Test drive: Nissan X-Trail 1.5 163PS M-CVT

Test drive: Nissan X-Trail 1.5 163PS M-CVT

Ύστερα από 10 εκατ. πωλήσεις και 20+ έτη σε υπηρεσία, το Nissan X-Trail περνά στην τέταρτη γενιά και συνάμα ωριμάζει τεχνολογικά και λειτουργικά, έτσι ώστε να ακολουθεί τις επιταγές του σήμερα.

Εξέλιξη, όχι επανάσταση. Αυτό θα μπορούσε να είναι το μότο του ολοκαίνουργιου Nissan X-Trail. Ενός αυτοκινήτου που πιθανά δεν θα σου δώσει τον απόλυτο λόγο να το ερωτευτείς, από την άλλη όμως δεν πρόκειται και να σε αφήσει ασυγκίνητο. Παραμένει το μεγαλύτερο SUV στην γκάμα της Nissan και διατηρεί με τα τετραγωνισμένα αισθητικά χαρακτηριστικά του ένα κάπως σκληροτράχηλο παρουσιαστικό. Συνάμα είναι φορτωμένο με τεχνολογία, οπότε είναι σίγουρο πως θα κάνει χαρούμενη τη συντριπτική πλειονότητα των αγοραστών.

Αναφορικά με αυτό το τελευταίο, την τεχνολογία, δεν αναφερόμαστε μόνο στις οθόνες και στα ηλεκτρονικά. Αλλά κυρίως στους κινητήρες, καθώς η νέα γενιά υβριδικών συνόλων e-POWER της Nissan είναι κυριολεκτικά state-of-the-art. Εδώ βέβαια έχουμε να κάνουμε με τη βασική εκδοχή, των 1.5 λίτρων και 163 PS, οπότε θα βολευτούμε με το δεύτερο καλύτερο. Ένα μοτέρ ήπια υβριδικής τεχνολογίας, που όμως διαθέτει την τεχνολογική ιδιαιτερότητα της μεταβλητής συμπίεσης. Όποτε και πάλι θα χαρίσει χαμόγελο όχι μόνο σε όποιον καταλαβαίνει τι σημαίνει αυτό μηχανολογικά, αλλά και σε εκείνους που δεν το καταλαβαίνουν μεν αλλά αρκούνται να απολαμβάνουν τα οφέλη του.

Ένα από τα δυνατά σημεία της τέταρτης γενιάς του Nissan X-Trail είναι η τεχνολογία που κρύβουν οι κινητήρες του.

Ανφάς, τα διπλά φωτιστικά προσδίδουν αναμφίβολα μία νέα νότα, αγκαλιάζοντας ταυτόχρονα την κλασική μάσκα που μαρτυρά την καταγωγή του μοντέλου. Οι σχεδιαστές του Nissan X-Trail φρόντισαν να το αναβαθμίσουν σε κύρος και δυναμισμό, έτσι ώστε να διατηρήσουν την απαραίτητη απόσταση από το Qashqai. Που και αυτό με τη σειρά του αναβαθμίστηκε στην τελευταία γενιά. Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια εδώ ότι τα δύο SUV βασίζονται στο ίδιο πάτωμα, την πλατφόρμα CMF-C της Συμμαχίας Renault-Nissan. Την πλατφόρμα που, στην αρχική μορφή της, χρησιμοποιούσε και το προηγούμενο X-Trail.

Nissan X-Trail 1.5 163PS M-CVT

Κοιτάζοντας τα νούμερα, το μήκος του αυτοκινήτου είναι πλέον 4,68 m (+4 cm), ενώ το πλάτος και το ύψος ανέρχονται στα 1,840 (+2 cm) και 1,725 m (+1,5 cm). Διαστάσεις αναμφίβολα χορταστικές, με τον όγκο να τονίζεται ακόμα περισσότερο χάρη στη σχεδίαση του αμαξώματος. Δεν είναι τυχαίο μάλιστα ότι είναι ένα από τα λίγα της κατηγορίας που διατίθεται και σε 7θέσια έκδοση, με τις δύο επιπλέον θέσεις να αναδύονται από το δάπεδο του χώρου αποσκευών.

Τα εύσημα ωστόσο δεν ανήκουν μόνο στους σχεδιαστές. Ένας από τους βασικούς τομείς της αναβάθμισης, είναι αυτός των ηλεκτρονικών. Όχι μόνο για την πληθώρα των συστημάτων, αλλά και για τον τρόπο που η τεχνολογία έρχεται να γίνει διαισθητική, διευκολύνοντας αντί να επιβαρύνει τον φόρτο του οδηγού.

Nissan X-Trail 1.5 163PS M-CVT

Αφήνοντας κατά μέρος τις χορταστικές, ευκρινείς οθόνες του ταμπλό για τις οποίες θα μιλήσουμε αργότερα, το νέο Nissan X-Trail εφοδιάζεται με την νέα γενιά του ProPILOT Assist with Navi-link. Αυτό σημαίνει υψηλές δυνατότητες αυτόνομης κίνησης, διατήρηση της λωρίδας στην εθνική και έλεγχο ταχύτητας μέχρι την πλήρη ακινητοποίηση σε περιπτώσεις κυκλοφοριακής συμφόρησης. Εδώ λαμβάνονται πλέον υπόψη η σήμανση του δρόμου (το όριο ταχύτητας) αλλά και η ίδια η διαδρομή. Εάν για παράδειγμα πλησιάζει κλειστή στροφή, το σύστημα πλοήγησης ενημερώνει σχετικά ώστε το αυτοκίνητο να μειώσει έγκαιρα την ταχύτητά του.

Κατά τα άλλα, αναβαθμισμένο είναι και το πακέτο των συστημάτων ασφαλείας. Ενδεικτικά αναφέρουμε το Intelligent Forward Emergency Braking που μπορεί πλέον να διαβάζει τον δρόμο εμπρός από το προπορευόμενο αυτοκίνητο για να ενεργοποιήσει τα φρένα έγκαιρα σε περίπτωση ανάγκης. Προσθέστε επίσης τον νέο, κεντρικό αερόσακο ανάμεσα στις εμπρός θέσεις και εύκολα προκύπτει η διάκριση των πέντε αστέρων στα crash-tests του EuroNCAP.

Η βασική έκδοση εξοπλισμού Energy ίσως να μην σε κερδίσει με την πρώτη ματιά. Θα το κάνει όμως η N-Connecta της δοκιμής, καθώς εδώ ο κλασικός πίνακας οργάνων γίνεται ψηφιακός με διαγώνιο 12,3” ενώ και το infotainment παίρνει αντίστοιχα μπόι, από τις 8 στις 12,3”. Αυτό το τελευταίο είναι υψηλής ευκρίνειας και με πρακτικό UI.

Συνδέεται εύκολα με Android Auto (ενσύρματα) και Apple CarPlay (ασύρματα) και προσφέρει μία σειρά από ενδιαφέρουσες λειτουργίες. Είναι συμβατό με Google Assistant και Amazon Alexa, δίνει πρόσβαση σε 3D Maps και Live Traffic, ενημερώνει για διόδια και τιμή καυσίμων, ενώ συνδέεται και με το κινητό του χρήστη. Μέσω της εφαρμογής NissanConnect Services μπορεί κάποιος να αποκτήσει απομακρυσμένη πρόσβαση από το κινητό του. Να ελέγξει αν είναι κλειδωμένο, να ενεργοποιήσει φώτα και κόρνα, να το βρει στο χάρτη, καθώς επίσης και να χρησιμοποιήσει door-to-door πλοήγηση.

Nissan X-Trail 1.5 163PS M-CVT

Αυτό που θα πρέπει ωστόσο να τονίσουμε, είναι πως το συγκεκριμένο μοντέλο δεν είναι από αυτά που περιμένουν να κερδίσουν τον χρήστη αποκλειστικά μέσω της τεχνολογίας που ενσωματώνουν. Η Nissan έχει κάνει καλή δουλειά σε σχεδιαστικό επίπεδο και στο θέμα των υλικών. Οπότε μπορούμε εκ του ασφαλούς να πούμε πως πρόκειται για το πιο προσεγμένο και ποιοτικό X-Trail στην ιστορία του μοντέλου.

Οι περισσότερες επιφάνειες είναι μαλακές και με ευχάριστη υφή. Υπάρχουν διακριτικά μεταλλικά φιλέτα και η συναρμογή δείχνει προσεγμένη συνολικά. Αντίστοιχα καλή, σαφώς άνω του μέσου όρου, κρίνεται η εργονομία, καθώς όλες οι βασικές λειτουργίες μπορούν εύκολα να ελεγχθούν από τον οδηγό. Υπάρχουν επαρκείς χώροι για μικροαντικείμενα και η θέση οδήγησης ρυθμίζεται εύκολα σε κάθε σωματότυπο.

Nissan X-Trail 1.5 163PS M-CVT

Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο της δοκιμής δεν διέθετε τρίτη σειρά θέσεων, οπότε περιοριζόμαστε στις πέντε. Εάν θα έπρεπε να γκρινιάξουμε για κάτι, θα θέλαμε τα εμπρός καθίσματα να είναι λίγο πιο μαλακά. Για τα πίσω όμως δεν υπάρχει καμία νύξη. Επιπρόσθετα υπάρχει ο απαραίτητος αέρας για τα πόδια και το κεφάλι των επιβατών, ενώ είναι τοποθετημένα και λίγο υψηλότερα από τα εμπρός, ώστε να προσφέρουν απρόσκοπτη ορατότητα.

Αντίστοιχα top-of-the-class είναι και το διαμέρισμα των αποσκευών. Χωρίς την μπαταρία των υβριδικών εκδόσεων -που τρώει λίγους πόντους από το δάπεδο- καταφέρει να προσφέρει συνολική χωρητικότητα 585 lt (+20 από το προηγούμενο Nissan X-Trail). Έχει πλήρως αξιοποιήσιμο σχεδιασμό και μία μεγάλη πόρτα για να χωρούν να περάσουν τα πάντα, οπότε δεν θα απογοητεύσει ποτέ κανέναν.

Ένα από τα δυνατά σημεία της τέταρτης γενιάς του X-Trail είναι η τεχνολογία που κρύβουν οι κινητήρες του. Πιο σύνθετο και εξελιγμένο είναι το πλήρως υβριδικό σύστημα e-POWER, όπου ο θερμικός κινητήρας φορτίζει την μπαταρία, με την κίνηση να προέρχεται από το ηλεκτρομοτέρ. Εδώ όμως έχουμε τη βασική έκδοση του αυτοκινήτου με τον KR15DDT, έναν κινητήρα μεταβλητής συμπίεσης 1,5 lt και 163 PS. 

Nissan X-Trail 1.5 163PS M-CVT

Το 3κύλινδρο αυτό σύνολο μπορεί να μεταβάλλει συνεχώς τη διαδρομή του εμβόλου, μεταξύ 88,9 και 90,1 mm, αλλάζοντας τον λόγο συμπίεσης από 8:1 έως 14:1. Παράλληλα, διαθέτει νέο σύστημα άμεσου ψεκασμού υψηλής πίεσης, υγρόψυκτη EGR, μία επίστρωση «ανοξείδωτου καθρέφτη» στα χιτώνια και διάφορα ακόμα στοιχεία που μειώνουν τις τριβές.

Αναφορικά με το κιβώτιο ταχυτήτων, συναντάμε την τελευταία έκδοση του CVT8 της Jatco που η Nissan ονομάζει Xtronic. Διαθέτει αναβαθμισμένη βαλβίδα ελέγχου και ένα νέο σύστημα διπλής αντλίας λαδιού με μηχανικές και ηλεκτρικές αντλίες. Η Nissan ισχυρίζεται ότι χάρη σε αυτό εξασφαλίζεται 17% μεγαλύτερο εύρος λόγου μετάδοσης, 32% μειωμένες τριβές σε σχέση με το προηγούμενο CVT8, ενώ συμβάλλει και στην ενίσχυση της οικονομίας καυσίμου.

Οι 163 ίπποι που δίνει στα χαρτιά το νέο 3κύλινδρο σύνολο της Nissan φαίνονται επαρκείς για να κινήσουν αξιοπρεπώς τα 1.680 kg του αυτοκινήτου. Όντως, τα πρώτα 100 km/h έρχονται από στάση σε μόλις 9,1”. Τιμή που όχι μόνο φανερώνει βελτίωση από γενιά σε γενιά (θυμίζουμε πως το μακρινό 2001 το πρώτο, δίλιτρο Nissan X-Trail χρειαζόταν 11,6”), αλλά είναι αντικειμενικά ανταγωνιστική για τα δεδομένα της εποχής.

Nissan X-Trail 1.5 163PS M-CVT

Θετική είναι και η απόκριση του δεξιού πεντάλ, όπως αντίστοιχα και οι ρεπρίζ. Τα 50-80 km/h ολοκληρώνονται σε 3,1”, τα 80-110 σε 4,4” ενώ τα 110-140 σε 6,4”. Συγκριτικά, ένα Ford Kuga με τον EcoBoost των 150 PS, που διαθέτει αντίστοιχα mild hybrid τεχνολογία, είναι ελαφρά πιο αργό, με 3,8”, 4,5” και 6,7” για τις ίδιες δοκιμασίες. 

Αυτό που εκπλήσσει ευχάριστα στις επιδόσεις αλλά κυρίως στην εμπειρία χρήσης είναι το εξελιγμένο κιβώτιο CVT8 που η Nissan ονομάζει Xtronic. Πρόκειται για ένα από τα καλύτερα κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης που έχουμε δοκιμάσει, ανεξαρτήτως κατηγορίας. Χωρίς ενοχλητικούς θορύβους, χωρίς πατινάρισμα και με προκαθορισμένες σχέσεις που αλλάζουν μέσω paddles, για όποιον επιθυμεί μία πιο παραδοσιακή εμπειρία. Η λειτουργία του είναι συνολικά καλή, ενώ δένει ιδανικά και με τις όποιες ιδιαιτερότητες του κινητήρα. Αλλάζει μάλιστα εμφατικά και χαρακτήρα, ανάλογα με το επιλεγμένο προφίλ οδήγησης, sport, normal και eco.

Τώρα για το κομμάτι της κατανάλωσης, η τεχνολογία μεταβλητής συμπίεσης του κινητήρα οπωσδήποτε βελτιώνει τη θερμοδυναμική του απόδοση αναλόγως του φορτίου. Επικουρείται δε, από το ήπιο υβριδικό σύστημα.

Η ενίσχυση του συστήματος mild hybrid κατά την επιτάχυνση είναι μόλις 6 Nm, οπότε δεν μπορεί να δώσει αντιληπτό αποτέλεσμα. Παρόλη λοιπόν τη ζωντάνια, το τράβηγμα από χαμηλά και τη λειτουργία στη βέλτιστη περιοχή στροφών -ελέω CVT, η κατανάλωση είναι πραγματικά δύσκολο να πέσει στην περιοχή των 7 lt/100 km. Τέτοια νούμερα εμφανίζονται μόνο οδηγώντας συγκρατημένα σε ανοιχτό δρόμο. Για μικτή χρήση υπολογίζεις τιμή κοντά στην περιοχή των 9 lt/100 km, ανάλογα με το πόσο βαρύ πόδι διαθέτεις. Εάν αναζητάς κάτι πιο οικονομικό σε κατανάλωση, τότε μονόδρομος είναι η αμέσως μεγαλύτερη έκδοση e-FORCE που φορά ένα από τα κορυφαία υβριδικά σύνολα της αγοράς.

Nissan X-Trail 1.5 163PS M-CVT

Η συνταγή, η όψη και αντίστοιχα η ιστορία του μοντέλου σου λέει πως πρόκειται για ένα όχημα που δεν θα φοβηθεί να πατήσει χώμα. Και σε ένα βαθμό αυτό ισχύει. Η μεγάλη απόσταση των 20,5 πόντων από το έδαφος και τα ψηλοπρόφιλα Falken Ziex ZE310A διάστασης 235/60 R18, επιτρέπουν στο X-Trail να κινηθεί με σχετική άνεση σε κακοτράχαλο ανάγλυφο. Η έλλειψη όμως τετρακίνησης είναι κάτι που παίζει ουσιαστικό (και συναισθηματικό) ρόλο για ένα τέτοιο αυτοκίνητο.

Εδώ όλο το βάρος έχει δοθεί στην άνεση. Οι μηχανικοί της φίρμας φρόντισαν να αναβαθμίσουν τη διάταξη των γονάτων Macpherson εμπρός, εξελίσσοντας παράλληλα και τους πίσω πολλαπλούς συνδέσμους. Αντίστοιχα περιόρισαν τις τριβές στο σύστημα διεύθυνσης και φρόντισαν να το κάνουν λίγο πιο άμεσο στις εντολές του οδηγού με βελτιωμένη απόκριση.

Nissan X-Trail 1.5 163PS M-CVT

Έτσι το αποτέλεσμα είναι ένα καλοτάξιδο SUV που καταπίνει χιλιόμετρα και διατηρεί τους επιβαίνοντες σε φάση νιρβάνας. Η ηχομόνωση δεν επιτρέπει στους θορύβους του δρόμου να παρεισφρήσουν στην καμπίνα και οι αναρτήσεις σιδερώνουν τη συντριπτική πλειονότητα των ανωμαλιών που θα συναντήσουν στον δρόμο τους. Η ποιότητα κύλισης διατηρείται σε πραγματικά πολύ υψηλό επίπεδο, πράγμα που θα κάνει την καθημερινή μετακίνηση ευχάριστη διαδικασία.

Η λειτουργία του κινητήρα αναμφίβολα δίνει μία καλοδεχούμενη σπιρτάδα. Χωρίς όμως το αυτοκίνητο να προϊδεάζει για κάτι παραπάνω. Η σχετικά έντονη κλίση στις στροφές και μία ελαφρά ασάφεια όταν πας πραγματικά να το πιέσεις, μεταφέρουν το μήνυμα πως η αποστολή του μοντέλου είναι άλλη. Γι’ αυτό το τελευταίο πάντως κρατάμε μία πισινή πως ίσως να ευθύνονται σε ένα βαθμό και τα λάστιχα πρώτης τοποθέτησης.

Αυτό το παρατηρήσαμε και στις αποστάσεις φρεναρίσματος. Για ένα αυτοκίνητο με λογικό βάρος και τέσσερα αεριζόμενα δισκόφρενα θα περιμέναμε κάτι καλύτερο από τα 37,9 m για τα 100-0 km/h. Αντικειμενικά πρόκειται για αποδεκτή τιμή, ωστόσο λίγο κάτω του μέσου όρου και αυτής που περιμέναμε βάσει των προδιαγραφών. Όσο για την αντοχή στο παρατεταμένη χρήση, δείχνει να επηρεάζει λίγο την αίσθηση στο πεντάλ, όχι όμως αξιοσημείωτα και τις αποστάσεις ακινητοποίησης.

Nissan X-Trail 1.5 163PS M-CVT

Η βασική έκδοση εξοπλισμού του Nissan X-Trail είναι η Energy, η οποία τιμάται €38.590 και περιλαμβάνει όλα τα στοιχειώδη, καθώς και ένα πλήρες πακέτο συστημάτων ασφαλείας. Ας μην γελιόμαστε όμως, εν έτει 2023 -και σε αυτή την τιμή- δεν νοείται αυτοκίνητο χωρίς infotainment. Οπότε αναγκαστικά οδηγείσαι στις €42.190 της Acenta (με οθόνη 8”, διζωνικό κλιματισμό κ.λπ.) ή ακόμα καλύτερα στις €43.990 της N-Connecta όπου πλέον υπάρχουν δύο οθόνες 12,3” και αρκετό παραπάνω υλικό να παίξει κάποιος.

Εάν τώρα βρίσκεις χρήσιμη την τρίτη σειρά θέσεων, χρειάζεσαι επιπλέον €1.400. Στο ενδεχόμενο πάλι που επιθυμείς τα πάντα από εξοπλισμό (δερμάτινο σαλόνι Nappa, ηχοσύστημα της BOSE κ.λπ.) η κορυφαία έκδοση Techna Plus ξεκινά από τις €50.490, μιλώντας πάντα για τον κινητήρα των 1.5 lt. Για τον 1.5 e-Power των 204 PS, η τιμή ξεκινά αντίστοιχα από τις €44.990, ανεβαίνοντας στις €50.590 για την πρώτη τετρακίνητη έκδοση 1.5 e-4orce των 213 PS (ως Acenta πλέον).

Nissan X-Trail 1.5 163PS M-CVT


Τι λέει το DRIVE
Το νέο Nissan X-Trail έχει αναβαθμιστεί σε κάθε επίπεδο. Είναι πιο επιβλητικό, πλήρες τεχνολογικά, προσεγμένο στα σημεία και προσφέρει ευχάριστη εμπειρία στη χρήση. Στα D-SUV ωστόσο, ο πήχης είναι ήδη πολύ ψηλά και ο ανταγωνισμός δύσκολος. Οπότε και το έργο της νέας γενιάς θα είναι δύσκολο. Τουλάχιστον στη συγκεκριμένη έκδοση με το ήπιο υβριδικό σύστημα.
Τιμή Από €38.590 
Τεχνολογία MHEV, κινητήρας βενζίνης 1.498 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, τούρμπο, μεταβλητή συμπίεση, άμεσος ψεκασμός, 163 PS/4.800 rpm, 300 Nm/2.800-3.600 rpm, ηλεκτρικό μοτέρ 5 PS, 6 Nm, κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων M-CVT.
Συνδυαστική απόδοση 163 PS/4.800 rpm, 300 Nm/2.800-3.600 rpm 
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,1”
0-160 km/h 23,7”
0-400 m 16,5” @ 137,9 km/h
0-1.000 m 30,1” @ 174,3 km/h
50-80 km/h 3,1”
80-110 km/h 4,4”
110-140 km/h 6,4”
Φρένα 100-0 km/h 37,9 m
Τελική ταχύτητα* 200 km/h
Μέση κατανάλωση 8,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 161 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.680 x 1.840 x 1.725 mm
Χώρος αποσκευών 585-1.590 lt
Βάρος 1.680 kg
Μετρήσεις DRIVE. *Τιμή κατασκευαστή.

Φωτογραφίες Θανάσης Κουτσογιάννης
 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube