Test drive: Opel Astra 1.5 Diesel

Οι περιορισμένες αλλαγές στην εμφάνιση δεν μαρτυρούν τις ριζικές αλλαγές που δέχθηκε το νέο Opel Astra κάτω από το αμάξωμα του. Τις ανακαλύπτουμε δοκιμάζοντας την ισχυρότερη ντίζελ έκδοσή του.

Eκ πρώτης όψεως δύσκολα θα αντιληφθεί κανείς το βάθος των αλλαγών που κουβαλά το ανανεωµένο Opel Astra, το οποίο εδώ και λίγο καιρό φιγουράρει στις εκθέσεις των αντιπροσώπων του Γερµανού κατασκευαστή µε την ένδειξη «νέο» δίπλα του. Κι αυτό γιατί στην περίπτωση της εξωτερικής του εµφάνισης οι ιθύνοντες της γερµανικής φίρµας εφάρµοσαν το γνωστό ρητό που αναφέρει ότι «οµάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις»!

Αυτό βέβαια δεν σηµαίνει πως δεν την ενισχύεις κιόλας. Και προς αυτή την κατεύθυνση κινήθηκε η οµάδα της Opel που ανέλαβε το project ανανέωσης του Astra. Εστιάζοντας την προσοχή της σε ουσιαστικότερες από την εµφάνιση αλλαγές, φρόντισε να ενισχύσει την αποδοτικότητά του σε επίπεδο κατανάλωσης και εκποµπής ρύπων και µέσω νέων κινητήρων και συστηµάτων µετάδοσης να δυναµώσει την παρουσία στην κατηγορία των µικροµεσαίων χάτσµπακ, της οποίας αποτελεί εµβληµατικό µέλος τα τελευταία 30 χρόνια.

Με εξαίρεση µάλιστα τη νέα µάσκα και τον ανασχεδιασµό του προφυλακτήρα που υιοθετήθηκαν για την οµογενοποίηση του Astra µε τα νεότερα µοντέλα της φίρµας, οι υπόλοιπες αλλαγές στην εξωτερική εµφάνιση λίγο πολύ υπαγορεύτηκαν ώστε να βελτιωθεί η αεροδυναµική του απόδοση. Έτσι το ανανεωµένο γερµανικό χάτσµπακ απέκτησε ενεργές γρίλιες στη µάσκα και νέα ποδιά στο χώρο κάτω από τον κινητήρα και το κιβώτιο. 

Το αποτέλεσµα είναι ο αεροδυναµικός συντελεστής Cd του 5θυρου Astra να έχει πέσει από το 0,29 του απερχόµενου µοντέλου στο 0,26. Μια από τις καλύτερες τιµές της κατηγορίας, η οποία σύµφωνα µε την Opel µεταφράζεται σε πραγµατικές συνθήκες κίνησης σε 4,5 g/km χαµηλότερες εκποµπές CO2, στις µετρήσεις µε το νέο πρότυπο WLTP.

Update στην τεχνολογία
Εξίσου περιορισµένες είναι και οι αλλαγές στο εσωτερικό, µε τους ιθύνοντες της Opel να εστιάζουν κυρίως στην ψηφιακή αναβάθµιση του Astra. Σε αυτές εντάσσεται και ο νέος πίνακας οργάνων που παντρεύει πολύ όµορφα τις αναλογικές µε τις ψηφιακές ενδείξεις µέσω µιας οθόνης υψηλής ευκρίνειας 8” ανάµεσα στο στροφόµετρο και το ταχύµετρο. Είναι ο πίνακας που πρωτοείδαµε στο Insignia Grand Sport και προσφέρεται προαιρετικά µαζί µε το έξτρα infotainment, Multimedia Navi PRO, έναντι €900. Το τελευταίο διαθέτει οθόνη αφής 8” (αντί των 7” που προσφέρεται ως στάνταρ επιλογή) και ενσωµατώνει σύστηµα πλοήγησης και χειρισµό µέσω φωνητικών εντολών, ενώ υποστηρίζει πλήρως συνδεσιµότητα µε Android Auto και Apple CarPlay.

Astra

Πέρα από την ψηφιακή αναβάθµιση, το εσωτερικό παραµένει εν πολλοίς όπως το γνωρίζαµε µέχρι σήµερα. Με πολύ προσεγµένη ποιότητα κατασκευής και καλά υλικά να ντύνουν όλη την καµπίνα µε αυτά στο πάνω µέρος του ταµπλό να είναι µαλακά στην αφή. Η εργονοµία είναι προσεγµένη και ο οδηγός έχει άµεση πρόσβαση σε όλα τα χειριστήρια, είτε αυτά αφορούν τους διακόπτες για την ρύθµιση του κλιµατισµού, είτε το infotainment, το οποίο διαθέτει και φυσικούς διακόπτες για τις βασικές λειτουργίες του ηχοσυστήµατος.

Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή και ανεξαρτήτως σωµατότυπου, ο οδηγός δεν θα δυσκολευτεί να βρει την θέση που τον βολεύει, ενώ εξίσου φιλόξενα θα νοιώσουν στην καµπίνα και οι υπόλοιποι επιβάτες. Η ευρυχωρία, που ήταν πάντοτε από τα δυνατά χαρτιά του Astra, παραµένει και στην ανανεωµένη εκδοχή στα προτερήµατα του γερµανικού χάτσµπακ. Οι πίσω επιβάτες έχουν επαρκή χώρο για να βολέψουν τα πόδια τους και αρκετό αέρα πάνω από το κεφάλι τους για να νοιώθουν άνετα σε κάθε µετακίνηση. Ικανοποιητικός για τις ανάγκες µιας οικογένειας είναι και ο χώρος αποσκευών που φθάνει τα 370 lt και µπορεί να αυξηθεί έως τα 1.210 lt εάν ρίξεις τα πίσω καθίσµατα.

Under the skin
Όπως προείπαµε όµως, τα σπουδαία νέα όσον αφορά το νέο Astra κρύβονται κάτω από το αµάξωµά του και αφορούν τα κινητήρια σύνολα και τα συστήµατα µετάδοσης. Ο παλιός 1.6 ντίζελ έδωσε τη θέση του σε ένα ολοκαίνουργιο αλουµινένιο 3κύλινδρο µοτέρ µε χωρητικότητα 1.496 cc, το οποίο στην ισχυρότερη εκδοχή του που δοκιµάζουµε εδώ, αποδίδει 122 ίππους και 300 Nm. 

Ο κινητήρας εξελίχθηκε από την Opel πριν αυτή περάσει σε γαλλικά χέρια και διαθέτει τούρµπο µεταβλητής γεωµετρίας, common-rail µε πίεση 2.000 bar, άξονα εξισορρόπησης κραδασµών και είναι ήδη εναρµονισµένος µε τους ακόµη πιο αυστηρούς κανονισµούς Euro 6d. Συνδυάζεται δε µε ένα 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο ή µε ένα καινούργιο αυτόµατο εννιά σχέσεων, που σε κερδίζει µε την βελούδινη λειτουργία του. Είχαµε την ευκαιρία να το δοκιµάσουµε και στις δυο εκδοχές του. Ο νέος κινητήρας στις χαµηλές στροφές µαρτυρά την 3κύλινδρη αρχιτεκτονική, ωστόσο σε ταχύτητες ταξιδιού είναι πολιτισµένος και δεν ακούγεται καθόλου. Η χαµηλότερη απόδοση από τον παλιό 4κύλινδρο 1.6 των 136 ίππων γίνεται αισθητή µόνο στις πολύ χαµηλές στροφές λειτουργίας. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η δύναµη είναι αρκετή από χαµηλά και απλώνεται γραµµικά, µε το 6άρι κιβώτιο να έχει όσο πυκνή κλιµάκωσή χρειάζεται ώστε πέρα από πολύ καλές επιδόσεις να εξασφαλίζει και χαµηλή κατανάλωση, η οποία στα χέρια µας έφτασε στα 6,5 lt/100 km. Για τον συγκεκριµένο συνδυασµό η Opel ανακοινώνει εκποµπές CO2 από 92 g/km κατά το πρότυπο NEDC και από 115 g/km µε το WLTP.

Με το αυτόµατο 9άρι κιβώτιο η κατανάλωση ανεβαίνει στα 7,0 lt/100 km σε συνθήκες καθηµερινής µετακινήσεις και το εργοστάσιο δίνει εκποµπές CO2 από 115 g/km κατά NEDC και από 130 g/km µε WLTP. Ό,τι χάνεις σε κατανάλωση όµως το κερδίζεις σε ξεκούραση, αφού µε τον συγκεκριµένο συνδυασµό οι µετακινήσεις είναι απόλυτα αγχολυτικές. Οι αλλαγές σχέσεων γίνονται εξαιρετικά οµαλά και το κιβώτιο διαλέγει την υψηλότερη δυνατή σχέση ώστε ο κινητήρας να λειτουργεί σε χαµηλές στροφές. Είναι κάτι που εκτιµάς ιδιαίτερα στον αυτοκινητόδροµο.

Astra

Αµφότερα τα ντίζελ Astra που δοκιµάσαµε ήταν εξοπλισµένα µε τον προαιρετικό σύνδεσµο Watt στον πίσω ηµιάκαµπτο άξονα (σ.σ.: διαθέσιµο µόνο στις δυο πλουσιότερες εκδόσεις εξοπλισµού µε κόστος €400) που σε συνδυασµό µε το αναθεωρηµένο σύστηµα διεύθυνσης και τις νέες ρυθµίσεις στην ανάρτηση συνθέτουν ένα σύνολο που στέκεται καλύτερα από το παρελθόν στο δρόµο. Παρέχει στον οδηγό καλύτερο έλεγχο και περισσότερη ακρίβεια στους χειρισµούς, χωρίς να επιβαρύνει τον φιλικό χαρακτήρα ή την άνεση που παραµένει σε υψηλό επίπεδο για την κατηγορία.

Κλείνοντας, το ανανεωµένο Astra µπορεί να µην βροντοφωνάζει µε την εµφάνισή του ότι είναι νέο, αλλά η µηχανολογική αναβάθµιση το βελτίωσε σηµαντικά. Αποτελεί και πάλι µια από τις πιο ολοκληρωµένες προτάσεις της κατηγορίας, µε πλούσιο εξοπλισµό άνεσης-ασφαλείας και ευρύχωρο εσωτερικό. Και µε τιµές που για τον ισχυρό ντίζελ κινητήρα ξεκινούν από τις €21.700 (επίπεδο εξοπλισµού Elegance) για το χειροκίνητο 6άρι και τις €21.850 για το αυτόµατο (έκδοση Edition), το Astra θα συνεχίσει να απασχολεί τον ανταγωνισµό και όποιον αναζητεί ένα οικογενειακό αυτοκίνητο για αρκετά χρόνια ακόµη.

Τι λέει το DRIVE
Το Astra ανέκαθεν άρεσε και πουλούσε καλά στην χώρα μας, ειδικά στις ντίζελ εκδόσεις του. Η ανανέωση και το νέο μοτέρ τον έκαναν ακόμα πιο ολοκληρωμένο και ενίσχυσαν τη θέση του απέναντι στον ανταγωνισμό.
Τιμή από €21.700
Τεχνολογία 1.496 cc, i3, 12v, 1 ΕΕΚ, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, common-rail, 122 PS/3.500 rpm, 300 Nm/1.750-2.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,3”
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Μέση κατανάλωση 6,5 lt/100 km*
Εκπομπές CO2 92 g/km (NEDC)
Διαστάσεις 4.370 x 1.871 x 1.485 mm
Χώρος αποσκευών 370 lt
Βάρος 1.371 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης