Test drive: Honda Jazz e:HEV

Στη νέα γενιά του, το Honda Jazz μπορεί να περνά σε άλλο τεχνολογικό επίπεδο, αλλά διατηρεί αναλλοίωτες τις αξίες που το έκαναν να ξεχωρίζει όλα αυτά τα χρόνια.

Από την πρώτη γενιά του, το Honda Jazz ήταν µια ιδιαίτερη περίπτωση αυτοκινήτου. Καλούµενο να πρωταγωνιστήσει σε µια κατηγορία που είχε για δεκαετίες δοµηµένα πολύ συγκεκριµένα χαρακτηριστικά, επέλεγε πάντα να διαφοροποιείται και να ακροβατεί µεταξύ των σουπερµίνι και των όχι και τόσο εµπορικών µίνι MPV που µε τα χρόνια εξέλειψαν εντελώς από την αγορά. Η διαφορετικότητά του δε, συνοδευόταν πάντοτε από αλµυρή τιµή που δυσκόλευε ακόµα περισσότερο τους δυνητικούς αγοραστές να διαβούν την είσοδο της αντιπροσωπείας.

Όπως και σε πολλά πράγµατα στη ζωή όµως, έτσι και στο Jazz η αναγνώριση αργεί να έρθει. Γιατί το λέµε αυτό; Διότι η ιστορία έχει δείξει ότι όσοι τόλµησαν και έκαναν το βήµα όχι µόνο δεν το µετάνιωσαν, αλλά σχεδόν αρνιόντουσαν να αποχωριστούν το Jazz τους. Το ίδιο εικάζουµε ότι θα συµβεί και τώρα. Καθώς στη νέα γενιά το ιαπωνικό µικρό όχι απλώς διατηρεί στο έπακρο τα χαρακτηριστικά ευρυχωρίας και πρακτικότητας, αλλά τα διανθίζει µε πιο προσεγµένη και ποιοτική καµπίνα, γαρνίροντάς τα επιπλέον µε ένα τεχνολογικό άλµα σε επίπεδο µηχανικών µερών. Περνώντας αυτή τη φορά πιο αποφασιστικά το κατώφλι του εξηλεκτρισµού. Γεγονός όµως που το φέρνει και τιµολογιακά στα χωράφια των µεγαλύτερων Civic και HR-V!

Μόνο hybrid
Αν και φέρνει αρκετά νέα σχεδιαστικά στοιχεία, το νέο Jazz διατηρεί την ψηλή σιλουέτα στον θάλαµο των επιβατών και οι εξωτερικές αναλογίες είναι σχεδόν αµετάβλητές συγκριτικά µε το απερχόµενο µοντέλο. Με µήκος 4.044 mm, πλάτος 1.694 και ύψος 1.526 mm είναι µόνο δύο πόντους πιο µακρύ από το παλιό, ενώ ένα πόντο κοντύτερο είναι το µεταξόνιο, στα 2.517 mm.

Η σηµαντικότερη είδηση είναι φυσικά ότι το νέο Jazz θα διατίθεται µόνο µε τη σήµανση e:HEV που φανερώνει ότι την κίνησή του αναλαµβάνει το τελευταίας γενιάς υβριδικό σύστηµα της Honda. Πρόκειται για ένα σύστηµα αντίστοιχης φιλοσοφίας µε αυτό που γνωρίσαµε στο πρόσφατο CR-V, µόνο που εδώ τα µέρη είναι πιο κόµπακτ. Είναι ένα αρκετά εξεζητηµένο υβριδικό σύνολο που βασίζεται σε έναν 1.500άρη βενζινοκινητήρα i-VTEC που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson µε θερµοδυναµική απόδοση 40,5% και καινοτόµο σύστηµα κίνησης που επιπλέον συντίθεται από δύο ηλεκτροκινητήρες και ένα κιβώτιο µονής σχέσης.

Honda Jazz e:HEV

Το σύστηµα είναι σχεδιασµένο έτσι ώστε ο βενζινοκινητήρας να έχει όσο το δυνατόν τη µικρότερη συµµετοχή στην κίνηση του αυτοκινήτου µε το βάρος αυτό να πέφτει στον βασικό ηλεκτροκινητήρα. Ο δεύτερος έχει τη λειτουργία γεννήτριας και ο ρόλος του επί της ουσίας είναι να διαχειρίζεται την ενέργεια του βενζινοκινητήρα, τροφοδοτώντας είτε τον ηλεκτροκινητήρα είτε την µπαταρία για να χρησιµοποιηθεί αργότερα.

Στην πράξη, το Jazz εκκινεί πάντα ηλεκτρικά µε τον i-VTEC να παράγει απλώς ενέργεια. Ο θερµικός κινητήρας έχει άµεση συµµετοχή στην κίνηση των εµπρός τροχών µόνο όταν το Jazz κινείται µεταξύ 80 και 120 km/h. Οπότε και το σύστηµα, αν το θεωρήσει ενεργειακά συµφέρον, µπορεί να συνδέσει τον θερµικό κινητήρα στους τροχούς µε το κλείσιµο ενός συµπλέκτη. Καθώς δεν υπάρχει κλασικό κιβώτιο µε γρανάζια, σε αυτό το µικρό εύρος βρίσκεται το σηµείο όπου σε ένα εικονικό διάγραµµα, εφάπτονται οι γραµµές που ορίζουν τις ανάγκες κίνησης του αυτοκινήτου, µε τη βέλτιστη απόδοση του βενζινοκινητήρα. Σε όλες τις άλλες συνθήκες το βάρος της κίνησης πέφτει στο ηλεκτρικό µοτέρ 80 kW. Γι’ αυτό και η µέγιστή απόδοση που ανακοινώνεται είναι οι 109 PS και τα 253 Nm του ηλεκτροκινητήρα. Ο τελευταίος ευθύνεται για τα 0-100 km/h σε 9,4” και τα 175 km/h της τελικής αλλά και το µεγαλύτερο ποσοστό κίνησης του αυτοκινήτου.

Ακούγεται περίπλοκο και είναι. Ας σταθούµε στο ότι πρόκειται για ένα υβριδικό σύστηµα που, ανάλογα τις εκάστοτε συνθήκες και µε γνώµονα πάντα τον υψηλότερο βαθµό απόδοσης, επιλέγει ποιος κινητήρας θα κινεί τους τροχούς. Καθώς επίσης και στο ότι δουλεύει! Η Honda τονίζει ότι σε αστικές µετακινήσεις και µε ταχύτητες µέχρι τα 80 km/h το ποσοστό που µπορείς να κινείσαι αµιγώς ηλεκτρικά ξεπερνά το 50%. Κάτι που διαπιστώνεις εύκολα και στην πράξη, όχι µόνο από τις ενδείξεις στον ψηφιακό πίνακα οργάνων αλλά και από την κατανάλωση που σε αυτές τις συνθήκες κρατιέται εύκολα κάτω από τα 4 lt/100 km. Στα χέρια µας, βοηθούµενη-ελέω των µέτρων- από το γεγονός ότι γράψαµε τα περισσότερα χιλιόµετρα στον αστικό κλοιό, η µέση κατανάλωση ήταν µόλις 4,3 lt/100 km. Εντυπωσιακές είναι και οι εκποµπές CO2 του Jazz e:HEV που περιορίζονται στα 102 g/km µε το πρότυπο WLTP.

Παρόλο τη µεγάλη συµµετοχή των ηλεκτρικών µοτέρ στο σύστηµα κίνησης του Jazz, στον δρόµο το ιαπωνικό µικρό έχει συµβατική αίσθηση. Υπάρχουν τρία προγράµµατα οδήγησης: EV Drive, Hybrid Drive και Engine Drive. Σε κάθε περίπτωση η επιτάχυνσή του είναι γραµµική, χωρίς την ορµή που συναντάµε στα ηλεκτρικά, και ο ήχος του θερµικού κινητήρα θυµίζει αυτοκίνητο µε ένα πολύ καλό και ραφιναρισµένο CVT κιβώτιο. Οι επιδόσεις δεν είναι το πιο δυνατό σηµείο, αλλά είναι ζωηρές. Και µε δεδοµένο τον γενικότερα ήπιο χαρακτήρα του αυτοκινήτου δεν θα αποτελέσουν πρόβληµα για το συνειδητοποιηµένο αγοραστή που θα καταλήξει στο Jazz για την οικονοµία καυσίµου και τα λοιπά χαρίσµατά του. 

Η συνολικά αναθεωρηµένη ανάρτηση προσφέρει άριστη ποιότητα κύλισης για τα δεδοµένα της κατηγορίας και υψηλού επιπέδου άνεση. Η εµπρός τροχοί φιλτράρουν µε αξιοζήλευτη ποιότητα κάθε ανωµαλία, ενώ ο πίσω άξονας δυσανασχετεί ελαφρά µόνο στις έντονες εγκάρσιες ανωµαλίες, αλλά όχι σε βαθµό που να ενοχλεί. Το κράτηµα είναι πολύ ικανοποιητικό και σπάνια ο οδηγός θα φτάσει το υβριδικό Jazz στο όριό του. Το τιµόνι µε τη σειρά του δεν είναι υπόδειγµα επικοινωνίας µε τον οδηγό, µα είναι ιδιαίτερα βολικό στην πόλη: Ελαφρύ και µε τους εµπρός τροχούς να κόβουν αρκετά διευκολύνοντας τις µανούβρες. Παράπονα δεν προκύπτουν ούτε από τα φρένα που είναι δυνατά και µε καλή αίσθηση.

Honda Jazz e:HEV

Ωδή στην πρακτικότητα
Περνώντας στο εσωτερικό, η πρώτη θετική εντύπωση έρχεται από την πιο φρέσκια και νεανική σχεδίαση. Τα υλικά ικανοποιούν µε την ποιότητά τους και είναι πιο προσεγµένα σε όρους εικόνας. Οι πρακτικές θήκες και οι έξυπνές λύσεις όπως οι ποτηροθήκες στα άκρα του ταµπλό, εξακολουθούν να απογειώνουν την πρακτικότητα και στη νέα γενιά του Jazz. Οµοίως και το σύστηµα Magic Seats στο πίσω κάθισµα, που επιτρέπει στα έδρανα να ανασηκώνονται και στις πλάτες να πέφτουν δηµιουργώντας έναν επίπεδο χώρο φόρτωσης 1.205 lt. Με τις πλάτες στην όρθια θέση, η χωρητικότητα του πορτµπαγκάζ είναι στα 304 lt. Οι χώροι για τους επιβάτες παραµένουν εξαιρετικοί, µε µόνο ίσως παράπονο για τους ψηλούς επιβάτες τις λίγο χαµηλές πλάτες του πίσω καθίσµατος.

Καλύτερη από το παρελθόν είναι και η θέση οδήγησης. Το κάθισµα είναι τοποθετηµένο χαµηλότερα µε συνέπεια ο οδηγός να κάθεται πιο χαµηλά και χωνευτά απ’ ό,τι στο παλιό. Χάρη δε στις λεπτότερες εµπρός κολόνες, έχει καλύτερη ορατότητα προς τα εµπρός µε λιγότερα νεκρά σηµεία.

Ο πίνακας οργάνων είναι πλήρως ψηφιακός, ενώ εξαιρετικό σε χειρισµό και λειτουργία είναι το σύστηµα πολυµέσων που θυµίζει το περιβάλλον ενός smartphone. Η οθόνης αφής των 9” έχει όµορφα γραφικά, άµεση απόκριση και κορυφαίες δυνατότητες συνδεσιµότητας, αλλά και το Honda Personal Assistant που υποστηρίζει φωνητικές εντολές.

Και από τιµή…
Το Jazz e:HEV είναι διαθέσιµό σε τρεις εκδόσεις εξοπλισµού, µε την τιµή της βασικής Comfort να ξεκινά από τις €21.897. Πολλά; Ναι, όπως και αυτά που περιλαµβάνει όµως ειδικά σε επίπεδο ασφάλειας, µε την πληρέστατη σουίτα συστηµάτων υποβοήθησης Honda Sensing και τους δέκα αερόσακους –ο ένας ανάµεσα στα δυο µπροστινά καθίσµατα. Πολύ ικανοποιητικός είναι και ο εξοπλισµός άνεσης, αν και δεν λείπουν κάποια παράδοξα. Όπως π.χ. τα στάνταρ θερµαινόµενα εµπρός καθίσµατα, όχι όµως το δερµάτινο τιµόνι ή οι ζάντες αλουµινίου που είναι διαθέσιµα από την Elegance και πάνω.


Τι λέει το DRIVE
Όπως και στο παρελθόν, το νέο και υβριδικό πλέον Jazz, σου ζητά να προκαταβάλεις περισσότερα χρήματα από τον ανταγωνισμό, για να σε αποζημιώσει στη συνέχεια με την οικονομία, τους κορυφαίους χώρους και τη μοναδική πρακτικότητα που προσφέρει.
Τιμή Από €21.897 (έκδοση Comfort)
Τεχνολογία HEV, κινητήρας βενζίνης 1.498 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός και βύθισμα βαλβίδων, 98 PS/5.500-6.400 rpm, 131 Nm/4.500-5.000 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 109 PS, 253 Nm, μπαταρία - kWh, κίνηση εμπρός, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης
Απόδοση 109 PS, 253 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,4”
Τελική ταχύτητα 175 km/h
Μέση κατανάλωση 4,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 102 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.044 x 1.694 x 1.526 mm
Χώρος αποσκευών 304 lt
Βάρος 1.228 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, * Μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης