Test drive: Renault Clio E-TECH Hybrid

Test drive: Renault Clio E-TECH Hybrid

Μπορεί να μην του φαίνεται, αλλά αυτό το Renault Clio έχει στο DNA του υβριδική τεχνολογία απευθείας από τη Formula 1. Γι’ αυτό και κάνει πραγματική οικονομία.

Μήπως τελικά στον αυτοκινητικό πλανήτη του αύριο υπάρχει ζωή και χωρίς καλώδιο στην πρίζα; Μάλλον ναι, εάν πάρουμε για παράδειγμα το Clio E-Tech Hybrid με το υβριδικό σύστημα της Renault που δανείζεται στοιχεία από τον τρόπο λειτουργίας και τη διαδικασία ανάκτησης της ενέργειας των μονοθεσιών της Formula 1. Το σύνολο βασίζεται σε ένα δίδυμο ηλεκτροκινητήρων, ένα ασυγχρόνιστο σασμάν και ένα θερμικό μοτέρ βενζίνης, με το όλο πακέτο να είναι αυτοφορτιζόμενο.

Πώς λειτουργεί
Η Renault αποφάσισε να ακολουθήσει διαφορετικό τεχνολογικό δρόμο τόσο από την Toyota όσο και από τη Honda που έχουν επίσης υβριδικά σουπερμίνι στην γκάμα τους. Το δικό της κιβώτιο (κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της εταιρείας στην πόλη Ruitz της Γαλλίας) δεν έχει συμπλέκτη ούτε συγχρονιζέ γρανάζια, αφού τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ αναλαμβάνουν ουσιαστικά τον ρόλο της σύμπλεξης και της διαβάθμισης των σχέσεων.

Ο πρωταρχικός και ισχυρότερος ηλεκτροκινητήρας των 49 PS/205 Nm συγκατοικεί με το κιβώτιο, αναλαμβάνοντας την εκκίνηση του αυτοκινήτου. Ο δεύτερος (και οι δύο ανακτούν ενέργεια κατά την επιβράδυνση) που είναι μικρότερος με 20 PS/50 Nm λειτουργεί σε τάση 230V και κατά βάση ως stop/start, αποτελεί τον ενδιάμεσο που εξασφαλίζει τις ομαλές αλλαγές των υπολοίπων σχέσεων.

Χάρη στην ανεξάρτητη λειτουργία των ηλεκτροκινητήρων, σύμφωνα με τη Renault μπορούν να επιλεγούν αυτόματα έως και 15 διαφορετικοί συνδυασμοί, με στόχο πάντα να συνδράμουν το θερμικό μοτέρ των 91 PS. Ως εκ τούτου, αυτό λειτουργεί στο ωφέλιμο εύρος και πετυχαίνει αφενός χαμηλή κατανάλωση, αφετέρου ανταγωνιστικές επιδόσεις.

Renault Clio E-TECH Hybrid

Ο θερμικός κινητήρας είναι ατμοσφαιρικός, 4κύλινδρος, 1.598 cc με 91 PS στις 5.600 rpm και 114 Nm στις 3.200 rpm. Δεν δίνει κίνηση σε κανένα παρελκόμενο μέρος, αφού οι αντλίες νερού–λαδιού-φρένων, το σύστημα υποβοήθησης του τιμονιού όσο και ο συμπιεστής για τον κλιματισμό είναι ηλεκτρικά. Επιπλέον το όλο σύστημα είναι ελαφρύ, καθώς τα 1.238 kg που ζυγίζει το υβριδικό Clio είναι βάρος ελάχιστα υψηλότερο από το αντίστοιχο των συμβατικών εκδόσεων.

Συνδυαστικά το σύστημα αποδίδει 140 PS και το Clio απαιτεί 9,9” για τα 0-100 km/h ενώ φτάνει τα 180 km/h. Μπορεί δε να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά έως τα 75 km/h. Αυτό γίνεται για μικρή απόσταση βέβαια, καθότι δεν έχουμε να κάνουμε με ένα plug-in hybrid. Έτσι, η μπαταρία ιόντων λιθίου που βρίσκεται κάτω από τον χώρο αποσκευών χωρίς να επηρεάζει τη χωρητικότητά του και ζυγίζει 38 kg, δεν ξεπερνά τις 1,2 kWh.

Στην πράξη
Το υβριδικό Clio ξεκινά πάντοτε ηλεκτρικά. Μόνο εάν τύχει η θερμοκρασία να είναι πολύ χαμηλή και χρειάζεται η θερμότητα του βενζινοκινητήρα για να ζεσταθεί η καμπίνα θα ζητηθεί η βοήθεια του θερμικού μοτέρ. Τότε, το δεύτερο ηλεκτρομοτέρ βάζει εμπρός τον βενζινοκινητήρα και στη συνέχεια αναλαμβάνει να συγχρονίζει τις αλλαγές του κιβωτίου.

Η Renault υποστηρίζει πως ο οδηγός σήμερα περνάει περισσότερο από τον μισό χρόνο του σε αστικό περιβάλλον. Πώς θα σας φαινόταν λοιπόν εάν κάποιος σας έλεγε ότι στο 80% αυτού του χρόνου η κίνηση θα ήταν αμιγώς ηλεκτρική και θα μείωνε την κατανάλωση έως 40%; Σαφώς ακούγεται δελεαστικό.

Αυτό που εμείς μπορούμε να επιβεβαιώσουμε είναι ότι το υβριδικό Clio σε όλη τη δοκιμή μας δεν χρειάστηκε παραπάνω από 5,0 lt/100 km. Και για του λόγου το ασφαλές, διανύσαμε αμιγώς ηλεκτρικά 186 από τα 504 km που συνολικά αναγράφηκαν στο σχετικό διάγραμμα της ψηφιακής οθόνης των 7”. Σημειωτέον δε, ότι τα νούμερα αυτά έγιναν σε μικτές συνθήκες και κάνοντας χρήση όλων των διαθέσιμων προγραμμάτων που υπάρχουν στο αυτοκίνητο: Eco, My Sense και Sport.

Renault Clio E-TECH Hybrid

Συγκεκριμένα στο Eco, το σύστημα δίνει προτεραιότητα στην ηλεκτροκίνηση, αρκεί η μπαταρία να έχει αρκετή ενέργεια. Στο My Senses ή αλλιώς… hybrid, ο βενζινοκινητήρας συνδυάζεται με τους ηλεκτροκινητήρες με γνώμονα πάντα την οικονομία, ενώ στο Sport δίνεται έμφαση στις επιδόσεις, με τον βενζινοκινητήρα να είναι περισσότερο ενεργός. Επίσης, πέρα από το μπουτόν «EV» που θα βρείτε στο κέντρο του ταμπλό, υπάρχει και η θέση «B» στον λεβιέ του κιβωτίου, για αυξημένη ανάκτησης ενέργειας κάθε φορά που σηκώνεις το πόδι από το γκάζι.

Στο δρόμο
Οδηγώντας σε αστικό περιβάλλον θα κινηθείς κατά βάση ηλεκτρικά, ήσυχα και άνετα. Μάλιστα θα ακούσεις πιο εύκολα υπό αυτές τις συνθήκες το χαρακτηριστικό σφύριγμα από τον ηλεκτροκινητήρα παρά κάποιο βόμβο από το θερμικό μοτέρ. Στον ανοιχτό δρόμο βέβαια, ο βενζινοκινητήρας είναι αυτός που καλείται να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά -όπως σε κάθε υβριδικό, έχοντας όμως πάντα στο πλάι του τους ηλεκτροκινητήρες.

Η λειτουργία του συστήματος είναι υποδειγματική με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να συνεργάζονται αθόρυβα και αρμονικά. Το κιβώτιο δεν είναι απότομο και θορυβώδες στις αλλαγές, όπως ίσως θα περίμενε κάποιος από μια ασυγχρόνιστη μονάδα. Ακούγεται και εμφανίζει μια μικρή υστέρηση μόνο όταν πατάς πιο βίαια από το συνηθισμένο το πεντάλ του γκαζιού.

Καλώς ή κακώς, από μοντέλα αυτού του είδους και με τη συγκεκριμένη τεχνολογία, ξέρεις τι να περιμένεις: Οικονομία, άνεση, φιλικότητα στη χρήση και περιβαλλοντική φροντίδα. Οπότε δεν είναι περίεργο που το υβριδικό Clio παραμένει κορυφαίο σε άνεση, ποιότητα κύλισης και κράτημα, χωρίς επ’ ουδενί βέβαια να ξυπνά τα σπορ ένστικτα του οδηγού. Και μπορεί να μην είναι αυτός ο ρόλος του, αλλά δεν θα μας χάλαγε αυτή η «υπέρβαση».

Θα ταίριαζε άλλωστε και στην υψηλή μέγιστη ισχύ του συστήματος για μοντέλο του είδους, η οποία όμως αντικατοπτρίζεται και στην τιμή. Οι €22.990 ευρώ (με την τρέχουσα έκπτωση στην αρχική των €24.540) είναι από ελάχιστα έως αισθητά υψηλότερη τιμή από του ανταγωνισμού (Honda Jazz, Toyota Yaris). Ο οποίος όμως είναι σαφώς πιο αδύναμος. Η υψηλότερη ισχύς είναι εξάλλου και το πλεονέκτημα απέναντι στην άλλη οικονομική έκδοση της γκάμας. Η οποία όμως καταναλώνει LPG/βενζίνη και εκτός από τη χρηματική άβυσσο των €7.350, η μεταξύ τους σύγκριση χαρακτηρίζεται και από μια διαφορά 40 PS υπέρ του E-Tech Hybrid. 


Τι λέει το DRIVE
Η Renault εφοδίασε το Clio με ένα αυτοφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα που τη δικαιώνει απόλυτα στην πράξη. Η οικονομία που εξασφαλίζει στην καθημερινότητα μεταφράζεται όμως και σε τσιμπημένη τιμή.
Τιμή Από €22.990
Τεχνολογία Υβριδικό, κινητήρας βενζίνης 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, 91 PS/5.500 rpm, 144 Nm/3.200 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 49 PS/205 Nm, ηλεκτρικό μοτέρ 20 PS/50 Nm, μπαταρία 1,2 kWh, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων (multi modes με 15 συνδυασμούς)
Συνδυαστική απόδοση 140 PS
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,9”
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση* 5,0 lt/100 km
Εκπομπές CO296 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.050 x 1.798 x 1.440 mm
Χώρος αποσκευών 300 lt
Βάρος 1.238 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube