Test drive: SEAT Leon 1.5 TSI 130 ACT

Ο νέος 1.5 TSI των 130 PS, ταιριάζει γάντι στο αγέραστο μικρό οικογενειακό της SEAT.

Το ημερολόγιο έδειχνε ακόμα 2012 όταν παρουσιάστηκε η τρίτη γενιά του SEAT Leon, βασισμένη στην ολοκαίνουργια τότε πλατφόρμα MQB.

Οπότε δε θα ήταν καθόλου περίεργο εάν σήμερα μιλούσαμε για ένα μοντέλο ξεπερασμένο, σε αναμονή του αντικαταστάτη του. Η αλήθεια ωστόσο είναι εντελώς διαφορετική, ενώ πρόσφατα στην γκάμα ενσωματώθηκε και ο νέος 1.5 TSI κινητήρας του Volkswagen Group. Αποστολή του είναι να αντικαταστήσει τον 1.4 TSI, με μια έκδοση 130 PS και μια 150.

Συνεχής εξέλιξη
Το αυτοκίνητο της δοκιμής είχε την πρώτη, η οποία εστιάζει στην οικονομία καυσίμου. Και η οποία διαθέτει ορισμένα πολύ ιδιαίτερα χαρακτηριστικά για βενζινοκινητήρα, όπως το τούρμπο με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας, η σχέση συμπίεσης 12,5:1 και η λειτουργία σε θερμοδυναμικό κύκλο Miller. Υπάρχει επίσης ειδική κατεργασία για ελαχιστοποίηση των εσωτερικών τριβών, πίεση ψεκασμού στα 350 bar καθώς και η δυνατότητα απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων για επιπλέον οικονομία.

Η μέγιστη ισχύς αποδίδεται σταθερά από τις 5.000 έως και τις 6.000 rpm, ενώ η ροπή των 20,4 kgm από τις 1.400 rpm έως τις 4.000. Στην πράξη αποδεικνύεται απόλυτα γραμμικός από τις 1.400 rpm, με καλή απόκριση στο γκάζι και παρά την προτίμηση στις χαμηλομεσαίες στροφές, δε δυσανασχετεί στις υψηλές. Ένα ελαφρύ βουητό στη χροιά του είναι μάλλον απόρροια της υψηλής συμπίεσης, ωστόσο δεν ενοχλεί παρότι η ηχομόνωση δεν είναι το δυνατό σημείο του Leon.

Οι επιδόσεις όμως είναι, με 0-100 km/h σε 9”, με 0-1.000 m σε 30” και αξιόλογες εν κινήσει επιταχύνσεις. Με 80-110 km/h με 3η σε 4,4” και 110-140 km/h με 5η σε 9,4”, το προσπέρασμα είναι μια εύκολη και ασφαλής διαδικασία. Η σύγκριση με τον ανταγωνισμό βγάζει το ελαφρύ Leon πάντα νικητή σε απόλυτα νούμερα, είτε είναι με μοντέλο παραπλήσιας ισχύος μα υψηλότερης τιμής, είτε με παραπλήσιας τιμής μα -συνήθως- χαμηλότερης ισχύος.

SEAT Leon 1.5 TSI

Είναι πάντως σαφές ότι ο συγκεκριμένος κινητήρας δεν έχει φτιαχτεί τόσο για επιδόσεις, όσο για οικονομία. Ή μάλλον για τον καλύτερο δυνατό συνδυασμό τους. Του λόγου το ακριβές αποτυπώθηκε και στη δοκιμή μας, με μέσο όρο κατανάλωσης στα 7,8 lt/100 km. Είναι μια τιμή που πετυχαίνουν συνήθως μικρά οικογενειακά που βρίσκονται μια κλάση κάτω σε επιδόσεις.

Πολύ καλά είναι και τα φρένα, με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και συμπαγείς πίσω. Κατάφεραν να ακινητοποιήσουν το Leon από τα 100 km/h μέσα σε 38,8 m και μάλιστα κατ’ επανάληψη χωρίς να κουραστούν.

Εκτός από σβέλτο και οικονομικό, το Leon περισσότερο από όλα είναι ευχάριστο στην οδήγηση. Στη στιβαρή βάση που ονομάζεται MQB, στηρίζονται γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτος πίσω άξονας στη συγκεκριμένη έκδοση. Η ρύθμιση είναι σίγουρα σφιχτή και σε μερικά βαθιά εγκάρσια κοψίματα της ασφάλτου το καταλαβαίνεις, χωρίς πάντως να δυσανασχετείς από το χτύπημα ή το θόρυβο.

SEAT Leon 1.5 TSI dynamic

Από την άλλη η ανταπόκριση στις αλλαγές πορείας είναι αμεσότατη και ακριβής, ενώ το εμπρός σύστημα πολύ καλοκουρδισμένο. Το περιθώριο πρόσφυσης είναι υψηλό, ωστόσο το καλύτερο είναι ότι η υπέρβασή του δε συνοδεύεται από δύστροπες αντιδράσεις. Αντιθέτως το Leon παραμένει ασφαλέστατο και εύκολο στον έλεγχο, χωρίς το ESP που δεν απενεργοποιείται να λειτουργεί συχνά και αναίτια.

Είναι δηλαδή βέβαιο ότι θα ευχαριστηθείς την οδήγηση με το συγκεκριμένο Leon, αφού έχει αφενός τα κατάλληλα δυναμικά χαρακτηριστικά αφετέρου επαρκή ισχύ για να υποστηρίξει σωστά. Και φροντίζει να το κάνει χωρίς υπερβολές, αφού η σταθερότητά του είναι υπεράνω κριτικής.

Χωρίς λάθη
Η καμπίνα του Leon εξαρχής χαρακτηρίστηκε από την λιτή εικόνα. Ομολογουμένως θα πρέπει να εστιάζεις στην ουσία για να την εκτιμήσεις, κυρίως για την άριστη θέση οδήγησης και την πολύ καλή εργονομία. Ακόμα και η οθόνη αφής των 5” είναι απλή στη λογική της και εύχρηστη.

Το επάνω μέρος του ταμπλό αποτελείται από μαλακό, ποιοτικό πλαστικό, ενώ πιο χαμηλά υπάρχει σκληρό, υποδεέστερης υφής. Η συναρμολόγηση πάντως είναι προσεγμένη και η αίσθηση στιβαρότητας σοβαρή.

SEAT Leon 1.5 TSI interior

Πολύ καλοί για την κατηγορία είναι και οι χώροι. Στο πίσω κάθισμα υπάρχει μεγάλος «αέρας» για το κεφάλι και τα πόδια, ενώ ταυτόχρονα και 380 lt για τις αποσκευές. Αν μπορείς να γκρινιάξεις για κάτι, είναι μόνο επειδή όταν ρίχνεις τις πλάτες από τα πίσω καθίσματα ο χώρος δεν είναι επίπεδος και επειδή το κατώφλι φόρτωσης δεν είναι χαμηλό.

Στην έκδοση των 130 PS, το Leon είναι διαθέσιμο μόνο στο επίπεδο εξοπλισμού Style, με €17.150. Ο εξοπλισμός άνεσης δεν έχει σημαντικές ελλείψεις, ενώ εκείνος της παθητικής ασφάλειας είναι πληρέστατος. Αυτό που δεν είναι στάνταρ, είναι τα σύγχρονα βοηθήματα του οδηγού όπως το αυτόματο φρενάρισμα, η διατήρηση στη λωρίδα κλπ., τα οποία ωστόσο μπορείς να προσθέσεις, χωρίς να αλλοιώνεται το δεδομένο της τόσο συμφέρουσας τιμής που κάνει το Leon πραγματικά δελεαστικό.

Τι λέει το DRIVE
Με τον νέο 1.5 TSI των 130 PS, το Leon έχει τις επιδόσεις που του ταιριάζουν, πολύ λογική κατανάλωση και δελεαστική τιμή.
Τιμή Από €17.150
Τεχνολογία 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 130 PS/5.000-6.000 rpm, 20,4 kgm/1.400-4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9”
0-160 km/h 22,9”
0-400 m 16,5” @ 139,9 km/h
0-1.000 m 30” @ 176,2 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 18,5”
50-80 km/h (3η) 4,2”
80-110 km/h (3η) 4,4”
80-110 km/h (4η) 5,9”
110-140 km/h (4η) 6,8”
110-140 km/h (5η) 9,4”
110-140 km/h (6η) 13,2”
Φρένα 100-0 km/h 38,8 m
Τελική ταχύτητα 203 km/h
Μέση κατανάλωση 7,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 111 g/km
Διαστάσεις 4.282 x 1.816 x 1.459 mm
Χώρος αποσκευών 380 lt
Βάρος 1.210 kg
Μετρήσεις Drive