Test drive: Renault Arkana 1.3 TCe 140 MHEV

Με ένα υβριδικό σε όλα του μοντέλο, η Renault φέρνει σε πέρας την αποστολή του να κάνει τα κουπέ SUV προσιτά σε ένα πιο ευρύ κοινό.

Μιλώντας ψυχρά, τα κουπέ SUV δεν θα λείψουν από κανέναν εάν αιφνιδιαστικά πάψουν να υπάρχουν. Όμως η πραγματικότητα δείχνει πως έχουν το κοινό τους. Άρα και θετική συνεισφορά στο ταμείο όσων εταιρειών τα έχουν ως επιλογή. Οι οποίες εταιρείες -τελευταία τουλάχιστον- ανήκουν στις premium τάξεις της αγοράς, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τιμή των συγκεκριμένων μοντέλων.

Ακριβώς γι’ αυτό, η Renault διέγνωσε χώρο για ένα μοντέλο αντίστοιχης λογικής μα στο mainstream επίπεδο της αγοράς. Τον οποίο χώρο φιλοδοξεί να καλύψει με το Arkana. Με ένα μοντέλο C-SUV δηλαδή, το οποίο δεν σκοπεύει να αντικαταστήσει το Kadjar αλλά να διευρύνει την γκάμα άρα και το πελατολόγιο της γαλλικής εταιρείας.

Πρόκειται για ένα μοντέλο με παγκόσμιο αγοραστικό βεληνεκές που πωλείται με διαφοροποιημένα τεχνικά χαρακτηριστικά προκειμένου να κουμπώσει ιδανικά στην εκάστοτε αγορά. Η σταθερά του αυτοκινήτου που πωλείται στη Γηραιά Ήπειρο πάντως, είναι εκείνη ενός υβριδικού σε όλα του μοντέλου: Από τα συστήματα κίνησης έως και την εμφάνισή του την ίδια.

Έκπληξη
Εάν δεν το γνωρίζεις, αποκλείεται να καταλάβεις πως το Arkana βασίζεται στην πλατφόρμα CMF-B της Alliance. Δηλαδή την ίδια με των Renault Clio και Captur. Και είναι πολύ λογικό, καθότι μιλάμε για ένα μοντέλο με μήκος 4,57 m και μεταξόνιο 2,72 m, όταν το Clio έχει 4,05 και 2,58 ενώ το Captur 4,23 και 2,64 m αντίστοιχα. Ούτε καν τα μετατρόχια των μοντέλων δεν φανερώνουν τη συγγένεια, αφού κι εκείνα έχουν σημαντικές διαφορές.

Ωστόσο όλα αυτά δεν έχουν και μεγάλη σημασία, ενώ αντίθετα το Arkana έχει τέτοια για τη Renault. Το μοντέλο προοριζόταν αρχικά για την αγορά της Ρωσίας. Ωστόσο το κάλεσμα της ευρωπαϊκής αγοράς ήταν αρκετά δυνατό ώστε να εισακουστεί. Όπως και έγινε.

Η εικόνα του Arkana είναι ξεκάθαρα SUV, με 20 cm απόστασης από το έδαφος. Αλλά και ξεκάθαρα Renault τουλάχιστον στο εμπρός μέρος, με τα φώτα να έχουν τη χαρακτηριστική LED υπογραφή και το καπό μπόλικα νεύρα και χαρακτήρα. Αντίστοιχα ισχυρού χαρακτήρα είναι και το πίσω μέρος, αν και προφανώς το σήμα κατατεθέν είναι η γραμμή του προφίλ. Με έντονη κλίση προς τα πίσω, η οροφή δημιουργεί μια ξεκάθαρη σύνδεση με κουπέ -άρα και πιο σπορ ύφος.

Renault Arkana

Διατηρώντας ωστόσο την ισορροπία μεταξύ της έντασης του σχήματος και της εικόνας ενός SUV που φτιάχτηκε για να είναι εκτός των άλλων και πρακτικό. Η χρωματική παλέτα περιλαμβάνει επτά αποχρώσεις και προαιρετικά μαύρη οροφή, ενώ οι τροχοί ανάλογα με την έκδοση είναι 17” ή 18”.

Το Arkana κατασκευάζεται τόσο στη Ρωσία όσο και στη Ν. Κορέα, με την ευρωπαϊκή τεχνολογική παλέτα να περιλαμβάνει αποκλειστικά και μόνο δύο υβριδικά συστήματα κίνησης. Δεν υπάρχει τετρακίνηση ή ντίζελ, ούτε αντίστοιχη πρόβλεψη. Η μια επιλογή διαθέτει ήπιο υβριδικό σύστημα με 140 ή 160 PS, ενώ η άλλη είναι μια «κανονική» υβριδική E-TECH με 145 PS.

Μια ακόμα ευπρόσδεκτη ιδιαιτερότητα στην γκάμα είναι πως χειροκίνητο κιβώτιο δεν υπάρχει. Οι υβριδικές συνδυάζονται μόνο με ένα αυτόματο 7άρι διπλού συμπλέκτη. Η φουλ υβριδική διαθέτει ένα πολύ εξελιγμένο και περίπλοκο σύστημα με αυτόματο κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων για το θερμικό μοτέρ και άλλο ένα δύο σχέσεων για τον πρωτεύοντα ηλεκτροκινητήρα του συστήματος.

Στον τομέα της ασφάλειας, η Renault προσφέρει την τελευταία λέξη των συστημάτων για την υποβοήθηση του οδηγού. Και διαχωρίζει τη δράση τους σε εκείνα για την οδήγηση, το παρκάρισμα και την ασφάλεια, με το σύνολό τους να ονομάζεται EASY DRIVE. Εννοείται πως η συνδεσιμότητα υποστηρίζει Android Auto και Apple CarPlay. Για την ψηφιακή εικόνα φροντίζει ο συνδυασμός του πίνακα οργάνων με την κεντρική οθόνη του ταμπλό. Για τον πρώτο υπάρχουν επιλογές 4,2”, 7” ή 10,2”, ενώ για τη δεύτερη μια συμβατικού προσανατολισμού 7” ή μια κατακόρυφα τοποθετημένη 9,3”.

Παγίδα; Δεν νομίζω
Θα μπορούσες εύκολα να υποθέσεις πως πίσω από τη δήλωση της Renault ότι το Arkana προσφέρει «πρωτοφανείς χώρους για τα μέτρα των κουπέ», υπάρχει μια παγίδα. Κι αυτό επειδή τα κουπέ δεν φημίζονται για την ευρυχωρία τους. Ωστόσο, με αντικειμενικό κριτήριο μιλάμε για ένα πραγματικά ευρύχωρο μοντέλο που δεν θα θέσει περιορισμούς σε οδηγό και συνοδηγό όσο ψηλοί κι εύσωμοι κι αν είναι.

Στο πίσω κάθισμα, ο χώρος για πόδια και τα πέλματα είναι επίσης πολύ μεγάλος και υπάρχουν ξεχωριστοί αεραγωγοί. Το διαθέσιμο ύψος δεν εντυπωσιάζει, πλην όμως επαρκεί λόγω της καμπύλης που ακολουθεί η οροφή στο τελείωμά της.

Για τις αποσκευές υπάρχουν 513 lt και μάλιστα με ρεζέρβα ανάγκης κάτω από το διπλό πάτωμα. Στην πιο βαθιά θέση του, το πάτωμα κάνει ένα μικρό σκαλοπάτι στο σημείο που συναντά τα πίσω καθίσματα. Στην επάνω όμως διαμορφώνει πλήρως επίπεδο χώρο όταν αναδιπλώνεις τις πλάτες. Ο χώρος πάντως είναι πραγματικά μεγάλος και εύχρηστος. Οπότε εάν υπάρχουν δύο πράγματα στα οποία δεν θα λέγαμε «όχι», είναι το λίγο πιο χαμηλό κατώφλι και τα περισσότερα σημεία πρόσδεσης για ό,τι φορτώνεις.

Renault Arkana

Χάρη στα αναπαυτικά καθίσματα, όπου κι εάν κάθεσαι, θα φτάσεις ξεκούραστος στον προορισμό σου, με τον οδηγό θα βρίσκει εύκολα μια άνετη θέση που να τον βολεύει. Τα εμπρός προσκέφαλα είναι πολύ καλοσχεδιασμένα, ωστόσο το μεσαίο πίσω δεν ρυθμίζεται σε ύψος. Η ορατότητα προς τα εμπρός είναι απρόσκοπτη, αλλά και πίσω παρά την κλίση του παρμπρίζ σπάνια θα αισθανθείς να ενοχλείσαι. Η απουσία καθαριστήρα είναι κάτι που ενοχλεί μόνο όταν κινείσαι με χαμηλή ταχύτητα. Σε πιο υψηλή ταχύτητα ο αέρας καθαρίζει το νερό, ενώ για το παρκάρισμα υπάρχει κάμερα.

Το ταμπλό έχει τη γνώριμη εικόνα σύγχρονου Renault με τις μεγάλες οθόνες να κλέβουν την παράσταση και μαλακό πλαστικό να καλύπτει το επάνω μέρος. Στα υπόλοιπα τμήματα τα πλαστικά είναι σκληρά αλλά έχουν προσεγμένη συναρμολόγηση και φινίρισμα, με την κεντρική κονσόλα να είναι επίσης στιβαρή. Εργονομικά παράπονα δύσκολα θα έχεις από το Arkana. Ναι μεν υπάρχουν μπόλικοι διακόπτες, αλλά η τοποθέτησή τους είναι σωστή και όλοι φωτίζονται.

Τα κουμπιά στο τιμόνι είναι εύχρηστα, το χειριστήριο του ηχοσυστήματος στην κολόνα του τιμονιού το ίδιο και ο κλιματισμός έχει το δικό του ξεχωριστό πάνελ ελέγχου με φυσικούς διακόπτες. Αυτό που δεν έχει είναι διζωνική ρύθμιση.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τους αποθηκευτικούς χώρους, είναι επαρκείς χωρίς να εντυπωσιάζουν με το πλήθος ή τη συνολική χωρητικότητα. Πάντως στις εμπρός πόρτες υπάρχουν κατάλληλες «φωλιές» για μπουκάλια 1,5 lt και ένα βολικό υποβραχιόνιο ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα, αλλά και στο μεσαίο τμήμα του πίσω καθίσματος.

Ήπια υβριδικό, πολύ αποτελεσματικό
Η ήπια υβριδική τεχνολογία του Arkana εκφράζεται με βάση τον 1.300άρη κινητήρα βενζίνης της Συμμαχίας που αποδίδει στη βασική έκδοση που δοκιμάζουμε 140 PS. Στο μέλλον θα υπάρξει και 160άρα.

Μια μίζα-δυναμό που παίρνει ενέργεια από μια 12βολτη μπαταρία 0,13 kWh βρίσκεται κάτω από κάθισμα του συνοδηγού. Και αναλαμβάνει την υποβοήθηση στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, χωρίς ουσιαστικά να την καταλαβαίνεις. Με εξαίρεση μια σχετική έλλειψη ζωντάνιας κάτω από τις 2.000 rpm, ο κινητήρας απλώνει μεστά και γραμμικά την ισχύ του, με πολιτισμένο τρόπο και ένα ελαφρύ βουητό μόνο στις πολύ υψηλές στροφές.

Χωρίς να δείχνει σημάδια κόπωσης ψηλά, το μεσαίο φάσμα είναι το αγαπημένο του. Εύρος όπου η σωστή απόκριση στο γκάζι και τα 260 Nm τον κάνουν πολύ ευχάριστη παρέα στις καθημερινές μετακινήσεις. Ακόμα και στο οικονομικό προφίλ λειτουργίας. Υπάρχουν ακόμα δύο ρυθμίσεις, η βασική που είναι το πιο ισορροπημένη και μία Sport.

Το 7άρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έχει σωστή κλιμάκωση και εκτελεί εύστοχα και γρήγορα τις αλλαγές. Θα μπορούσε όμως να ανταποκρίνεται με περισσότερη ακρίβεια σε αυτό που του ζητάς μερικές φορές. Για παράδειγμα, όταν κινείσαι με χαμηλή ταχύτητα και ζητάς απαλή επιτάχυνση, ενίοτε είναι αναποφάσιστο για το τι πρέπει να κάνει. Δυνατότητα για χειροκίνητες αλλαγές υπάρχει και ενεργοποιείται από τα paddles πίσω από το τιμόνι. Όμως λίγα δευτερόλεπτα ύστερα από κάθε αλλαγή, η λειτουργία επανέρχεται υπό αυτόματο έλεγχο.

Renault Arkana

Οι επιδόσεις είναι επαρκέστατες, αφού τα ηλεκτρονικά όργανά μας έδειξαν 0-100 km/h σε 9,8”, 0-400 m σε 17,2” και 80-110/110-140 km/h σε 4,8”/8,7” αντίστοιχα. Είναι δε αξιοσημείωτη η ικανότητα του Arkana να ταξιδεύει σβέλτα και χωρίς να καίει πολύ αν οδηγείς μυαλωμένα. Στην εθνική άνετα βλέπεις 7,5 lt/100 km ή και παρακάτω, ενώ ως μέση τιμή της δοκιμής μετρήσαμε τα 8,5 lt/100 km. Κι αυτά πάντως μπορούν άνετα να πέσουν κάτω από τα οκτώ.

Κανένα παράπονο δεν προκύπτει από τα φρένα, τα οποία αποτελούνται από τέσσερις δίσκους -εννοείται οι εμπρός αεριζόμενοι. Το Arkana πέτυχε απανωτές φορές 100-0 km/h σε 38,1 m, με την αίσθηση του πεντάλ να είναι ακριβής και να επιτρέπει πολύ σωστό έλεγχο της επιβράδυνσης.

Για την εικόνα του Arkana στον δρόμο, η φύση «SUV» και τα 19,9 cm απόστασης από το έδαφος, υπερκερνούν την κουπέ ταυτότητα. Κάτι που αφενός είναι αναμενόμενο, αφετέρου μάλλον θεμιτό για το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Η κύλιση είναι πολύ ποιοτική και εντυπωσιακά αθόρυβη. Η λειτουργία της ανάρτησης που αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω επίσης.

Η ρύθμιση δεν είναι μαλακή. Και αυτό το καταλαβαίνεις κυρίως στην χαμηλή ταχύτητα όπου οι ανωμαλίες του δρόμου γίνονται αισθητές στην καμπίνα, χωρίς ωστόσο να ενοχλούν επ’ ουδενί. Σε πιο σβέλτο ρυθμό οι κακοτεχνίες αποσβένονται καλύτερα, χωρίς να συνοδεύονται από αναπήδηση του πίσω συστήματος. Για την ακρίβεια είναι σχεδόν αδύνατο να καταλάβεις τον ημιάκαμπτο άξονα. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει ότι το Arkana είναι απόλυτα σταθερό και ευθύβολο, εμπνέοντας σιγουριά κάτω από όποια κατάσταση.

Η επικοινωνία με τον οδηγό έχει ακρίβεια χωρίς να είναι σε καμία περίπτωση σπορ. Το κράτημα είναι υψηλού επιπέδου, με προοδευτικές αντιδράσεις και ήπια αλλά αποτελεσματική λειτουργία του ηλεκτρονικού ελέγχου της ευστάθειας. Εάν υπάρχει παρατήρηση, έχει να κάνει με τη σχετική ευκολία που σπινάρει ο εσωτερικός τροχός στη στροφή αν δεν είναι ευγενικός με το γκάζι. Αυτές τις λίγες στιγμές που μεσολαβούν μέχρι να επέμβει ο έλεγχος της πρόσφυσης.

Πάντως τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού λειτουργούν εν γένει σωστά, έτσι ώστε να κάνουν τη ζωή εύκολη και ασφαλή χωρίς η επέμβασή τους να γίνεται υπερβολικά αισθητή.

Εύστοχη τοποθέτηση
Σε μια περίοδο που τα αυτοκίνητα ακριβαίνουν με ταχύ ρυθμό, η βασική τιμή των €25.290 είναι αναμφισβήτητα ευχάριστη έκπληξη για ένα μοντέλο με αυτό το μέγεθος, σύγχρονη τεχνολογία σε όλα του και κινητήρα με 140 PS. Η οποία έκπληξη γίνεται ακόμα πιο ευχάριστη εάν στην εξίσωση προσθέσεις το στάνταρ αυτόματο κιβώτιο, αλλά και τα στοιχεία εξοπλισμού που υπάρχουν ήδη από την έκδοση Expression.

Renault Arkana

Όλα τα Arkana έχουν αυτόματο φρενάρισμα και ενεργή διατήρηση λωρίδας. Αλλά και στοιχεία άνεσης όπως είσοδος και εκκίνηση χωρίς κλειδί, αισθητήρες παρκαρίσματος και κάμερα οπισθοπορείας… μέχρι και ηλεκτρικά αναδιπλούμενους καθρέφτες. Αφήνουν δηλαδή για την Dynamic των €27.790 στοιχεία όπως το ενεργό cruise control, την επιτήρηση τυφλού σημείου, τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, καλύτερο ηχοσύστημα και τη μεγάλη οθόνη για το infotainment μαζί με πλοήγηση.

Ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού, τα τέλη κυκλοφορίας κυμαίνονται μεταξύ €116-148. Ενδιαφέρουσα παροχή είναι και τα πέντε χρόνια της εγγύησης για τα μηχανικά μέρη. Κάτι που συμπληρώνει πολύ εύστοχα την έτσι κι αλλιώς πετυχημένη εμπορική τοποθέτηση του Arkana.


Τι λέει το DRIVE
Η προσπάθεια της Renault για ένα mainstream κουπέ SUV είναι ξεχωριστή αισθητικά, ενδιαφέρουσα σε τεχνολογικό επίπεδο, σωστά προετοιμασμένη για τα οικογενειακά βάρη και πολύ ανταγωνιστικά τιμολογημένη.
Τιμή Από €25.290
Τεχνολογία MHEV, κινητήρας βενζίνης 1.333 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, μπαταρία 0,13 kWh, κίνηση εμπρός, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Απόδοση 140 PS/4.500-6.000 rpm, 260 Nm/1.750-3.500 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,8”
0-160 km/h 29,4”
0-400 m 17,2” @ 131,0 km/h
0-1.000 m 31,6” @ 166,2 km/h
60-160 km/h 24,9”
50-80 km/h 3,4”
80-110 km/h 4,8”
110-140 km/h 8,7”
Φρένα 100-0 km/h 38,1 m
Τελική ταχύτητα 205 km/h
Μέση κατανάλωση 8,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2132-138 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.568 x 1.821 x 1.576 mm
Χώρος αποσκευών 513 lt
Βάρος 1.380 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης