκεται κάτω από τα πίσω καθίσματα, κοντά στο ρεζερβουάρ βενζίνης που για την περίσταση χωράει 40 αντί για τα 45 lt. Η συνολική απόδοση του υβριδικού συστήματος είναι 204 PS και 350 Nm.

SEAT Leon e-Hybrid

Όσο η μπαταρία είναι φορτισμένη, το Leon στο στάνταρ υβριδικό πρόγραμμα κινείται ηλεκτρικά και εντελώς αθόρυβα μέχρι να την αδειάσει ή μέχρι να ζητήσεις ισχυρή επιτάχυνση οπότε θα πάρει εμπρός αυτόματα ο TSI. Η μέση κατανάλωση κυμαίνεται μεταξύ 18 και 22 kWh/100 km, κάτι που σημαίνει ηλεκτρική αυτονομία 45-60 km. Από εκεί και πέρα, το Leon e-Hybrid λειτουργεί ως ένα συμβατικό υβριδικό, με τον κινητήρα να ακούγεται σαφώς στην καμπίνα, χωρίς να ενοχλεί με τη χροιά του. Η εναλλαγή των κινητήρων είναι βελούδινη, ενώ η μέση κατανάλωση χωρίς φόρτιση είναι 6 lt/100 km, χωρίς τα 5άρια να είναι δύσκολος στόχος.

Θεωρώντας όμως ότι ξεκινάς με την μπαταρία πλήρως φορτισμένη, μπορείς να διανύσεις 100 km με πραγματική μέση κατανάλωση 3,6 lt/100 km. Και μπορείς να συνεχίσεις χωρίς στάση για άλλα 600 km μέχρι να αδειάσει το ρεζερβουάρ. Το ζητούμενο βέβαια είναι να φορτίζεις όσο πιο συχνά γίνεται. Αλλιώς οδηγείς ένα αυτοκίνητο με αχρείαστα μεγάλη μπαταρία και βάρος που πλησιάζει τα 1.700 kg. Πάντως, ακόμα και όταν η μπαταρία δεν έχει αρκετή ενέργεια για να κινήσει αμιγώς ηλεκτρικά το αυτοκίνητο η μέγιστη συνδυαστική ισχύς δε μειώνεται.

Φυσικά, έχεις επιλογή να φορτίσεις τη μπαταρία εν κινήσει με το θερμικό μοτέρ ή να διατηρήσεις τη φόρτισή της για χρήση εκεί που μετράει περισσότερο: Στο αστικό περιβάλλον. Η... κανονική φόρτιση πάντως γίνεται με μέγιστη ισχύ 3,6 kW, που δεν είναι μεγάλη, ωστόσο το «γέμισμα» σε 3 ώρες και 42’ δεν είναι ιδιαίτερα χρονοβόρο. Από την άλλη, σε οικιακή πρίζα (2,3 kW) ο χρόνος αγγίζει τις έξι ώρες. 

Στο δρόμο
Το ηλεκτρικό μπουστάρισμα εξαλείφει κάθε υποψία υστέρησης του θερμικού κινητήρα. Οι μετρήσεις μας επιβεβαίωσαν το επίσημο 0-100 km/h σε 7,7”. Τιμές όπως τα 0-1.000 m σε 28,2” με 188,5 km/h αποδεικνύουν πως δεν υπάρχει ιδιαίτερο «ξεφούσκωμα» στην υψηλή ταχύτητα, εν μέρει χάρη στο όχι ιδιαίτερα μακρύ κιβώτιο. Στις ρεπρίζ, τα 50-80 και 80-110 km/h σε 2,3” και 3,2”, αντίστοιχα, σημαίνουν γρήγορες προσπεράσεις ακόμα και με το αυτοκίνητο φορτωμένο. Κανένα παράπονο δεν υπάρχει από τα φρένα, που πέτυχαν επανειλημμένα 100-0 km/h σε 37,2 m, χωρίς να κουραστούν, αν και το πεντάλ έχει τεχνητή αίσθηση που σε δυσκολεύει όταν θέλεις να ρυθμίσεις το φρενάρισμα με ακρίβεια.

Το υβριδικό Leon είναι σχεδόν 250 kg βαρύτερο από ένα συμβατικό, κάτι που γίνεται αντιληπτό ως λίγο περισσότερη αδράνεια στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης. Οι οποίες αντικειμενικά παραμένουν κοφτερές, και το εμπρός σύστημα ευχάριστα άμεσο. Με τη σπορ ρύθμιση της έκδοσης FR, η κλίση στις στροφές δεν είναι μεγάλη ενώ η ανάρτηση ελέγχει αυστηρά το βαρύ αμάξωμα και αναλύει ποιοτικά τα φορτία ώστε η άνεση να παραμένει πολύ περισσότερο από αποδεκτή.

Οι λακκούβες δεν συνοδεύονται από τράνταγμα ακόμα και στην πόλη, ενώ καμία αναπήδηση του πίσω μέρους δεν αλλοιώνει την τροχιά. Η ισχύς περνάει στον δρόμο χωρίς πρόβλημα και στρίβεις πολύ γρήγορα, μέχρι να εμφανιστεί η υποστροφή, με τη συμπεριφορά να είναι απόλυτα ισορροπημένη και ποτέ άτσαλη.

Το βασικότερο χαρακτηριστικό πάντως είναι η κορυφαία ευκολία οδήγησης, με το 6άρι DSG να κάνει τελείως ανεπαίσθητες αλλαγές. Η ανάκτηση ενέργειας όταν αφήνεις το γκάζι δεν ρυθμίζεται, αλλά γίνεται μόνο με βάση το ραντάρ του αυτοκινήτου και το σύστημα πλοήγησης. Αν δεν υπάρχει εμπόδιο εμπρός, το Leon ρολάρει ελεύθερα χωρίς γκάζι. Όταν αναγνωρίζεται εμπόδιο (π.χ. άλλο όχημα ή διασταύρωση), η ταχύτητα ελαττώνεται και μέρος της κινητικής ενέργειας μετατρέπεται σε ηλεκτρική που αποθηκεύεται στην μπαταρία. Κερασάκι ευκολίας και ασφάλειας αποτελεί το στάνταρ πακέτο οδηγικών βοηθημάτων με Front Assist, διατήρηση λωρίδας, αναγνώριση κόπωσης οδηγού κ.ά.

Σωστό Leon
Το εσωτερικό είναι γνώριμο. Το ταμπλό έχει μοντέρνα σχεδίαση και σαφώς αναβαθμισμένη αίσθηση απτής ποιότητας, με μαλακό πλαστικό σε σεβαστό μέρος του. Τα υλικά έχουν ευχάριστη υφή και η συναρμολόγηση είναι πολύ προσεγμένη, οπότε η συνολική αίσθηση στιβαρή. Λεπτομέρειες όπως οι κόκκινες ραφές στην έκδοση FR, οι ποιοτικές υφασμάτινες επενδύσεις και ο κρυφός φωτισμός αναβαθμίζουν πολύ το διάκοσμο. Το ίδιο κάνει και το μικροσκοπικό joystick που ελέγχει ηλεκτρονικά το κιβώτιο, καθώς και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων SEAT Digital Cockpit 10,25”, με μεγάλες δυνατότητες διαμόρφωσης και ανάλογο εύρος πληροφορίας.

SEAT Leon e-Hybrid

Η θέση οδήγησης είναι κορυφαία και το εύρος ρύθμισης αρκετά μεγάλο για να καλύπτει όλους τους σωματότυπους. Ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά της καμπίνας είναι η ευρυχωρία. Χάρη στο μεγάλο μεταξόνιο, ο χώρος για τα γόνατα στο πίσω κάθισμα είναι από τους κορυφαίους της κατηγορίας και το διαθέσιμο ύψος επίσης άφθονο. Δεν ισχύει το ίδιο για το χώρο αποσκευών, ο οποίος λόγω της μπαταρίας μειώθηκε από τα 380 στα 270 lt.

Το δεδομένο του ανταγωνιστικού τιμοκαταλόγου παραμένει αναλλοίωτο και στην e-Hybrid έκδοση του Leon. Ξεκινώντας από τις €30.990 (εκδόσεις Xcellence και FR) με την τρέχουσα έκπτωση, είναι το πιο προσιτό plug-in hybrid της ελληνικής αγοράς. Είναι αυτονόητο πως τα τέλη κυκλοφορίας του είναι μηδενικά και πως η χρήση του ως εταιρικό δεν επιβαρύνεται με φόρο. Οπότε σε αυτό το επίπεδο τιμής, δεν έχει αντίπαλο. 

Τι λέει το DRIVE
Με μοναδικό μειονέκτημα τον μικρό χώρο αποσκευών, το φτηνότερο plug-in hybrid της αγοράς είναι παράλληλα και ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο που στο πεδίο του δεν έχει αντίπαλο.
Τιμή Από €30.990
Τεχνολογία PHEV, κινητήρας βενζίνης 1.395 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 150 PS, 250 Nm/1.550-3.500 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 115 PS, 330 Nm, μπαταρία 13 kWh (μικτή), κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Συνδυαστική απόδοση 204 PS, 350 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,7”
0-160 km/h 17,8”
0-400 m 15,7” @ 151,8 km/h
0-1.000 m 28,2” @ 188,5 km/h
60-160 km/h 13,7”
50-80 km/h 2,3”
80-110 km/h 3,2”
110-140 km/h 4,7”
Φρένα 100-0 km/h 37,2 m
Τελική ταχύτητα 220 km/h
Μέση κατανάλωση* 3,6 lt/100 km
Εκπομπές CO225-30 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.368 x 1.799 x 1.460 mm
Χώρος αποσκευών 270 lt
Βάρος 1.640 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία
*Για τα πρώτα 100 km, ξεκινώντας με την μπαταρία φορτισμένη

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης