Test drive: SEAT Ibiza 1.0 ECO TSI 95 PS

Η πέμπτη γενιά του Ibiza δεν είναι μόνο ένα πολύ σημαντικό μοντέλο για τη SEAT, αλλά καθρεφτίζει και τη νέα φουρνιά σουπερμίνι του γκρουπ της VW.

Το SEAT Ibiza αποτελεί για πάνω από 30 χρόνια μια σταθερή αξία στην κατηγορία των σουπερμίνι. Ειδικά μάλιστα από τη δεύτερη γενιά που παρουσιάστηκε το 1993 και εξελίχθηκε και κατασκευάστηκε υπό την αιγίδα του Ομίλου της VW, έγινε και ένας από τους πιο δυνατούς παίχτες της συγκεκριμένης κατηγορίας.

Η αλλαγή εκείνης της εποχής δεν είχε όμως μόνο θετικά για την πορεία του μοντέλου, αλλά είχε και αρνητικά. Θεωρήθηκε ως μια εναλλακτική απέναντι στα παρόμοια μοντέλα του ομίλου και δεν του δόθηκε ποτέ η ευκαιρία να «διακριθεί», φέρνοντας νέα πράγματα στην κατηγορία.

Αυτά όλα όμως άλλαξαν με τη νέα, πέμπτη γενιά του μοντέλου που παρουσιάστηκε αυτές τις μέρες και στη χώρα μας. Πλέον, το γκρουπ της VW έδειξε γενναιοδωρία και «εμπιστοσύνη» με αποτέλεσμα το νέο σουπερμίνι της SEAT να διαθέτει ότι πιο σύγχρονο υπάρχει στα ράφια του Ομίλου.

Για αρχή, το νέο Ibiza βασίζεται στην σπονδυλωτή πλατφόρμα MQB A0, μια κοντύτερη εκδοχή της MQB που χρησιμοποιούν τα μεγαλύτερα μοντέλα του ομίλου, που μάλιστα κάνει και για πρώτη φορά την εμφάνισή της. Αργότερα θα την χρησιμοποιήσουν και τα άλλα μικρά μοντέλα του VW Group.

Από πλευράς διαστάσεων, το μήκος και το ύψος δεν έχουν υποστεί μεγάλες αλλαγές, είναι όμως αρκετά πιο φαρδύ (+8,7 cm) και διαθέτει μεγαλύτερο μεταξόνιο (+9,5 cm) και μετατρόχια (+6 cm εμπρός και +4,8 cm πίσω). Η συνολική μεγέθυνση του μοντέλου ευνόησε τους χώρους χωρίς όμως να επηρεάσει το βάρος, μιας και ζυγίζει πλέον 1.030 kg.

Κατ’ εικόνα
Σχεδιαστικά, η νέα γενιά του Ibiza άλλαξε αρκετά, θέλοντας ίσως να αποτελέσει μια μικρογραφία του μεγαλύτερου Leon. Οι καμπύλες έδωσαν τη θέση τους σε έντονες ακμές, ενώ οι χαρακτηριστικοί ώμοι της προηγούμενης γενιάς δίνουν το στίγμα συγγένειας. Το αμάξωμα διαθέτει σωστές αναλογίες, αλλά σε σχέση με το παρελθόν απουσιάζει η δυνατότητα 3θυρου αμαξώματος.

Στο εσωτερικό κυριαρχούν οι ευθείες γραμμές και η συνολική εικόνα αποτελεί μια φυσική εξέλιξη αυτής του Leon. Τα υλικά που το απαρτίζουν είναι σκληρά και με καλή υφή, ενώ διαθέτουν και πάρα πολύ καλό μοντάρισμα. Επιπλέον, όλοι οι διακόπτες είναι εκεί που περιμένεις και έχουν ποιοτική λειτουργία. Εάν κάτι δεν μας άρεσε είναι το πλαστικό στο μέσο του πάνελ των θυρών, που δείχνει οικονομικής επιλογής. Επιπλέον, καμία από τις πολλές θήκες που διαθέτει δεν έχει κάποιου είδους επένδυση που θα μείωνε τους θορύβους από τα μικροαντικείμενα και ίσως τις γλύτωνε και κάποια μελλοντικά γδαρσίματα.

Η θέση οδήγησης είναι αρκετά καλή και διαθέτει πληθώρα ρυθμίσεων και κάμποση πλευρική στήριξη. Επιπλέον, χάρη και στις μεγαλύτερες γυάλινες επιφάνειες, βελτιωμένη είναι και η ορατότητα που προσφέρει. Οι χώροι έχουν ευνοηθεί από την αύξηση των διαστάσεων και πλέον οι πίσω επιβάτες δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα για να βολέψουν τα πόδια τους. Αυτό όμως που σου κάνει αμέσως θετική εντύπωση, είναι η αύξηση του πλάτους. Το προηγούμενο Ibiza έπασχε σε αυτό τον τομέα, θυμίζοντας παλαιότερο αυτοκίνητο. Μεγαλύτερος είναι και ο χώρος αποσκευών σε σχέση με το παρελθόν, καθώς με τα 355 lt «ακουμπά» ελαφρώς την αμέσως μεγαλύτερη κατηγορία. Βέβαια, η αλήθεια είναι ότι δεν μοιάζει τόσο μεγάλος όσο ανακοινώνει η SEAT, αλλά σίγουρα είναι μεγαλύτερος και με μεγαλύτερο άνοιγμα.

Για σίγουρο αποτέλεσμα
Η γκάμα κινητήρων του νέου Ibiza αποτελείται για αρχή μόνο από βενζινοκινητήρες. Στην καρδιά της γκάμας βρίσκουμε τον 3κύλινδρο 1.0 TSI με 95 ή 115 ίππους. Στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, ο 95άρης κινητήρας συνδυάζεται με 5άρι χειροκίνητο σασμάν και όχι 6άρι που έχει η ισχυρότερη έκδοση, ενώ αποδίδει και 17,8 kgm ροπή αντί για 20,4 kgm που έχει η έκδοση με τους 115 ίππους. Παρόλα αυτά, οι επιδόσεις που πετυχαίνει το νέο Ibiza 1.0 ECO TSI των 95 ίππων είναι δυνατές και ο κινητήρας των 999 cc τραβά θετικά μέχρι ψηλά. Για να πιάσει τα πρώτα 100 km/h από στάση χρειάζεται 10,2” και η τελική του ταχύτητα ακουμπά τα 182 km/h. Ιδιαίτερα ανταγωνιστικές είναι και οι ρεπρίζ, όπως για παράδειγμα η μέτρηση 50-110 km/h που ολοκληρώνεται σε 9,1”. Στον τομέα των φρένων όμως, το νέο Ibiza δεν παρουσιάζει το ίδιο καλό πρόσωπο, μιας και απαιτούνται 41,9 m για να ακινητοποιηθεί από τα 100 km/h. Την ευθύνη θα πρέπει ίσως να την αναζητήσουμε στα λάστιχα Sincera SN832 της Falken, καθώς και στα πίσω ταμπούρα που διαθέτουν όλες οι εκδόσεις του Ibiza με ισχύ κάτω των 100 ίππων. Το μεσαίο όμως πεντάλ διαθέτει σωστό βάρος και λογική διαδρομή. Σωστό βάρος διαθέτει και το υποβοηθούμενο τιμόνι, προσφέροντας παράλληλα αμεσότητα και ακρίβεια. Υψηλή βαθμολογία παίρνει και ο λεβιές ταχυτήτων με τις πέντε σχέσεις, έχοντας εύκολο κούμπωμα και σχετικά μικρές διαδρομές.

Στο δρόμο, η νέα γενιά του Ibiza παρουσιάζει σημάδια ωριμότητας. Η νέα πλατφόρμα με την αυξημένη ακαμψία δείχνει ιδιαίτερα στιβαρή, ενώ η ανάρτηση με τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα δύσκολα θα αναπηδήσει σε εγκάρσιες ανωμαλίες. Η πορεία που χαράσσει ο οδηγός τηρείται ευλαβικά με λιγότερη κλίση και όταν επέμβει το ESP σε κάποια άτσαλη μανούβρα του οδηγού, θα το κάνει με ιδιαίτερα ήρεμο τρόπο. Αρκετά πιο πολιτισμένος είναι και ο τρόπος που ταξιδεύει το νέο Ibiza, με το θόρυβο από την κύλιση και τον αέρα να διατηρείται σε χαμηλό επίπεδο.

Με το πόσο;
Μπορεί το νέο Ibiza να ωρίμασε και να «άλλαξε» χαρακτήρα, δεν απώλεσε όμως την υψηλή σχέση τιμής και αξίας που πάντα το χαρακτήριζε. Η έκδοση που δοκιμάζουμε με τον 1.0 ECO TSI των 95 ίππων διαθέτει το επίπεδο εξοπλισμού Style και το πακέτο Launch Edition 1. Ο εξοπλισμός της έκδοσης Style είναι καλός για τα €13.050 που κοστίζει, αλλά αναβαθμίζεται σε μεγάλο βαθμό με το συγκεκριμένο πακέτο λανσαρίσματος: Με μόλις €950 παίρνετε εξοπλισμό αξίας €2.700 που περιλαμβάνει επιπλέον το πολύ καλό Media System Plus με την έγχρωμη οθόνη αφής των 8”, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό αντί για απλό a/c, Adaptive Cruise Control, Winter Pack, αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός και πίσω με κάμερα οπισθοπορείας, ηχοσύστημα Beats by Dre με έξι ηχεία και subwoofer, καθώς και ζάντες αλουμινίου 15”.

Κατά τα άλλα, ο εξοπλισμός της έκδοσης περιλαμβάνει μεταξύ άλλων έξι αερόσακους, ESP, σύστημα ελέγχου πίεσης των ελαστικών, Hill Hold Control, Front Assist με προστασία πεζών και όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες.

Τέλος, από πλευράς παγίων εξόδων, το νέο Ibiza των 95 ίππων δεν επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό τον ιδιοκτήτη του λόγω μικρού κυβισμού, τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας δεν ξεπερνούν τα €104, αν και τα 6,5 lt/100 km της μέσης κατανάλωσης κυμαίνονται πάνω από το μέσο όρο της κατηγορίας. Επιπλέον, δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε ότι όπως συμβαίνει και με τα υπόλοιπα μοντέλα της SEAT, έτσι και το νέο Ibiza καλύπτεται από τέσσερα χρόνια εργοστασιακής εγγύησης για τα μηχανικά μέρη του.

Εν κατακλείδι, το νέο Ibiza πέμπτης γενιάς είναι ένα ολοκληρωμένο και ιδιαίτερα ανταγωνιστικό μοντέλο της κατηγορίας των σουπερμίνι που αναμένεται να αντεπεξέλθει σε ό,τι και αν του ζητήσετε.

Τι λέει το DRIVE
Το νέο Ibiza διακρίνεται σε πληθώρα τομέων χάρη στα σύγχρονα και επίκαιρα χαρακτηριστικά του, διατηρώντας παράλληλα και το προσιτό αγοραστικό πρόσωπο του.
Τιμή Από €13.050
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 95 PS/5.000-5.500 rpm, 17,8 kgm/1.500-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,2”
0-160 km/h 32,3”
0-400 m 17,4” @ 129,3 km/h
0-1.000 m 32” @ 159,6 km/h
50-110 km/h 9,1”
50-80 km/h (3η) 4,6”
80-110 km/h (3η) 5,5”
80-110 km/h (4η) 7,5”
110-140 km/h (4η) 9,6”
110-140 km/h (5η) 13,0”
Φρένα 100-0 km/h 41,9 m
Τελική ταχύτητα 182 km/h
Μέση κατανάλωση 6,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 106 g/km
Διαστάσεις 4.059 x 1.780 x 1.444 mm
Χώρος αποσκευών 355 lt
Βάρος 1.030 kg
Μετρήσεις DRIVE